کد خبر : 1825582 | 01 خرداد 1401 ساعت 11:09 | 14.8K بازدید | 1 دیدگاه

استقلال از همه تیم‌ها باکیفیت‌تر و قدرتمندتر بود

بختیاری‌زاده: بابت روح قهرمانی فرهاد را تحسین می‌کنم

پیشکسوت باشگاه استقلال و مدافع سابق تیم ملی فوتبال ایران در گفتگویی به سوالات مختلفی پیرامون قهرمانی استقلال و آینده این تیم پاسخ داده است.

بختیاری‌زاده: بابت روح قهرمانی فرهاد را تحسین می‌کنم

به گزارش "ورزش سه"، سهراب بختیاری‌زاده یکی از چهره‌های خوشنام باشگاه استقلال به شمار می‌رود که در جام جهانی 2006 آلمان نیز به همراه یحیی گل‌محمدی زوج تیم ملی در قلب خط دفاعی بودند و در این مسابقات موفق شد تک گل ایران مقابل آنگولا در آخرین بازی مرحله گروهی را هم به ثمر برساند.
با این چهره گفتگوی مفصلی در رابطه با شرایط استقلال و قهرمانی این تیم که در صورت نباختن آبی‌پوشان در دو بازی باقی مانده با تاریخ‌سازی هم همراه خواهد شد، انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*با قهرمانی استقلال شروع کنیم.
سهراب بختیاری‌زاده- این قهرمانی را به مجموعه استقلال به خصوص به طرفداران و عاشقان استقلال که چند سالی منتظر قهرمانی بودند و امسال این اتفاق افتاد تبریک می‌گویم. این قهرمانی حاصل تلاش یک مجموعه بود. کادر فنی، کادر مدیریتی و تلاش بازیکنان و دلگرمی‌ای که طرفداران استقلال به تیم می‌دادند. امیدوارم این قهرمانی سبب شود که استقلال راه درست خودش را پیدا کند و اشتباهات گذشته و فصل‌های قبل را تکرار نکند. امیدوارم همین ریتم را ادامه بدهد و در مسیر دنبال برطرف کردن ضعف‌ها باشد و مدارج بالاتر و اهداف بزرگ‌تری را با همدلی و اتحاد و نگرش حرفه‌ای به دست بیاورد. استقلال تیم بزرگی است و سابقه درخشانی در آسیا دارد و باید به دنبال جایگاه بزرگ‌تری در فوتبال باشد.
*به نظر شما عوامل ناکامی و اشتباهات استقلال در چند سال گذشته چه چیزهایی بوده که این تیم به اهدافش نرسید؟
سهراب بختیاری‌زاده- اگر بخواهم عامل اصلی موفقیت استقلال را بگویم و در عین حال عامل اصلی یا ضعف سال‌های گذشته را بگویم، ثبات در همه بخش‌های استقلال در این فصل بود و عدم ثبات در فصول گذشته. یک نگرش و تفکر اشتباه در فصل‌های گذشته استقلال را از قهرمانی دور می‌کرد، ولی امسال ثبات در کادر مدیریتی به خصوص از زمانی که آقای آجورلو آمدند، یک آرامشی را استقلال تجربه کرد. ما کمتر آقای آجورلو را در صفحات تلویزیون و در حال مصاحبه کردن می‌دیدیم، ولی تاثیر کار آقای آجورلو را در زمین و در کلام باشگاه، در کلام بازیکنان، در کلام مربیان دیدیم. من واقعا برای ایجاد چنین شرایطی به آقای آجورلو تبریک می‌گویم. چیزی که متفاوت بود با سال‌های گذشته ثباتی بود که در استقلال وجود داشت؛ چه از نظر تفکرات فنی فرهاد و چه از نظر اخلاقی و انضباطی استقلال شکل خوبی را از خودش نشان داد. آنها کار بزرگی انجام دادند و با بودن تیم‌هایی مثل سپاهان، پرسپولیس و فولاد که اخیرا خیلی خوب کار می‌کند، قهرمان شدند و این اصلا کار ساده‌ای نیست.

