کد خبر : 1766201 | 15 تیر 1400 ساعت 13:59 | 14K بازدید | 0 دیدگاه

لازم نیست از همین ابتدا خط آفساید داشته باشیم

رفعتی: اجاره VAR برای فوتبال ایران به صرفه نیست

رییس سابق دپارتمان داوری توضیحاتی را درباره ورود VAR به فوتبال ایران ارائه کرد.

رفعتی: اجاره VAR برای فوتبال ایران به صرفه نیست

به گزارش "ورزش سه"، با صحبت هایی که عزیزی خادم در برنامه فوتبال برتر انجام داد، به نظر می آید پروژه VAR در ایران به نهایی شدن نزدیک می شود. در حال حاضر یک شرکت ایرانی به نمایندگی از شرکت های خارجی مورد تایید فیفا (HAWK EYE و EVS) آماده به کار است و به نوعی توپ در زمین فدراسیون فوتبال قرار گرفته و مسئولان باید در این خصوص تصمیم بگیرند.


داوود رفعتی رییس سابق دپارتمان داوری فوتبال در این باره به خبرنگار ما گفت: در خصوص راه اندازی سیستم کمک داور ویدئویی حق با فدراسیون فوتبال است. فیفا و برد بین المللی فوتبال ۸ شرکت که توانایی اجرا این سیستم را دارند را تایید کرده است(البته در حال حاضر تنها دو شرکت عملا مجوز فروش فیفا را گرفته اند که همان شرکت های مورد اشاره هستند.)


وی ادامه داد: فیفا اجازه استفاده از شرکت های داخلی را می دهد به شرطی که دارای استاندارهای مدنظر فیفا و برد بین المللی فوتبال باشند  اما به دلیل زمان بر بودن دریافت این مجوزها و همچنین لابی های اسپانسر های فیفا عملا این مساله بسیار زمان بر است و اغلب کشورها با دو شرکت قوی تر مورد تایید فیفا کار می کنند.


رفعتی درباره این موضوع که آیا اجاره این سیستم ها برای فوتبال ایران به صرفه است، تاکید کرد: شرکت HAWK EYE این سیستم را فقط بصورت اجاره واگذار می کند و به هیچ کشوری آن را نمی فروشد. این شرکت با عقد قرارداد با کشور مقصد خدمات VAR را به آنها می دهد. به عنوان مثال برای هر مسابقه در جام جهانی جوانان ۵۰۰۰ دلار کشور میزبان را شارژ می کردند که برای فوتبال ما اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما شرکت های دیگر فروشنده سیستم هستند.


رفعتی همچنین گفت: دیروز در بخش خبری یکی از برنامه های سیما یک شرکت دانش بنیان مدعی اختراع این سیستم شده بود. اگر واقعا توانایی اجرا این موضوع در مسابقات را دارند می توانند راسا با فیفا مکاتبه و مجوز بگیرند و سپس وارد مذاکره با فدراسیون گردند، البته این شرکت ها باید به این موضوع واقف باشند که با توجه به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا زمان برای فدراسیون فوتبال بسیار حیاتی است و نمی تواند وارد بحث آزمایش و خطا شود.


وی افزود: مدیر عامل این شرکت مدعی شد که زمین  ورزشگاه های مورد استفاده در لیگ برتر استاندارد نیست، بعنوان فردی که سالها در مسابقات جام جهانی و لیگ برتر نظارت کرده ام و همچنین کسی که دوره های راه اندازی کمک داور ویدئویی زیر نظر فیفا و برد بین المللی فوتبالی را گذراندم، عرض می کنم که کلیه زمین های مورد استفاده کاملا استاندارد می باشد بحث زمین با تجهیزات ورزشگاه کاملا متفاوت است،  ضمن اینکه در راه اندازی VAR ، خط آفساید الزام نیست و اگر این سیستم در فوتبال ایران راه اندازی شود، به راحتی می توان آفساید را نیز تشخیص داد. البته اگر فوتبال ایران به این سمت برود، باید خط آفساید را هم محقق کند.


رفعتی در پایان گفت: کلیه ورزشگاه های ایران همانند ورزشگاه شهید محمودی مسجد سلیمان ، شهید وطنی قائم شهر، تختی آبادان و شهدای شهر قدس و پاس قوامین هم قابلیت استفاده از این سیستم را دارد. مهم ترین بحث راه اندازی VAR ورزشگاه می باشد نه زمین مسابقه که مطمئنا توسط سازمان لیگ انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها