کد خبر : 1822591 | 14 اردیبهشت 1401 ساعت 00:34 | 269.2K بازدید | 9 دیدگاه

طارمی به آنها گل زده و دوستش ندارند؛

یک ایرانیِ رئالی شاید به بارسلونا برود!

ستاره تیم ملی فوتسال ایران معتقد است که با کسب یک قهرمانی، با لیگ قهرمانان اروپا بی‌حساب می‌شود.

یک ایرانیِ رئالی شاید به بارسلونا برود!

به گزارش "ورزش سه"، هدف خود و تیمش  قهرمانی در این دوره از لیگ قهرمانان اروپا بود که با کسب رتبه سوم محقق نشد؛ او معتقد است که چمپیونزلیگ یک قهرمانی بهش بدهکار است؛ از حسین طیبی صحبت می کنیم؛ پرافتخارترین فوتسالیست ایرانی در اروپا؛ ستاره ای که چند روز پیش مقابل بارسلونا در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد اما تیمش در عین ناباوری از رسیدن به فینال بازماند. بنفیکا با گلزنی طیبی در دیدار رده بندی از سد قهرمان فرانسه گذشت و سوم شد تا حسین به دومین عنوان سومی خود در این رقابت ها دست پیدا کند. در همین رابطه گفت و گویی خواندنی با ستاره فوتسال کشورمان داشتیم. او در این گفت و گو از گلزنی به بارسا، افتخارات و انتخابهایش در عرصه باشگاهی، درخشش مهدی طارمی در پرتغال، وضعیت تیم ملی با شمسایی و کلی موضوع دیگر صحبت کرد که در ادامه می خوانید:

 دوباره رتبه سوم اروپا را تجربه کردی. چه حسی از این اتفاق داری؟ 
من همیشه با تمام وجودم تلاش کردم تا نماینده خوبی برای کشورم باشم. به هر حال آنجا من را به عنوان یک ایرانی می شناسند و باید پرچم کشورم را بالا نگه می داشتم. خدا را شکر می کنم که دوباره این سومی را کسب کردیم. قبلا با غیرت قزاقستان به این مقام رسیده بودم. امسال برای قهرمانی رفته بودیم و به نظرم شایستگی این عنوان را داشتیم. به هر حال فوتسال است و اتفاقات و ثانیه ها تاثیرگذار هستند.

1710645

در مرحله نیمه نهایی، نیمه اول را با 3 گل تمام کردید ولی در آخر باختید. یک دفعه چی اتفاقی افتاد؟
ابتدا این موضوع را بگویم که دو روز قبل از اینکه مسابقات شروع شود من یک سرماخوردگی خیلی شدید گرفتم. خودم حس می کردم کرونا است ولی تست دادم خدا را شکر منفی آمد. خیلی تلاش کردم به این مسابقات برسم. حضور در این مسابقات برایم مهم بود چون همیشه برای یک بازیکن اتفاق نمی افتد. به نظرم مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا (4 تیم نهایی)، با کیفیت ترین تورنمنت فوتسال دنیاست. تمام تلاشم را هم کردم و توانستم دراین دو بازی حضور داشته و گلزنی کنم.
در این مسابقه شروع خوبی داشتیم و با تمرکز بالا سه گل از حریف پیش افتادیم. همین اتفاق در نیمه دوم برای بارسلونا افتاد. آنها در شروع این نیمه خیلی فشار آوردند و بلافاصله گل زدند. ما 5 خطایی شدیم و نمی توانستیم خیلی فشار بیاوریم. در چنین مسابقاتی لحظات تعیین کننده هستند. بارسلونا هم تیم بزرگی است و بازیکنان بزرگی دارد. با این که می گویم لیاقت فینال را داشتیم به هر حال فوتسال است و جذابیتش به این اتفاقات است.

