کد خبر : 1770800 | 06 مرداد 1400 ساعت 02:04 | 188.3K بازدید | 26 دیدگاه

آتش بازی وسط گرمای تابستان؛

بهترین شروع تاریخ استقلال برابر پرسپولیس (عکس)

26 سال پیش در چنین روزی، استقلال بهترین شروع تاریخ دربی برابر پرسپولیس را در ظل گرما رقم زد.

بهترین شروع تاریخ استقلال برابر پرسپولیس (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، استقلال اگرچه در طول تاریخ موفق به کسب پیروزی های مهم و بزرگی در دربی برابر رقیب دیرینه شده، اما تا به حال نتوانسته بیشتر از سه بار در یک مسابقه دروازه قرمزپوشان را باز کند. در تاریخ ششم مرداد سال 1374 به نظر می رسید این طلسم در حال شکسته شدن است و استقلال بهترین شروع خود در تاریخ دربی را تجربه کرد.

 

1628001

 

استقلال با این ترکیب بهترین شروع خود در دربی را رقم زد؛ علیرضا منصوریان- بهروز پرورشخواه- ادموند اختر- محمود فکری- مهدی پاشازاده- بهزاد غلامپور
صادق ورمرزیار- محمد خرمگاه- محمد تقوی- جواد زرینچه- امیر قلعه نویی (کاپیتان)

 

آبی پوشان با هدایت منصور پورحیدری و در روز اولین دربی بازیکنانی چون علیرضا منصوریان و محمد خرمگاه، در شرایطی به مصاف پرسپولیس یورگن گده می رفتند که در هفته های پیش از بازی نتایج چندان خوبی نگرفته و در شرایط مساعدی قرار نداشتند. اما از آن سو نیز زمزمه هایی در مورد اختلاف برخی بازیکنان بزرگ پرسپولیس مانند پیوس و کرمانی مقدم با یورگن گده به گوش رسیده و اوضاع در اردوی رقیب نیز تعریفی نداشت

 

1628009

 

این سه بازیکن بهترین شروع استقلال در تاریخ دربی را رقم زدند؛ اما بر خلاف تصور بسیاری از هواداران، موتور استقلال بعد از گل سوم خاموش شد و حتی در دقایقی از نیمه دوم پرسپولیس می توانست کار را به تساوی بکشاند که البته این اتفاق رخ نداد.


قرمزپوشان چند ماه بعد از درگیری عجیب دی ماه سال 73 ستاره هایی چون احمدرضا عابدزاده و مجتبی محرمی را در این دیدار حساس در اختیار نداشتند و بازیکنان کمتر شناخته شده ای مانند شهرام براتپوری و قاسم عطایی در ترکیب ثابت این تیم برابر استقلال قرار گرفتند.

 

1627999

 

تصویری از امیر قلعه نویی و فرشاد پیوس در مقابل ساندرو پل؛ دو بازیکنی که بعد از دربی 73 هر دو محروم شده و البته به این دیدار رسیدند.

 

اما نکته جالب توجه خط حمله پرسپولیس، حضور همزمان علی دایی و فرشاد پیوس در ترکیب بود. این دو که بی تردید از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران و آسیا محسوب می شوند، در یک مقطع کوتاه از بین سال های 73 تا 75 با یکدیگر همبازی شدند. اما محرومیت پیوس، اختلاف او با استانکو و البته جدایی علی دایی در شهریور سال 75 و انتقال به السد قطر بعد از برتری تاریخی مقابل آلیما باعث شد این زوج درخشان فرصت چندانی برای بازی کردن کنار یکدیگر پیدا نکنند.

 

حضور ساندرو پل، داور بزرگ مجارستانی از اتفاقات جالب توجه این مسابقه بود. بعد از حوادث دربی سال 73 و داوری بحث برانگیز احمد ابهران، تا سال ها قضاوت دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس به داوران خارجی سپرده می شد و در شروع این روند مدیران فدراسیون ساندرو پل را دعوت کردند که تنها چند ماه قبل و با کمک محمد فنایی، فینال جام جهانی 1994 بین ایتالیا و برزیل را قضاوت کرد. در این دیدار نیز فنایی و صادقی جو کمک های این داور مشهور بودند.

