کد خبر : 1800869 | 07 دی 1400 ساعت 13:20 | 12.3K بازدید | 28 دیدگاه

بازگشت طارمی لطف بزرگ اسکوچیج است؛

عقیلی: سپاهان و گل‌گهر بهتر از استقلال و پرسپولیسند

کاپیتان سابق تیم ملی و باشگاه سپاهان که پس از جدایی از شهرخودرو بار دیگر به امریکا بازگشته، درباره مسائل فنی و حاشیه‌های فوتبال ایران نظرات جالب توجهی را مطرح کرده است.

عقیلی: سپاهان و گل‌گهر بهتر از استقلال و پرسپولیسند

به گزارش "ورزش سه"، روز آینده یکی از حساس‎ترین مسابقات فصل فوتبال ایران برگزار می‌شود؛ اما این مسابقه برخلاف همیشه نه در اصفهان انجام خواهد شد و نه در ورزشگاه آزادی و اینبار به دلیل حواشی آخرین بازی دو تیم، ورزشگاه امام خمینی اراک از سوی میزبان این مسابقه یعنی سپاهان به عنوان محل برگزاری مسابقه انتخاب شده است.


در رابطه با این موضوع، شرایط لیگ برتر، کیفیت فنی لیگ و تیم های مدعی و همینطور موضوع طارمی و صحبت هایی که در مورد بازگشتش به اردوی تیم ملی وجود دارد، گفتگویی مفصلی با هادی عقیلی کاپیتان سابق تیم ملی و سپاهان انجام داده ایم که این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

 

* در حال حاضر استقلال با 25 امتیاز و دو تیم پرسپولیس و سپاهان با 22 امتیاز رتبه های بعدی را در اختیار دارند. در ابتدا در مورد کیفیت لیگ برتر در پایان هفته یازدهم صحبت کنید. اگر حکم کمیته انضباطی را کنار بگذاریم، امتیازات زیادی در این 11 هفته از دست رفته است.
هادی عقیلی – اگر این اتفاق برای گل گهر رخ نمی داد، تاپ فور لیگ ما همان هایی می شدند که از ابتدا انتظار داشتیم. حالا هم اگر امتیازات گل گهر برگردد که اخباری که می شنوم بوی همین موضوع و بازگشت امتیازاتش را می دهد، این تیم به جمع چهار تیم بازخواهد گشت. حتی فکر می کنم گل گهر با همین شرایط هم به مسابقات ادامه بدهد، کیفیت بازگشت به جمع چهار تیم برتر را دارد. امسال به نظرم سورپرایز لیگ تیم فوتبال آلومینیوم بوده است، چون به شخصه انتظار داشتم که مس رفسنجان همینطور نتیجه بگیرد. پیکان سورپرایز لیگ بوده است. تراکتور به نظرم همینی هم که هست، با توجه به تغییرات زیادی که در بخش مدیریت، بازیکنان و مربیان داشته، خوب است؛ حالا امیدوارم امسال دوباره با ثبات بمانند و سال بعد تیم خوبی داشته باشند.

 

*کیفیت لیگ برتر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هادی عقیلی- ببینید به طور کلی به دلیل خروج یک سری بازیکنان باکیفیت، ورود بازیکنان بی‌کیفیت، عدم برنامه ریزی مناسب از سوی سازمان لیگ و فدراسیون و درنهایت مسائل فنی که به مربیان ارتباط پیدا می‌کند، کیفیت لیگ برتر فوتبال ایران نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

 

