کد خبر : 1826519 | 07 خرداد 1401 ساعت 12:53 | 21.9K بازدید | 3 دیدگاه

اندازه‌گیری فعالیت مغز در هنگام ضربه پنالتی

برای قهرمانی اروپا به دعوا با همسرتان فکر نکنید!

به نظر می‌رسد که لیورپول برنامه خاص و ویژه‌ای برای ضربات پنالتی در این فصل در نظر گرفته که ممکن است امشب به کمک آنها بیاید.

برای قهرمانی اروپا به دعوا با همسرتان فکر نکنید!

به گزارش "ورزش سه"، وقتی فیل تیلور، بازیکن رشته پرتاب دارت، توانست رکوردهایی باورنکردنی را در دوران اوج خودش به ثبت برساند، یک بار از او پرسیده شد:« چطور این کار را می‌کنی فیل؟ چطور همیشه حتی وقتی تحت فشار هستی، تمام تمرکزت روی آن تخته است؟ ایا در هنگام پرتاب هرگز حواست پرت شده است؟» 
فیل پاسخ داد:« بله. این مزیت داشتن مغزهای کوچک است. هرگز افکار زیادی در ذهن من وجود ندارد.
این که آیا این حرف شوخی بوده یا درجه بالایی از خودشناسی را نشان می‌داده اهمیتی ندارد. واقعیت این است که تیلور هنر «حضور در لحظه» بدون توجه به زمان پرتاب دارت را به خوبی درک کرده است. 
این چیزی است که لیورپول، فینالیست امشب لیگ قهرمانان، باید آن را به کار بگیرد. بازیکنان تیم درجه یک یورگن کلوپ باید تا جایی که ممکن است «در لحظه حضور داشته باشند»، برای مثال اگر این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد یا لحظه سرنوشت‌ساز و مهمی در جریان بازی مانند یک ضربه کرنر یا یک ضربه آزاد به دست آمد. 
کلوپ از این فصل متخصصی برای این موضوع به تیمش اضافه کرده است. شرکت آلمانی Neuro 11 هدایت ویرژیل فن دایک و هم تیمی‌‎هایش را برای مقابله با تنش و استرس در مهم‌ترین شرایط برعهده گرفته است. این روزنامه هفته گذشته به روایتی انحصاری از روند انجام این کار دست پیدا کرد. 

1716998

دکتر نیکلاس هاوزلر، متخصص مغز و اعصاب در شرکت Neuro 11، در مجموعه تمرینی این باشگاه گفت:« دارت مثال خوبی است اما می‌توان ورزش‌های دوگانه را هم در نظر گرفت. در این ورزش‌ها اول باید تلاش بسیار زیادی را به کار گرفت، مثل اسکی روی برف. و سپس ناگهان همه چیز انگار متوقف شده و آنها باید سریعا به ثبات کافی برسند تا بتوانند تیراندازی درستی با دیسک داشته باشند. ورزشکاران حاضر در این رشته‌های ورزشی یاد می‌گیرند که در فاصله بین دو ضربان قلب شلیک کنند.»
هاوزلر و همکارانش در لیورپول فعالیت مغزی محمد صلاح یا سادیو مانه در هنگام قرار گرفتن پشت ضربات پنالتی در تمرینات را اندازه می‌گیرند. یا زمانی که الکساندر آرنولد پشت یک ضربه آزاد، کرنر یا اوت دستی قرار می‌گیرد. این بازیکن نوعی کلاه پر از الکترود بر سر کرده و این سیم‌ها به لپ تاپی متصل است. 

1716999

دکتر هاوزلر می‌گوید:« ما به این شیوه آزمایش را به صورت زنده انجام می‌دهیم. هر فردی ویژگی خودش و واکنش‌های متفاوتی دارد. هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. در این سطح، هر بازیکنی می‌تواند پنالتی بسیار خوبی از نظر تکنیکی در تمرینات بزند. اما البته که هدف ما این است که آنها در هنگام اضافه شدن فشار «در لحظه» بمانند. ما اینجا هستیم تا به هر بازیکن دورنمایی فردی از این موضوع بدهیم که استرس چه تاثیری در مغز دارد. و به او کمک کنیم که کنترل این شرایط را در نظر بگیرد، تا بهترین پنالتی ممکن را بزند.»
همه از این موضوع مطلع هستند که بهتر است در ضربات پنالتی به اینکه ممکن است چه اتفاق بد و اشتباهی رخ دهد فکر نکنند. هاوزلر می‌گوید:« فکر کردن به بحثی که اخیرا با همسرتان داشته‌اید نیز کمک چندانی نمی‌کند. اما برعکس این موضوع نیز تاثیر مثبتی ندارد. این که بازیکنی شروع به فکر کردن درباره تعطیلات پیش‌رو برای پرت کردن حواسش کند. در این صورت تنش بیشتر از حدی که باید کاهش پیدا می‌کند. این هم اتفاق خوبی نیست.»

1716997

لیورپول تا به حال در این فصل در سه بازی که به ضربات پنالتی کشیده شده به میدان رفته است. آنها سه پیروزی به دست آورده‌اند که دو مورد آن برابر چلسی در فینال جام اتحادیه و جام حذفی بوده است. هاوزلر معتقد است که هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد اما این موضوع برای افرادی که بیرون از این باشگاه حضور دارند قابل توجه است که لیورپول آرامش خاطر بسیار بیشتری از توماس توخل و تیمش نشان داده است. تکلیف پنالتی‌زن‌های لیورپول هم مشخص است و مراسم تعیین ترتیب آنها در فاصله پنج تا شش دقیقه پس از پایان وقت اضافه تا شروع ضربات پنالتی انجام می‌شود.
لیورپول اولین باشگاهی در جهان است که شانس کار در این زمینه را به Neuro 11 داده است. دکتر هاوزلر می‌گوید:« البته که ما امیدواریم دیگران هم از لیورپول پیروی کرده و باشگاه‌های بیشتری با ما کار کنند. ضربات پنالتی مطمئنا شبیه به بخت‌آزمایی نیست. شما می‌توانید روی رفتارها تاثیر بگذارید و اطمینان داشته باشید که افراد بیشتری هم از این لحظه لذت می‌برند.»

منبع : AD 
ترجمه:مژده لاریجانی

دیدگاه‌ها