حس و حالت از تقابل با بارسا را برایمان بگو؟
حس و حال عجیب و غریبی ندارم چون با آنها زیاد بازی کردم. بازی کردن در این مرحله از لیگ قهرمانان اما حس و حال عجیبی دارد و من آن را دوست دارم. هیجان و سطح بازی ها بالاست و جو و فضای سالن ها بسیار خوب است. بارسا هم که در فوتسال جزو بهترین های دنیاست و بازی با این تیم همیشه جذاب و سخت است.
نمی دانم قبل از بازی با بارسلونا قسمت و حکمت چیست که دو سال پیش با غیرت قبل از بازی بارسا دستم شکست و تا یک روز مانده به بازی دستم در گچ بود. گچ را باز کردیم و رفتم بازی کردم و دوباره گچ گرفتیم! خدا را شکر که در هر دو بازی گلزنی کردم.

گلزنی دوباره به بارسلونا چه لذتی دارد؟ خودت هم ظاهرا رئالی هستی...
گلزنی همیشه حس خوبی دارد و فرقی نمی کند که مقابل چه تیمی باشی. البته این مهم است که به چه تیمی، در چه سطح و مرحله ای گل می زنی. این کیف گل را بیشتر می کند. به این خاطر گلی که به بارسلونا در مرحله نهایی مسابقات زدم حس خوبی داشت. حس بهترم این بود که در سالن و گزارش بازی من را به عنوان یک ایرانی صدا زدند. این که اسم کشورم آن جا بود برایم خیلی مهم بود. همیشه تلاش کردم و وظیفه خودم می دانم که به عنوان یک ایرانی در داخل و خارج زمین عملکرد خوبی داشته باشم و ذره ای دل مردمم را شاد کنم. گزارشگر بازی همیشه من را به عنوان یک بازیکن ایرانی یاد می کرد خیلی برایم خوب و جذاب بود. من همه وجودم را برای رسیدن به چنین هدفی می گذارم.

1710647

تو به تیم های زیادی گل زدی ولی قبول کن که گل زدن به بارسا از نظر شخصی و واکنش های هواداری و مردم تفاوت دارد.
باز هم می گویم گل زدن به همه تیم ها خوشحال کننده است. چه در لیگ چه در جام حذفی، چه لیگ قهرمانان و چه تیم ملی من دوست دارم گل بزنم. گلی برایم مهم است که زمان و مرحله آن حساس باشد. گل زدن در مرحله بالا، گل سه امتیازی زدن و باز کردن دروازه تیم های بزرگ همیشه جذاب است. بارسلونا چون یکی از بزرگترین تیم های فوتبال دنیاست و کلی طرفدار در سراسر دنیا دارد جذابیت گلزنی را بالا می برد. بیرون از زمین چنین اتفاقی از جذابیت بیشتری برای هواداران برخوردار است. بعضی از گل ها به این خاطر مهم می شوند که در این زمان خاص زده می شوند.

یک نایب قهرمانی و دو مقام سومی در لیگ قهرمانان اروپا داری. فکرمی کنی بازیکن ایرانی دیگری بتواند به چنین افتخاراتی برسد؟
حتما چنین اتفاقی می افتد و من امیدوارم که بازیکنان ایرانی به آن برسند.

 به نظرت می توانی دوباره به این مرحله برسی و قهرمانی را در سال های بعد تجربه کنی؟
زمانی که سنم کمتر بود بازی در لیگ قهرمانان را خیلی دوست داشتم و حضور و قهرمانی در آن جزو هدف هایم بود. بازی ها را که پیگیری می کردم خیلی جذاب بودند. خدا را شکر می کنم در این مدت بازی در این چنین مسابقاتی را تجربه کردم. همیشه این را با خودم می گویم که چمپیونز لیگ یک قهرمانی به من بدهکار است خدا وکیلی! همیشه من تلاشم را کردم ولی قدم آخر را کم آوردیم. باید که نمی گویم ولی تمام تلاشم را می کنم که چنین اتفاقی بیافتد. امیدوارم که بتوانم قهرمانی این تورنمنت بزرگ را به دست بیاورم.  یک جاهایی کار از دست شما خارج است. در مورد آینده فقط می گویم که مسیرم را ادامه می دهم و امیدوارم که بتوانیم با چمپیونز لیگ بی حساب شویم! من یک دومی،یک سومی و یک چهارمی با غیرت و یک سومی با بنفیکا دارم و فقط یک قهرمانی مانده است.

1710648

بارسا در بازی فینال اسپورتینگ را برد که در لیگ پرتغال احتمالا قهرمانی اش قطعی شود. بارسا این تیم را به راحتی برد ولی مقابل شما به مشکل خورد. دلیلش چیست؟
در این سطح، بازی ها خیلی نزدیک است. همین اسپورتینگ سال گذشته بارسا را برده بود. در صدم ثانیه شاید تمرکز خود را از دست داده و یکی دو گل بخوری. جزئیات در این بازی ها مهم است. نمی شود با چند برد و باخت گفت که کدام تیم قوی تر است. بازی ها را نمی توان مقایسه کرد شرایط متفاوت است. ما شروع فوق العاده ای مقابل بارسا داشتیم و با شروع بازی به آنها گل زدیم؛ در نیمه دوم همین اتفاق به صورت برعکس رخ داد.

شرایط بنفیکا در حال حاضر چطور است؟
خدا را شکر شرایط خوبی داریم و در جدول دوم هستیم. دو هفته تا پایان مسابقات مانده و بعد از آن پلی آف 8 تیم شروع می شود. انشالله که به فینال برسیم و در این مرحله که پنج بازی خواهد بود به قهرمانی برسیم. هدف تیمی ما قهرمانی در اروپا بود. تلاش خودمان را کردیم و بازی های خوبی انجام دادیم ولی سوم شدیم. چیزی که می خواستیم نشد ولی خدا را شکر می کنیم. هدف فعلی مان قهرمانی لیگ است و شرایط خوبی برای رسیدن به این هدف داریم.

به نظرت می توانید قهرمان لیگ شوید؟
بله چرا که نه! تیم خیلی خوبی داریم و حتما این اتفاق می افتد. ما بازی رفت را به اسپورتینگ باختیم ولی این تیم را در بازی برگشت و در خانه خودمان شکست دادیم. بازی های ما همیشه نزدیک بوده و تلاشمان برای قهرمانی است و امیدوارم که بتوانیم هوادارانمان را خوشحال کنیم. این دو ماه، خیلی برای تیم ما مهم است.

1710650

طیبی با غیرت اولین موفقیت های اروپایی اش را شروع کرد. او بسیار امیدوار بود که امسال با فتح چمپیونز لیگ تنها جای خالی ویترین افتخارات اروپایی اش را کامل کند. مهاجم بنفیکا در نیمه نهایی مقابل بارسا دوباره گلزنی کرد ولی آبی اناری ها با یک کامبک رویایی فینالیست شدند. طیبی در رده بندی هم گلزنی کرد تا دومین سومی اروپایی اش را کسب کند.

از حضور در بنفیکا راضی هستی؟
زمانی که می خواستم از غیرت جدا شوم و شرایط جدیدی را تجربه کنم، پیشنهادات مختلفی داشتم. همیشه انتخاب هایم در مسیر کمک به فوتسال بود. انتخابم بنفیکا بود و از آن خیلی راضی هستم. تجربه و چالش های بسیار خوبی داشتم که خیلی به فوتسالم کمک کرد. دوست دارم همیشه مسیرم رو به بالا باشد و از آن جایی که همیشه لطف خدا شامل حالم بوده، این شرایط همان چیزی بوده که می خواستم. من 4-5 سال در یک کشور و زبان (تیم غیرت) دیگر بودم و هماهنگ شدن با شرایط جدید سخت بود که خدا را شکر همه چیز به خوبی پیش رفت.

آرزویت بازی در کدام تیم است؟ اطرافیانت می گویند با اینکه رئالی هستی ولی بارسا پیشنهاد بدهد می روی.
چند تیم باشگاهی سطح بالا در فوتسال دنیا داریم که بعضی ها به خاطر داشتن تیم های فوتبال قدرتمند و پرهوادار بیشتر مورد توجه هستند. چنین تیم هایی معمولا از بقیه که فقط در رشته فوتسال قدرتمند و پرافتخار هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. برای نمونه تیمی مثل غیرت که کلی افتخار مهم کسب کرده و یکی از بهترین های اروپاست، چون تیم فوتبال مطرحی مثل بارسلونا ندارد، شاید به اندازه این تیم مورد توجه قرار نگیرد.
به طور کلی سطح ها یکی ولی اسم ها متفاوت است. مثلا دو سال پیش با غیرت همین بارسا را شکست دادیم و به فینال رسیدیم. این طور نیست که ده سال متوالی یک تیم قهرمان شود. من در این چند سال خدا را شکر در تیم های بزرگی بازی کردم و از انتخاب هایم راضی هستم. اینکه رئالی هستم بله ولی در مورد اینکه به پیشنهاد بارسا پاسخ مثبت می دهم یا نه نمی توانم حرفی بزنم! باید ببینیم چه اتفاقاتی جلوی راهم خواهد بود.

1710649

از مهدی طارمی صحبت کن. هر هفته یک نمایش خوب دارد. آیا در محافل فوتسالی و کلا هر جایی که در پرتغال می روی، از طارمی صحبت می شود؟
مهدی که فوق العاده است. پرتغال کشوری فوتبالی است و از آن جایی که هم پسر خوبی است و هم فوتبال خوبی ارائه می کند، همه جا از او صحبت می شود. من خودم همیشه با بازیکنانمان سر او کل کل می کنم و حق مهدی حضور در تیم ها و اتفاقات بزرگتر است.

 با این حساب محبوبیت طارمی در پرتغال چقدر است؟
به نظرم پرتغال سه تیم پرطرفدار دارد (بنفیکا، پورتو و اسپورتینگ) و شاید مهدی در بین هواداران اسپورتینگ که رقیب هستند و بارها به آنها گل زده محبوب نباشد ولی در نزد هواداران پورتو عجیب غریب محبوب است و خیلی دوستش دارند. در کلیپ های مختلف هم این محبوبیت را هر روز می بینیم و کیف می کنیم. از نظر فنی هم که همه مهدی را قبول دارند و این یک چیز طبیعی است.

1710651

از نظر طیبی پرتغالی ها مردمی فوتبالی بوده و کاملا به توانایی های فنی طارمی واقف هستند. او حق مهدی را تیم ها و موفقیت های بهتر و بیشتر می داند.

تیم ملی با حضور شمسایی چه تغییری کرده است؟
ما همین یک ماه پیش که رفتیم برای مقدماتی آسیا، تیم تغییرات زیادی کرده بود. بعضی ها اولین بازی ملی شان بود. تیم نیاز به بازی تدارکاتی و زمان دارد. خیلی مهم است که این بازیکنان جوان بازی های زیادی انجام دهند و تجربه بین المللی شان بالا برود. باید تیم ملی اردوهای مناسبی داشته باشد تا در کنار بازی های دوستانه با تیم های بزرگ، متوسط و آسیایی این بازیکنان کیفیت، خودشان را در ترکیب تیم جا دهند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

