کد خبر : 1825772 | 02 خرداد 1401 ساعت 13:31 | 26.8K بازدید | 5 دیدگاه

گلزنی با پای چپ، بیشتر از پای راست

آماری که آقای گلی سون را عجیب می‌کند چیست؟

گل هایی که سون هیونگ مین با پای چپ به ثمر رساند، بیشتر از گل های او با پای راست بود. این اتفاق برای دومین بار در لیگ جزیره تکرار شد.

آماری که آقای گلی سون را عجیب می‌کند چیست؟

به گزارش "ورزش سه"، این فصل از رقابت‌های لیگ جزیره با قهرمانی سیتی به پایان رسید و عنوان آقای گلی نیز به‌صورت مشترک به محمد صلاح و سون هیونگ مین رسید. اما بررسی نکته‌های آماری نشان می‌دهد که وینگر کره‌ای عملکرد بهتری را نسبت به سایر رقبای مطرحش داشته است.

سون در آخرین دیدار خود در فصل سپری شده لیگ جزیره برابر نوریچ، دو گل به ثمر رساند و تعداد گل‌های خود در لیگ را به عدد 23 رساند. اما بررسی آمارهای فردی نشان می‌دهد که این کره‌ای بهتر از سایرین ظاهر شده است. سون تمامی گل‌های خود را در جریان بازی به ثمر رساند اما صلاح 5 گل از 23 گل خود را از روی ضربات پنالتی وارد دروازه رقیبان کرد.

ستاره تاتنهام از نظر میزان موفقیت در تبدیل شوت‌هایش به گل، بهتر از سایرین عمل کرد. سون در مجموع 86 شوت را روانه دروازه حریفان کرد و 23 گل به ثمر رساند که میزان موفقیت شوت‌های او آمار 27 درصد را نشان می‌دهد.

پس از سون و در میان 5 گلزن برتر لیگ جزیره، محمد صلاح (17 درصد)، رونالدو (16 درصد)، هری کین (13 درصد) و سادیو مانه (16 درصد) در رتبه‌های بعدی نرخ تبدیل شوت به گل قرار دارند. این بدان معناست که دقت شوت‌های سون هیونگ مین بیشتر از رقبای او بود.

1715822

سون همچنین در بخش گل مورد انتظار (xG) از سایر رقبایش بهتر بود. پارامتر xG مخفف عبارت expected Goal به معنی «گل‌های مورد انتظار» است. xG پارامتری است که کیفیت یک موقعیت گل را که به شوت به سمت دروازه (داخل یا خارج از چارچوب فرقی ندارد) می‌انجامد، نشان می‌دهد. درواقع xG احتمال گل شدن یک شوت (یا ضربه سر) به سمت دروازه را محاسبه می‌کند، فارغ از اینکه آن شوت توسط چه کسی با چه سطح مهارتی زده شده است.

به‌عنوان مثال، گلی که با یک لمس توپ در محوطه جریمه به ثمر می‌رسد، دارای XG 0.96 است و گلی که در پی یک شوت دشوار از راه دور به ثمر می‌رسد، با XG 0.12 و غیره محاسبه می‌شود.

در همین خصوص، اسکای اسپورت انگلستان xG سون هیونگ مین و صلاح را مقایسه کرد. پیش از آغاز فصل، xG سون 15.69 بود. با توجه به سختی شوت‌زنی در کل فصل، سون هیونگ مین باید 15 تا 16 گل به ثمر می‌رساند، اما در واقعیت او 7 گل بیشتر از چیزی که از او انتظار می رفت، وارد دروازه حریفان کرد.

از سوی دیگر، xG صلاح 23.62 گل بود که از تعداد گل های زده شده توسط این بازیکن مصری بیشتر بود. طبق این اطلاعات، انتظار می‌رفت که صلاح در این فصل 24 گل به ثمر برساند ولی او با یک گل کمتر فصل را به پایان رساند.

سون هیونگ مین 12 گل از 23 گل خود را با پای چپ و 11 گل را با پای راست به ثمر رساند. بیشترین استفاده سون از پای راستش است، اما او با پای چپ گل های بیشتری را به حریفان زد. به معنای واقعی کلمه، او به سطح بالایی از تسلط در استفاده از هر دو پا رسیده است.

1715824

بر اساس گزارش Opta که در بخش آمارهای فوتبالی تخصص دارد، سون هیونگ مین دومین بازیکنی است که با وجود راست پا بودن، توانسته است بیش از 10 گل را با پای چپش به ثمر برساند. نفر نخست هم تیمی او یعنی هری کین راست پا است که در فصل 2017-2018 توانست 10 بار با پای چپ گل بزند.

توانایی سون در استفاده از هر دو پایش نیز داستان جالبی داشته و این مهارت به لطف پدر و معلمش سون اونگ جونگ به دست آمده است. آنها به سون آموزش دادند که هنگام پوشیدن جوراب یا شلوار باید این کار را با پای چپش شروع کند.

حتی پس از اینکه سون هیونگ مین اولین بازی حرفه ای خود را در بوندسلیگا انجام داد، مشخص شد که او برای افزایش توانایی هر دو پایش تمرینات ویژه ای را سپری می کند، مانند زدن 500 شوت با پای چپ و راست در طول روز.

دیدگاه‌ها