کد خبر : 1767053 | 19 تیر 1400 ساعت 23:00 | 11.8K بازدید | 2 دیدگاه

تک گل آبشک برای صعود به رتبه چهارم کافی بود؛

فولاد 1 - ماشین‌ 0؛ خداحافظی رسمی ماشین با لیگ برتر

علی‌رغم خلق موقعیت‌های پرشمار، تک گل محمد آبشک در نیمه نخست زمینه‌ساز پیروزی مهم فولاد در خانه مقابل ماشین‌سازی تبریز شد.

فولاد 1 - ماشین‌ 0؛ خداحافظی رسمی ماشین با لیگ برتر

به گزارش "ورزش سه" یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته بیست و هفتم در اهواز پیگیری شد؛ جایی که شاگردان جواد نکونام برای بقا در کورس کسب سهمیه آسیایی نیاز مبرمی به سه امتیاز خانگی داشتند و در طرف مقابل ماشین‌سازی برای زنده نگه داشتن اندک امیدهای خود برای بقا در لی گبرتر، به میدان آمده بود. مطابق انتظار با شروع بازی توپ و میدان در شاگردان جواد نکونام و فولادی‌ها به خوبی بازی را مدیریت کردند.

 

خیلی زود قفل دروازه فولاد باز شد و محمد آبشک، هافبک پیش‌تاخته فولادی‌ها توانست دروازه ماشین‌سازی را روی ارسال تماشایی محمد قاسمی‌نژاد با ضربه سر باز کند؛ پس از این گل، دامنه حملات فولاد روی دروازه ماشین‌سازی بیشتر شد و تیم میزبان با تکیه بر تکنیک و توانایی بازیکنان چون آیاندا پاتوسی، لوسیانو پریرا و فرشاد احمدزاده موقعیت‌های پرشماری روی دروازه حریف ایجاد کردند.

 

درخشش محمدامین رضایی دروازه‌بان ماشین‌سازی در کنار بی‌دقتی مهاجمان فولاد باعث شد تا نیمه اول با همان برتری یک گله به پایان برسد؛ با شروع نیمه دوم، حملات شاگردان جواد نکونام برای رسیدن به گل‌های بیشتر ادامه پیدا کرد اما در طرف مقابل بازیکنان ماشین‌سازی هم توانستند نسبت به نیمه اول، نمایش دفاعی بهتری از خود نشان بدهند.

 

در این میان چند فرصت ایده‌آل گلزنی برای فولاد خوزستان به دست آمد اما بی‌دقتی مهره‌های تهاجمی فولاد باعث شد تا این فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست برود؛ جواد نکونام در حین نیمه دوم تلاش کرد تا با استفاده از تعویض‌های خود، به بازیکنان خود برای دیدار حساس هفته آینده مقابل سپاهان استراحت بدهد.

 

مثلث فرشاد احمدزاده، آیاندا پاتوسی و لوسیانو پریرا شب پرکاری را مقابل ماشین‌سازی سپری کردند و بارها خلق موقعیت روی دروازه ماشین‌سازی داشتند که بی‌ثمر بود؛ جدی‌ترین موقعیت برای فولاد در دقیقه 69 به دست آمد که داور سرنگون شدن صالح حردانی را پنالتی دانست اما لوسیانو پریرا فرصت‌سوزی کرد و پنالتی را به آسمان فرستاد تا بازی با همان یک گل دنبال شود.

 

در 20 دقیقه پایانی بازی هم شاگردان نکونام تلاش زیادی برای گلزنی کردند، در یک نوبت هم احمد عبدالله‌زاده به گل رسید اما داور گل او را آفساید اعلام کرد تا ماحصل یک بازی پر موقعیت و جذاب، شاگردان جواد نکونام با تک گل محمد آبشک در نیمه نخست پیروز از زمین مسابقه خارج شوند و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به تراکتور، با 39 امتیاز به جایگاه چهارم جدول صعود کرد.

 

تیم ماشین‌سازی تبریز هم با شکستی که در اهواز داشت، 14 امتیازی در قعر جدول باقی ماند و رسماً سقوط این تیم به لیگ دسته اول فوتبال ایران در فاصله سه هفته مانده تا پایان رقابت‌های لیگ برتر مسجل شد؛ گفتنی است که فولاد برای بیست و چهارمین بازی متوالی در دیدار خانگی شکست نخورد.

