کد خبر : 1774345 | 25 مرداد 1400 ساعت 14:20 | 16K بازدید | 1 دیدگاه

از 20 هزار نفر ثبت نام کننده 120 بازیکن انتخاب می شوند

ماجدی: با انتخاب مهدوی‌کیا از سوی رییس مخالف نبودم

میرشاد ماجدی به عنوان رییس کمیته جوانان استعدادیابی در فوتبال ایران را استارت زده است. اقدامی که پیش از این و به این شکل در فوتبال ایران انجام نشده بود.

ماجدی: با انتخاب مهدوی‌کیا از سوی رییس مخالف نبودم

به گزارش "ورزش سه"، هدف از اجرای این طرح گزینش بازیکن با کیفیت برای تیم های ملی نوجوانان و جوانان است. به همین خاطر دقایقی با رییس کمیته جوانان با گفتگو نشستیم که ماحصل آن در پی می آید:

 

*ایده اجرای طرح استعداد یابی از کجا به ذهن شما خطور کرد و آیا الگوبرداری از طرح های خارجی است؟
نه من هیچ الگویی برای اجرای این طرح نگرفتم بلکه به خاطر ضرورت هایی که به درک آن رسیده بودم تصمیم گرفتم اجرای آن را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دهم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و هم اکنون در حال اجراء است. من قبلا در بیشتر رده های ملی بازی کردم و سرپرست هم بودم. به نظرم خیلی از بازیکنان با کیفیت در رده های سنی نوجوانان و جوانان به اردوی تیم ملی راه پیدا نمی کنند و قبلا اگر کسی به جایی وصل بود و آشنا داشت می توانست وارد سیستم شود و بخت خود را برای برتن کردن پیراهن تیم ملی نوجوانان و جوانان بیازماید. از سویی در گذشته برخی از بازیکنان به واسطه دلال ها به اردوی تیم ملی معرفی می شدند و در نهایت سرمربی یا قبول می کرد یا نمی کرد. به طور کل در گذشته همه استعدادها دیده نمی شدند. نکته مهم دیگر که در گذشته آزار دهنده بود این بود که بازیکنان بر اساس یک معیار مشخص مورد ارزیابی قرار نمی گرفتند و سلایق بیشتر حمکفرما بود. البته در گذشته برای تیم های ملی پایه زحمات زیادی کشیده شده است و موفقیت هایی نیز گهگاهی به دست آوردیم. در جام جهانی حاضر شدیم و حتی در جام جهانی درخشیدیم اما همان طور که گفتم خیلی از استعداد ها از چشم ها پنهان می ماندند به خصوص آنهایی که هیچ ارتباطی با تیم ملی نداشتند. در نهایت به جمع بندی طراحی سامانه استعداد یابی فوتبال ایران رسیدم که با حمایت فدراسیون فوتبال این طرح پیاده و در حال اجراء است. البته این طور نیست که تنها یک سامانه تعریف شده باشد و تنها کاری که انجام می شود گرفتن تست باشد. برای رسیدن به سامانه ای که اکنون تعریف شده نزدیک به 124 ساعت بر اساس آنچه که در دفتر خود ثبت کردم با مدرسین و استعدادیاب ها جلسه داشتم. این ها به غیر از وبینارهایی بود که برگزار شد. مطالعات زیادی از سوی من و دیگر دوستان صورت گرفت که اسمی از آنها نمی برم چون ممکن است نام برخی جا بماند. به طور مثال ما روی باشگاه آژاکس مطالعه کردیم که متوجه شدیم کلید واژه این باشگاه برای استعداد یابی TIPS است به معنای تکنیک – هوش – سرعت و شخصیت. خب ما به این جمع بندی رسیدیم که مربی یا استعداد یاب ما با توجه به تعدد شرکت کننده ها در فرصت کوتاه نمی تواند روی شخصیت بازیکن مطالعه دقیق داشته باشد از اینرو مدل استعداد یابی در فوتبال ایران را TISCO تعریف کردیم که به جای واژه شخصیت، ارتباطات جایگزین شده است. به این معنی بازیکنی که علاوه بر بهره گیری از سه آیتم ابتدایی با همبازی خود ارتباط می گیرد و هم چنین استعدادیاب می تواند بازیکن قابل قبولی باشد. اکنون به این صورت است که استعداد یاب در ارزیابی بازیکن از یک مدل واحد و تعریف شده با آیتم های مشخص پیروی می کند. اکنون همه بازیکنان در سراسر کشور یک مدل ارزیابی می شوند.