*برسیم به مصاف پرسپولیس و سپاهان و انتخاب شهر اراک برای میزبانی از این مسابقه توسط مدیران سپاهان. شما این انتخاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هادی عقیلی- هم سپاهان و هم پرسپولیس تیم هایی هستند که روی زمین فوتبال بازی می‌کنند و بازی هایشان هم از کیفیت بالایی برخوردار بوده است؛ یعنی این وسط هر دو تیم آسیب خواهند دید، ولی ضرر ویژه برای سپاهان است که در زمین خودش نمی‌تواند بازی کند. زمین ورزشگاه نقش جهان واقعا با کیفیت است و با احترام به تمام شهرها به نظرم ورزشگاه نقش جهان بهترین چمن را در میان ورزشگاه‌های ایران دارد. بازی کردن در ورزشگاه نقش جهان حتی بدون حضور هواداران هم خوفناک است، چه برسد به اینکه مردم هم برای تماشای بازی و تشویق بیایند. به هر حال یک جایی باید این درگیری ها تمام می‌شد. متاسفانه اما این زمانی شکل گرفته که به دلیل نبودن تماشاگران خروج از شهر خیلی معنا ندارد.

 

*اراک بهترین و تنهاترین انتخاب سپاهان بود
در ادامه صحبت‌هایش هادی عقیلی با تاکید بر این نکته که ورزشگاه امام خمینی اراک بهترین و تنهاترین انتخاب سپاهانی‌ها بوده است، حرف‌هایش را اینطور از سر گرفت:« به هر ترتیب سپاهان در این زمینه آسیب می‌بیند. حالا انتخابی است که شده؛ زمین شهری باید انتخاب می‌شد که سپاهان نیاز به مسافرت طولانی نداشته باشد و همین حالا هر چه فکر می‌کنم، اطراف اصفهان استادیوم مناسبی را نمی شناسم که سپاهان نیاز به مسافرت طولانی نداشته باشد. تهران که نمی‌شد و شیراز هم استادیوم مناسب ندارد. پس با این وصف اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم، انتخاب اراک بهترین و تنهاترین انتخاب بوده است، چون به هر حال انتخاب شهری که نیاز به پرواز داشت، عقلانی نبود، چون بازیکنان خسته می‌شوند.

 

*یکی از چالش‌های مهم مربیان طی 24 روز آینده، بازی های فشرده‌ای است که تا تاریخ دوم بهمن ماه برنامه ریزی شده است و آنها باید هر 4 روز یکبار بازی کنند. نظر شما چیست؟ هادی عقیلی- کاش این واقعیت زودتر به فوتبال ایران تزریق می‌شد؛ اینکه بازی ها سریعتر برگزار می شد و هفت روز یکبار نه و پنج روز یکبار برگزار می شد. این واقعیتی است که در دنیا وجود دارد و باشگاه‌ها و مربیان، بازیکنان را با بازی نگه می‌دارند و نه تمرین. در فوتبال اروپا و لیگ انگلیس می بینید که هیچ تیمی استراحت هفت روزه ندارد و زیر 5 روز بازی می کنند. امیدوارم این اتفاق در ایران هم رخ بدهد، هر چه زودتر فدراسیون و سازمان لیگ طوری برنامه ریزی کند که بازی ها نزدیک بشود. با این روش می توان تعداد تیم های لیگ برتر را بیشتر کرد یا مسابقات دیگری برای بحث های تبلیغاتی داشته باشیم. دیگر تعطیلات طولانی بین فصل نخواهیم داشت و بیشتر می‌توانیم فوتبال ببینیم.

 

1649947

 

 

*به اصطلاح در باکسینگ دی فوتبال ایران، شرایط سپاهان با توجه به سه دیداری که باید در اراک مقابل پرسپولی و آلومینیوم طی چند روز برگزار کند و در همین حین هم با فولاد و مس رفسنجان بازی خواهد داشت، سخت تر از سایر تیم هاست. شرایط را چطور می بینید؟
هادی عقیلی- فکر می‌کنم این قرعه برای سپاهان مشکلی ایجاد نخواهد کرد، چون همانطور که گفتم تعداد بازیکنان خوب سپاهان از تیم های دیگر بیشتر است و دست کادر فنی باز است و اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. مضاف بر اینکه الان هر تیم می تواند 5 تعویض انجام بدهد که این به آنها برای اینکه کیفیت تیمشان در بازی های نزدیک به هم پایین نیاید، خیلی کمک خواهد کرد. ضمن اینکه مثل گذشته هم نیست که چند پرواز انجام بشود، یا با اتوبوس راه طولانی بروند. بسیاری از تیم ها الان پرواز چارتری دارند و این خیلی کمک می کند برای اینکه خستگی ناشی از مسافرت هم کم بشود.

