کد خبر : 1784814 | 18 مهر 1400 ساعت 20:50 | 280.2K بازدید | 41 دیدگاه

تیم فرنگی ایران 4 طلا گرفت و نایب قهرمان شد

واردات طلای ناب از اسلو؛ تیم خاص آقای خاص!

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در شب پایانی قهرمانی جهان طلای دیگر کسب کرد تا با 4 طلا و دو برنز به کار خود پایان دهد.

واردات طلای ناب از اسلو؛ تیم خاص آقای خاص!

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های کشتی قهرمانی جهان در اسلو دو ماه بعد از المپیک توکیو برگزار شد و امشب به پایان رسید. تیم ملی کشتی آزاد ایران هفته گذشته موفق شد با ۳ طلای حسن یزدانی، کامران قاسمپور و امیرحسین زارع، ۳ نقره علیرضا سرلک، امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی و یک مدال برنز مجتبی گلیج، با مجموع ۱۶۲ امتیاز بر سکوی سوم جهان بایستد. بعد از این عملکرد درخشان، فرنگی کاران کشورمان در اسلو حضور یافتند تا ادامه دهنده راه کشتی آزاد باشند.


تیم ملی کشتی فرنگی ایران برخلاف آزاد سرمربی خود را پس از المپیک حفظ کرد و با محمد بنا راهی اسلو شد. محمد بنا نسبت به توکیو 2 کشتی گیر را تغییر داد، دست به دو مدال آور المپیک نزد و محمدعلی گرایی را به عنوان تنها کشتی گیر بدون مدال حاضر در توکیو به اسلو برد. کشتی فرنگی ایران در المپیک در وزن 87 کیلو نماینده ای نداشت اما با رامین طاهری در قهرمانی جهان حاضر شد.

 

 

 

1652499

 

 

بعد از آن شب رویایی...
روز اول مسابقات برای کشتی فرنگی ایران چندان خوب نبود اما در روز دوم با دو فینالیست و دو مدال برنز همه چیز تغییر کرد. محمد علی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم اولین مدال های ایران را در اسلو کسب کردند. شب گذشته نیز اتفاقاتی شیرین را شاهد بودیم؛ فرنگی ایران بعد از 7 سال اولین طلای خود را در قهرمانی جهان گرفت و در کنار آن شاهد ثبت اولین طلای تاریخ فوق سنگین جهان به نام ایران بودیم. محمد هادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی‌ اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی موفق شدند این دو طلا را برای ایران کسب کرده و عنوان دومی تیمی را قطعی کنند.

 

1652756

 

1652750

 


تاریخ سازی فرنگی، واردات 4 طلای ناب

 

در کشتی های شب گذشته، ایران صاحب دو فینالیست دیگر هم شد؛ فینالیست هایی که امشب به روی تشک رفتند تا برای کسب مدال طلا بجنگند. با کسب هر دو مدال طلا در دو وزن پایین کشتی فرنگی ایران برای اولین بار، قهرمانی جهان را با 4 طلا به پایان برساند. با این نتیجه شاگردان بنا عملکرد قابل توجهی از خود نشان داده اند؛ کشتی فرنگی ایران در سه دوره اخیر مسابقات به ترتیب چهارم، یازدهم و سوم شده بود.

 

 

و اما فینال های امشب که کسب طلا در آنها می تواند بعد از سه طلای فرنگی در المپیک لندن، یک بار دیگر این رشته را در کانون توجه قرار دهد:

 

 

میثم دلخانی؛ طلای شیرین سبک وزن


میثم دلخانی، دارنده نقره و برنز آسیا نماینده 63 کیلوی ایران در جهانی بود؛ او یک حضور ناموفق در قهرمانی جهان 2019 داشت اما این بار مصمم به کسب مدال وارد مسابقات شد و توانست قدرتمندانه راهی دیدار پایانی شود.


دلخانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم به مصاف دنیز منیکسه از آلمان رفت و موفق شد در کمتر از دو دقیقه با کسب برد 9-0 کار حریف را تمام کند. او در مرحله یک چهارم نهایی مقابل لنور تمیروف دارنده مدال برنز جهان از اوکراین قرار گرفت و در یک جدال سخت و دشوار با اینکه سه بر یک از حریف عقب افتاده بود، در فاصله یک دقیقه مانده به پایان توانست کشتی گیر اوکراینی را خاک کرده و نتیجه را سه بر سه کند. این نتیجه به معنای پیروزی دلخانی بود چون او امتیاز آخر را به دست آورد و راهی نیمه نهایی شد. در دیدار نیمه نهایی وزن 63 کیلوگرم میثم دلخانی برابر طالح ممدوف دارنده مدال نقره اروپا از آذربایجان قرار گرفت و بعد از یک دقیقه در خاک توانست با اجرای دو بارانداز و یک سالتوبارانداز زیبا، کشتی را 9 بر صفر کند و با یک توفان زودهنگام به فینال برسد. او در دیدار فینال به مصاف لری آبولادزه دارنده مدال برنز اروپا از گرجستان رفت. دلخانی بعد از اخطار داوران به حریف، توانست در خاک یک بارانداز روی حریف اجرا کند؛ اگرچه کشتی گیر گرجستانی با رو کردن یک امتیاز گرفت. در تایم دوم داوران به دلخانی اخطار دادند و به آبولادزه امتیاز دادند و این کشتی گیر گرجستانی توانست در خاک یک بارانداز اجرا کند و 4 بر 3 پیش بیفتد. در ادامه دلخانی بود که با حملات دامنه دار توانست پای حریف را از تشک خارج کرده و یک امتیاز دیگر بگیرد تا برنده کشتی باشد. البته اعتراض فرنگی کار گرجستانی باعث شد یک امتیاز دیگر به دلخانی برسد و او با مدیریت کشتی در نهایت 5 بر 4 برنده شد تا یک طلای شیرین از سبک وزن برای ایران دشت کند.

