کد خبر : 1811517 | 30 بهمن 1400 ساعت 18:00 | 10.6K بازدید | 1 دیدگاه

اسلامیان: اسکوچیچ را چه کسی انتخاب کرده بود؟

گفت‌وگوی اختصاصی با عضو سابق فدراسیون؛ چرایی یک شورش دسته‌جمعی!

عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از عملکرد عزیزی‌خادم که سبب شد هشت عضو هیئت رئیسه فدراسیون علیه او شوند، متعجب شده است.

گفت‌وگوی اختصاصی با عضو سابق فدراسیون؛ چرایی یک شورش دسته‌جمعی!

به گزارش "ورزش سه"، عزل موقت عزیزی‌خادم که حالا می‌توان او را رئیس سابق فدراسیون فوتبال خطاب کرد، رویدادی عجیب و خاص بود که در آینده نیز تبعات خاص خود را خواهد داشت. پیرامون تصمیم اعضای هیئت رئیسه و انتخاب میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال گفت‌وگویی با محمود اسلامیان یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون مهدی تاج داشته‌ایم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌هایمان با عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال را با سوالی درباره دیدگاهش در رابطه با عزل موقت عزیزی‌خادم آغاز کردیم ولی او که حالا چند ماهی می‌شود دور از فدراسیون فوتبال و حاشیه‌های مربوط به آن زندگی می‌‍کند، اینگونه به آن واکنش نشان داد:« خب من در جریان ریز قضایا نیستم، ولی با بحث‌هایی که هیئت مدیره محترم مطرح کردند، صلاح دیدند که ایشان را عزل موقت کنند.»

از اسلامیان در رابطه با برخی مسائل مورد نظر اعضای هیئت رئیسه نظیر عدم شفافیت مالی، قرارداد نداشتن مربیان برخی از تیم‌های ملی، دروغ گفتن در مورد تایید اساسنامه و همینطور بی اعتنایی رئیس فدراسیون به نظرات اعضای هیئت رئیسه پرسیدم و او در واکنش به این سوال بیان کرد:« به هر حال وقتی یک جایی مدیر می شوید مثلا استاندار یک استان می شوید، از نظر مدیریتی تمام مدیران استان با شما هماهنگ می‌شوند. چون هر مدیری برای اینکه اثرگذاری داشته باشد، باید با مدیر بالادستی هماهنگ شود. در نتیجه برای کار برای مدیر بالادستی و هماهنگی نباید خیلی سخت باشد. این چیز خوبی نبود که به عنوان مثال من اعضای هیئت رئیسه را نتوانم اداره کنم و به هر دلیل تمام آنها علیه من باشند. در شرایط طبیعی زیرمجموعه‌ها می‌آیند و با مدیر هماهنگ می‌شوند. من از منظر مدیریتی خدمت شما عرض می‌کنم که این از نظر شاخصه مدیریتی چیز خوبی نیست.»

بخش بعدی صحبت‌های محمود اسلامیان انتقاد از سیستم آموزشی کشور در سنین کودکی بود که شخصیت هر فرد در حال شکل گرفتن است و در رابطه با این موضوع اینطور توضیح داد:« متاسفانه ما از بچگی کار تیمی را یادنگرفته‌ایم و این ایراد به سیستم آموزشی ما وارد است. شما هر جای دنیا بروید، نصف دروس همان حفظیاتی هستند که ما هم خوانده‌ایم، ولی نصف دیگر آموزش های اجتماعی و کارهای تیم است. متاسفانه کار تیمی را یادمان نمی دهند.»

عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون بار دیگر به موضوع فدراسیون و عزل موقت عزیزی خادم بازگشت و در رابطه با ماجراهای مربوط به جادوگری اضافه کرد:« البته این اتفاق خیلی خاص بود و قبلا مسئله این شکلی نداشتیم. یک بحث هم مربوط به رابطه با جادوگر و رفتن پی جادو و جمبل بود.  ارتباط با ایشان را نمی‌توان منکر شد. بالاخره وقتی شما با یکی شریک تجاری هستید، ماجرا فرق می‌کند. این موضوع خیلی بد بود. گاهی می‌گویند کنار دروازه چیزی می‌ریزند و از این دست مسائل... این بحث در کشور ما هست و به فوتبال ربطی ندارد. شما وقتی به جامعه هم می روید این بحث سابقه تاریخی دارد، ولی در فدراسیون فوتبال که اهمیت و اثرگذاری‌اش از خیلی وزارتخانه های کشور بیشتر است، ماجرا فرق می‌کند. شما واقعا با کدام ابزار می توانید 80 میلیون ایرانی را خوشحال کنید. یعنی واقعا هیچ سیستمی نمی‌تواند چنین عزت، همدلی، شکوه و شادی‌ای را ایجاد کند. رضایت مردم انتهایش به همین می‌رسد. من نمی خواهم قضاوت کنم که آقایان به این مسیر رفته‌اند و یا نه. ولی این شراکت بد بود. حالا حرف‌هایی زده شده و خودشان هم باید بیایند دفاع کنند و اگر نبوده بگویند نبوده و اگر بوده بگویند چرا بوده! فکر می‌کنم بدترین قضیه همین قضیه مربوط به رمالی بوده است.»