 

1628008

 

علی دایی در طول 90 دقیقه علیرغم تلاش فراوان و این پروازهای اعجاب انگیز در باز کردن دروازه استقلال ناکام ماند و این روند برای او در تمامی دربی ها تکرار شد.

 

علیرغم گرمای وحشتناک و غیرقابل توصیف آن روزهای تهران در ماه مرداد و البته با خوش سلیقگی فدراسیون، دربی در ساعات میانی روز و وسط ظهر برگزار شده تا شرایطی بسیار دشوار بر بازیکنان و البته تماشاگران حکمفرما شود.

 

اما استقلال بازی را بهتر آغاز کرد و در طی 29 دقیقه با ارائه نمایشی فوق العاده و فراموش نشدنی موفق شد سه بار دروازه رقیب دیرینه را باز کند. هیچ تیمی در تاریخ چنین شروعی را در دربی تجربه نکرده و تیم آن فصل استقلال از این حیث در تمام تقابل های این دو تیم، بی رقیب است.

 

ابتدا و در دقیقه هفتم بود که ادموند اختر، مهاجم ارمنی و گلزن استقلال پشت محوطه صاحب فرصت شده و ضربه او بعد از برخورد به افشین پیروانی، مدافع پرسپولیس وارد دروازه شد. البته جایگیری غلط نیما نکیسا و جلو آمدن بی مورد او در به ثمر رسیدن این گل بی تاثیر نبود. پرسپولیس خیلی زود فرصت داشت به گل تساوی دست می‌یافت، اما ضربه زمینی و نه چندان خوب فرشاد پیوس در موقعیتی تک به تک از کنار دروازه حریف به بیرون رفت.

 

1628005

 

ادموند اختر با زیرکی از نیما نکیسا پنالتی گرفت و البته بسیاری از هواداران پرسپولیس هنوز معتقدند خطایی روی مهاجم ارمنی استقلال صورت نگرفته بود.

 

اما حملات استقلال ادامه یافت و در دقیقه 16 این بار ادموند اختر با فراری تماشایی با دروازه‌بان پرسپولیس تک به تک شده و با تیزهوشی خود و البته اشتباه نکیسا تیمش را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. صادق ورمرزیار، مدافع متعصب استقلال پشت توپ قرار گرفته و با ضربه ای خلاف جهت این فرصت را تبدیل به گل کرد تا هر دو بازیکنی که در دربی جنجالی دی 73 در دقایق پایانی موفق به باز کردن دروازه احمدرضا عابدزاده شده بودند، این بار نیما نکیسا را مغلوب کنند.

 

پرسپولیس باز هم فرصت فوق العاده ای بعد از دریافت گل پیدا کرد، اما این بار جواد زرینچه به شکلی فوق العاده و روی خط دروازه (مانند پاشازاده در دیدار مقابل استرالیا) در شرایطی ضربه پیوس را بازگرداند که کاری از دست غلامپور ساخته نبود. در ادامه پیوس در سمت چپ محوطه تقریبا با دروازه استقلال تک به تک شد، اما غلامپور به خوبی دروازه را نجات داد.

 

1628000

 

صادق ورمرزیار استاد درخشش برابر پرسپولیس در دربی بود. چند ماه قبل او از روی نقطه پنالتی دروازه عابدزاده و این بار دروازه نکیسا را باز کرد.

 

اما این پایان کار نبود و در دقیقه 36 این بار محمد تقوی، مدافع پیش تاخته استقلال در گوشه سمت راست محوطه و در زاویه ای دشوار با ضربه سر و روی ارسال دقیق زرینچه دروازه پرسپولیس را باز کرد تا کابوس این تیم تکمیل شود. پذیرش سه گل تنها در سی و شش دقیقه باعث شد هواداران استقلال به رقم خوردن بهترین پیروزی تاریخ خود در دربی امیدوار شوند، اما ترمز این تیم بعد از گل سوم کشیده شد.

