کد خبر : 1764920 | 09 تیر 1400 ساعت 12:59 | 14.2K بازدید | 1 دیدگاه

صعود به یک چهارم نهایی یورو 2020؛

افتخارآفرینی اوکراین؛ همیشه پای شوچنکو در میان است

فوق ستاره سابق فوتبال اوکراین، این بار در قامت سرمربی برای تیم ملی کشورش افتخار آفرینی کرد.

افتخارآفرینی اوکراین؛ همیشه پای شوچنکو در میان است

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال اوکراین در طول ادوار مختلف هیچ گاه نتوانسته خود را در صف تیم های بزرگ و مدعی قرار دهد. این تیم برای صعود به یورو 2020 کار بسیار دشواری در پیش داشت؛ جایی که باید با پرتغال و صربستان می جنگید. شاگردان شوچنکو اما شگفت انگیز عمل کرده و بالاتر از این دو تیم به عنوان صدرنشین گروه دوم راهی یورو 2020 شدند؛ آنها با 6 برد، 2 مساوی و بدون باخت (20 امتیاز) و قرار گرفتن بالاتر از مدافع عنوان قهرمانی مسابقات (پرتغال که با 17 امتیاز دوم شد) تحسین همگان را برانگیختند.

 

1617933

 

آندری شوچنکو، شناخته شده ترین چهره فوتبالی تاریخ اوکراین که در هر سه حضور بین المللی فوتبال این کشور عضوی از تیم ملی بوده، برای حضوری شایسته در یورو 2020 کار سختی در پیش داشت. او که به عنوان بازیکن در یورو 2012 پیراهن اوکراین را به تن داشت، 4 سال بعد از این مسابقات و در حالی که به عنوان دستیار در کادر فنی تیم ملی کشورش در یورو 2016 حضور داشت، پس از نمایش ضعیف اوکراین، به عنوان سرمربی، جانشین میخایلو شد.

 

1617934

 

با رقم زدن یک صعود بی حرف و حدیث به یورو 2020، شوچنکو خیلی زود توانست اعتماد اهالی فوتبال را به خودش جلب کند. مهاجم اسبق آث میلان که حتی تا آستانه اخراج هم پیش رفت در شرایطی اوکراین را به یورو رساند که کشورش درگیر جنگ بود. او یک سال اخیر را به سخت ترین شکل ممکن پشت سر گذاشت و نمایش تیم تحت هدایتش شباهتی به نمایش دور مقدماتی یورو نداشت. البته مساوی با فرانسه و شکست دادن اسپانیا جایگاه شوچنکو را حداقل تا پایان یورو 2020 تضمین کرده بود.

 

1617932

 

اوکراین با هدایت سرمربی جوان اما شناخته شده اش وارد یورو 2020 شد؛ تیمی که فور فور تو پیش از شروع مسابقات پیش بینی کرده بود که به مرحله یک هشتم نهایی می ‌رسد اما اگر از آن مرحله پیش بروند شگفتی ساز خواهد بود و احتمالا چند بازیکن این تیم در میان برترین‌های جام قرار خواهند گرفت. با وجود تمامی این تفاسیر، اوکراین سوئد آسانی به مرحله یک هشتم نهایی نداشت؛ این تیم با کسب 3 امتیاز از 3 بازی در مکان سوم گروه C یورو 2020 قرار گرفته و به عنوان یکی از چهار تیم برتر سوم مسابقات راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

 

1617938

 

این تیم با شکست 3 بر 2 مقابل اسپانیا، یورو 2020 را آغاز کرد؛ نمایش شاگردان شوچنکو در این دیدار با وجود شکست، قابل قبول بود. آنها در بازی دوم مقابل مقدونیه به یک برد قابل پیش بینی دست یافتند. شکست یک بر صفر مقابل اتریش در بازی سوم اتفاقی نبود که اوکراینی ها انتظارش آن را داشته باشند. با این وجود اما آنها جواز صعود به جمع 16 تیم مرحله حذفی را کسب کردند.

 

اوکراین در مرحله یک هشتم نهایی بایستی با سوئد دیدار می کرد؛ تیمی که بالاتر از اسپانیا و لهستان به عنوان صدرنشین گروه E راهی مرحله یک هشتم نهایی شده بود و به دنبال ادامه روند خوب خود بود. شاگردان شوچنکو اما با اعتماد به نفسی که از حضور این چهره شناخته شده پیدا کرده بودند، نمایشی فراتر از انتظار را مقابل سوئد ارائه کردند و پس از 120 دقیقه جنگ واقعی، پیروز از میدان خارج شدند.

 

1617931

شوچنکو در این تصویر در حال سپری کردن آخرین ثانیه های بازی اوکراین و سوئد است؛ ثانیه هایی که به سوت پایان بازی و صعود رویایی شاگردان او به مرحله یک چهارم نهایی ختم شد. شوچنکو اینک اولین مربی تاریخ فوتبال اوکراین است که این تیم را به مرحله یک چهارم نهایی یورو می رساند.

 

 

برای رقم خوردن این صعود، سرمربی جوان اوکراینی ها بارها تا مرز سکته پیش رفت. تیم او در نیمه اول از حریف پیش افتاد اما فورسبرگ پیش از پایان 45 دقیقه، بازی را به تساوی کشاند. نیمه دوم در میان فشارهای وحشتناک سوئد که با برخورد دو توپ به تیرک دروازه اوکراین همراه بود به پایان رسید. کار به وقت های اضافه کشیده شد و اخراج مدافع سوئد در دقیقه 8 این دقایق، یک چشمک طلایی برای اوکراینی ها بود. آنها که خستگی ناپذیر نشان می دادند، از 10 نفره شدن حریف نهایت استفاده را بردند و در حالی که 120 دقیقه به پایان رسیده بود و همه در حال آماده شدن برای ضربات پنالتی بودند، توسط دووبیک دروازه سوئد را باز کردند تا با کسب پیروزی دو بر یک راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند.

 

1617937

شادی غیر قابل وصف شوچنکو بعد از گلی که تیمش در واپسین ثانیه های بازی امشب به ثمر رساند، یکی از زیباترین صحنه های یورو 2020 بود.

 

 

1617936

 

1617935

 

بیش از هر کسی، توجهات در دقایق دراماتیک پس از صعود اوکراین به سمت یک چهره بود؛ آندری شوچنکو؛ چهره ای که از فرط شادی سر از پا نمی شناخت؛ درست مثل دوران بازی اش و زمانی که با گل های حساس خود معادلات را به هم می زد. او با رقم زدن این صعود دراماتیک تاثیر انکارناپذیر خود در فوتبال اوکراین را بیش از پیش نمایان کرد؛ شوچنکو در تنها صعود اوکراین به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی (در سال 2006) به عنوان بازیکن، عضوی از تیم ملی کشورش بود و امشب نیز به عنوان سرمربی، اولین صعود اوکراین به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های اروپا را رقم زد.

دیدگاه‌ها