کد خبر : 1826349 | 05 خرداد 1401 ساعت 17:01 | 88.4K بازدید | 12 دیدگاه

گره کور برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر در دو هفته پایانی

خدشه سازمان لیگ به جشن قهرمانی استقلال

برنامه ریزی دو هفته پایانی لیگ برتر صدای همه را در آورده است؛ حالا حتی مسئولان سازمان لیگ هم نمی‌دانند چطور مسابقات را به پایان برسانند.

خدشه سازمان لیگ به جشن قهرمانی استقلال

به گزارش "ورزش سه"، آلودگی هوای تهران و شهرهای دیگر بیشترین ضربه را به مسابقات لیگ برتر زد و باعث شد تا سازمان لیگ، در دو هفته پایانی مسابقات با چالشی بزرگ مواجه شود.
سازمان لیگ فوتبال برنامه مسابقات را این‌گونه تنظیم کرده بود که روز سه‌شنبه 3 خرداد بازی‌های هفته بیست و نهم به‌صورت همزمان برگزار شود و دیدارهای هفته سی‌ام و پایانی نیز یک‌شنبه 8 خرداد انجام شده و به پایان برسد.
ورود گرد و غبار به کشور اما سبب شد تا بازی‌ها در دو هفته پایان دستخوش تغییرات زیادی شود. حالا از هفته بیست و نهم 3 بازی با یک‌روز تاخیر برگزار شد و 3 مسابقه دیگر هم هنوز انجام نشده است. 
در این خصوص امروز سازمان لیگ فوتبال اعلام کرد دیدارهای باقی‌مانده از هفته بیست و نهم روز یک‌شنبه 8 خرداد انجام می‌شود و این در شرایطی است که بازی‌های هفته سی‌ام تکلیفش روشن نیست. 
از سوی دیگر برپایی اردوی تیم ملی فوتبال برای سفر به کانادا و دیدار دوستانه با این کشور از روز 9 خرداد شروع می شود و همین حالا سازمان لیگ در دردسر بزرگی برای پایان مسابقات افتاده است.

چرا دو وقفه طولانی در لیگ پیش آمد؟
برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر بیست و یکم در مقاطع مختلف انتقادهای زیادی را از سازمان لیگ و به خصوص کمیته مسابقات در پی داشته است. سازمان لیگ در شرایطی تصمیم گرفت که مسابقات لیگ در 6 هفته پایانی در فاصله 5 روز یکبار انجام شود و بعد با پایان بازی‌ها اردوی تیم ملی شروع شود که قبل از آن دو وقفه نسبتا طولانی در بازی‌ها ایجاد کرد.
سهیل مهدی و همکارانش در کمیته مسابقات در اواخر سال 1400 تصمیم گرفتند، بازی‌های لیگ برتر را از روز 27 اسفند ماه تا اواخر فروردین تعطیل کنند و اگرچه در این مدت اردوی تیم ملی هم بود اما به‌خاطر چند بازی جام حذفی تصمیم آنها این شد که بازی‌ها دیرتر شروع شود. به‌عبارت دیگر در اواخر تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای سازمان لیگ وجود داشت تا مسابقات را حداقل دو هفته پیش ببرد و آنوقت یک هفته زودتر از زمانی که الان در نظر گرفته‌اند لیگ را به پایان می‌رساندند. جالب اینکه هفته بیست و چهارم لیگ برتر در اواسط فروردین ماه برگزار شد و دوباره سازمان لیگ تصمیم به تعطیلی یک‌ماهه بازی‌ها گرفت.
این تعطیلی یک‌ماهه به‌خاطر حضور فولاد و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا و به سرانجام رساندن مسابقات جام حذفی فوتبال بود. این درشرایطی است که در آن مقطع از بین تیم‌های لیگ برتری فقط پرسپولیس، استقلال، آلومینیوم اراک، مس رفسنجان و نساجی در بازی‌ها باقی مانده بودند که در همان مرحله یک‌چهارم نهایی پرسپولیس، استقلال و مس کنار رفتند. 
یعنی سازمان لیگ به‌خاطر 4 تیم فولاد، سپاهان، آلومینیوم اراک و نساجی مازندران بازی‌های لیگ را به‌طور کامل یک‌ماه عقب انداخت تا بعد از آن به‌صورت کاملا فشرده و فرسایشی بازی‌ها را جلو ببرد. در نهایت هم با یک اتفاق غیرمترقبه مثل آلودگی هوا کار به جایی رسیده که سهیل مهدی و حتی مقامات بالاتر فوتبال ایران نیز نمی‌توانند مصیبت پیش آمده برای پایان لیگ را رفع کنند.