 

*خب موضوعی که اکنون  مطرح است سرمربیان تیم های ملی نوجوانان و جوانان معرفی نشده اند و کمیته جوانان در حال انتخاب بازیکن برای این تیم ها است. آیا بهتر نبود ابتدا سرمربی این تیم ها مشخص می شد تا بر استعدادیابی نظارت می کردند؟

در گذشته کمیته جوانان در مکاتبه با هیات فوتبال استان ها از آنها می خواست بازیکنان مستعد را به اردوی تیم ملی نوجوانان و جوانان معرفی کند. خب تستی صورت نمی گرفت و هیات فوتبال استان ها هم بر اساس داده های مربیان این معرفی را انجام می داد اما اکنون همه چیز شفاف و روشن است و هیچ بازیکنی نمی تواند ادعا کند مورد ارزیابی قرار نگرفته است. تا اکنون بیش از 20 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که در سه مرحله استانی – منطقه ای و کشوری مورد ارزیابی قرار می گیرند و در نهایت 60 بازیکن برای تیم ملی نوجوانان و 60 بازیکن برای تیم ملی جوانان گزینش می شوند. این بازیکنان به مربیان تیم های ملی نوجوانان و جوانان معرفی می شوند. آنوقت مربیان برای انتخاب بازیکن از بین این 60 بازیکن مختار هستند. حتی می توانند با دیدن مسابقات بازیکنان جدید را به اردوی تیم ملی دعوت کنند. ما در این طرح در کنار سرمربیان تیم های ملی نوجوانان و جوانان هستیم و سرمربی به تنهایی نمی تواند همه بازیکنان را مورد ارزیابی قرار دهد و این کار را ما انجام می دهیم. نزدیک به 20 تا 25 استعداد یاب که مدرس و مربی باتجربه هستند در اجرای این طرح به ما کمک می کنند. از سویی این سامانه تمام اطلاعات بازیکن را ثبت می کند و باشگاه ها در آینده براحتی می توانند درخواست حق رشد و آموزش را مطرح کنند. به واقع اطلاعات ثبت شده در این سامانه به کمک باشگاه ها هم خواهد آمد. ما حتی از استعدادهای باشگاه ها هم خواستیم در این طرح ثبت نام کنند. چرا که برخی از این بازیکنان پیش تر توسط باشگاه ها استعدادیابی و گزینش شده اند. tids.ffiri.ir سامانه فدراسیون فوتبال برای اجرای استعدادیابی در فوتبال ایران است.

 

*به نظر می رسید در گذشته انتخاب مهدی مهدوی کیا موجب ناراحتی شما شد. گفته بودید کلید کمیته جوانان را تحویل می دهید. یک سوال مهم؛ مگر انتخاب مربیان تیم های ملی بر عهده کمیته جوانان نیست؟
من رابطه خوبی با رییس فدراسیون فوتبال دارم و خوشبختانه ایشان به فوتبال پایه اهمیت می دهد و برای فوتبال پایه هزینه می کند. هم اکنون هم در اجرای طرح استعدادیابی به ما خیلی کمک کرده است و هزینه های مربوط به آنرا پرداخته است. مهدی مهدوی کیا پیشنهاد ایشان در جلسه اعضای هیات رییسه بود که من هم با آن موافقت کردم. نه بلکه بیشتر اعضای هیات رییسه. خب طبیعی است به این خاطر که مهدی مهدوی کیا جدا از اینکه یکی از بازیکنان تاریخ ساز فوتبال ایران به حساب می آید در سال های اخیر در فوتبال پایه آلمان مربیگری کرده و در ایران هم آکادمی کیا را تاسیس کرده است. به نظرم در گذشته یک شیطنتی از سوی رسانه ها صورت گرفت مبنی بر اینکه قرار است مهدی مهدوی کیا بر عملکرد همه تیم های ملی نظارت کند در حالی که این چنین نیست و این وظیفه کمیته جوانان است. در پاسخ به سوال تان باید به این نکته اشاره کنم بر اساس ماده 46 اساسنامه فدراسیون فوتبال کمیته جوانان مربیان تیم های ملی پایه را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد می دهد و اعضای هیات رییسه در این باره تصمیم گیری می کنند. این بر اساس اساسنامه و بند 11 ماده 35 بر عهده اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال است. به واقع ما پیشنهاد می دهیم و فدراسیون فوتبال با آن موافقت می کند و در صورت رد پیشنهاد ما مجاز هستیم مربی بعدی را معرفی کنیم.

 

*حرف پایانی ...
تلاش می کنیم برنامه های خود را در کمیته جوانان پیاده کنیم. انتقاداتی حتی به این طرح وارد می شود اما خوشحالیم که به دنبال اجرای یک طرح ماندگار در فوتبال هستیم. از این پس هر بازیکنی که تصور می کند فوتبالش خوب است می تواند با ثبت نام در سامانه استعداد خود را به معرض آزمایش بگذارد. این طرح بعد از ما هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد. واسطه ها حذف می شوند و بازیکن برای معرفی خود به کادر فنی تیم های ملی پایه دیگر به دنبال آشنا و واسطه نیست.

 

دیدگاه‌ها