کد خبر : 1794540 | 06 آذر 1400 ساعت 09:36 | 16.6K بازدید | 14 دیدگاه

یادداشت؛ آیا گرفتن ضمانت‌نامه از باشگاه‌ها قانونی است؟

سازمان لیگ در برهه ای حضور خارجی ها را در لیگ برتر ممنوع کرد و این به خاطر طرح شکایت های متعدد از سوی بازیکن و مربی خارجی علیه باشگاه های ایرانی در فیفا بود.

یادداشت؛ آیا گرفتن ضمانت‌نامه از باشگاه‌ها قانونی است؟ 

به گزارش "ورزش سه"، از ابتدا هم مشخص بود این قانون خیلی دوام نخواهد آورد به این دلیل که اجرای این قانون پاک کردن صورت مسئله بود نه حل کردن صورت مسئله. خیلی زود حضور خارجی ها در لیگ برتر به روال قبل برگشت و آزاد شد به این تفاوت که اینبار سازمان لیگ اعلام کرد تیم هایی که نیت به جذب بازیکن خارجی دارند باید برابر با دستمزد تعیین شده برای بازیکن خارجی ضمانت نامه بانکی به سازمان لیگ ارایه دهند تا در صورت عدم پرداخت دستمزد بازیکن خارجی سازمان لیگ این کار را انجام دهد و مانع از طرح شکایت در فیفا شود. استقلال نتوانسته این کار را برای یامگا و ژستد انجام دهد و به همین بهانه سازمان لیگ مانع از بازی این دو در برابر گل گهر شد که این تصمیم حواشی زیادی را به همراه داشت. 

 

حالا خبر رسیده با صحبت های انجام شده از سوی وزیر ورزش با رییس فدراسیون فوتبال قرار است ضمانت نامه بانکی برای خارجی های استقلال و پرسپولیس برداشته شود و البته این تبعیض در اجرای قانون است. همانند این تصمیم که تنها دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس در هفته های سپری شده با حضور تماشاگر برگزار شد. این قانون به خاطر استقلال و پرسپولیس وضع شد اما اکنون دامن تیم های دیگر به خصوص شهرستانی ها را گرفته است. به واقع بیشترین شکایت در فیفا علیه دو تیم استقلال و پرسپولیس صورت گرفته است و همان طور که اشاره شد قانون ارایه ضمانت نامه بانکی به خاطر خارجی ها برای استقلال و پرسپولیس وضع شده است. 

 

اما ارایه ضمانت نامه بانکی به سازمان لیگ به خاطر خارجی ها یک قانون محلی است و قانونی نیست که فیفا روی آن تاکید داشته باشد. به این خاطر که فیفا برای تحت فشار قراردادن باشگاه برای احیای حقوق بازیکن و مربی اهرم های خوبی دارد و هر گاه حکمی علیه تیم های ایرانی صادر شده بازیکن و مربی خارجی به راحتی به حق و حقوق خود رسیده است و از همه مهمتر اینکه بازیکن و مربی خارجی دیرکرد رسیدن به دستمزد خود را دریافت خواهند کرد. به خوبی می دانیم اهرم های این چنینی شامل کسر امتیاز – سقوط به دسته پایین تر و ... که توسط فیفا بکار گرفته می شود خیلی راحت تیم های ایرانی را مجاب به پرداخت دستمزد ها خواهد کرد. شاید بهتر است در ادامه مسیر سازمان لیگ از اهرم های مشابه برای احیای دستمزد داخلی ها استفاده کند چرا که با حضور فیفا هیچ باشگاهی در ایران نمی تواند از پرداخت دستمزد بازیکن و مربی خارجی فرار کند.

دیدگاه‌ها