کد خبر : 1786256 | 26 مهر 1400 ساعت 11:15 | 155.2K بازدید | 45 دیدگاه

پرسپولیس بیش از حد به حریف احترام گذاشت

تیم ملی و پرسپولیس، کره و الهلال - تحلیل مرد پرتغالی

ژوروان ویه‌را سرمربی پرتغالی – برزیلی تحلیل کاملی از دو مسابقه حساس فوتبال ایران ارائه می‌دهد.

تیم ملی و پرسپولیس، کره و الهلال - تحلیل مرد پرتغالی

به گزارش ورزش سه، نام این مربی را از زمان قهرمانی عراق در جام ملتهای آسیا به خاطر داریم و از حضورش در سپاهان بعنوان جایگزین تیم بحران زده لوکا بوناچیچ و نتایج خوبی که با این تیم گرفت؛اگرچه پایان کار او با گل معجزه‌آسای سپهر حیدری رقم خورد. 


او در پرتغال است اما هنوز با دقت تحولات فوتبال آسیا را زیرنظر دارد.


با او درباره دو بازی پرخبر این روزها حرف زدیم؛ از پرسپولیس تا تیم ملی.

 

*از بازی پرسپولیس و الهلال شروع می‌کنیم و نظر شما درباره این مسابقه.
من فوتبال دو کشور ایران و سعودی را دو قطب مهم آسیا می‌دانم در کنار ژاپن و کره.البته این 4 کشور به روشهای مختلفی فوتبال بازی می‌کنند.الهلال بازیکنان خیلی خوب و یک مربی خوب دارد و در خانه بازی می‌کرد.وقتی شما مقابل هزاران هوادارآنها  بازی می‌کنید خیلی هم ساده نیست.فشار بازی در خانه الهلال همیشه بالاست و روی رقیب و داور و همه چیز تاثیر می‌گذارد.چیزی که برای من قابل توجه بود؛سردرگمی پرسپولیس در شروع بود.آنها بعنوان نایب قهرمان دوره پیش وارد مسابقه شدند و تصور من بعنوان بیننده این بود که به سختی بشود پرسپولیس را حذف کرد اما آنها بیش از اندازه به حریف احترام گذاشتند.پرسپولیس یک اسکواد عالی و مستعد دارد اما از شروع بازی با کمی ترس و احترام بیش از اندازه به حریف نمایش داد.با این حال فکر کنم اگر یک بازی یکبار دیگر تکرار شود نتیجه متفاوتی خواهد داشت.الهلال در این بازی با سازماندهی بهتر بازی کرد.اینکه چرا پرسپولیس باوجود بازیکنان باتجربه‌اش ینطور بازی کرد برای من عجیب بود اما این تیم در هر سه بخش دفاع و هافبک و حمله بدون برنامه کار کرد.یک حفره بزرگ در بین خطوط پرسپولیس بود که الهلال از آن بهره برد.فضاهای زیاد،بخصوص در میانه زمین. ازدست دادن مکرر توپ و کندی در برگشت برای دفاع.مهاجمان پرسپولیس سعی کردند روی دفاع هلال فشار بگذارند اما هافبک همراهی‌شان نمی‌کرد.آن‌طرف دفاع الهلال بسیار فشرده و سختگیر کار کرد.همچنین وقتی شما با الهلال بازی دارید باید مراقب چند بازیکن آنها باشید سالم (الدوساری)،کاپیتان(سلمان فرج) و متئو پریرا.اینها بازیکنانی هستند که در چند ثانیه تفاوت ایجاد می‌کنند. 


*این نتیجه ناراحتی زیادی در ایران به بار آورد و باعث انتقاد از کادر فنی شد. 
به هرحال نتیجه 3-0 واقعا مایوس کننده است چرا که هلال مقابل یک تیم عادی به میدان نرفته بود.پرسپولیس مثل خود الهلال  یک باشگاه با سنت قدیمی است و انتظار زیادی از آن می‌رود و طبعا وقتی انتظار زیاد است باید بیشتر تلاش کنی. اما گاهی اینطور است و هرقدر هم مربی پیش‌بینی‌ها را انجام داده باشد بازی مطابق میل پیش نمی‌رود.کاری هم نمی‌شود کرد.

 

1654961


*کدام بازیکن نظر شما را جلب کرد؟
بهترین بازیکن زمین از نظر من سالم الدوساری بود و واقعا مدافعان پرسپولیس را آزار داد.پرسپولیس در نهایت نتوانست راه متوقف کردن او را پیدا کند،فضاهایش را ببندد.کنترل کردن او و حرکاتش با توپ می‌توانست سرنوشت بازی را عوض کند.چیزی که من را شگفت زده کرد همان مدارای بیش از حد پرسپولیس با الهلال بود که شاید علتش بازی در عربستان باشد.درعین حال من از پرسپولیس انتظار تیم سختگیرتری در دفاع داشتم.


*در ایران پس از این شکست بسیار به تفاوت کیفی بازیکن‌ها و خریدهای گرانقیمت الهلال پرداخته شده و همه از ثروت تیم حریف می‌گویند.نظر شما چیست؟
بله آنها بازیکنان خوب زیادی می‌آورند اما ایران هم بازیکنان خوبی دارد.من همیشه بازیکنان شما را تحسین کرده‌ام و فکر می‌کنم آنها با روحیه خاص‌ و برتری جویی‌شان سفیران خوبی برای کشور شما هستند.درست است که مسیر الهلال برای برد 3-0 ریل‌گذاری شده اما پرسپولیس هم بازیکنان خوبی دارد.باید خودمان را باور داشته باشیم و در چنین تورنمنتی باید به خودمان بقبولانیم که می‌شود همه را شکست داد حتی در ریاض.البته کلا این سئوال سختی است؛پول مهم است اگرچه همیشه برای همه تیمهای دنیا خوشبختی نیاورده.

