کد خبر : 1825164 | 29 اردیبهشت 1401 ساعت 17:51 | 12.3K بازدید | 4 دیدگاه

برای اولین بار در تاریخ 92 ساله جام‌جهانی

سه داور زن در جام جهانی 2022 قضاوت می‌کنند

سه داور زن برای اولین بار در میان 36 داور منتخب فیفا برای قضاوت بازی‌های جام جهانی قطر انتخاب شدند.

سه داور زن در جام جهانی 2022 قضاوت می‌کنند

به گزارش "ورزش سه"، سه داور به نام‌های استفانی فراپارت از فرانسه، سالیما موکانسانگا از رواندا و یوشیمی یاماشیتا از ژاپن اولین زنانی هستند که در تاریخ 92 ساله این رقابت‌ها شانس قضاوت حداقل یک بازی جام جهانی مردان را دارند. سه کمک داور زن دیگر نیز به این سه داور ملحق خواهند شد: نوزا بک از برزیل، کارن دیاز مدینا از مکزیک و کاترین نسبیت از ایالات متحده آمریکا.

پیرلوئیجی کولینا، داور مشهور سابق ایتالیایی و رئیس کنونی کمیته داوران فیفا، گفت که "کیفیت است که برای ما مهم است نه جنسیت". وی افزود: امیدوارم در آینده انتخاب نخبگانی از میان بانوان، برای مسابقات مهم مردان امری عادی تلقی شود و دیگر هیجان انگیز نباشد. آنها شایستگی حضور در جام جهانی را دارند زیرا دائماً در سطح بسیار بالایی ظاهر می‌شوند و این عامل مهمی برای ما است.

حضور تیم‌های داوری و کمک داوران در جام جهانی، تضمینی برای قضاوت قطعی آنها در جام جهانی نیست و انتخاب این داوران به عملکردشان پیش از مسابقاتی بستگی دارد که از 21 نوامبر آغاز می‌شود. همچنین تمامی داوران این فرصت را دارند که به‌عنوان داور چهارم انتخاب شوند.

1714689

سه داوری که می‌توانند تاریخ ساز شوند:

استفانی فراپارت
استفانی فراپارت داور فرانسوی پیش از این بارها در فوتبال مردان تاریخ سازی کرده است و اولین زنی بود که داوری یک بازی بزرگ اروپایی مردان را برعهده گرفت، زمانی که او دیدار سوپرجام بین چلسی و لیورپول در سال 2019 را قضاوت کرد.

او همچنین به اولین زنی تبدیل شد که قضاوت یک بازی از رقابت‌های لیگ قهرمانان مردان اروپا میان یوونتوس و دیناموکیف را برعهده گرفته است. او راه جدیدی را آغاز کرد و در سال 2021 به اولین قاضی زنی تبدیل شد که یک دیدار از مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی مردان (هلند و لتونی) را سوت زده است.

قبل از همه اینها، او پیشرویی داخلی در فوتبال فرانسه بود و اولین زنی بود که در سال 2019 در مسابقات لیگ 1 مردان، قضاوت مسابقه‌ای را برعهده گرفت.

1714692

سالیما موکانسانگا
سالیما موکانسانگا از رواندا نیز قبلاً نام خود را در کتاب‌های تاریخ فوتبال آفریقا ثبت کرده است و اولین زنی است که در اوایل سال جاری قضاوت مسابقات جام ملت‌های آفریقا را بر عهده گرفت. در دیدار میان گینه و زیمباوه، او با دستیارانی که تماما زن بودند، به قضاوت پرداخت.

1714691

یوشیمی یاماشیتا
یوشیمی یاماشیتای ژاپنی نیز اولین زنی است که در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مردان، یک دیدار را قضاوت کرده است. او ماه گذشته مسابقه میان ملبورن سیتی با چونام دراگونز از کره جنوبی را داوری کرد. او همچنین قضاوت دو بازی در رقابت‌های جام جهانی زنان 2019 فرانسه را بر عهده گرفت.

دیدگاه‌ها