 

*بپردازیم به جریان فنی مسابقه روز آینده. شما شرایط دو تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؛ به هر حال سپاهان پس از شروع خوبی که داشت، این روزها به مشکل خورده و در سوی دیگر پرسپولیس که شروع خوبی در رقابت‌ها نداشت، چند هفته‌ای می‌شود که با کسب چند پیروزی توانسته به اوضاع خودش سر و سامان ببخشد. شما شرایط دو تیم را چطور می‌بینید؟
هادی عقیلی – پرسپولیس مهره های کلیدی ای که از دست داده و حتی یکی  از آنها به سپاهان رفته است. این تیم بهترین دفاعش را هم از دست داده و بهترین هافبکش را هم دیگر ندارد. قبلا می‌گفتند یک دروازه‌بان خوب، یک دفاع خوب، یک هافبک خوب و یک مهاجم خوب داشته باشید، خیلی از مشکلات تیم حل می‌شود؛ پرسپولیس سه نفر از چهار نفرش را از دست داده و این تغییرات فقط مربوط به همین سالی است که گذشت. این سه بازیکن بسیار موثر بودند و اگر پرسپولیس حال و روز خوبی ندارد، این موضوع تاثیرگذار است؛ البته اینطور نیست که حال و روز خوبی هم نداشته باشد، چون با هر سختی خودش را به بالای جدول رساند و اگر شروع خوبی نداشت، دلیلش خروج بازیکنان بود و همان باختی که مقابل الهلال دادند و با یک نتیجه بد وارد آسیا شدند که یک ضربه روحی بود. آنها فینالیست هم بودند و انتظار داشتند روند خوبی داشته باشند و همین موضوع تاثیر بدی روی این تیم گذاشت. ضمن اینکه جابجایی بازیکن سبب شده بود تا تیم شرایط خوبی نداشته باشد. در سوی دیگر سپاهان نسبت به فصل گذشته تقویت شده  و حتی می توان گفت که نسبت به فصل گذشته قوی تر است. حالا امیدواریم کیفیت بازی بالا باشد.

 

*استقلال صدرنشین لیگ برتر تا پایان هفته یازدهم است؛ کیفیت این تیم را چطور دیده اید؟
هادی عقیلی – ببینید بهتر است من اینطور بگویم، تیم هایی که انتظار داشتیم بالای جدول باشند، پرسپولیس، سپاهان، استقلال و گل گهر بودند که هر چهار تیم هم بالای جدول بودند. سپاهان، گل‌گهر و استقلال را بازیکن خوب به تعداد کافی دارند و دستشان به شدت باز است. در سوی دیگر تیم پرسپولیس به دلیل ثبات شخصیتی چند سال اخیر نتیجه گرفته، اما از لحاظ بازیکن مانند سه تیم دیگر نیستند. نمی‌گویم بازیکنان پرسپولیس ضعیف هستند و نسبت به سه تیم دیگر گفتم. در مجموع انتظار داشتم همین چهار تیم بالای جدول باشند که حالا گل گهر بدشانسی آورده است.

 