 

1655302


*با پول کمتر چه آینده‌ای در انتظار رقابتهای باشگاهی ماست؟
شما نباید زیاد به پول فکر کنید.چیزهای جالبتری در فوتبال شما هست؛شخصیت و سنت.بازیکنان باکیفیت و تاریخی که شما رد رقابتهای آسیایی دارید.این شکستی که اتفاق افتاده به معنای پایان همه چیز نیست.پرسپولیس قطعا می‌تواند بازهم خیلی خوب کار کند و مثل فصل پیش‌تر بدرخشد چون بازیکنان ایرانی قلب بزرگ و هیجان زیادی نسبت به فوتبال دارند و برای شادی طرفدارانشان همه کار می‌کنند.ضمنا همه باید در جهت پیشرفت تلاش کنند و در عین حال به نظر من باید از متهم کردن اشخاص خودداری کرد چون این باخت مال همه است.


*آیا اگر بازی در شرایط نرمال برگزار می‌شد و رفت و برگشتی بود شرایط تفاوت نمی‌کرد؟

این سئوال بی معناست . به هرحال این چیزی نیست که امروز از آن مطلع شده باشیم.هر دو تیم اطلاع داشتند که این مسابقه می‌تواند آخرین بازی شان در لیگ قهرمانان این فصل باشد.در موقعیتی مثل این باید سانت به سانت برای موفقیت پیش رفت.این فینالی پیش از فینال بود که خودش فینالیست واقعی و اصلی را معرفی می‌کرد.

 

*برنده بازی الهلال و النصر را کدام تیم می‌دانید؟
بازی الهلال و النصر بسیار سخت است برای اینکه پیش بینی کنی اما هلال کمی از حریفش قویتر است.النصر در لیگ کمی بالا و پایین داشته و مربی جدیدی دارد که بسیار خوب کار کرده.این نبرد دو مربی خوب پرتغالی است و بسیار تاکتیکی خواهد بود و البته برای فوتبال سعودی خوب است که یک جا در فینال برای سعودی رزرو شده.


*کمی هم از تیم ملی حرف بزنیم.بازی ایران و کره را دیدید؟
ایران شانس بزرگی را برای بردن کره از دست داد. ایران در نیمه اول خوب ودر نیمه دوم خیلی خوب بود.من فکر می‌کنم اگر یکی از مهاجمان تیم شما بیشتر در کار تیمی مشارکت می‌کرد برنده بازی بودید.من بازیهای او را دیده‌ام و او همیشه اهل بازی با یار کناری است اما در این بازی او تصمیمات متفاوتی گرفت.کره‌جنوبی هیچ کنترلی روی بازی نداشت و این سه امتیاز از دست ایران رفت.


*سرمربی ایران بعد از این نتیجه مورد انتقاد زیادی قرار گرفته.
خیلی راحت است که یک مربی را مورد انتقاد قرار بدهی حتی اگر بازی را برده باشی . آن وقت می‌گویند خوب بازی نکردی.این شغل برای هیچ مربی‌ای راحت نیست بخصوص که هزاران مربی بیرون زمین وجود دارند و آزادانه نظرشان را می‌گویند.یا خبرنگاران و مجریان که آنها هم همین وضعیت را دارند.شما دقت کنید و ببینید برداشتها چقدر از فوتبال متفاوت است... در هرحال به نظرم ایران مربی خوبی دارد اگرچه تجربه او در سطح ملی زیاد نیست اما او در حال پیشرفت و تبدیل شدن به یک مربی بهتر است.شانس او هم در اختیار داشتن یک اسکواد عالی است.شما امتیازات خوبی جمع کرده‌اید و این عالیست.بعنوان مثل شما شرایط کره را بررسی کنید و تاثیری که پائولو بنتو روی آنها گذاشته؟آیا اگر جای تیم کره بودید بیشتر عصبانی نمی‌شدید؟

 


*دو بازی حساس پیش روی ماست.نظرتان کشب چند امتیاز برای ایران از این دو مسابقه است؟
اگر همه چیز نرمال باشد ایران در دو بازی نتایج مثبتی خواهد گرفت اما فراموش نکنید که سوریه‌ای ها همیشه آماده نبرد هستند.بازیکنان آنها مثل بازیکنان ایران برای مردمشان بازی می‌کنند و باجود نوسان تیم خطرناکی هستند.لبنان هم موقعیت خوبی در جدول دارد و شرایطش در حدی هست که شما را اذیت کند اما اگر ایران درکیفیت مدنظر بازی کند،یک تیم متحد باشد و نبوغ بازیکنان به موقع آزاد بشود به نظرم نتایج خوبی در پی خواهد آمد.که امیدوارم این اتفاق برای ایران بیفتد .


*الان کدام تیم آسیایی را بهترین می‌دانید؟
چهار کشور قوی و مشهور هستند اما نمی‌شود گفت کدام تیم بهتر است چون جواب این سئوال همیشه تغییر می‌کند.مثلا الان عربستان دوباره به سطح بالا برگشته یا ژاپن که خوب شروع نکرد اما حالا بردن را شروع کرده.به نظرم این 4 تیم قدرتهای بزرگ آسیا هستند و ایران هم جزو آنهاست. فوتبال شما مورد علاقه من است.من واقعا خاطرات خوبی از ایران دارم و کنار عراق و مصر بهترین کشور برای کار بعنوان یک مربی است .

دیدگاه‌ها