 

هفته بیست و هفتم لیگ برتر؛ چهارشنبه: 1400/04/19 ؛ ساعت 21:30
استادیوم: فولاد آره‌نا اهواز / بدون تماشاگر

داور: امیر ایار / کمک‌ها: علی اکبر عظیم پور و هیوا بهمنی؛ داور چهارم: فرزاد منصوری / ناظر: محسن قهرمانی

 

ترکیب فولاد خوزستان

 

احسان مرادیان
موسی کولیبالی
وحید حیدریه (دقیقه 46: مهران درخشان‌مهر)
مهران موسوی
مجتبی نجاریان (دقیقه 62: صالح حردانی)
محمد آبشک
محمد میری (دقیقه 70: احمد عبدالله زاده)
آیاندا پاتوسی
فرشاد احمدزاده
محمد قاسمی نژاد (دقیقه 51: حسین ابراهیمی)

لوسیانو پریرا (دقیقه 70: ساسان انصاری)

 

سرمربی: جواد نکونام

 

1621408

 

ترکیب ماشین‌سازی تبریز

 

محمدامین رضایی
وحید نعمتی
سیروس صادقیان
ایمان باصفا (دقیقه 76: علی نجفی)
بهمن سالاری
سعید حسین‌پور (دقیقه 84: حسن قاسمی)
منصور باقری
سیدمحمد ابوترابی (دقیقه 46: مهدی رستمی)
سیدمحمد حسینی
اتابک زارعی

هاتف نادری (دقیقه 89: سینا عبداللهی)

 

سرمربی: علیرضا اکبرپور

 

1621411

 

کارت زرد:

 

وحید حیدریه (دقیقه 30) محمد قاسمی‌نژاد (دقیقه 51) فرشاد احمدزاده (دقیقه 59) آیاندا پاتوسی (دقیقه 88) از فولاد خوزستان

 

شرح گل :


فولاد یک – ماشین‌سازی صفر (دقیقه 7: محمد آبشک): روی یک کار تیمی و ارسال زیبای محمد قاسمی‌نژاد، محمد آبشک هافبک پیش‌تاخته تیم فولاد خوزستان توانست با ضربه سر دروازه حریف را باز کند و گل اول مسابقه را به سود شاگردان نکونام رقم بزند.

 

1621409

 

بهترین بازیکن زمین: آیاندا پاتوسی

 

هافبک خلاق تیم فولاد خوزستان دوندگی زیادی در زمین مسابقه داشت و بارها با استفاده از تکنیک و نبوغ بالای خود در گلسازی، برای فولاد خلق موقعیت کرد که به ثمر ننشست و هم‌چنین در چند نوبت، خود او نیز در موقعیت گلزنی قرار گرفت که ضربات فنی پاتوسی راهی به دروازه ماشین‌سازی پیدا نکرد؛ در نیمه دوم هافبک آفریقایی فولاد یک گل ساخت که از سوی داور مسابقه آفساید اعلام شد. فرشاد احمدزاده و محمد آبشک از دیگر بازیکنان موثر و خوب فولاد در شب پیروزی این تیم در مقابل ماشین‌سازی بودند.

 

اتفاق ویژه:

 

پس از آن‌که تیم فولاد خوزستان در سه هفته گذشته لیگ برتر مقابل سپاهان، مس رفسنجان و پرسپولیس موفق به کسب پیروزی نشده بود، سرانجام شاگردان جواد نکونام امشب توانستند به طلسم سه بازی بدون برد پایان دهند و سه امتیاز ارزشمند دیدار با ماشین‌سازی را به دست آورند و موقتا به جایگاه چهارم جدول صعود کنند؛ ضمن آن‌که فولاد برای بیست و چهارمین بازی متوالی در خانه شکست نخورد تا به رکورد مس کرمان در لیگ دهم برسد.
هم‌چنین که با شکست امشب ماشین‌سازی مقابل فولاد، این تیم به عنوان اولین سقوط کننده از لیگ بیستم به لیگ یک نام گرفت.

 

دقایق حساس

 

دقیقه 14: حرکت زیبا و انفرادی فرشاد احمدزاده با یک شوت داخل پای تماشایی همراه شد اما ضربه او با اختلافی اندک از بالای دروازه ماشین‌سازی به بیرون رفت.

دقیقه 15: حرکت دو نفره عالی آیاندا پاتوسی و لوسیانو پریرا، با پاس پشت‌پای دیدنی پاتوسی همراه شد اما ضربه پریرا با واکنش دو مرحله‌ای امین رضایی همراه شد و دروازه‌بان ماشین‌سازی مانع از ورود توپ به دروازه تیمش شد.

دقیقه 16: حملات پرشمار شاگردان نکونام برای رسیدن به گل دوم، ادامه‌دار بود و روی یک کار تیمی فرشاد احمدزاده توپ را به محمد قاسمی‌نژاد رساند اما ضربه او با واکنش دیدنی محمدامین رضایی مواجه شد و در ادامه احمدزاده در موقعیتی آفساید به توپ ضربه زد.

دقیقه 25: محمد آبشک از سمت چپ خط حمله فولاد با ارسالی بلند توپ را به درون محوطه ماشین‌سازی فرستاد و موسی کولیبالی پیش‌تاخته روی هوا به توپ ضربه زد که ضربه سر او با واکنش به‌موقع دروازه‌بان ماشین‌سازی همراه شد و منجر به گل دوم فولاد نشد.

دقیقه 26: بار دیگر خلق موقعیت از سوی شاگردان جواد نکونام روی همکاری پاتوسی و پریرا که این‌بار ضربه آیاندا پاتوسی راهی به دروازه ماشین‌سازی پیدا نکرد و در حالی که دروازه‌بان ماشین‌سازی خلاف جهت رفته بود، توپ پس از برخورد به پای مدافع سبزپوشان تبریزی راهی کرنر شد.

دقیقه 30: روی ارسال مواج و خطرناک فرشاد احمدزاده روی دروازه حریف، موقعیت گلزنی مناسبی برای فولاد ایجاد شد اما تکل بلند وحید حیدریه به توپ نرسید و او پس از برخورد با امین رضایی، باعث مصدومیت دروازه‌بان ماشین‌سازی شد و از داور مسابقه نیز کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه 40: با اشتباه خط دفاعی ماشین‌سازی توپ به فرشاد احمدزاده رسید و او توپ را به لوسیانو پریرا رساند اما ضربه خطرناک و محکم او از کنار دروازه ماشین‌سازی به بیرون رفت و راهی به دروازه حریف پیدا نکرد.

دقیقه 42: سرانجام حرکت زیبا و انفرادی مجتبی نجاریان پاس به آیاندا پاتوسی بود که ضربه او از زاویه بسته با واکنش امین رضایی به کرنر فرستاده شد.

دقیقه 45+1: اشتباه دوباره خط دفاعی ماشین‌سازی باعث شد تا فرشاد احمدزاده صاحب توپ شود اما او با بی‌دقتی فرصتی عالی برای گلزنی را از دست داد و شوت او با اختلاف از بالای دروازه ماشین سازی به بیرون رفت.

دقیقه 45+2: حفظ توپ عالی لوسیانو پریرا درون محوطه جریمه ماشین‌سازی روی پاس ارسالی از سوی فرشاد احمدزاده باعث خلق موقعیت برای فولاد شد اما شاگردان نکونام از این فرصت هم برای به ثمر رساندن گل دوم نتوانستند استفاده کنند.

دقیقه 45+4: پس از حرکت انفرادی مجتبی نجاریان پشت محوطه جریمه ماشین‌سازی، او اقدام به شوت‌زنی به سوی دروازه حریف کرد که ضربه نجاریان به شکلی خطرناک و با اختلافی کم از کنار دروازه رضایی به بیرون رفت و به گل تبدیل نشد.

دقیقه 46: اولین موقعیت جدی نیمه دوم روی ارسال محمد میری از سمت چپ روی دروازه ماشین‌سازی خلق شد که ضربه فرشاد احمدزاده به شکلی خطرناک از کنار دروازه ماشین‌سازی، از زمین بازی خارج شد.

دقیقه 48: روی اشتباه ایمان باصفا، شاگردان جواد نکونام حرکت تیمی زیبایی را انجام دادند که سرانجام ضربه فنی محمد قاسمی‌نژاد با اختلاف کم از کنار دروازه ماشین‌سازی عبور کرد.

دقیقه 53: آشفتگی خط دفاعی ماشین‌سازی باعث شد تا موقعیت دیگری به سود فولاد خلق شود اما ضربه کات‌دار و فنی آیاندا پاتوسی درون محوطه جریمه ماشین‌سازی راه به جایی نبرد و وارد دروازه رضایی نشد.

دقیقه 54: اولین موقعیت خطرناک برای ماشین‌سازی روی ارسال از ضربه ایستگاهی به دست آمد اما ناهماهنگی بازیکنان ماشین‌سازی درون محوطه شش‌قدم فولاد باعث شد تا یک فرصت خوب برای تهدید دروازه فولاد و رسیدن به گل تساوی از دست برود.

دقیقه 61: در ادامه فرصت‌سوزی‌های شاگردان نکونام روی کار تیمی زیبا، پاس درخشان‌مهر به پریرا رسید و او توپ را به پاتوسی رساند اما ضربه عجیب هافبک آفریقایی فولاد با اختلاف از بالای دروازه ماشین‌سازی به بیرون رفت.

دقیقه 68: روی شروع مجدد مسابقه، صالح حردانی صاحب توپ شد و از سمت راست محوطه جریمه ماشین‌سازی نفوذ کرد که مدافع ماشین‌سازی او را سرنگون کرد و داور مسابقه در سوت خود به نشانه پنالتی به سود فولاد دمید.