1715404


*مجیدی دو فرصت دیگر هم در استقلال داشت و امسال با وجود انتقاداتی که از او می‌شد عملکرد بسیار خوبی داشت. شما او را چطور دیدید؟
سهراب بختیاری‌زاده- وقتی یک تیم قهرمان می‌شود تمام مجموعه تاثیرگذار بوده‌اند و نمی‌توان گفت که فقط یک نفر توانسته آن تیم را به قهرمانی برساند. ولی وقتی تیمی از مسیر قهرمانی دور می‌شود، طبیعی است که سرمربی باید جواب بدهد و این بخش بی‌رحم فوتبال است. اما جدا از اینکه قهرمانی را به فرهاد تبریک می‌گویم، به شهامت و جسارت او تبریک می‌گویم که بعد از دو فصل در فصول گذشته می‌توانست قهرمان بشود و در آن جام حذفی هم این اتفاقات رخ داد، دوباره این شانس را به فرهاد دادند و این اتفاق خوبی بود که فرهاد در عین جوانی تجربیات سال‌های گذشته را داشت.  بیشتر انتقادات حول و حوش مسائل فنی بود ولی من اینگونه فکر نمی‌کنم و اعتقاد دارم تیم با کیفیت تیمی است که بتواند به خوبی روی دروازه حریف موقعیت ایجاد کند و خطرناک باشد و در حالت دفاعی اجازه ندهد حریف روی دروازه‌اش ایجاد موقعیت کند. فکر می‌کنم در این دو حالت استقلالِ فرهاد مجیدی از بقیه تیم‌های لیگ متمایز بود و این را آمار نشان می‌دهد. ما وقتی می‎‌‎گوییم تیمی زیبا و با کیفیت بازی می‌کند حرفی از سیستم نمی‌زنیم. صحبت از این می کنیم که یک تیم چقدر می‌تواند موقعیت ایجاد کند و چقدر در دفاع بسته بازی می‌کند و حریف را تحت فشار قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد روی دروازه‌اش موقعیت خلق شود. این می‌شود یک تیم با کیفیت ولی اگر بخواهیم شاخصه‌های فنی دیگر مثلا درصد مالکیت توپ بیشتر نیز به زمان دارد. سال‌ها استقلال قهرمان نشده بود و این یک فشار منفی رو بازیکنان، کادر فنی و مجموعه تیم بود. به اعتقادم استقلال نسبت به بقیه تیم‌ها با کیفیت‌تر بود. ثبات فنی بیشتری داشت و حتی در مقطعی هم دو بازیکن تاثیرگذار را از دست داد و مدیریت اجازه نداد حتی یک بازی بگذرد و یک بازیکن خارجی را اضافه کردند. عارف بعد از یک مصدومیت سخت به ترکیب برگشت. روزبه چشمی و دانشگر هم بودند و اجازه ندادند ثبات خط دفاعی با رفتن مرادمند و یزدانی به هم بریزد که بازیکنان تاثیرگذاری بودند. تیم توانست راهش را ادامه بدهد و با ثبات بازی می‌کردند؛ هر چند عده‌ای ایراد می‌گرفتند که استقلال کم گل می‌زند و زیبا بازی نمی‌کند. نه، وقتی ما صحبت از تیم با کیفیت می‌کنیم باید خوب موقعیت درست کند و در بخش هجومی زهردار باشد و در خط دفاعی هم اجازه موقعیت‌سازی به حریف ندهد. استقلال در این دو حالت از تمام تیم‌ها با کیفیت‌تر و قدرتمندتر بود. این‌ها مسائل مهمی هستند ولی باز در لیگ مسائل روانی، اخلاقی و انضباطی هم هست که من فکر می‌کنم کادر فنی استقلال و در راس آن فرهاد خیلی خوب توانست مدیریت کند. خیلی خوب از بازیکنانش حمایت می‌کرد و هر وقت نیاز بود که جریمه کند، این کار را کرد و پای آن ایستاد. این ها نکات مثبتی بودند که سبب شدند استقلال این مسیر را به خوبی طی کند و قهرمان بشود.

*با توجه به اتفاقات ورزشگاه یادگار امام تبریز و اتفاقاتی که در طول فصل فوتبالی ایران مشاهده کردید، چه چیزی بیشتر توجه شما را به خود جلب کرده است؟
سهراب بختیاری‌زاده- به نسبت هزینه‌ای که می‌کنیم، به نسبت اینکه فوتبال برای جامعه ما مهم است و طرفداران زیادی دارد، ما لیاقت این را داریم که لیگ‌مان خیلی قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد؛ حالا چه از جانب مدیران باشگاه‌ها و چه مربیان و بازیکنان. ما انرژی می‌گذاریم و خیلی‌ها تلاش می‌کنند این لیگ سازماندهی و برنامه ریزی شود تا لذت ببریم ولی به اندازه‌ای که کشورهای دیگر از فوتبال لذت می‌برند، ما نمی‌بریم. باعث تاسف است که لیگ را برگزار می‌کنیم و به وسیله فوتبال همدیگر را تخریب می‌کنیم و این شده لذت و سرگرمی ما. در واقع از بین لذت و سرگرمی ما فقط سرگرم هستیم. انگار دوست داریم مشاهده ‌کنیم تیمی تخریب بشود تا مربی، مدیر یا بازیکنی را از بین ببریم، باعث تاسف است.

