کد خبر : 1778057 | 14 شهریور 1400 ساعت 14:23 | 11.1K بازدید | 3 دیدگاه

اشکالاتی که بر تصمیم کمیته تعیین وضعیت وارد است

آیا سرخابی‌ها قادر به جذب بازیکن خارجی هستند؟

درحالیکه جمشید نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صراحتا اعلام کرده است که استقلال و پرسپولیس قادر به جذب بازیکن خارجی نیستند، اما به نظر می رسد تناقضاتی در میان است.

آیا سرخابی‌ها قادر به جذب بازیکن خارجی هستند؟

به گزارش "ورزش سه"، جذب بازیکن خارجی توسط استقلال و پرسپولیس به مسئله روز فوتبال ایران تبدیل شده است. در حالیکه مدیران سرخابی ها اعتقاد دارند که قادر به جذب بازیکن خارجی هستند، اما مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نظر دیگری دارند. به همین دلیل پرسپولیس برای جذب کی روش استنلی و استقلال نیز برای به خدمت گیری لوسیانو پریرا و گابریله پین به مشکل خورده اند به نحوی که شیمبا امروز قراردادش را با فولاد تمدید کرد تا پروسه جذب او به طور کلی منتفی شود.


جمشید نورشرق رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال که پیش از این اعلام کرده بود استقلال مشکلی برای جذب بازیکن خارجی ندارد، طی روزهای گذشته نظرات متفاوتی را اعلام کرد. او روز گذشته اعلام کرد: همه باشگاهها برای جذب بازیکنان و مربیان خارجی دو شرط اصلی را باید رعایت کنند. یکی اینکه پرونده منجر به حکم در مرجع بین المللی نداشته باشند دوم اینکه تضمین قانع کننده یعنی ضمانت نامه بانکی به سازمان لیگ ارائه کنند. استقلال و پرسپولیس در حال حاضر در دادگاه CAS پرونده باز دارند و پرونده باز در CAS بدین معنی است که قبلا در کمیته وضعیت FIFA رای صادر شده، بنابراین مشمول این محدودیت خواهند شد و نمی توانند خارجی جذب کنند.

 


اما به نظر می رسد صحبت های نورشرق با متن آیین نامه ای که فدراسیون منتشر کرده، در تضاد است. در بند یک متن کامل دستورالعمل جذب بازیکنان و مربیان خارجی آمده است:


1- تسویه حساب آراء قطعی نزد فیفا و دادگاه داوری ورزش (CAS)
باشگاه هایی که کلیه معوقات و بدهی های منجر به صدور رأی خود را در رابطه با پرونده هایی که نزد فیفا و دادگاه داوری ورزش نهایی شده، پرداخت نموده اند و یا پس از صدور رأی نهایی با طرف مقابل دعوی توافق نموده اند، مجاز به عقد قرارداد با بازیکن و مربی خارجی می باشند.
تأیید عدم بدهی و پرداخت جرائم نهایی پرونده های قطعی باشگاه ها نزد فیفا و دادگاه حکمیت ورزش توسط دپارتمان روابط بین الملل و کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون صورت می پذیرد. هر باشگاه قبل از اقدام به ثبت بازیکن و مربی خارجی لازم است ابتدا تأییدیه لازم از فدراسیون فوتبال در هیمن رابطه اخذ نماید.

 

1640782

 


در متن فوق به وضوح از کلمات «نهایی» و «قطعی» در خصوص صدور رأی این پرونده ها استفاده شده است. این بدان معناست که تا زمان صدور رأی نهایی که از سوی دادگاه CAS به باشگاه ها ابلاغ شود، آنها قادر به جذب بازیکن و مربی خارجی خواهند بود. نکته مهم اینکه برخلاف صحبت های نورشرق، اسمی از کلمه پرونده باز در این متن نیامده است و از صدور رأی قطعی استفاده شده است.

 

1640783

طبق بند ۱ ماده ۵۸ اساسنامه فیفا، cas مرجع فرجام خواهی از احکام نهایی ارکان قضایی فیفاست. یعنی هیچ پرونده ای مستقیما در cas رسیدگی نمی شود بلکه مرجع رسیدگی مجدد است

 


نورشرق روز گذشته در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: ما در حال حاضر آنچه که مدنظر قرار می‌دهیم این است که باشگاه‌هایی که حکم محکومیت خارجی دارند ولو اینکه درمقام اعتراض به این حکم در دادگاه‌های بین‌المللی تقاضای رسیدگی مجدد کرده‌اند، امکان جذب بازیکن خارجی را نخواهند داشت، تا زمانی که پرونده مختومه شود. تبعاً اگر شرایط مربوط به فقدان پرونده منجر به محکومیت مالی از یکسو و ارائه ضمانت نامه معتبر بانکی از سوی دیگر رعایت شوند، تیم‌ها می‌توانند نسبت به استخدام مربی و یا بازیکن خارجی اقدام کنند.


حتی این گفته های رئیس کمیته تعیین وضعیت با متن آیین نامه ای که فدراسیون فوتبال صادر کرده در تضاد است. در هیچ بخشی از این دستورالعمل، ذکر نشده است باشگاه هایی که حکم محکومیت خارجی دارند ولو اینکه درمقام اعتراض به این حکم در دادگاه‌های بین‌المللی تقاضای رسیدگی مجدد کرده‌اند، امکان جذب بازیکن خارجی را نخواهند داشت. در متن این قانون، صریحا از عبارت حکم نهایی استفاده شده و این با پرونده استراماچونی و استقلال در تضاد است.
علاوه بر این، طبق بند ۱ ماده ۵۸ اساسنامه فیفا، دادگاه داوری ورزش (CAS)، مرجع فرجام خواهی از احکام نهایی ارکان قضایی فیفاست. یعنی هیچ پرونده ای مستقیما در CAS رسیدگی نمی شود بلکه مرجع رسیدگی مجدد است. پس زمانی که در متن آیین نامه اسم دادگاه CAS آورده می شود، بدین معنی است قانون گذار معنای توقف اجرای حکم را پذیرفته و این یعنی اینکه اگر پرونده ای در CAS درحال رسیدگی است (مانند پرونده شکایت استراماچونی از استقلال) تا قبل از اینکه رای نهایی صادر نشود، باشگاه را می توان شامل این ممنوعیت کرد.

 

1640784

به نظر می رسد که نورشرق برای توجیه این قانون، به بند ۴ ماده ۵۷ رجوع کرده و اعلام می کند رسیدگی در cas بر حکم فیفا اثر تعلیقی ندارد. درحالی که در ادامه همان ماده ذکر شده است که ممکن است مرجع فرجام دستور به تعلیق دهد.

 


اینگونه به نظر می رسد که نورشرق برای توجیه ممنوعیت استقلال و پرسپولیس در جذب بازیکن خارجی، به بند ۴ ماده ۵۷ اساسنامه فیفا رجوع می کند. جایی که آمده است رسیدگی به پرونده ای در دادگاه CAS بر حکم فیفا اثر تعلیقی ندارد درحالی که در ادامه همان ماده ذکر شده است که ممکن است مرجع فرجام دستور به تعلیق رأی اولیه بدهد. حتی این مورد توسط قانونگذار نیز در آیین نامه جذب بازیکنان خارجی در نظر گرفته شده و توقف اجرا حکم فیفا توسط CAS را به صراحت پذیرفته است.
به هر حال به نظر می رسد صحبت های مسئول کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال با متن آیین نامه جذب بازیکن و مربی خارجی در تضاد است و باید دید در نهایت واکنش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به این تصمیم فدراسیون فوتبال چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها