کد خبر : 1780330 | 26 شهریور 1400 ساعت 13:46 | 124.8K بازدید | 8 دیدگاه

این دو ستاره چقدر پول دارند؟

ثروت افسانه‌ای لبرون و جوردن؛ میلیاردرهای ورزش جهان

مایکل جردن و لبرون جیمز، دو نفر از سرشناس‌ترین افراد در جهان ورزش، جز ثروتمندترین ورزشکاران دنیا نیز به حساب می‌آیند و بحث درباره میزان دارایی آنها همیشه مطرح بوده است.

ثروت افسانه‌ای لبرون و جوردن؛ میلیاردرهای ورزش جهان

به گزارش "ورزش سه"، لبرون جیمز همیشه از ابتدای دوران ورزش خود، مایکل جردن را به عنوان الگو در نظر داشت. انتخاب پیراهن شماره 23 برای سالیان متوالی اتفاقی نبود، هرچند اخیرا تصمیم گرفت پیراهن شماره 6 را بر تن کند. او در تلاش است تا با رکورد شش قهرمانی این بازیکن در زمین نیز برابر شود و این کار دشواری به نظر نمی‌رسد چرا که جیمز پیش از این چهار قهرمانی را در اختیار داشته اما به نظر می‌رسد که زمان و سن (او در دسامبر 37 ساله خواهد شد) علیه این بازیکن در حرکت هستند.

 

1644759


ثروث مایکل جردن


یکی دیگر از درخشش‌های ستاره سابق لیکرز در زمینه کسب و کار است که جردن در آن عملکرد قابل توجهی را پیش و پس از دوران بازنشستگی به نمایش گذاشته است. تخصصی‌ترین نشریات اقتصادی گزارش داده‌اند که ثروت او چیزی حدود 1.65 میلیارد دلار است. این رقم به 2.1 میلیارد رسیده بود اما بر اثر بحران ایجاد شده پس از شیوع ویروس کرونا با حدود 500 میلیون دلار ضرر روبرو شد.


این بازیکن رقمی در حدود 90 میلیون یورو را در طول سال‌های حضورش در بسکتبال به دست آورد اما سایر ثروتش را به گفته فوربس به لطف کسب و کارهایی کسب کرد که پس از بازنشستگی با شرکای متعدد راه‌اندازی کرده بود. برند جردن و البسه ورزشی نایکی که متعلق به اوست جز منابع اصلی درآمد او هستند که بازدهی آنها پیش از پرداخت مالیات حدود دو میلیارد دلار در سال است.


سرمایه‌گذاری 175 میلیونی روی هورنت و تبدیل آن به 1.5میلیارد دلار


او در سال 2006 تصمیم گرفت بخشی از سهام شارلوت هورنت را به قیمت 175 میلیون دلار خریداری کند. جردن در سال 2014 سهامش را به 89.5 درصد افزایش داد تا مالک اصلی این باشگاه باشد. تخمین زده می‌شود که ارزش سهام او در آن سال 625 میلیون دلار بود و ارزش آن در حال حاضر علیرغم شیوع جهانی ویروس کرونا به 1.5 میلیارد دلار رسیده است. در واقع او در سال 2019 بخش کوچکی از سهم خود را فروخت تا کسب درآمد کند.


یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد برای جردن 58 ساله قراردادهای اسپانسری هنگفت با نایکی، آپر دک، هینز و گیترید است، شرکت‌هایی که در طول دوران حضور او در میدان نیز حمایتش می‌کردند و رابطه طولانی‌مدتی با آنها دارد.


علاوه بر این او شرکت معاملات املاک خود را دارد که سالانه ده‌ها میلیون سود برایش به همراه می‌آورد. او در حال حاضر در رده هزار و یکمین فرد ثروتمند جهان در فهرست فوربس قرار دارد.

 

1644760


ثروت بیش از یک میلیاردی لبرون... پیش از مالیات


لبرون جیمز به نوبه خود فاصله چندانی با جردن ندارد و از جایگاهش به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ با قراردادهای اسپانسری هنگفت با نایکی، والمارت و سایر برندهای بزرگ سود می‌برد. او همچنین شرکت سرمایه‌گذاری خود به نام اسپرینگ هال را تاسیس کرده که نامش را از نام محله‌ای در اوهایو که به همراه مادرش در آن زندگی می‌کرد برداشته است. او سهام‌هایی در چندین کسب و کار جذاب نیز دارد.


به گزارش فوربس، ستاره لیکرز در طول 18 سال بازی در ان بی ای بیش از یک میلیارد دلار کسب کرده است که 400 میلیون دلار آن دستمزد بوده و 600 میلیون دلار دیگر از فعالیت‌های بیرون از زمین بسکتبال بوده است. با این حال این مجله مالی، او را میلیارد به حساب نمی‌آورد (در آمریکا کسانی که ثروت بیش از یک میلیارد دلار داشته باشند این لقب را دریافت می‌کنند) چون تخمین زده می‌شود که ثروت او پس از کسر مالیات و پرداخت هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری حدود 850 میلیون دلار شود.