دقیقه 69: لوسیانو پریرا کاپیتان تیم فولاد خوزستان پشت ضربه پنالتی به دست آمده برای تیمش ایستاد اما ضربه او به شکلی عجیب به آسمان رفت و راهی به دروازه ماشین‌سازی پیدا نکرد.

دقیقه 71: شاگردان جواد نکونام بار دیگر با کار تیمی روی دروازه ماشین‌سازی خلق موقعیت کردند که ضربه فنی فرشاد احمدزاده پس از برخورد در میانه راه به مدافع ماشین‌سازی راهی کرنر شد.
دقیقه 72: روی ارسال کرنر توسط آیاندا پاتوسی، احمد عبدالله زاده توانست توپ را به گل تبدیل کند اما در تصمیمی جنجالی و مشکوک داور مسابقه گل عبدالله‌زاده را مردود اعلام کرد.

دقیقه 85: ارسال تند و تیز ساسان انصاری به دهانه دروازه ماشین‌سازی از حسین ابراهیمی عبور کرد و او در شرایطی که به درون دروازه ماشین‌سازی رفت اما نتوانست توپ را وارد دروازه رضایی کند و فرصت خوب گلزنی دیگری برای فولاد از دست رفت.

دقیقه 90+1: روی اشتباهات سریالی خط دفاعی فولاد موقعیت گلزنی درون محوطه جریمه ماشین‌سازی ایجاد شد که مهران درخشان‌مهر در آخرین لحظه، توپ را به اوت فرستاد و مانع از تهدید دروازه فولاد شد.

دقیقه 90+3: فرصت فوق‌العاده گلزنی برای فولاد در لحظات پایانی مسابقه به دست آمد اما در فاصله چند قدمی تا دروازه ماشین‌سازی، محمدامین رضایی موفق به مهار ضربه ساسان انصاری شد و توپ از خط دروازه ماشین‌سازی عبور نکرد.

 

در حاشیه

 

* فولاد خوزستان در 23 بازی گذشته خود در خانه شکست نخورده و می‌تواند با حفظ این روند مقابل ماشین‌سازی، به رکورد 24 بازی شکست‌ناپذیری مس کرمان حدفاصل لیگ هفتم تا لیگ دهم برسد و در چهار قدمی رکورد طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در بازی‌های خانگی قرار گیرد.
* محسن فروزان پس از غیبت در مقابل پرسپولیس که جواد نکونام علت آن را فنی اعلام کرده بود، بار دیگر در ترکیب تیمش غایب است تا برای دومین بازی پیاپی از روی نیمکت کار را آغاز کند.
* در 7 تقابل گذشته فولاد و ماشین‌سازی در لیگ برتر، چهار پیروزی سهم فولاد بوده و سه مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده و سبزپوشان تبریزی در کسب پیروزی ناکام بوده‌اند.

* مصدومیت محمدامین رضایی دروازه‌بان ماشین‌سازی باعث توقف چهار دقیقه‌ای مسابقه شد و داور مسابقه تشخیص داد تا در این بازه مصدومیت او، اعلام کولینگ بریک کند تا زمان کمتری از مسابقه اتلاف شود.

* مصدومیت چندباره بازیکنان فولاد و ماشین‌سازی در جریان مسابقه باعث شد تا امیر ایار داور مسابقه برای نیمه نخست، 4 دقیقه وقت اضافی را اعلام کند.

* هنگام تعویض دوم فولاد خوزستان که با تصمیم جواد نکونام قرار بود حسین ابراهیمی جایگزین محمد قاسمی‌نژاد شود، وقت‌کشی هافبک فولاد در هنگام خروج از زمین مسابقه باعث شد تا داور بازی با کارت زرد او را جریمه کند.

* فرصت عالی گلزنی برای فولاد پس از چندین موقعیت طلایی گلزنی که از دست رفته بود، با اعلام پنالتی به دست آمد که لوسیانو پریرا پنالتی را برخلاف جهت حرکت دروازه‌بان ماشین‌سازی، خارج از چارچوب دروازه به آسمان کوبید.
* پس از آن‌که پنالتی فولاد توسط پریرا از دست رفت، نکونام تصمیم به تعویض کاپیتان خود گرفت و ساسان انصاری به جای پریرا وارد زمین شد؛ همزمان با انصاری، عبدالله زاده هم جایگزین میری شد و احمد عبدالله زاده نیز بازوبند کاپیتانی فولاد را به بازوی خود بست.

* در دقایق پایانی سوت‌های پرشمار داور مسابقه امیر ایار مورد اعتراض کادرفنی فولاد قرار گرفته بود و آن‌ها اعتراضات زیادی را نسبت به عملکرد او داشتند.

دیدگاه‌ها