کد خبر : 1794707 | 07 آذر 1400 ساعت 09:53 | 134K بازدید | 135 دیدگاه

گزارش تحلیلی ورزش سه : 

ستاره‌دار شدن استقلال و پرسپولیس به چه معناست؟

دو ستاره کوچکی که کمیته لایسنسینگ ای‌اف‌سی روی نام دو تیم استقلال و پرسپولیس گذاشته به معنای عدم تایید آنها نیست.

ستاره‌دار شدن استقلال و پرسپولیس به چه معناست؟

به گزارش "ورزش سه"، کمتر از دو ماه تا آغاز لیگ قهرمانان 2022 آسیا باقی مانده و فوتبال ایران همچنان نگرانی زیادی از بابت حفظ چهار سهمیه خود در این مسابقات دارد. در شرایطی که هواداران فوتبال امیدوار بودند با کنار گذاشتن تیمهای تاجیک و لبنانی، یک سهمیه پلی آف ایران به سهمیه حضور مستقیم در مرحله گروهی تبدیل شود اما حالا انتشار فهرستی از تیمهای دارای لایسنس ای اف سی نشان می‌دهد که در این باره تخلفاتی فراقانونی صورت گرفته است.
اف اسی همچون سالهای گذشته جدولی را از 24 کشور دارای سهمیه لیگ قهرمانان آسیا منتشر کرده که در آن چند مولفه را نشان می‌دهد: تعداد تیمهایی که درخواست مجوز حرفه‌ای کرده‌اند، تعداد و نام تیمهایی که مجوز حرفه‌ای گرفتند و تعداد و نام تیمهایی که مجوز همراه با جریمه (Licensed by sanctions) گرفتند.نکته مهم اینکه کره شمالی، تاجیکستان و لبنان تنها کشورهایی هستند که هیچ لیستی را برای تائید به ای اف سی ارسال نکردند و بنابراین بر اساس جدول منتشره توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، نماینده‌ای هم نخواهند داشت.

 

از طرفی ژاپن با 55 درخواست و تنها 4 اعطای لایسنس رکورددار این جدول است. نکته جالب اینکه از بین تیمهایی که سهمیه لیگ قهرمانان گرفته‌اند، تنها کاوازاکی فرونتاله توانسته مجوز حرفه ای خود را بگیرد و به همین خاطر ماجرای حذف باشگاه‌های جی لیگ را هم تهدید می‌کند.

 

1668559

 

*ستاره به چه معناست؟


در ستون مربوط به ایران آمده که 5 باشگاه درخواست مجوز حرفه‌ای کردند و سه باشگاه در جایگاه دارای مجوز حرفه‌ای هستند و دو باشگاه دارای مجوز همراه با جریمه.(برخلاف چیزی که در ایران اعلام و گفته شده به تیمها مجوز مشروط داده شده است).

 

در فهرست منتشره از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا  در پاورقی درباره ستاره‌های درج شده در کنار اسم برخی تیمها توضیح داده که «مجوز در دست بررسی توسط AFC Entry Control Body».

 

شاید بسیاری برای اولین بار با نهادی به نام AFC Entry Control Body روبرو شده باشند اما این نهاد در سال 2016 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا با هدف تائید حضور تیمها در مسابقات زیر مجموعه ای اف سی تشکیل شد و در آن هیئت قضایی 5 نفره، باید چند مورد را بررسی می‌کرد که یکی از آنها شرایط تیمهای درخواست کننده حضور در مسابقات است. در حال حاضر تیمهای ایرانی معرفی شده به ای اف سی با فشار وزارت ورزش در روزهای آخر مورد تایید قرار گرفته اند اما اگر بعد از اعلام اسامی آنها شکایتی علیه شان مطرح شود در آن صورت فدراسیون فوتبال ایران باید جوابگوی تخلفش در تایید آنها باشد.


طبق قوانین  اگر یک باشگاه یا فرد تشخیص بدهد که تیمی شرایط حضور در تورنمنتهای ای اف سی را ندارد یا یک فدراسیون، تیمی را برخلاف ضوابط  ای اف سی تائید کرده، می‌تواند به این کمیته شکایت کند.در آن زمان داتو ویندرسور جان از بررسی سفت و سخت این کمیته خبر داد و گفته که هیچ تخلفی از سوی کمیته تازه تاسیس مورد بخشش قرار نخواهد گرفت.

 

نکات قابل توجه:


* پرسپولیس از زمان اعطای مجوز هنوز نتوانسته بدهی خود به گابریل کالدرون را تسویه کند و بنابراین عملا قادر به حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد بود. سرخپوشان از روز 12 آبان پرداخت بدهی به کالدرون را آغاز کردند اما آنها هنوز موفق به تسویه با وی نشده‌اند.


* فرشید سمیعی مدیر حقوقی باشگاه استقلال دیروز در برنامه ورزش و مردم صحبتهایی را به زبان آورده که گفته می‌شود به سرعت علیه استقلال سند است. بر اساس اظهارات معاون حقوقی باشگاه، استقلال حدود 2.5 میلیون دلار در دعاوی خارجی و 30 میلیارد تومان در داخل کشور بدهی قطعی دارد و باید با طلبکاران خود تسویه حساب کند که یکی مهمترین آنها بدهی به سازمان امور مالیاتی کشور است. 


*ای اف سی تاکید کرده بود که باشگاه‌های دارای لایسنس، باشگاه‌هایی هستند که تمام بدهی خود تا ماه آگوست (شهریور 1400) را پرداخت کرده باشند.

 

*تسویه کنید 


یک ماه پیش اعضای کمیته مجوز حرفه‌ای در ایران در یک حرکت کاملا من درآوردی اعلام کردند که مجوز پرسپولیس و استقلال تنها سه ماه اعتبار دارد که این مسئله یک ابتکار غیرقانونی از سوی ایران است چرا که چیزی به اسم مجوز موقت وجود ندارد و در قانون پیش بینی نشده . 


آنها البته تا اینجا مشکلی برای شرکت در رقابتها ندارند و مسئولیت تایید مجوز حرفه‌ای آنها (همراه با جریمه ) با فدراسیون فوتبال ایران است.در نهایت کار تسویه با طلبکاران باید انجام بپذیرد تا در زمان اعلام اسامی تیمها دردسر مجددی در پیش نباشد.

مهدی حاجی خانی

 

 

 

دیدگاه‌ها