کد خبر : 1770719 | 05 مرداد 1400 ساعت 16:28 | 4.2K بازدید | 0 دیدگاه

پراش: دوچرخه‌سواری نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد

مربی تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان با سخت و سنگین خواندن مسیر مسابقه استقامت جاده المپیک توکیو تنها راه موفقیت دراین رشته را برنامه ریزی بلند و سرمایه گذاری بیشتر و کار گروهی دانست.

پراش: دوچرخه‌سواری نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد

به گزارش "ورزش سه" به نقل از مهر، مسابقات دوچرخه سواری استقامت جاده سی و دومین دوره بازیهای المپیک توکیو یکشنبه سوم مردادماه در مسری ۲۳۴ کیلومتر با ۵ هزارمتر ارتفاع وشیب زیاد و در زمان ۶ ساعت برگزار شد.

 

در این مسابقه ۱۳۰ رکابزن مرد حاضر بودند که تنها ۸۰ نفر ازخط پایان گذر کردند. سعید صفرزاده رکابزن جوان کشورمان در شرایطی که هیچ مسابقه یا تورنمنت خارجی را ندیده بود تنها با حضور در یک تور سطح پایین ترکیه و خرید دوچرخه در لحظات آخر راهی این بازیها شد. صفرزاده تا کیلومتر ۱۳۰ رکاب زد اما در نهایت به دلیل فاصله زیاد از دسته اصلی بر طبق قانون داوری از ادامه مسابقه بازماند.

 

محمود پراش مربی تیم دوچرخه سواری کشورمان در تحلیل از وضعیت رکابزن ایران در مسابقه استقامت جاده گفت: مسابقات بخش استقامت جاده در مسیر سنگین ۲۳۴ کیلومتر و ۵ هزار متر صعود رقابت سختی بود و از ابتدا هم تحلیل همه این بود که این مسیر سخت و نفس گیر است. در ابتدای مسیر مسابقه هشت نفر جلو افتادند و فاصله زیادی بین آنها افتاد. در نهایت گروه اصلی هم به این نفرات رسیدند. صفرزاده تا کیلومتر ۱۳۰ در گروه اصلی بود اما در مسیری که شیب هم بسیار زیاد بود از مسیر عقب افتاد و در انتهای آن برای اینکه مسابقه بهم نخورد از دور مسابقه خارج شد.

 

وی ادامه داد: در این رقابتها خیلی از نفرات مطرح دنیا حتی قهرمانان المپیک هم از دوچرخه پیاده شدند. نزدیک به ۵۰ رکابزن نتوانستند از خط پایان بگذرند و حذف شدند. خیلی از نفرات مطرح همچون رکابزنان اروپایی و کلمبیایی و حتی قهرمانان قبلی المپیک و کسانی که از آنها انتظار مدال می رفت از دوچرخه پیاده شدند یا نتیجه ای که می خواستند را نگرفتند. حتی کشورهایی چون ایتالیا و فرانسه با ۵ رکابزن در این مسابقات بودند و با این همه سرمایه گذاری و حضور در تورهای توردوفرانس و ایتالیا باز هم نتوانستند نتیجه بگیرند.

 

مربی جوان دوچرخه سواری کشورمان خاطرنشان کرد: اروپایی ها در این شرایط بزرگ شده و مسابقه می دهند ولی ما اکثر مسابقاتی که رفتیم در سطح آسیا بوده که اصلا با اروپا قابل مقایسه نیست. بهترین رکابزن قاره آسیا در این رویداد بیست ویکم شده است و دو تا رکابزن بیشتر مسابقه را تمام نکردند. فاصله دوچرخه سواری آسیا با رقبای جهانی، زیاد و تنها یک بار دوچرخه سواری آسیا در تاریخ المپیک در سال ۲۰۱۲ مدال گرفته است. رکابزن ژاپن و قزاق که عضو تیم آستانای مطرح بودند هم در این رویداد نتیجه ای نگرفتند که نشان می دهد فاصله دوچرخه سواری آسیا تا چه حد با اروپا زیاد است.

 

وی افزود: کمبود مسابقه ای که در این سالها داشتیم و اینکه در مسابقات خاصی شرکت نکرده ایم و دو سال به خاطر کرونا و چند سالی است به خاطر شرایط اقتصادی ورزشکاران ما از مسابقات بین المللی دور بودند و روند رشد آنها کاسته شده است. اگر در دو سه سال گذشته می توانستیم در مسابقات سطح بالا و سطح اروپایی که سطح بالایی دارد شرکت کنیم قطعا الان عملکرد بهتری داشتیم. با توجه به اینکه امکانات و شرایط مان که با حداقل امکاناتی است که اصلا قابل قیاس با تیم های حرفه ای نیست تلاش شد تا نماینده شایسته ای در المپیک باشیم.

 

پراش تاکید کرد: جا برای کار زیاد است و قطعا نقطه ضعف هایی در کار ما هست که باید در آینده برطرف شود بچه های ما توانایی شان بیشتر از این است. می توانم بگویم نتیجه صفرزاده نسبت به المپیک های قبلی نتیجه بهتری بود وهیچ چیزی کم نگذاشت. اگر مقایسه کنیم ما در المپیک های قبلی هم رکابزنان مان خارج از محدوده زمانی قرار گرفته و از دور مسابقه کنار رفتند و فقط حسین عسگری بوده که از خط پایان گذشته و بقیه از خط پایان نگذشتند ما حتی رکابزنانی داشتیم که در ۳۰ کیلومتر از دوچرخه پیاده شده است. صفرزاده قطعا اگر چند مسابقه سطح بالا می رفت می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

 

وی در پایان گفت: قطعا اگر می خواهیم در المپیک نتیجه بگیریم باید مثل همه کشورهای دنیا برنامه هشت تا دوازده ساله داشته باشیم و از هر نظر باید تیم کاملی در کنار هم قرار بگیرند در این صورت می توانیم در نهایت حداقل ازخط پایان گذشته و نتیجه ای در این بازیها بگیریم.

 

سعید صفرزاده در ادامه مسابقات دوچرخه سواری جاده بازیهای المپیک فردا چهارشنبه در مسابقه تایم تریل جاده شرکت می کند.

 

سی و دومین دوره بازیهای المپیک از اول تا هفدهم مردادماه در توکیو برگزار می شود و کاروان ایران تاکنون تنها صاحب یک مدال طلا از این بازیها شده است.

دیدگاه‌ها