کد خبر : 1766167 | 15 تیر 1400 ساعت 11:15 | 28K بازدید | 0 دیدگاه

وی ای آر هست اما شما نمی دانید

مشورت با داور چهارم؛ من درآوردی و فقط در ایران!

در همان صحنه اول که شهاب گردان به روی بازیکن تیم سایپا مرتکب خطا شد می توانست از زمین بازی اخراج شود چون یک موقعیت گل آشکار را از تیم حریف گرفت.

مشورت با داور چهارم؛ من درآوردی و فقط در ایران!

به گزارش "ورزش سه"، علی صفایی ابتدا به شهاب گردان کارت زرد نشان داد اما مشورت یکی از کمک هایش موجب شد نظر خود را تغییر دهد و در نهایت دروازه بان تیم ذوب آهن را از دروازه اخراج کند. در حالی که اگر در این صحنه تصمیم درست می گرفت و مستقیما دروازه بان تیم ذوب آهن را با کارت قرمز مواجه می کرد یکی از روزهای بی نقص در داوری را پشت سر می گذاشت چون تصمیماتش در دیگر صحنه ها با اعتراض دو تیم مواجه نشد. 

 

علی صفایی در صحبت های خصوصی که داشت عنوان کرده در صحنه مورد اشاره به دلیل ضد حمله تیم سایپا از صحنه جا ماند و به همین خاطر ابتدا به شهاب گردان کارت زرد نشان داد اما بعد از مشورت با یکی از کمک هایش که صحنه را بهتر دیده بود تصمیم گرفت تصمیم خود را تغییر دهد. بدون شک او تصور نمی کرد این تصمیم او با چنین واکنشی از سوی شهاب گردان مواجه شود که دروازه بان آرامی بشمار می رود و پیش تر از او کمتر دیده بودیم این چنین از کوره در برود و بخواهد با فعل و انفعالات فیزیکی واکنش خود را نشان دهد.

 

1619708

علی صفایی که از داوران جوان و آتیه دار فوتبال ایران است همان کاری را کرد که برخی دیگر از داوران به دلیل نداشتن اعتماد به نفس  در تصمیم گیری انجام می‌دهند.مشورت با داور چهارم که ظاهرا از بیرون (و براساس تماشای تلویزیونی صحنه‌ها) به او گفته شده تصمیم درست کدام است. این اتفاق چند بار دیگری در لیگ افتاده و هر بار باعث جنجال شده است.

 

به هر صورت علی صفایی می توانست این صحنه را بهتر مدیریت کند. در صحنه ای که او جا مانده بود و برای دادن کارت زرد یا قرمز مردد بود پیش از نشان دادن کارت زرد باید با کمک داور اول مشورت می کرد و بعد از مشورت آنها از طریق هدست به طوریکه کمتر کسی متوجه آن شود تصمیم نهایی خود را اعلام می کرد؛ کارت قرمز. در این صورت کمتر بازی به جنجال کشیده می شد. این موضوع یعنی آمدن داور به کنار خط و مشورت با کمک ها و تغییر تصمیم در بازی های دیگری هم جنجال ایجاد کرد. نمونه اش در بازی پرسپولیس – گل گهر که موجب شد یحیی گل محمدی از کوره در برود یا در بازی مس – سپاهان و حتی در بازی ذوب آهن – پیکان. از سویی مشورت گرفتن داور با داور چهارم خیلی در فوتبال حرفه ای مرسوم نیست و بهترین راه حل برای عبور از این بحران بکار گیری کمک داور ویدئویی در استادیوم هاست که اگر در زمان پیدایش تکنولوژی به صورت جدی آنرا دنبال می کردیم امروز همه استادیوم های ایران به کمک داور ویدئویی مجهز بودند و با چنین چالش هایی مواجه نمی شدیم. 

 

آنچه که مسلم است ذوب آهن این فصل حتی در دوره مربیگری رحمان رضایی از اشتباهات داوری متضرر شده است و شاید این ذهنیت موجب چنین واکنشی از سوی شهاب گردان و باشگاه ذوب آهن شد که امروز برای چندمین بار بیانیه داد. اما رفتار دروازه بان تیم ذوب آهن با هیچ ادله ای قابل توجیه نیست. حتی اگر این موضع اثبات شود علی صفایی تصمیم نهایی را به بدترین شکل ممکن به نمایش گذاشت و یا تصمیم نهایی او اشتباه بوده است.

دیدگاه‌ها