*کیفیت سپاهان و گل‌گهر بهتر از استقلال و پرسپولیس بوده است
بخش بعدی صحبت‎‌های هادی عقیلی که از مدافعان گلزن تیم ملی به شمار می‌رفت و 10 گل طی 69 بازی به نامش ثبت شده است، در رابطه با سبک فوتبالی بود که چهار تیم اشاره شده در بالا طی هفته های اخیر مورد استفاده قرار داده اند و در این قسمت ضمن تمجید از سپاهان و گل‌گهر عنوان کرد:« اگر به سبک چهار تیم برگردیم، من فکر می‌کنم سپاهان و گل‌گهر بهتر از استقلال و پرسپولیس بازی کرده‌اند. من تمام بازی‌های لیگ را دنبال می‌کنم و به نظرم کیفیت این دو تیم بهتر از استقلال و پرسپولیس بوده است. به هر حالا اما در مورد استقلال چون آنها سال قبل هم با همین مربی بوده‌‎اند، امسال کار راحت‌تری دارند و شاید در ادامه از لحاظ کیفی هم بهتر بشوند. سال گذشته همین مواقع بود که تغییر مربی داشتند؛ استقلال با فکری خوب نتیجه می‌گرفت، ولی کیفیت خوبی نداشت که تغییرات انجام شد. به نظرم کیفیت استقلال تا اینجا خوب بوده است، اما با احترام به تمام کارشناس‌ها گل نخوردن یک تیم صرفا به خوب بودن دفاع یک تیم بستگی ندارد. شاید موقعیت ایجاد شده، ولی بازیکنان حریف نتوانسته‌اند از موقعیت‌هایشان به خوبی استفاده کنند. امکان دارد یک توپ به تیرک شما بخورد یا بازیکن حریف دروازه خالی را به اوت بزند؛ این ها کماکان کلین شیت می‎‌شود و به همین دلیل شما باید موقعیت‌هایی را مورد بررسی قرار دهید که ایجاد شده است. حالا ممکن است یک تیم از 40 متری گل بزند؛ این هم موقعیت هم نیست. پس ما باید دنبال کیفیت‌ها بگردیم. حالا این نظر شخصی من این است که که چهار تیمی که گفته، در پایان فصل هم تاپ فور خواهند بود.»

 


*در مورد تیم ملی علی رغم اینکه تیم اسکوچیچ توانسته امتیازات بسیار خوبی جمع آوری کند و تیم ملی فوتبال ایران در پایان هفته هفتم مسابقات با 16 امتیاز از 6 مسابقه در آستانه راحت‌ترین و سریع‌ترین صعود به جام جهانی قرار گرفته است، هنوز انتقادات زیادی به گوش می‌رسد و برخی معتقدند پس از صعود تیم ملی به جام جهانی باید به دنبال مربی دیگری بود. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟
هادی عقیلی – من دلیل اینکه می‌گویند عوض بشود را متوجه نمی‎شوم.

 

* معمولا دو دلیل از سوی منتقدان سرمربی تیم ملی مطرح می شود که یکی نداشتن شخصیت کاریزماتیک در اسکوچیچ است و معمولا انتقاد دیگر هم اینگونه مطرح می‌شود که سرمربی در تیم ملی که ستاره‌های پرشماری دارد، کار ویژه ای انجام نمی‌دهد و هر مربی دیگری هم اگر بود، می‌توانست در گروه ساده‌ای که تیم ملی در آن قرار گرفته، به راحتی جواز صعود به جام جهانی بگیرد..
هادی عقیلی – خب من مربی بی کاریزماتر از مربی پرتغال (فرناندو سانتوس) ندیدم، ولی قهرمان ( قهرمان یورو 2016) شدند. رونالدو هم در این تیم بود. واقعا با این انتقادات مخالفم. من در برنامه دیگری هم گفتم و الان هم می گویم که با احترام به تمام تیم های دیگر گروه، تنها رقیب ما کره جنوبی است. حتی عراق هم قابل مقایسه با تیم ما نیست و اگر زمان ویلموتس به این تیم باختیم، ما در واقع به خودمان باختیم و خودمان مشکل داشتیم. موضوع دیگر اینکه الان زیدان هم سرمربی تیم ملی باشد، ما سردار آزمون و مهدی طارمی را داریم؛ خب چیکار کنیم. بگوییم گل نزنند؟! الان سردار آزمون بهترین بازیکن فوتبال روسیه می‌شود؛ خب معلوم است که این بازیکن با کیفیت است. حالا زیدان مربی باشد یا اسکوچیچ یا هر مربی دیگری، سردار آزمون فوتبال با کیفیتی بازی می‌کند.

