کد خبر : 1794624 | 06 آذر 1400 ساعت 15:41 | 18.5K بازدید | 5 دیدگاه

داوری بین ادعای سازمان لیگ و استقلال؛

استقلال و پرسپولیس چگونه ضمانتنامه بانکی بگیرند؟

یک کارشناس مالی نسبت به مشکل استقلال برای دریافت ضمانت‌نامه بانکی توضیحاتی ارائه داد.

استقلال و پرسپولیس چگونه ضمانتنامه بانکی بگیرند؟

به گزارش "ورزش سه"، استقلال در شرایطی مسابقه اخیرش مقابل گل‌گهر سیرجان را انجام داد که سازمان لیگ بخاطر عدم دراختیار قرار گرفتن ضمانت‌نامه بانکی اجازه نداد رودی ژستد و کوین یامگا، دو خرید خارجی آبی‌پوشان در ترکیب و فهرست این تیم قرار بگیرند.

 

در واکنش به این اتفاق، باشگاه استقلال اعلام کرد به دلیل دولتی بودن نمی‌تواند ضمانت‌نامه بانکی بدهد و یک ضمانت‌نامه ملکی در اختیار سازمان لیگ قرار داده تا مجوز بازی یامگا و ژستد را بگیرد، اما سازمان لیگ با این ضمانت‌نامه مخالفت کرده است.

 

زارع‌پور، کارشناس مالی در خصوص روند صدور ضمانت‌نامه بانکی برای باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس ابراز کرد: در گذشته باشگاه‌های ایرانی قراردادهایی با بازیکنان خارجی می‌بستند که پشتوانه‌ای نداشت؛ مثلا می‌گفتند ۱۰۰ میلیارد تومان می‌دهیم که پرداخت آن هیچ مبنایی داشت و بعدها در تسویه با بازیکن دچار مشکل می‌شدند؛ حالا سازمان لیگ برای جلوگیری از این مشکلات، تصمیم گرفته ضمانت‌نامه بانکی بگیرد تا زمانی که پرداختی‌ها به بازیکن انجام و تسویه حساب گرفته شد، ضمانت‌نامه به باشگاه عودت داده می‌شود و تعهدی در پرداخت دوباره وجه به بازیکن وجود ندارد.

 

او با بیان اینکه گرفتن ضمانت‌نامه بانکی توسط سازمان لیگ به وجهه بین‌المللی فوتبال ایران  کمک می‌کند، ابراز کرد: بحث سازمان لیگ با باشگاه‌ها دولتی بودن نیست؛ فکر می‌کنم عدم صدور ضمانت‌نامه برای برخی باشگاه‌ها به این دلیل است که اعتبارشان در بانک‌ها خدشه‌دار شده و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به اشخاص بدهی دارند.

 

این کارشناس مالی یادآور شد: محدودیت در قانون جدید بانک‌ها که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده، عنوان می‌کند که اگر یک شخص یا شرکت مسائلی مثل بدهی، چک برگشتی و ... داشته باشد، نمی‌تواند حتی کارت بانکی دریافت کند و صدور ضمانت‌نامه بانکی هم در همین راستا است.

 

زارع‌پور درباره اینکه استقلال عنوان کرده بخاطر دولتی بودن نمی‌تواند ضمانت‌نامه بانکی بگیرد، ابراز کرد: مسئله اول، محدودیت سیستم بانکی کشور بخاطر تعهدات حل نشده قبلی برای صدور ضمانت‌نامه است. مسئله دوم، گذاشتن وثایق در اختیار بانک است، اما مشاهده کردیم استقلال و پرسپولیس در برخی زمان‌ها می‌گویند بخاطر دولتی بودن نمی‌توانیم چنین کاری انجام بدهیم و در مقطع دیگری می‌گویند دولتی نیستیم!

 

او تصریح کرد: موضوع سوم در اختیار گذاشتن حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ درصد از مبلغ درج شده در ضمانت‌نامه در بانک است تا بانک مذکور بتواند ضمانت‌نامه را صادر کند و در آینده نیز اگر آن باشگاه اصل ضمانت‌نامه را عودت بدهد یا تسویه حساب را ارائه کند، آن مبلغی که در اختیار بانک گذاشته بود را پس می‌گیرد.

 

این کارشناس مالی با اشاره به مشکل احتمالی استقلال در گرفتن ضمانت‌نامه گفت: احتمالا آنها در تامین وثیقه بانکی و پیش پرداخت‌ها مشکل دارند و همچنین بخاطر محدودیت و بدهی‌های معوق به افراد، نمی‌توانند ضمانت‌نامه بانکی بگیرند.

 

او تاکید کرد: ممکن است هر شخص حقوقی یا حقیقی، خصوصی یا دولتی این معضلات را داشته باشد و فکر می‌کنم این سه مورد، بزرگترین معضل استقلال و پرسپولیس برای گرفتن ضمانت‌نامه است.

دیدگاه‌ها