موضوع بعدی مورد توجه محمود اسلامیان عضو پیشین هیئت سابق فدراسیون اظهارنظرهای عزیزی‌خادم با اشاره به برخی مصاحبه‌های او بود و در واکنش به این موضوع بیان کرد:«  البته اینکه ایشان مدام در تلویزیون بود و می‌گفت ما بهترین فدراسیون تاریخیم و ارزان‌ترین صعود را به جام جهانی داریم، خوب نبود.  من سوال می کنم که آقای اسکوچیچ را چه کسی برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب کرد؟ خب در دوره قبلی آقای بهاروند و اعضای هیئت رئیسه این تصمیم گرفته شد. بازیکنان هم که همان‌ها هستند. حالا اگر سرویس‌های ویژه به این تیم داده شود، پاداش داده شده باشد، لباس خوب گرفته شده باشد و .... ماجرا فرق می‌کند، اما اصل قضیه اینکه تیم همان تیمی است که آقای کی روش بسته و سرمربی را هم هیئت رئیسه قبلی و آقای بهاروند انتخاب کرده اند. یا یک جایی می‌گویند فقیرترین فدراسیون؛ در حالی که همین فدراسیون 9 میلیون یورو مطالبه بلوکه شده در فیفا دارد. بروید حساب کنید چقدر می شود. متاسفانه این هم فرهنگ بدی شده که من جایی مسئول می‌شوم و  صبح تا شب می‌آیم حرف می‌زنم. خب شما بروید و یک کار خوب بکنید؛ مثل آن مرکز پزشکی که در دوره آقای کفاشیان و تاج ساخته شد. یا مرکز تمرینی که درست شد. به هر حال سه چهار کار خوب در آن دوره انجام شد و به نظرم شما هم بیایید دو سه پروژه تعریف کنید و بگوئید کارم این است. اینکه صبح تا شب بگوییم در گذشته چه شده، درست نیست.»

از اسلامیان به صورت مستقیم در رابطه با ارزیابی‌اش از عملکرد عزیزی خادم طی نزدیک به یکسال حضور در راس فدراسیون پرسیدیم و او در واکنش به این سوال اعضای مجمع را خطاب قرار داد و گفت:« ایشان در مجموع آدم انرژیکی بود. اما من این حرف‌ها را خطاب به عزیزان مجمع می‌گویم؛ ما وقتی می‌خواهیم به کسی رای بدهیم و اگر مثلا من قرار است رئیس فدراسیون فوتبال بشوم باید سوابق مشخصی داشته باشیم. مثل این می‌ماند که به من بگویند بیا وزنه 200 کیلویی بزن. خب من برای زدن این وزنه باید قبلا حداقل 150 را زده باشم. این بزرگواران در مجمع باید رعایت کنند، ولی اینکه به یکباره هشت عضو هیئت رئیسه، که چهار پنج تای آنها از دوستان ایشان بودند، علیه‌شان رای بدهند، چیز خوبی نیست و همین یک کلمه کافی است.»

از اسلامیان در رابطه با اساسنامه و نحوه نگارش آن در فدراسیون قبلی پرسیدیم که به زعم برخی کارشناسان اختیارات زیادی را به اعضای هیئت رئیسه فدراسیون داده است. این مدیر سابق فوتبال ایران در واکنش به این سوال ضمن رد موضوع بیان کرد:« نه به هر حال اصل قضیه که مجمع است. یعنی هیئت رئیسه نماینده مجمع است. این‌ها عزل موقت می‌کنند، ولی تصمیم اصلی با مجمع است. به نظرم این به خاطر استقلال فدراسیون فوتبال و غیردولتی بودن آن است. ببینید ما در دوره‌های قبل از آقای کفاشیان طی سیزده سال، 27 مدیر داشتیم؛ یعنی هر دو سال یک مدیر ولی بعد از استقلال فدراسیون فوتبال و بحث آقای عزیزی خادم که یک استثنا است، یک ثبات مدیریت پیش آمده است. ایشان هم به نظر من می‌توانست بهتر عمل کند. کاری کرده که همه اعضای هیئت رئیسه ناراحتند و این به خودش برمی‌گردد. این خوب است هیئت رئیسه که نماینده مجمع هستند، بتوانند عزل موقت کنند که در مجمع رسیدگی شود. این استاندرد است و تقریبا در تمام فدراسیون های دنیا هم همین قانون وجود دارد و چیز تازه ای نیست.»

سوال بعدی در رابطه چگونگی انتخاب میرشاد ماجدی به‌عنوان سرپرست جدید فدراسیون و فرآیند این انتخاب بود که چیزی حدود 5 ساعت به طول انجامید. مدیرعامل سابق باشگاه مس کرمان و سپاهان در واکنش به این سال هم اینطور پاسخ داد:« آقای ماجدی هم فوتبالیست بوده و هم در اداره فوتبال سال‌هاست مسئولیت‌های مختلف داشته است. هیئت رئیسه باید از یکی از بین خودشان انتخاب می‌کردند. ضمن اینکه فکر نمی‌کنم وزیر دخالت کرده باشد. انتخاب خوبی کردند. آقای ماجدی با جامعه فوتبال آشناست و سیستم اداری فوتبال را می شناسند. حتی آقای سراجی به آقای میرشاد ماجدی رای داده است.»

دیدگاه‌ها