 

*البته همین مهاجمان در دو بازی برابر بحرین و عراق در دوران حضور ویلموتس موفق به گلزنی نشدند...
هادی عقیلی- دقیقا. ما باید یک موضوع دیگر را هم در نظر بگیریم که آقای اسکوچیچ سبک بازی تیم ملی را تغییر داده است. البته ما یک سری بازی های ضعیف هم داشته‎‌ایم. در همین مرحله مقدماتی مقابل تیم هنگ کنگ و روسیه ضعیف بودیم. مقابل تیم های ضعیف، ضعیف بودیم، اما مقابل تیم کره جنوبی در تهران تنها بازی ای بود که روی تیم ملی فشار آمده بود و ضعف های زیادی داشتیم ولی نقاط قوت زیادی هم داشتیم. ما نقاط قوت زیادی داشتیم؛ ما گل خوردیم و به بازی برگشتیم. این را هم فراموش نکنید که بدون تماشاچی بازی کردیم. اما به هر حال برای تیمی که در خانه بازی می کند و وقتی عقب می افتد نیاز به حمایت تماشاگران دارد، ما این را نداشتیم ولی تیم برگشت و حتی می توانست گل برتری را بزند و البته آنها هم می توانستند، ببرند. بازی اما یک مقدار برای تیم ملی سخت شد. تنها حسن این گروه این بود که فقط این تیم می توانست با ایران رقابت کند که کره جنوبی بود ولی با تمام این احوال آقای اسکوچیچ سبک بازی تیم ملی را که بازیکنان 10 سال با آن بازی می کردند و حتی با همین سبک در آسیا و در جهان شناخته می‌شدیم، تغییر داد. این تغییر کار راحتی نیست ولی ایشان تغییر داده و تغییر هم مثبت بوده است. به نظرم باید برای این تغییر و این نتایج دست‌کم به اسکوچیچ احترام گذاشت. نرویم به سمتی که اسکوچیچ را ضعیف کنیم. مطمئنا ایراداتی دارد و هیچ مربی ای در دنیا بی ایراد نیست. ایراداتی دارد که امیدوارم هم خودش و هم کادرش این ایرادت را برطرف کنند، چون توانایی اش را دارند.

 

1677855

 

 

*پس به نظر شما باید اسکوچیچ را برای جام جهانی حفظ کرد؟
هادی عقیلی – این بی مهری است. البته این را هم بگوییم که هم ایشان باید ازایران سپاسگذار باشد و هم ایران از ایشان. به هر حال ایران یک تیم معمولی نیست و تیم برتر آسیا است، که ایشان هم توانست با بردهایش ایران را به جام جهانی نزدیک کند و مطمئنا این اتفاق رخ خواهد داد.

 