1712904

**اوج بی برنامگی برای هفته بیست و نهم
رقابت‌های هفته بیست و نهم لیگ قرار بود روز سه‌شنبه 3 خرداد در شهرهای مختلف برگزار شود؛ آلودگی هوای شدید و وجود گرد و غبار در بسیاری از شهرها سبب شد تا استانداری‌های مختلف درباره موضوعات مربوط به سلامتی جامعه تصمیم بگیرند و در نهایت کار به جایی رسید که در روز سه‌شنبه، فقط 2 مسابقه ذوب آهن مقابل نساجی و مس رفسنجان برابر استقلال برگزار شد. 6 مسابقه دیگر به تعویق افتاد. اوج بی برنامگی و نامشخص بودن برنامه ادامه یافت و همه امیدوار بود بعد از 24 ساعت بازی‌ها برگزار شود.
لغو 6 مسابقه در شهرهای مختلف علاوه‌بر هزینه سنگینی که روی دست باشگاه‌ها برای اجاره هتل و خوراک و همچنین امکانات تمرینی گذاشت، از نظر روانی نیز آنها را تحت تاثیر قرار داد. در حالی‌که امیدواری‌ها برای برگزاری 6 مسابقه معوق‌شده بعد از 24 ساعت وجود داشت، ساعت 15:30 روز چهارشنبه و در فاصله 4.5 ساعت تا برگزاری بازی‌ها سازمان لیگ اعلام کرد 3 مسابقه پرسپولیس مقابل شهرخودرو، فولاد مقابل سپاهان و هوادار مقابل گل گهر سیرجان بار دیگر به تعویق افتاده است. از این رو 3 تیم شهرخودرو، سپاهان و گل گهر به اردوی خود پایان دادند.
تکلیف 3 مسابقه دیگر یعنی آلومینیوم در برابر پیکان، تراکتور در برابر فجرسپاسی و نفت مسجدسلیمان در برابر نفت آبادان روشن نبود تا اینکه حدودا 3 ساعت قبل از مسابقه، به 6 تیم مذکور اطلاع دادند این بازی‌ها برگزار خواهد شد!

 

1716741
شاخص برخط کیفیت هوا ساعت ۱۸ چهارم خردادماه. تصویری که نشان میدهد هوای تهران نسبت به روزهای گذشته در وضعیت مناسبی جهت برگزاری بازی پرسپولیس- شهرخودرو در ورزشگاه آزادی قرار داشته است.



**برنامه عجیب برای 3 بازی معوقه
‌حالا 3 مسابقه از هفته بیست ونهم باقی‌مانده و برنامه 8 بازی هفته پایانی مسابقات هم مشخص نیست! سازمان لیگ فوتبال امروز در تصمیمی عجیب اعلام کرده که 4 بازی معوقه در روز یک‌شنبه 8 خرداد برگزار خواهد شد؛ یعنی درست در روزی که قرار بود بازی‌های هفته سی‌ام را شاهد باشیم. این تصمیم اعتراض بسیاری از تیم‌های لیگ برتری را در پی داشته است.
سازمان لیگ فوتبال چون با بحث همزمان بودن برگزاری تیم‌های رقیب در جدول رده بندی هم مواجه است، با این توجیه که نمی‌شود ابتدا مثلا بازی فولاد و سپاهان را برگزار کرد و چند روز بعد به سراغ بازی پرسپولیس و شهرخودرو رفت، تصمیم به برگزاری این 3 مسابقه معوقه در روز یک‌شنبه گرفت. تصمیمی عجیب که با توجه به روشن شدن تکلیف قهرمان و البته سقوط قطعی فجرسپاسی و احتمالی شهرخودرو، سازمان لیگ گرفت و همه چیز را تحت تاثیر قرار دارد.

**هفته سی‌ام کی و کجا؟
موضوع اصلی و مهم این است که کمیته مسابقات تصمیمش برای هفته سی‌ام و پایانی بازی‌ها چیست؟ از روز 9 خرداد اردوی تیم ملی فوتبال برگزار می‌شود و تا 25 خرداد ادامه خواهد داشت. از این رو ایده سازمان لیگ این است که هفته سی‌ام را تیم‌ها بدون بازیکنان ملی‌پوش برگزار کنند و بازی‌ها در فیفادی به پایان برسد. اما این ایده مسائل عجیبی را پدید خواهد آورد. 
همین حالا باشگاه استقلال به بازی برابر نفت مسجدسلیمان بدون ملی‌پوشانش اعتراض داشته است. آبی‌ها که بیشترین تعداد بازیکن را در تیم ملی دارند، حاضر نیستند هفته آخر را بدون ملی‌پوشان بازی کنند و این مساله نیز کاملا حق آنها است.
اگرچه سازمان لیگ اعتقاد دارد بازی‌های هفته آخر تشریفاتی است اما استقلالی‌ها نظر دیگری دارند و معتقدند که می‌خواهند با برد در هفته آخر اولین تیم 70 امتیازی تاریخ لیگ برتر شوند و مساله اصلی‌شان هم در جشن قهرمانی است. اینکه استقلال بخواهد در جشن قهرمانی خود همه بازیکنانی که در طول یک فصل یا کمتر برای این قهرمانی تلاش کرده‌اند؛ در اختیار داشته باشد، موضوع منصفانه‌ای است و سازمان لیگ به هیچ‌عنوان نمی‌تواند به این باشگاه ایرادی بابت بازی نکردن بدون ملی‌پوشان بگیرد. 

