کد خبر : 1766509 | 16 تیر 1400 ساعت 15:41 | 48.3K بازدید | 18 دیدگاه

عملیات دشوار شاگردان نویدکیا در 360 دقیقه؛

جشن قهرمانی در آزادی یا شهر قدس؟ (عکس)

پرسپولیس در 4 بازی پایانی به دنبال حفظ جایگاه صدرنشینی است و سپاهان باید با برتری مقابل حریفان، منتظر لغزش پرسپولیس بنشیند.

جشن قهرمانی در آزادی یا شهر قدس؟ (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که تصور می‌شد توقف سپاهان مقابل پیکان انگیزه پرسپولیس برای غلبه بر فولاد را افزایش دهد و اختلاف را در صدر جدول بیشتر کند اما این اتفاق رخ نداد. درست مثل پیش بینی بسیاری که اعتقاد داشتند سپاهان به هوای تقابل سخت شاگردان یحیی گل‌محمدی در اهواز، با روحیه بیشتری به میدان خواهد رفت و حتما پیکان را شکست خواهند داد. هر دو معادله نقش بر آب شدند تا با حفظ دو امتیاز اختلاف، پرسپولیس صدرنشین باشد و سپاهان در تعقیب مدافع عنوان قهرمانی.

 

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی زده باشید، خواهید دید که هرکسی با پیش‌گویی خاص، تیم محبوبش را قهرمان لیگ بیستم معرفی کرده اما واقعیت این است که تعیین صدرنشین لیگ برتر در پایان هفته سی اُم، کار ساه‌ای نیست و احتمالا برخلاف فصول گذشته، قهرمان در هفته پایانی و شاید حتی دقایق پایانی تعیین شود. نکته مهم این است که پرسپولیس در قرعه وضعیت مطلوب تری دارد و شاید گلات برای شاگردان یحیی گل‌محمدی چندان دور از انتظار نباشد.

اما با بررسی وضعیت دو تیم، می‌توان به صحنه‌ای رسید که در آن شواهد گوناگونی هستند که اتکا به هر یک، می‌تواند روشن کننده وضعیت باشد و حداقل شانس قهرمانی را تعیین کند؛ این که کدام تیم بازیهای سخت‌تری دارد؟ کدام تیم بیشتر در خانه بازی می‌کند؟ و کدام تیم در دور رفت نتایج بهتری را به دست آورده است؟ با این حال و با تمام تفاسیر، اگر در روز هشتم مرداد نتیجه‌ای کاملا متفاوت دیدید، نباید شگفت زده شوید!

 

 

* سپاهان و تکرار نتایج دور رفت

تیم فوتبال سپاهان در دور رفت موفق به کسب 28 امتیاز شد و به عبارتی از میانگین 2 امتیاز به ازای هر بازی کمتر بود اما شاگردان نویدکیا در ابتدای دور برگشت عملکرد درخشانی را از خود نشان دادند و موفق شدند در هفته هجدهم به صدر جدول رده بندی لیگ برتر برسند. با این حال طلایی پوشان از هفته بیستم تا حالا، نتایجشان دقیقا مثل دور رفت بوده.


سپاهانی‌ها از پیکان، ماشین سازی، فولاد، مس رفسنجان، پرسپولیس و نساجی 12 امتیاز گرفتند و در دور برگشت نیز همین نتایج را تکرار کردند. با این تفاوت که تساوی مقابل ماشین سازی، این بار برابر تیم مهدی تارتار رقم خورد. به عبارتی اگر سپاهان روز گذشته برنده می‌شد، فرصت بسیار مطلوبی برای قهرمانی می‌داشت.

 

1602479


شاید کلیدی‌ترین بازی سپاهان در 10 بازی نهایی، بازی با پرسپولیس بوده که در ورزشگاه نقش جهان نیز برگزار شد اما شاگردان نویدکیا موفق به استفاده از امتیاز میزبانی نشدند و حتی در آستانه شکست نیز بودند. اگر سپاهان موفق به برتری مقابل پرسپولیس می‌شد، حالا دو امتیاز بیشتر از سرخپوشان پایتخت داشت.

