کد خبر : 1780737 | 28 شهریور 1400 ساعت 16:05 | 7.7K بازدید | 0 دیدگاه

قهرمان یواس‌اوپن؛ هشت‌ماهه‌ای که دیوانه فیفا است

چند روز بعد از شکست جوکوویچ در فینال یو‌اس اوپن کماکان تعریف و تمجید از قهرمان روسی ادامه دارد.

به گزارش "ورزش‌سه" ، دنیل سرگه‌یویچ مدودف ، نام کامل تنیسور ۲۵ ساله روسی است که هفته گذشته موفق شد با کسب اولین عنوان خود در گرنداسلم‌ها، دست نواک جوکوویچ اسطوره‌ای را هم از خلق رکوردی جدید کوتاه کند. دنیل در سال ۹۶ میلادی در مسکو به دنیا آمد و اولین فرزند پسر خانواده مدودف شد که پیش از این دو دختر داشتند. پدرش مهندس کامپیوتر بود و کسب کارش را در مهندسی عمران به تازگی راه انداخته بود. دنیل ۹ ساله ورزش را با شنا شروع کرده بود که در یکی از جلسات اموزشی‌اش، مادرش تبلیغات یک کلاس تنیس را در محوطه استخر دید و این آغازی بود بر مسیر جدید دنیل. دنیل که به کلاس‌های گیتار هم علاقه نشان داده بود، شاگرد اکاترینا کریچکووا شد. مربی‌ای که پیش از این، شاگردی چون ورا زووناروا را تربیت کرده بود که روزگاری به زن شماره دو تنیس جهان هم رسید. علاقه مدودف به تنیس باعث شد تا در دوران دبیرستان درس اقتصاد را رها کند و تربیت بدنی را در دانشکده ورزشی مسکو آغاز کند. با بازنشستگی پدر و مادرش به فرانسه مهاجرت کردند و این اتفاق برای دنیل مزایای خوبی داشت از جمله تسلط کامل او بر انگلیسی و فرانسوی. در سال ۲۰۱۶ مدودف اولین مسابقه خود در تور ای تی پی را پیروز شد و نوید یک تنیسور شش دانگ را به دنیای تنیس داد. سال بعدش اولین برد خود در یک گرنداسلم را برابر استن واورینکایی کسب کرد که سه قهرمانی اسلم را در کارنامه‌اش داشت. طولی نکشید که در سال ۲۰۱۸ اولین عنوان قهرمانی در مسابقات ای تی پی را بدست آورد، اتفاقی که در سیدنی برای او رقم خورد. با پیشرفت فوق‌العاده اش در توکیو و وینستون‌سالم هم قهرمان شد تا دیگر تردیدی به مهارت‌های او وارد نباشد.

 

1645505

 

1645507


در همین بین بود که دنیل با با نامزد خود ازدواج کرد. با ورود داریا به زندگی دنیل مدودف، پیشرفت محسوسی در زندگی ورزشی دنیل ایجاد شد، به طوری که بعد از دو قهرمانی در مسترزها، دنیل لب به تعریف از کمک‌های همسرش گشود و گفت:" قبل از ازدواج من نفر ۶۵ رنکینگ بودم، اما الان دو عنوان مسترز دارم و به جمع ده نفر برتر رنکینگ راه پیدا کردم. ما به وضوح زندگی جدیدی ساختیم. من برنده می‌شوم و داریا به من کمک می‌کند بیشتر برنده شوم." اوج احترام مدودف به همسرش را می‌توان در صحبت‌هایش بعد از قهرمانی یواس‌اوپن ۲۰۲۱ جستجو کرد که عنوان قهرمانی‌اش را به او تقدیم کرد و گفت :" اگر این جایزه نبود، هیچ‌چیزی برای هدیه دادن به او در سالگرد عروسی‌مان نداشتم. بنابراین باید این مسابقه را می‌بردم!"

 

1645508



مدودف که به‌خاطر مشکلات جسمانی جزیی ناشی از زایمان زودرس مادرش در ۸‌ماهگی، از سربازی اجباری دولت روسیه معاف شد، خوش‌شانس بود که این آسیب‌ها خللی در عملکرد ورزشی اش نداشت و اکنون یکی از بهترین تنیسورهای تاریخ روسیه و از برترین تنیس‌بازان فعلی دنیاست. سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین سال‌های زندگی‌اش بود. جایی که او موفق شد در سوفیا چهارمین قهرمانی‌اش را کسب کند. در ادامه در مسترز مونته‌کارلو برای اولین‌بار توانست نفر اول رنکینگ که آن زمان جوکوویچ بود را شکست دهد و به نیمه‌نهایی برسد. در ویمبلدون هم به دور سوم رسید اما اوج هنرنمایی او رسیدن به چهار فینال پیاپی در ای تی پی تور بود که بعد از اغاسی و ایوان لندل رکوردی منحصر به فرد محسوب می‌شد. او فینال واشینگتن را به کریوس باخت و در مونترال بعد از حذف دو تنیسور با رنک زیر ۱۰، حریف نادال در فینال نشد و آنجا هم نایب‌قهرمان شد. اما در سومین تورنومنت که سینسیناتی بود، بعد از حذف جوکوویچ، داوید گوفن را در فینال شکست داد و به اولین عنوان قهرمانی‌اش در مسترز‌ها رسید. عنوانی که به او کمک کرد با سید ۵ وارد یو‌اس اوپن شود و با حذف نامدارانی چون واورینکا و دیمیتروف به اولین فینال خود در گرنداسلم‌ها برسد. جایی که باز هم نادال دستش را از قهرمانی کوتاه کرد. بعد از آن در مسترز شانگهای قهرمان شد و به مسابقات فینال تور هم رسید تا فصل رویایی‌اش را در جایگاه ۵ ام رنکینگ تمام کند.