*ماجرای طارمی و اسکوچیچ وارد ابعاد جدیدی شده است. حالا خیلی‌ها با امیدواری از دعوت دوباره طارمی به تیم ملی حرف می‌زنند. شما به عنوان بازیکنی که در دوران کی‌روش شرایط مشابهی را تجربه کردید و به هیچ وجه حمایتی که طارمی داشت را نیز به همراه نداشتید، این شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هادی عقیلی- البته ماجرای من و طارمی شبیه هم نبود. آن زمان همانطور که شما گفتید از من هیچ حمایتی نشد؛ خیلی ها سکوت کردند و خیلی ها هم به به و چه چه کردند. من خودم شخصا اگر جای آقای کی‌روش بودم، اجازه بازگشت هادی عقیلی را نمی‌دادم. اما در مورد ماجرای طارمی و اسکوچیچ باید این را بگویم که آن زمان میان من و کی‌روش یک سوء تفاهمی ایجاد شد که ای کاش یکی بود و این سوء تفاهم را حل می‎کرد؛ نه اینکه یک سری انتقاد کنند و مته به خشخاش بگذارند. الان هم در مورد ماجرای آقای طارمی سوء تفاهم ایجاد شده که این سوء تفاهم برای خود من هم در یک برنامه تلویزیونی ایجاد شد. من همینجا این موضوع را درست می کنم و امیدوارم درست بشود. من فکر می کردم که آقای اسکوچیچ در مصاحبه گفته که فوتبالیست های ایرانی تاکتیک پذیر نیستند؛ در صورتی که مصاحبه ایشان را اشتباه به من رسانده بودند. در رسانه ها دیده بودم و متاسفانه یک سری از رسانه ها هم شیطنت می کردند. ببینید آقای اسکوچیچ بازیکنان ایرانی و اروپایی را با هم قیاس کرده و گفته بازیکنان اروپایی تاکتیک پذیرتر از ایرانی ها هستند، اما در واقع همانطوری که ماجرا به من انتقال داده شده بود، به طارمی هم همینطور خبر داده بودند؛ اینکه بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند و همین باعث شد طارمی در مقام پاسخگویی بیاید. من حتی معتقد بود اگر این حرف را زده قطعا اسکوچیج مقصر است و باید فدراسیون ورود کند و اصلا این ماجرا چه ربطی به طارمی دارد. همه باید به این موضوع اشاره کنند. وقتی  در ایران کار می‌کنی نباید بگویی بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند. می توانی از شخص طارمی انتقاد کنی، ولی اصلا اینطوری نبوده و ایشان بازیکنان ایرانی و کروات را با هم مقایسه کرده و طارمی اشتباه کرده است.

 

*طارمی اگر برگردد، لطف بزرگ اسکوچیچ است
بخش بعدی صحبت‌های هادی عقیلی در رابطه با تصمیم اسکوچیچ برای دعوت دوباره از طارمی بود و کاپیتان سابق تیم ملی در واکنش به این موضوع گفت:« حالا اینکه بخواهد طارمی را به تیم ملی برگرداند یا نه، اگر انجام بدهد، لطف بزرگی به طارمی کرده است. طارمی با توجه به توئیتی که منتشر کرده، شخص سرمربی را زیر سوال برده است. امیدوارم که برگردد. قبلا هم گفتم. طارمی در شرایط گلزنی بود که دعوت نشد. حتی شاید الان بیش از هر زمان دیگری نیاز به او داریم، چون بازیکن سرمایه تیم ملی و هر کشوری است و مربی تصمیم گیرنده است. در مجموع فکر می‌کنم اگر یک نفر بنشیند و بگوید که این ماجرا یک سوء تفاهم بوده و چیز دیگری نبوده است و حد و حدودی رد نشده است، اما اگر اگر اگر اسکوچیچ تصمیم به دعوت نکردن از طارمی بگیرد، باید به تصمیمش احترام گذاشت.»

 

*در مورد شهرخودرو یا پدیده هم توضیح بدهید. در مورد ماجراهای عجیب و غریبی بگویید که منجر به جدایی شما شد و حالا این تیم در پایان هفته یازدهم با دو امتیاز یکی از ضعیف ترین نتایج تاریخ لیگ برتر را به خودش اختصاص داده است.
هادی عقیلی- من هم احترام می گذارم و شهرخودرو می گویم، چون قراردادم با شهرخودرو بود. متاسفانه شانس بد من بود. ما وارد تیم شدیم و حول و حوش یکماه هم کار کردیم. بازی اول را هم انجام دادیم و فکر می کنم مابقی ماجرا را گفتن موضوعیتی ندارد و کار درستی نیست، چون در برنامه های مختلف تلویزیونی، رادیویی و رسانه‌ها در موردش زیاد صحبت شده است. فقط می‌توانم بگویم که می‌خواستم در ایران کار کنم و آمدم برای کار کردن ولی متاسفانه آن اتفاق ها افتاد و فقط یک بازی در کنار تیم بودیم. الان هم خیلی ناراحتم برای تیم شهرخودرو که چنین شرایطی دارد.

 

مصاحبه از: احمدرضا خلیلی

دیدگاه‌ها