کد خبر : 1817139 | 09 فروردين 1401 ساعت 11:59 | 178.5K بازدید | 30 دیدگاه

عضویت روسیه در ای اف سی ؛ از ایده تا عمل

زنیت و اسپارتاک رقبای جدید استقلال و پرسپولیس؟

روسیه به دنبال راهی است تا پس از محرومیت‌های در نظر گرفته شده بار دیگر به رقابت‌های فوتبالی برگردد.

زنیت و اسپارتاک رقبای جدید استقلال و پرسپولیس؟

به گزارش "ورزش سه"، جنگ روسیه و اوکراین باعث شد که فیفا و یوفا تیم ملی و باشگاه‌های روسیه را از حضور در تمامی رقابت‌های اروپایی و ملی منع کنند. 
حالا به نظر می‌رسد که روسیه به دنبال راهی است تا بتواند بار دیگر در سطح بین المللی حضور پیدا کند و پیشنهاد الکساندر سمدوف این است که باشگاه‌های این کشور به جای لیگ قهرمانان اروپا، در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند. 
هافبک سابق اسپارتاک و تیم ملی روسیه در این باره گفت:« لیگ قهرمانان آسیا یکی از راه‌ها است. شما می‌توانید درخواست حضور در این لیگ را ارائه کنید. اگر اسپارتاک یا زنیت بتوانند در این لیگ قهرمان شوند دستاورد بسیار خوبی خواهد بود. باید توجه داشت که قهرمانی در این رقابت آسان نیست.»
ایده سمدوف در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد. شاید او حتی موضوعی را مطرح کرده باشد که در رده‌های بالا فوتبال روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اما این تا چه حد واقع‌گرایانه و عملی است؟ 
احتمال این که یوفا به این زودی اجازه بازگشت روسیه به فوتبال باشگاهی اروپا را بدهد کم است. آنها مطمئنا این فشار را بر دولت روسیه حفظ خواهند کرد. احتمال دارد که فدراسیون‌های فوتبال بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کنند که حاضر به رویارویی با روسیه نیستند. یا حداقل مدعی شوند که باشگاه‌های روسیه باید با پرچم بی‌طرف و در زمین بی‌طرف به میدان بروند. 
اما شرایط در آسیا متفاوت است، چرا که تنها چهار کشور استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور علیه اقدامات روسیه هستند و به این ترتیب از نظر سیاسی، ایده سمدوف برای حضور در این رقابت‌ها منطقی است. 

1701621


جانی اینفانتینو، رییس فیفا، فردی منعطف است و وفاداری زیادی به روسیه دارد، حتی با این که سازمان تحت نظرش تصمیم به حذف این تیم از جام جهانی 2022 قطر گرفت. این احتمال وجود دارد که پس از تغییر شرایط در اوکراین، او در رسیدن به سازش با روسیه تلاش کند. 
او از یک سو نمی‌خواهد با کشورهای اروپایی درگیر شود و از سوی دیگر قصد دارد به روسیه برای بازگشت به فوتبال بین المللی کمک کند. همین موضوع احتمال همکاری فیفا با روسیه برای رفتن از کنفدراسیون فوتبال اروپا به آسیا را افزایش می‌دهد. 


هیچ راهی جز موافقت فیفا با این موضوع وجود ندارد چون به دلیل عضویت ای اف سی در این سازمان، حضور هر کشوری در این کنفدراسیون نیازمند تایید هر دو سازمان به صورت همزمان است. 
در بخشی از اساسنامه ای اف سی آمده که «هر فدراسیونی که قصد عضویت در این کنفدراسیون را داشته باشد باید از نظر جغرافیایی در این قاره قرار گرفته باشد». با این حال اگر فدراسیونی در قاره دیگر عضو هیچ کنفدراسیونی نباشد می‌توان با موافقت فیفا شرایط حضورش در این سازمان را بررسی کرد. 
پیش از این نیز اتفاقی مشابه رخ داده بود. رژیم اشغالگر قدس که در فاصله سال‌های 1954 تا 1974 عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، به دلیل اعتراض کشورهای آسیایی از این سازمان جدا شد. آنها تا سال 1994 عضو هیچ کنفدراسیونی نبودند و در نهایت به یوفا ملحق شدند. 
نیوزیلند هم در فاصله سال‌های 1964 تا 1966 عضو ای اف سی بود و با راه‌اندازی کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه از آسیا جدا شد. استرالیا هم از سال 2006 تا به حال عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است. تیم ملی و باشگاه‌های این کشور در رقابت‌های آسیایی به میدان می‌روند. این در حالی است که قزاقستان پس از استقلالش از آسیا جدا شده و از سال 2002 به اروپا رفته است. 

1701622

با این حال نباید فراموش کرد که کسب موفقیت در رقابت‌های آسیایی کار آسانی نیست. الهلال پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها از عربستان سعودی است که پیش از این هشت بار در فینال حاضر بوده و چهار بار قهرمان شده است. 
پوهانگ استیلرز از کره جنوبی نیز یکی دیگر از باشگاه‌های موفق در این رقابت‌ها به حساب می‌آید. کره جنوبی با 12 قهرمانی، ژاپن با هفت قهرمانی موفق‌تر از سایر کشورها بوده‌اند و پس از آنها نیز عربستان سعودی، ایران و چین قرار دارند. 
باشگاه‌های روسیه می‌توانند جز مدعیان اصلی قهرمانی در این رقابت‌ها باشند. هرچند هنوز این سوال وجود دارد که چند سهمیه در اختیار روسیه قرار خواهد گرفت. احتمالا تنها یک سهمیه به باشگاه‌های روسی می‌رسد و آنها از سال 2023 توانایی حضور در این رقابت‌ها را خواهند داشت. 
با این حال بسیاری امیدوار هستند که روسیه از یوفا حذف نشود. بازی در آسیا در هر حال قدمی رو به عقب است. پاداش حضور در رقابت‌های اروپایی بسیار بیشتر از حتی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا است و این اهمیت زیادی برای روسیه دارد.

منبع: Championat

دیدگاه‌ها