 


درآمد 95.4 میلیون دلاری با دستمزد و درآمد تبلیغاتی


قرارداد جیمز با لیکرز باعث شده که او در رده پنجم بالاترین دستمزدها در ان بی ای قرار بگیرد اما توانایی او در بیرون از زمین است که این بازیکن را از سایرین جدا می‌کند. جیمز در طول سال گذشته حدود 64 میلیون دلار از حامیان مالی و تبلیغات درآمد داشته که رکوردی برای بازیکن فعال در ان بی ای به حساب می‌آید و 21 میلیون دلار بیشتر از کوین دورانت است که در رده دوم قرار دارد.


بزرگترین حامی مالی جیمز، نایکی است که در سال 2016 قراردادی مادام العمر با او به امضا رساند. هرچند هیچ رقم رسمی برای این توافق اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که مبلغ این قرارداد در حدود یک میلیارد دلار باشد. این رقم باید به تعداد سال‌های عمر او تقسیم شده و سپس محاسبه شود اما به نظر می‌رسد که سالانه ده‌ها میلیون دلار به او سود برساند. جیمز این درآمدها را روی معاملات املاک سرمایه‌گذاری کرده (او حداقل چهار ملک با ارزش کلی حدود 100 میلیون دلار دارد) و کسب و کارهای شخصی او بازده خوبی برایش به همراه دارند.

 


ارزش 750 میلیون دلاری اسپرینگ هیل


عنوان کسب و کار اصلی اسپرینگ هیل کسب و کار اصلی اوست که نامش را از محله‌ای برداشته که برای اولین بار با مادرش به تنهایی در آن زندگی کرده است. او این شرکت را با همکاری ماوریک کارتر، دوست کودکی و شریک تجاری خود، با سرمایه اولیه 100 میلیونی تاسیس کرد. امروزه تخمین زده می‌شود که ارزش این شرکت حدود 750 میلیون دلار باشد و به گفته فوربس، او در فکر فروش کلی این شرکت یا بخشی از آن است.


اسپرینگ هیل سه شرکت را در یک شرکت ترکیب کرده است: اول از همه آژانس بازاریابی است، دومی مربوط به صنابع سرگرمی است و سومی پلتفرمی برای ورزشکاران است که بتوانند از طریق رسانه‌های جمعی یا سنتی، پادکست، رویدادهای شخصی و بازاریابی با مردم در ارتباط باشند.

 


گروه ورزشی فنوی و مالکیت تیم‌ها


یکی دیگر از منابع درآمد اصلی جیمز که حدود 70 میلیون دلار است از همکاری او با گروه ورزشی فنوی به دست می‌آید که مالک بوستون رد ساکس، باشگاه فوتبال لیورپول، نیمی از روش فنوی راسینگ و 80 درصد نیوانگلند اسپرت است. جیمز در سال 2011 سهام جزیی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس خریداری کرد که در دوران همکاری گروه بازاریابی ورزشی او با گروه ورزشی فنوی بود.


جیمز در سال 2015 پیشنهاد اسپانسری مک دونالد را به ارزش حدودی 15 میلیون دلار برای چهار سال رد کرد و در عوض یک میلیون دلار برای 10 درصد از سهام. پیتزافروشی زنجیره‌ای کوچکی به نام بلیز پیتزا هزینه کرد. سرمایه‌گذاری او درست بود و این رستوران حالا بیش از 300 شعبه در آمریکا و کانادا دارد. تخمین زده می‌شود که سود این رستوران برای او 30 میلیون دلار است.


فوربس تخمین می‌زند که حتی پس از پرداخت مالیات سنگین و پرداخت دستمزد ده‌ها مدیربرنامه و مسئول، جیمز حداقل 350 میلیون دلار سود جدای از سودهایش در اسپرینگ هال، بلیز، گروه ورزشی فنوی و سرمایه‌گذاری روی معاملات املاک کسب می‌کند. این شامل کلکسیون ماشین‌های لوکس است. علاوه بر این او سهامی در شرکت بدنسازی بیچ بادی دارد که با شرکت مواد مغذی ورزشی که با همکاری آرنولد شوارزینگر با سهام 28 میلیون دلاری تاسیس کرد در ارتباط است.

 

1644761


جیمز، دومین بسکتبالیستی که به ثروث یک میلیاردی می‌رسد


تخمین زده می‌شود که مجموع ثروت لبرون جیمز تا امروز 850 میلیون دلار است که هنوز فاصله زیادی تا سرمایه 1.650 میلیاردی مایکل جردن دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که جردن 58 ساله است و جیمز سه ماه دیگر 37 ساله خواهد شد. او هنوز 20 سال برای رسیدن به اسطوره خود زمان دارد و به نظر می‌رسد پیش از 40 ساله شدن در سال 2024 بتواند به ثروت یک میلیارد دلاری برسد. او پس از مایکل جردن، به دومین بسکتبالیست یک میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد.

 

 

دیدگاه‌ها