 

 

* پرسپولیس، بهتر از دور رفت

شاگردان یحیی گلمحمدی در 10 هفته پایانی نیم فصل اول توانستند 21 امتیاز کسب کنند و میانگین استثنایی 2.1 را به ثبت برسانند. به عبارتی فقط استقلال، ذوب آهن و سپاهان موفق شدند پرسپولیس را متوقف کنند و آلومینیوم نیز یک شکست غیرمنتظره را به ثبت رساند که حالا همین باخت می‌تواند معادلات را تغییر دهد.
در دور رفت پرسپولیس برابر ذوب آهن و استقلال در ورزشگاه آزادی به نتیجه مساوی رسید اما در دور برگشت موفق شد این دو تیم را شکست دهد تا به عبارتی چهار امتیاز از رفتار قابل انتظارش پیش بیفتد که البته توقف برابر فولاد، سبب شد تا پیشرفت پرسپولیس به دو امتیاز برسد.

 

 


نکته جالب اینکه همین دو امتیاز برتری سبب شده تا پرسپولیس حالا در صدر جدول قرار گیرد و فرصت قهرمانی را داشته باشد. یعنی کلید قهرمانی پرسپولیس تا حالا، برتری مقابل استقلال و ذوب آهن بوده است.

 

 

* 8 بازی باقی مانده؛ چه تیمی قهرمان می‌شود؟

حالا هر تیم چهار بازی در ادامه فصل خواهد داشت و نکته مهم این که هیچ حریف مشترکی در این زمینه وجود ندارد. سپاهان به ترتیب با صنعت نفت، شهرخودرو، ذوب آهن و استقلال دیدار خواهد کرد و پرسپولیس با آلومینیوم، ماشین سازی، تراکتور و پیکان رودررو خواهد شد.


این در حالی است که برتری پرسپولیس نسبت به سپاهان، در بازی خانگی بیشتر است. سپاهان دو بازی خارج از خانه برابر استقلال و پدیده خواهد داشت که هر کدام برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می‌کنند و دو بازی خانگی را هم برابر ذوب اهن قعرنشین و صنعت نفت میانه جدولی برگزار خواهد کرد. از آن سو پرسپولیس با آلومینیوم، تراکتور و پیکان در پایتخت رودررو خواهد شد و تنها بازی خارج از خانه برابر ماشین سازی خواهد بود.

 

پرسپولیس باید امیدوار باشد که تیم ماشین سازی این هفته سقوطش به لیگ آزادگان قطعی شود. در اینصورت پرسپولیس بازی ساده تری را در تبریز خواهد داشت و می‌تواند یک پیروزی خارج از خانه را ثبت کند و صدرنشینی را در آستانه دو هفته پایانی در چنگ خود نگه دارد. همچنین اگر تراکتور در این دو هفته، شانس سهمیه را از دست بدهد که در این حالت، دیدار با این تیم هم حالت تشریفاتی را برای تیم تبریزی خواهد داشت. همچنین این شرایط برای بازی با پیکان هم وجود دارد که از خوش شانسی پرسپولیس تیم تهرانی است و قرمزها بعد از بازی با تراکتور بدون مسافرت، بازی آخر را برگزار خواهند کرد.

 

1620530

 

نکته مثبت برای سپاهان این است که در هفته جاری آنها با پیروزی خانگی مقابل صنعت نفت فرصت این را خواهند داشت که به صدر جدول برسند چرا که پرسپولیس مقابل تنها تیمی بازی خواهد کرد که در نیم فصل اول شکستش داده است. همچنین اگر بقای ذوب آهن در لیگ برتر قطعی شود، دربی اصفهان نیز حساسیت خاص خود را از دست می‌دهد و کار سپاهان راحت تر می‌شود.

اگر هر دو تیم مثل دور رفت نتیجه بگیرند، قهرمانی در هفته آخر به پرسپولیس خواهد رسید اما اگر علاوه بر سه پیروزی، قرمزها آلومینیوم را شکست دهند یا سپاهان پدیده را از پیش رو بردارد، سرنوشت لیگ عوض خواهد شد. هرچند که مسئله میزبانی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

 

با این حال تنها واقعیتی که همه احتمالا روی آن اتفاق نظر خواهند داشت، این است که جام در تهران بالا خواهد رفت؛ حالا شما بگویید: در آزادی یا شهر قدس؟

 

دیدگاه‌ها