کد خبر : 1772271 | 13 مرداد 1400 ساعت 12:45 | 45.4K بازدید | 3 دیدگاه

کشتی و نامگذاری خاص فنون

پلنگ شکن چیست؟ اشکل گربه کدام است؟

در این دوره از رقابت‌های المپیک محمدعلی گرایی در سه مسابقه خود از فنی جدید رونمایی کرد که اسمش حسابی جلب توجه می‌کرد اما این تنها حیوان دخیل در کشتی نیست!

پلنگ شکن چیست؟ اشکل گربه کدام است؟

 

 

به گزارش "ورزش سه"، فن ابداعی سنجاب پرنده محمدعلی گرایی در یک بازی برایش پیروزی به دست آورد، یک مسابقه پرشش ناموفق بود و در بازی رده بندی نیز باعث شد حریف با بدلکاری سنجاب پرنده گرایی را به خاک بکشاند و امتیاز بگیرد. حال همین موضوع بهانه‌ای شد تا به دیگر فنون کشتی با نام های عجیب و جالب بپردازیم.

 

شاید در کشتی روز دنیا با هُل دادن حریف هم می توان امتیاز گرفت و خیلی علاقه ای میان کشتی گیران حتی در سطوح بالا برای اجرای این فنون دیده نمی شود. با این حال از گذشته برخی از این فنون به نام قهرمان های نامدار ایرانی مشهور شده اند که در اجرای آن تخصص داشتند و حتی اگر کس دیگری جرات کند به قصد سروگردن حریف و اجرای فن از بالا در میدان کشتی به پرواز در بیاید همه این فن را به نام محمدعلی گرایی و سنجاب پرنده خواهند شناخت.

البته ماجرای سنجاب پرنده با دیگر فنون با نام حیوانات دنیای کستی متفاوت است.سنجاب پرنده گونه‌ای است که پرش‌های بلندی دارد و حتی تا ۴۵۰متر برای پریدن روی درخت ها استفاده می‌کند که احتمالا گرایی به دلیل پرش روی گردن حریف این نام را انتخاب کرده است اما  فنون قدیمی‌تر برای جنگ با حیوانات در گذشته های دور استفاده شده و به همان شکل روی تشک کشتی هم اجرا می شود. به عنوان مثال بزکش، دم شیر یا پلنگ شکن از جمله فنونی است که از مبارزه یا شکار حیوانات برای نامگذاری آنها الهام گرفته شده است.

 

*گوسفند انداز
برای اجرای این فن، کشتی گیر باید به پشت حریف رفته و در ابتدا یک پای او را در اختیار بگیرد. بعد از اینکه کشتی گیر توانست حریف را از تشک جدا کند، با تاباندن او در حالتی قرار می گیرد که پشت حریف به تشک خورده و خودش هم به آن مسلط است.

 

*بزکش
فن سر بندو پی یا بزکِش که اجرای آن تخصص رسول خادم در دوران قهرمانی بوده و هم اکنون حسن یزدانی چند باری آن را به نمایش گذاشته، در حالت سرپا اجرا می شود. برای اجرای این فن باید کشتی گیر با یک دست، گردن حریف را در اختیار بگیرد و با دست دیگر مچ را مهار کند. بدین ترتیب کشتی گیر می تواند حریف را به پل برده یا حداقل او را خاک کند.

 

* اشکل گربه
این فن در خاک اجرا می شود و در کشتی امروز دنیا خیلی مرسوم نیست. برای اجرای این فن معمولا وقتی کشتی گیران راه را برای زدن بارانداز روی حریف بسته می بینند، یک دست را از بین 2 پای حریف و دست دیگر را از کنار کمر و در حالی که یک دست را در اختیار دارند، به هم قفل می کنند و با یک چرخش حریف را در حالت پُل قرار می دهند. اگر این فن به درستی اجرا شود، حتی کشتی گیر می تواند حریف خود را ضربه فنی کند.

 

*پلنگ شکن
شاید این فن در ظاهر ساده به نظر بیاید اما برای اجرا نیاز به تبحر بالایی دارد. در فن پلنگ شکن، کشتی گیر، حریف را به سمت خود کشیده و با قدرت دست و حرکت پا او را از پشت به روی تشک می اندازد. حالا در صورتی که حریف از آمادگی لازم برخوردار باشد؛ می تواند انعطلاف به خرج داده و در حالت خاک قرار بگیرد وگرنه ضربه فنی خواهد شد.

 

*گاوتاب
برای اجرای این فن که به صورت ایستاده اجرا می شود، کشتی گیر باید سر حریف را زیر کتف خود برده و از دستش برای گرفتن کتف دیگر حریف استفاده کند. در این حالت که حریف قفل شده و نمی تواند حرکتی انجام دهد، کشتی گیر فرصت تاباندن او و بر هم زدن تعادل حریف را دارد.

 

*کفتربند
وقتی در حالت سرپا سر حریف پایین است و اجازه زیرگیری نمی دهد، کشتی گیر می تواند دستانش را زیر کتف های حریف زده و آرنج دو دست حریف را از پشت به هم بچسباند. در این حالت فرصت برای اجرای فن وجود دارد. البته از این فن بیشتر برای نگه داشتن کشتی در زمانی که کشتی گیر نیاز به حفظ نتیجه دارد، استفاده می شود.

دیدگاه‌ها