*چقدر برای شما مهم است که استقلال با نباختن در دو بازی باقی‌مانده نبازد تا جام طلایی را ببرد؟
سهراب بختیاری‌زاده- چیزی که برای استقلال مهم بود اینکه قهرمان شود ولی خب در کنارش وقتی با این آمار قهرمان می‌شود جای خوشحالی دارد و بیشتر نشان می‌دهد که اگر عده‌ای هم شک و شبهه داشتند که این استقلال می‌توانست قهرمان نشود، با این آمار استقلال خیلی قوی‌تر برای قهرمانی نشان می‌دهد. این را هم بگویم حتی اگر این استقلال با فرهاد مجیدی قهرمان نمی‌شد، چیزی از ارزش‌های این بازیکنان و این مجموعه کم نمی‌شد؛ چون آنها در طول فصل ریتم خوبی داشتند  و کم دیدم که نوسان پیدا کنند. من خودم این را یک آمار خوب و تاریخی می‌دانم، ولی اولویت بعد از چند سال این بود که استقلال قهرمان شود و روح قهرمانی در تیم دمیده شود. اول صحبت‌هایم گفتم که اگرچه قهرمانی در ایران برای استقلال مهم است ولی می‌تواند پتانسیل بسیار بالاتری داشته باشد.

1715403


*استقلال باید چه کارهایی انجام دهد که روند موفقیت این تیم در سال‌ آینده نیز ادامه‌دار باشد؟
سهراب بختیاری‌زاده-تقویت در همه بخش‌ها؛ بدون شک سال بعد سال بسیار سخت‌تری برای استقلال است و حریفان حرفه‌ای‌تر مقابل استقلال قرار خواهند گرفت. البته که کادر فنی تیم را بهتر می‌شناسد و دقیق‌تر ضعف‌ها و نقاط قوت را می‌دانند. مسئله مهم این است که قهرمانی صد در صد تمام شده؛ شادی قهرمانی برای یک هفته است و بعد از این باید تیم آماده بشود برای فصل بعد. این مهم‌ترین برنامه است.

*شما هم یکی از افرادی بودید که مانند علی دایی با انتشار یک استوری از وریا غفوری کاپیتان استقلال حمایت کردید. در این مورد توضیح می‌دهید؟
سهراب بختیاری‌زاده-اول از هر چیزی وریا همیشه سعی کرده در کنار مردم باشد و مشکلات مردم را بازگو کند. این خیلی با ارزش است و می‌تواند برای همه ما محترم باشد. ما در مرحله‌ای هستیم که تقریبا زندگی بی‌دغدغه‌ای داریم؛ ولی باید برایمان مهم باشد مردمی که در جامعه می‌بینیم و با آنها زندگی می‌کنیم چگونه با مشکلات درگیر هستند. به قول معروف آنها بودند که ما را تشویق کردند و به جایگاهی رسیدیم و حالا نباید فراموش شوند. وریا هم از مشکلات اقتصادی مردم گفته و این قابل تقدیر است. اینکه بخواهند وریا را در تلویزیون نشان ندهند یا تصویرش را حذف کنند، کار قشنگی نیست. گفتن مشکلات مردم گناه نیست و امثال وریا هیچ وقت حذف نمی‌شوند و مردم عشق بیشتری به آنها خواهند ورزید. امیدوارم مشکلات اقتصادی و معیشتی حل شود، چون مردم روزهای سختی را تجربه می‌کنند. امیدوارم این روزها با خوبی و خوشی تمام شود.

*استقلال خوزستان پس از کنار گذاشتن شما نتوانست به نتایج خوبی دست پیدا کند و همچنان در لیگ دسته اول باقی مانده است. فکر می‌کنید چرا مدیران باشگاه تصمیمی گرفتند که شرایط این تیم را بدتر کرد؟
سهراب بختیاری‌زاده-تنها چیزی که می‌توانم بگویم؛ اول اینکه تاسف می‌خورم که شرایط استقلال خوزستان اینگونه پیش رفت؛ تیمی که در نیم فصل اول و در سخت‌ترین شرایط توانستیم آن‌ را به ثبات برسانیم، یک شبه بعضی آقایان تیم را ویران کردند. نکته جالب اینکه حالا همه سکوت کرده‌اند و به چیزی معترض نیستند و همه چیز امن و امان است! ولی خب تیم ریشه‌دار استقلال خورستان که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را هم دارد و طرفداران زیادی علاقمند به آن هستند، به راحتی آب خوردن یک شبه به نابودی کشاندند و این باعث تأسف است. امیدوارم سال آینده استقلال خوزستان شرایط بهتری داشته باشد، ولی با ادامه حضور بعضی از آقایان، کسانی که برای این تیم سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌کنند، فکر نمی‌کنم استقلال خوزستان بتواند روی خوش در فوتبال ایران ببیند.

دیدگاه‌ها