1655601


**ادامه لیگ بعد از فیفادی امکان پذیر نیست
موضوع دیگری که مسئولان سازمان لیگ به آن فکر کرده‌اند، برگزاری هفته سی‌ام و پایانی مسابقات بعد از اردوی تیم ملی در خرداد ماه است. یعنی به‌عبارتی تیم‌ها حدود 20 روز در تمرین و اردو باشند تا یک مسابقه آخر خود را در اواخر خرداد برگزار کنند! این یعنی تحمیل هزینه‌های آنچنانی و ایجاد فضای فرسایشی و خستگی بیش از حد کادرفنی و اجرایی و بازیکنان تیم‌های لیگ برتری. پس این ایده هم عملا قابل اجرا نیست.


**فرصت ویژه‌ای که سازمان لیگ از دست داد
در این میان مهم‌ترین مساله فرصت سوزی سازمان لیگ فوتبال برای برگزاری مسابقات است. جدا از برنامه ریزی پر از ایراد که وقفه‌های طولانی و در ادامه فشردگی‌های عجیب را در خود داشت، همین چند روز اخیر هم سازمان لیگ بسیار منفعل عمل کرد. کمیته مسابقات بعد از تعویق 3 مسابقه لیگ برتر در طی 24 ساعت می‌توانست در روز جمعه، 3 بازی مذکور را برگزار کند. 
اینکه باشگاهی مثل سپاهان به‌خاطر لغو دیدار پرسپولیس و شهرخودرو اعتراض ‌کند و بازی‌اش لغو شود و در ادامه هوادار هم مقابل گل گهر بازی نکند، اصلا مساله‌ای نیست که بتوان از سازمان لیگ پذیرفت. اگر روز جمعه 3 بازی معوقه در برنامه گنجانده می‌شد، آنوقت فرصت برای برگزاری هفته سی‌ام قبل از اردوی تیم ملی هم وجود داشت. بی تردید می‌شد آن زمان با اسکوچیچ جلسه گذاشت و موافقت او را برای برگزاری بازی‌های هفته پایانی در روز دوشنبه یا سه‌شنبه گرفت. آنوقت سازمان لیگ این فرصت را داشت تا در روز دوشنبه دیدارهای تیم‌هایی که بازی‌های هفته پیش‌شان عقب نیفتاده را برگزار کند و در روز سه‌شنبه برای سایر تیم‌ها بازی بگذارد.

1716090

**اگر دوباره هوا آلوده شود...
وضعیت آلودگی هوای اهواز و برخی شهرهای دیگر مساله‌ای نیست که بتوان با قاطعیت درباره‌اش صحبت کرد. سازمان لیگ در شرایطی روز یک‌شنبه را برای برگزاری 3 دیدار معوقه انتخاب کرده که مشخص نیست هوای اهواز یا تهران در آن روز چقدر آلودگی دارد و اصلا امکان برگزاری بازی وجود دارد یا خیر. سوال اینجا است که اگر مثلا هوای اهواز در روز یک‌شنبه باز هم خطرناک بود، آنوقت سازمان لیگ چه اقدامی خواهد کرد؟ آیا دیگر زمانی برای برگزاری بازی‌ها وجود خواهد داشت؟

**اوج بی سلیقگی در برنامه لیگ
هرچه هست سازمان لیگ فوتبال و در راس آن کمیته مسابقات بدترین شکل برنامه ریزی را برای بازی‌های امسال داشتند و اوج هنرنمایی آنها نیز در دو هفته پایانی رخ داد. جایی که با لغو چند بازی به‌خاطر آلودگی هوا هیچ برنامه مشخصی برای جایگزینی نداشتند و در نهایت هم کارشان به بن بست عجیبی رسیده است. آنها حتی برای برگزاری بازی‌ای مثل پیکان و مس رفسنجان در هفته پایانی (هردو تیم در هفته بیست و نهم بازی دارند) نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و در شرایطی که این دو تیم قادر به بازی در روز یک‌شنبه یا دوشنبه (با توجه به اینکه ملی‌پوش هم ندارند) هستند، شاید بازی‌شان به تعویق بیفتد. اتفاقی که یک نمره منفی دیگر در کارنامه مسئولان اداره فوتبال کشور ثبت می‌کند!
حال این پرسش از افرادی نظیر حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ و سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات پیش می‌آید که آنها با برنامه بازی‌های لیگ برتر چه کرده‌اند؟ برنامه‌ای که خودشان آن را تنظیم کردند و حالا قادر به خاتمه دادن آن هم نیستند!

دیدگاه‌ها