کار کردن با وحید شمسایی در تیم ملی چطور است؟
کار کردن با آقا وحید دو بعد دارد؛ یک بعدش خیلی لذتبخش و بعد دیگر خیلی سخت است. از این بابت لذتبخش است که داری با یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتسال دنیا کار می کنی. چنین مربی که خودش در سطح بالا بازی کرده یک لحظه در زمین یک نکته ای می گوید که سه سال آدم را جلو می اندازد. من خودم چون هم پست آقا وحید هستم این را می گویم. یکسری چیزهای جزئی به آدم گوشزد می کند که گره به یک باره باز می شود. این خیلی خوب است که با کسی تمرین کنی که بمب انگیزه است و لباس عوض می کند و پا به پای تو کار می کند. بازیکن از کار کردن با چنین کسی که تلاش کردن را به او یاد می دهد لذت می برد. با کسی کار می کنی که تلاش و رقابت را به تو یاد می دهد. 
این ها خیلی خوب است و برای بازیکن پوئن است. در مورد سختی کار هم بگویم که آقا وحید در حین کار خیلی جدی است و با کسی شوخی ندارد. انضباط برای او خیلی مهم است و شما باید همیشه شرایط خوبی داشته باشی چون اسم برایش اهمیتی ندارد. وقتی شما چنین شرایطی را ببینی دیگر حواست به زندگی شخصی ات خواهد بود، همیشه تلاش خواهی کرد که آمادگی ایده آل داشته باشی و در تمرین با تمام وجود کار کنی. برای رسیدن به این مهم باید زندگی شخصی ات را هم تغییر بدهی. باید همیشه سرحال باشی، زمان استراحت و ریکاوری مناسبی داشته باشی تا در تمرین ایده آل کار کنی. اینها کار را برای بازیکن سخت می کند ولی من شخصا دوستش دارم چون اول باعث پیشرفت خود بازیکن و بعد تیم می شود. این باعث ایجاد رقابت می شود و تیمی که این گونه باشد، تیمی پیشرفت می کند. به این خاطر کار کردن با آقا وحید خیلی جذاب است و من سختی اش را هم دوست دارم.

1710644

طیبی معتقد است که کار کردن با شمسایی دو بعد جذاب و سخت دارد. به عقیده او سرمربی تیم ملی به حدی سطح فنی بالایی دارد که یک نکته یا تذکرش سه سال بازیکن را جلو می اندازد. برای تبدیل شدن به بازیکن ایده آل شمسایی ولی باید خیلی سخت تلاش کنی.


چه آینده ای برای تیم ملی متصور هستی؟ می توانید دوباره در آسیا و جام جهانی افتخارآفرینی کنید؟
هر چقدر برنامه ریزی، بازی تدارکاتی و اردوی مناسبی داشته باشی به این موفقیت نزدیک تر خواهی بود. این نیاز در شرایط فعلی بیشتر احساس می شود چون تیم ملی بازیکنان جوان زیادی دارد. ذهنیت قهرمانی آسان در آسیا را باید دور بریزیم. من باید واقعیت را بگویم و واقعیت این است که همین الان از نصف تیم های آسیایی عقب هستیم. 
از نظر نیروی انسانی، استعداد بالایی داریم ولی این استعداد باید یک جایی خودش را نشان بدهد. شما بدون اردو و بازی تدارکاتی مناسب چگونه می خواهی قهرمان آسیا شوی؟ به رقبای ایران نگاه کنید ببینید با چه تیم هایی بازی می کنند و کجا اردو برگزار می کنند. تیم فوتسال ایران تغییرات زیادی داشته و این ها خودشان به زمان نیاز دارند. نمی توان به آنها فشار زیادی آورد چون برعکس جواب می دهد. این نیاز به حمایت رسانه، پیشکسوتان و همه دارد.

وضعیت حمایت از تیم ملی تغییری نسبت به قبل داشته است؟
فدراسیون باید حمایت کاملی از تیم ملی فوتسال و آقا وحید داشته باشد. باید از نظر فکری راحت باشند و چیزهایی که می خواهند برایشان مهیا شود.

صحبت آخر...
از شما به خاطر حمایتی که همیشه از فوتسال داشتید تشکر می کنم. با همه وجود از مردم ایران که همیشه به من لطف داشتند و در این چند روز هم کلی انرژی مثبت دادند تشکر می کنم. همیشه تلاش کردم که در هر شرایطی نماینده خوبی برای کشورم باشم و خنده ای کوچک روی لب مردم بیاورم. همیشه اتفاقاتی که برایم رخ داد لطف خدا و دعای پدر و مادرم بوده است. یک خواهش از جامعه فوتسال دارم که از تیم ملی حمایت کنند و عجله نکنند. اتفاقات خوبی برای این تیم رخ خواهد داد. این بازیکنان جوان برای نشان دادن خودشان نیاز به حمایت دارند.

دیدگاه‌ها