 

1645510



در سال ۲۰۲۰ تا قبل از پاندمی کرونا نتوانست فرم سابق را تکرار کند و در بیشتر تورنومنت‌ها در دور اول حذف می‌شد اما بعد از کرونا موفق شد تا نیمه‌نهایی یو‌اس اوپن صعود کند و آنجا به قهرمان آن دوره یعنی دومنیک تیم باخت. بعد از شکست در مسابقات سن‌پترزبورگ و وین، دست به کار بزرگی زد و مسترز ۱۰۰۰ امتیازی پاریس را دشت کرد اما این پایان کار مدودف نبود، دنیل که در حسرت کسب عناوین ۲۰۰۰ امتیازی بود، این‌بار مسابقات فینال تور لندن را نشانه رفت. جوکوویچ و زورف و شوارتزمن را دو بر صفر شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. آنجا هم در حالی که نادال برای پیروزی سرویس می‌زد، کامبکی تاریخی زد و به فینال رسید.

 


فینالی که برای او جنبه انتقامی داشت. این بار دومنیک تیم را برد و ضمن گرفتن انتقام شکست در نیمه‌نهایی یواس اوپن، قهرمان فینال تور لندن شد. قهرمانی‌ای که تحت‌الشعاع خوشحالی منحصربه‌فرد مدودف قرار گرفت و استارت خوش‌حالی عجیبش در یواس اوپن ۲۰۲۱ را زد.

 

1645506



بدون شک امسال برای او سالی متفاوت بود. مدودف به دومین فینال خود در گرنداسلم‌ها رسید اما استرالیا، کشوری نبود که دنیل قهرمانی‌اش در اسلم‌ها را از آنجا استارت بزند. در روز خوب جوکوویچ، در سه ست تن به شکست داد و نایب‌قهرمان شد. هرچند پیش از آن در نخستین دوره مسابقات ای‌تی‌پی کاپ شرکت کرده و به همراه روسیه قهرمان شده بود. مدودف با قهرمانی در تورنومنت مارسی برای اولین‌بار به رده دوم رنکینگ جهانی رسید تا بعد از چهار تنیسور برتر عصر حاضر( فدرر، نادال، جوکوویچ و ماری) به اولین شخصی تبدیل شود که از سال ۲۰۰۵ به این سو، در این جایگاه قرار می‌گیرد. پیش از ویمبلدون اولین عنوان خود در مسابقات چمن را در مایورکا کسب کرد تا برگ دیگری از افتخاراتش ورق بخورد. بعد از حذف در المپیک، مسترز روجرزکاپ را قدرتمندانه فتح کرد تا چهارمین عنوان قهرمانی را در این نوع مسابقات به دست بیاورد و اماده رقابت های ازاد امریکا شود. او در این رقابت ها فراتر از تصور ظاهر شد و با از دست دادن تنها یک ست به فینال رسید. جایی که نواک جوکوویچ برای کسب ۲۱ امین گرنداسلم تلاش می‌کرد و انگیزه‌ای باورنکردنی داشت. اما دنیل که هنوز شکست در فینال ملبورن در خاطرش مانده بود، جهان تنیس را به شوک فرو برد و در سه ست متوالی صربیناتور را شکست داد. حالا لحظه موعود فرا رسید. همه تماشاگران می‌خواستند واکنش او به کسب این عنوان را ببینند اما پسر روسی  که نشان داده بود متخصص سورپرایز پس از قهرمانی است، دکمه Left+L2  را فشار داد( اشاره به دسته‌های کنسول های بازی ویدیویی فیفا) و به طرز جالبی روی زمین شیرجه زد تا مهم‌ترین عنوان قهرمانی دوران حرفه‌ای خود را با خوشحالی ای به سبک بازی‌ مورد علاقه اش در کنسول‌های بازی(فیفا) جشن بگیرد و تیتر یک رسانه‌های دنیا شود.

 

1645511



مدودف اکنون با رکورد ۶۸.۲ درصد پیروزی در مسابقات ای‌تی‌پی و گرنداسلم‌ها و کسب ۱۳ عنوان قهرمانی در مسابقات رسمی، یکی از بهترین تنیسور‌های فعلی جهان است که رده دوم را برای خود در سال جاری تضمین کرده است. او با بیش از ۱۹ میلیون دلار جوایز نقدی، ۲۷ امین تنیسور تاریخ در رده‌بندی کسب جایزه مالی است که بدون شک با توجه به سن و سالش می‌تواند جوایز بسیار دیگری را هم درو کند. او که این روزها در مونته‌کارلو مشغول استراحت است تا خود را برای حضور در مسابقات لیورکاپ اماده کند، شانس زیادی برای کسب مسترز پاریس و البته فینال تورین دارد که با کسب آنها می‌تواند به نواک جوکوویچ صرب در رده اول نزدیک و نزدیک تر شود.

 

1645509

دیدگاه‌ها