 

 

 

 

محمدرضا گرایی؛ فعلا بدون رقیب در جهان 


بی هیچ تردیدی شماره یک تیم ملی کشتی فرنگی ایران در اسلو، محمدرضا گرایی بود؛ کشتی گیر دسته 67 کیلو که موفق به کسب مدال طلای المپیک توکیو شد بعد از دو ماه به دنبال کسب اولین طلای خود در رقابت های جهانی بود؛ گرایی طلای امیدهای جهان، طلای قهرمانی آسیا و برنز بازی‌های آسیایی را نیز دارد. او برای رسیدن به فینال مبارزه های سنگینی انجام داد اما به هر ترتیبی که بود خود را به دیدار پایانی رساند.
گرایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل  تسوچیکا شیمویامادا قهرمان آسیا از ژاپن قرار گرفت و در یک کشتی عجیب و هیجان انگیز توانست حریف خود را ضربه فنی کند؛ اگر هوشیاری گرایی در لحظات حساس این کشتی به یاری اش نمی آمد، شاهد حذف زودهنگام قهرمان المپیک توکیو از دور مسابقات جهانی می بودیم که خوشبختانه چنین اتفاقی نیافتاد. در مرحله یک چهارم نهایی وزن 67 کیلوگرم محمدرضا گرایی مقابل جعفراف از آذربایجان قرار گرفت و این بار بی هیچ استرس و دردسری 11-0 پیروز شد. او در مرحله نیمه نهایی مقابل راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر 23 سال جهان از گرجستان قرار گرفت و طی یک مبارزه سخت  و نفس گیر 6-7 پیروز و فینالیست شد. گرایی امشب برای کسب مدال طلا باید به مصاف نظیر عبداله یف دارنده مدال نقره اروپا از روسیه می‌رفت و بعد از گرفتن یک امتیاز از اخطار داوران به حریف، در تایم دوم به زیبایی یک فن کمر اجرا کرد و 4 امتیاز دیگر گرفت. در ادامه خاک شدن گرایی هم فقط دو امتیاز برای حریف روس به همراه داشت و این گرایی بود که 5 بر 2 برنده این جدال نفس گیر شد تا دو ماه بعد از المپیک، در جهان هم طلایی شود. 

 

 

1633149

 

 

ایران، قهرمان مدالی مسابقات جهانی کشتی فرنگی

 

برخلاف مسابقات کشتی آزاد که هفته گذشته به پایان رسید و تا آخرین لحظات شاهد رقابت نزدیک ایران، روسیه و امریکا در جدول تیمی بودیم، تکلیف تیم های اول و دوم تیمی فرنگی پیش از کشتی های امشب روشن شده بود. امشب رقابت های شانس مجدد، رده بندی و فینال سه وزن 63، 67 و 87 کیلو  برگزار شد که با بررسی وضعیت این سه وزن از همان دیشب مشخص بود قهرمانی روس ها قطعی است. روسیه با داشتن یک فینالیست در وزن 67 کیلوگرم و نایب قهرمانی آن 20 امتیاز دیگر گرفت و 150 امتیازی شد. از سوی دیگر ایران که دو فینالیست داشت، با کسب حداکثر امتیازات، توانست 50 امتیاز کسب کند و نهایتا 146 امتیازی شد و بازهم به روسیه نرسید.  در آخرین دوره مسابقات جهانی که در سال 2019 در قزاقستان برگزار شد، ایران با 75 امتیاز در رده چهارم ایستاده بود و حالا هم از نظر امتیازی و هم از نظر جایگاه صعود چشمگیری داشته است. این نایب قهرمانی در بخش امتیازی را با 4 مدال طلا می توان قهرمانی در بخش مدالی هم دانست چون روس ها فقط با یک طلا به کار خود در مسابقات کشتی فرنگی پایان دادند.

 

 

1652481

 

دیدگاه‌ها