کد خبر : 1824901 | 28 اردیبهشت 1401 ساعت 09:53 | 977 بازدید | 1 دیدگاه

خداحافظی باقرزاده از ریاست فدراسیون شمشیربازی؟

دوران 4 ساله ریاست فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی درحالی 25 اردیبهشت به پایان رسید که وی نمی‌تواند برای چهارمین بار در انتخابات فدراسیون حضور داشته باشد.

خداحافظی باقرزاده از ریاست فدراسیون شمشیربازی؟

به گزارش "ورزش سه" به نقل از تسنیم، دوران 4 ساله ریاست فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی یکشنبه 25 اردیبهشت به پایان رسید اما هنوز سرپرست این فدراسیون معرفی نشده است. البته محمد پولادگر، معاون ورزش قهرمانی و‌حرفه‌ای وزارت ورزش چند روز پیش در پاسخ به تسنیم در خصوص پایان دوره ریاست فضل‌الله باقرزاده در فدراسیون شمشیربازی گفت: قطعا تا زمان انتخابات فدراسیون شمشیربازی سرپرست معرفی می‌کنیم ولی فرد مورد نظر هنوز مشخص نیست.

با وجود اینکه معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و‌جوانان نامی را به عنوان سرپرست این فدراسیون عنوان نکرد اما شنیده می‌شود که قرار است فضل‌الله باقرزاده خودش به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی شود و این تنها یک معنا دارد و آن این است که باقرزاده با وجود ثبت نام در انتخابات قرار نیست در انتخابات شرکت کند.

حال سوال اینجاست که چرا باقرزاده در انتخابات شرکت نمی‌کند و سوال دیگر اینکه چرا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون شمشیربازی با وجود اینکه پیچیدگی زیادی ندارد، اعلام‌ نمی‌شود؟

پاسخ این سوال احتمالا مربوط به سه دوره ریاست فضل الله باقرزاده در فدراسیون شمشیربازی است. در بند 2 ماده 22 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد وی برای حداکثر 2 دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است.

پس از ابلاغ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران پرسشی در رابطه با تعداد دوره‌های ریاست در فدراسیون‌های ورزشی به وجود آمد و برخی مدعی شدند با توجه اینکه اساسنامه به تازگی ابلاغ شده است، دوره‌های ریاست قبلی در یک فدراسیون محاسبه نمی‌شود و ملاک عمل، زمان بعد از ابلاغ اساسنامه جدید است اما سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که سوابق حضور افراد به عنوان رئیس فدراسیون در دوره‌های گذشته نیز در احتساب سه دوره یاد شده محاسبه می‌شود.

پس از آن وزارت ورزش  اقدام به استعلام از معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری کرد که این معاونت اعلام کرد تا اطلاع ثانوی و ارائه پاسخ استعلام از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در رابطه با تعداد دوره‌های ریاست در فدراسیون‌های ورزشی، سوابق حضور افراد به عنوان رئیس فدراسیون در دوره‌های گذشته (قبل از ابلاغ اساسنامه‌ جدید فدراسیون‌های ورزشی به تاریخ 19 تیرماه سال 1400) در احتساب سه دوره یاد شده محاسبه نخواهد شد. حالا در طی روزهای اخیر معاونت حقوقی ریاست جمهوری پاسخ قطعی را اعلام کرده که طی آن سه دوره ریاست از قبل از تیر 1400 نیز محاسبه می‌شود.

پس با این شرایط فضل الله باقرزاده سه دوره ریاست در فدراسیون شمشیربازی را پشت سر گذاشته است و‌تنها راه حضور وی در یک دوره دیگر داشتن کرسی‌های مهم بین المللی است به این صورت که افرادی می‌توانند دوره چهارم ریاست در فدراسیون را داشته باشند که عناوینی از جمله رئیس، نایب رئیس و دبیرکلی کنفدراسیون آسیا و رئیس،  دبیر کل و عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی را داشته باشند. فضل الله باقرزاده دارای چنین عناوینی در آسیا و جهان نیست و نمی‌تواند یک‌ دوره دیگر در فدراسیون حضور داشته باشد.

البته باقرزاده رئیس زون پنجگانه آسیا است و شیخ السالمی، رئیس کنفدراسیون آسیا نامه‌ای را به ایران ارسال و‌ عنوان کرده فضل‌الله باقرزاده تاثیرات زیادی در مورد تصمیمات شمشیربازی آسیا دارد. این نامه اکنون در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار دارد اما این نامه نمی‌تواند حکم  ریاست، نایب رئیسی و دبیر کلی آسیا را داشته باشد در نهایت چون رسما باقرزاده این احکام را در کنفدراسیون آسیا ندارد مشمول شرط حضور در دوره چهارم ریاست فدراسیون نمی‌شود.

ثبت نام از کاندیداها در بهمن سال 1400 انجام شد و فضل‌الله باقرزاده، رضا حدادیان مالک باشگاه نساجی و عضو هیئت رئیسه فدراسیون شمشیربازی، محمد رحیمی و شهرام ضمیریان رئیس سابق هیئت شمشیربازی گیلان برای احراز پست ریاست کاندیدا شدند.

دیدگاه‌ها