کد خبر : 1814949 | 21 اسفند 1400 ساعت 13:11 | 14.6K بازدید | 4 دیدگاه

ادامه کار با مالکیت زنوزی؛

واگذاری تراکتور به صنایع مس منتفی شد؟

شواهد حاکی از آن است که واگذاری تیم تراکتور از چند ماه گذشته هیچ پیشرفت خاصی نداشته است.

واگذاری تراکتور به صنایع مس منتفی شد؟

به گزارش "ورزش سه"، از 14 دی ماه که جلسه انتقال مالکیت باشگاه تراکتور از محمدرضا زنوزی به شرکت صنایع ملی مس برگزار شد، بیش از دو ماه می‌گذرد. در آن جلسه با حضور نمایندگان آذربایجان شرقی، استاندار، نماینده شرکت ملی مس و همچنین وزیر صمت، اعلام شد که «تا 48 ساعت آینده واگذاری نهایی» می‌شود اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

در این بین گزارش‌های رسمی حاکی از آن بود که باشگاه تراکتور به باشگاه مس سونگون ورزقان واگذار می‌شود اما تا این لحظه هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و این باشگاه سرخپوش تبریزی با مالکیت محمدرضا زنوزی و مدیریت منصوبان او به کار خود ادامه می‌دهد.

هواداران تراکتور منتظر بوده و شاید هستند که پیش از پایان فصل جاری، انتقال مالکیت انجام شود اما حضور مهدی فروردین، رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در تمرین تراکتور و اظهارات او که توسط رسانه رسمی باشگاه تراکتور منتشر شده، حکایت از تصمیمی جدید دارد: «بحث واگذاری باشگاه به یک مجموعه دیگر نیست، بلکه پیگیری‌ها برای رفع دغدغه‌های مالی باشگاه با حمایت مجموعه‌هایی است که از منابع آذربایجان استفاده می‌کنند.»

اگرچه توضیح بیشتری در خصوص این اظهارات داده نشده اما این اولین اظهارنظر یک نماینده مجلس است که نشان می‌دهد انتقال مالکیت منتفی شده است.

در همین خصوص احمدعلیرضا بیگی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که با خبرنگار ما داشت، با اشاره به شرایط تراکتور گفت: «توافقی که ما با آقای وزیر داشتیم پیش نرفته و او به تعهداتش درباره آذربایجان شرقی عمل نکرده که یکی از این تعهدات هم حمایت از تراکتور بوده است. این باعث شده که ما نمایندگان مجلس طرح استیضاح او را در دستور کار داشته باشیم.»

بیگی که سابقه استانداری آذربایجان شرقی را هم دارد، در پاسخ به این سوال که وزیر صمت چه اقدامی باید در مورد تراکتور انجام می‌داد، گفت: «مسئله فقط تراکتور نیست. مسئله ایجاد شرکت ملی مس آذربایجان است تا بتوانیم درآمدهای استان را همینجا هزینه کنیم. موضوع تراکتور فرعی خواهد بود و به تبع ایجاد شرکت آذربایجان پیش خواهد رفت. اگر تعهدات درباره جدا کردن شرکت مس آذربایجان و کرمان اتفاق بیفتد، مسئله تراکتور درون استانی خواهد بود و حل می‌شود.»

یکی دیگر از نمایندگان مجلس که علاقه‌ای به گفتگو در این خصوص نداشت، در پاسخ به سوال خبرنگار ما راجع به زمان تعهدات وزیر صمت عنوان کرد: «دو ماه از موعدی که به ما داده بودند گذشته.» به عبارتی قرار بوده احتمالا در همان 48 ساعت پس از جلسه چهاردهم دی ماه، مسائل حل و فصل شوند اما این اتفاق رخ نداده است.

1415540

اگرچه نمایندگان آذربایجان شرقی به دنبال استیضاح وزیر در ماجرای جدا کردن شرکت ملی مس هستند اما این موضوع پیچیدگی خاص خود را خواهد داشت. ابتدا باید حداقل 10 نفر از نمایندگان مجلس درخواست استیضاح را انجام دهند و سپس به رای نصف به علاوه یک نماینده نیاز خواهد بود که همین موضوع سبب شده تا کار دشوار شود.

یکی از نمایندگان مجلس در خصوص کمک‌های دولتی به باشگاه تراکتور می‌گوید: «اخبار غیررسمی که ما داریم این است که کمک 15 میلیاردی از شرکت ملی مس اتفاق افتاده اما در مورد کمک 35 میلیاردی ابهام وجود دارد و احتمال می‌دهیم حتی این را خود آقای زنوزی داده باشند.» این در حالی است که البته استاندار آذربایجان شرقی معتقد است این انتقال 35 میلیاردی از سوی دولت انجام شده اما برخی دیگر از مسئولان اعتقاد دارند که این رقم را محمدرضا زنوزی برای بازشدن پنجره تامین کرده است.

تزریق این رقم 50 میلیاردی باعث شد که پنجره نقل و انتقالاتی تراکتور باز شود اما مشخص نیست که این رقم به چه شکلی به باشگاه تراکتور رسیده است.

به هر حال نکته مهم این است که نمایندگان آذربایجان شرقی به دنبال این هستند که هرچه زودتر شرکت ملی مس آذربایجان تشکیل شود اما هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده و حتی پس از تشکیل آن هم زمان قابل توجهی برای انتقال مالکیت خواهد بود. به این ترتیب شاید برای لیگ 1401-02 هم انتقال مالکیت از محمدرضا زنوزی به سرانجام نرسد.

گزارش از محمد همتی

دیدگاه‌ها