 

در نیمه دوم پرسپولیس مستاصل از این شکست سنگین برای جبران وارد میدان شد. بهروز رهبری فرد جای خود را به مجید نامجو مطلق داد و مرتضی کرمانی نیز وارد میدان شد تا ستاره های باتجربه پرسپولیس برای تغییر این شکست سنگین تلاش کنند.

 

1628003

 

این شاید یکی از بهترین واکنش های تاریخ دربی باشد؛  بهزاد غلامپور با عکس العملی خیره کننده و به سبک واکاشی زوما ضربه سر علی دایی را از روی خط بازگرداند.

 

علی دایی در طول شش بار حضور در دربی هرگز موفق به گلزنی نشد تا یکی از معدود حسرت های دوران ورزشی او به ثبت برسد. در اواسط نیمه دوم این بازیکن با ضربه سر فاصله ای تا باز کردن دروازه استقلال نداشت، اما بهزاد غلامپور به شکلی حیرت انگیز و باورنکردنی با یک قیچی برگردان تماشایی موفق شد توپ را از روی خط دروازه بازگرداند. جالب اینجاست بهرام شفیع فقید ابتدا فریاد "گل" به سر داد و بعد متوجه شد توپ وارد دروازه نشده است.

 

1628006

 

ستاره های پرسپولیس به دنبال شروع سریع مسابقه بعد گلزنی؛ مرتضی کرمانی مقدم اولین و آخرین گل خود در دربی را اینگونه به ثمر رساند، اما این گل نیز نتوانست مانع شکست قرمزپوشان برابر رقیب دیرینه بشود.

 

اما بالاخره و روی خروج غلامپور و برخورد ضربه او به مدافع استقلال، دروازه تیم استقلال باز شده و پرسپولیس که در طول مسابقه فرصت های خوبی را از دست داده بود، در اوج حملات خود به بازگشت امیدوار شد. 

 

توپ به شکلی اتفاقی در مقابل دروازه خالی برابر کرمانی مقدم قرار گرفت تا به او به راحتی یکی از گل های خورده را جبران کند. در ادامه و روی پاس علی دایی، این فرشاد پیوس بود که موفق به گلزنی شد، اما گل او در صحنه ای بسیار مشکوک آفساید اعلام شد.

 

1628004

 

اینجا به نظر می رسد مدافع سمت راست استقلال هنگام ارسال پاس دایی برای پیوس آفساید را پر کرده، اما به هر حال این گل پرسپولیس پذیرفته نشد تا فرصت بازگشت از دست برود.

 

دقایقی بعد بهزاد داداش زاده، دیگر گلزن دربی 73 روی ریباند ضربه خود و با یک برگردان فوق العاده می توانست اختلاف را کم کند، اما ضربه او نیز با واکنش فوق العاده غلامپور همراه شد. شاید شش مرداد 74 را می توان بهترین روز دوران ورزشی غلامپور قلمداد کرد و او با درخشش در این دربی روزهای تاریک و عجیب مقدماتی جام جهانی 94 را به دست فراموشی سپرد. 

 

1628007

 

بهزاد غلامپور با سپری کردن یک بعد از ظهر فوق العاده بارها سد راه مهاجمان پرسپولیس شد؛ این بار واکنشی تماشایی در مقابل ضربه برگردان بهزاد داداش زاده.

 

در ادامه تلاش پرسپولیس برای بازگشت بی نتیجه ماند و استقلال با تکیه بر شروع رویایی خود موفق شد رقیب دیرینه را مغلوب کند. دوران بی شکستی آبی پوشان برابر رقیب سنتی نیز شش ساله شد و یک سال و دو ماه بعد بود که پرسپولیس بالاخره با تک گل ادموند بزیک استقلال را مغلوب کرد. البته این شکست بود که دوران حضور یورگن گده آلمانی در جمع قرمزپوشان را تمام کرده و سرآغاز روزهای فوق العاده و درخشان استانکو روی نیمکت پرسپولیس شد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها