کد خبر : 1827379 | 12 خرداد 1401 ساعت 13:01 | 24.8K بازدید | 11 دیدگاه

پایان موفقیت‌آمیز عملیات اول سربازان زردپوش

اوکراین برای همگروهی با ایران بی‌تاب است

نمایش شجاعانه اوکراین و تلاش با جان و دل اوکراینی‌ها برای پیروزی مقابل اسکاتلند بار دیگر نشان داد که عزم و روحیه بالا در فوتبال تا چه اندازه اهمیت دارد.

اوکراین برای همگروهی با ایران بی‌تاب است

به گزارش "ورزش سه"، اوکراین روزهای متمادی است که در جنگ به سر می‌برد. جنگ سراسری و تمام‌عیار با روسیه این کشور را مدت‌ها است در سرخط اخبار دنیا نگه داشته. معدود کشورهایی در دنیا که در دهه‌های اخیر شرایط جنگی را از نزدیک حس کرده‌اند می‌دانند فوتبال بازی کردن در چنین شرایطی تا چه حد می‌تواند دشوار باشد. اما وقتی پای روحیه دادن به یک ملت در میان است تیم ملی می‌تواند تنها امید و دلخوشی ملتی گرفتار شده در جنگ باشد.

اوکراینی‌ها دیشب ثابت کردند با این عزم و روحیه به اسکاتلند سفر کرده‌اند. درحالی‌که اشعه نور خورشید روی استادیوم هامپدن پارک شهر گلاسکو پهن شده بود تا جایی که حتی گاه شکست نور خورشید در دوربین فیلمبرداری مسابقه هم نمایان می‌شد، زردپوشان اوکراین حتی قبل از شروع سوت شروع مسابقه نشان دادند این بازی تا چه حد برایشان اهمیت نمادین دارد.

زمانی که دو تیم ملی اوکراین و اسکاتلند در مرکز میدان صف کشیدند تا سرود ملی دو کشور از بلندگوی ورزشگاه پخش شود شاهد دو اتفاق ویژه بودیم. دو اتفاقی که نشان داد دیدار دو تیم با دیگر مسابقات پلی‌آف جام جهانی تفاوت‌هایی خواهد داشت.

1718718


ابتدا بازیکنان تیم ملی اوکراین زمانی که پخش سرود ملی‌شان آغاز شد خود را در پرچم‌های اوکراین پیچیدند و پرچم بر دوش شروع به همخوانی سرود ملی کشورشان کردند.

اما آنطور که در شرایط عادی انتظار می‌رفت تنها صدایی که در زمان پخش سرود ملی اوکراین در ورزشگاه شنیده می‌شد صدای همخوانی بازیکنان اوکراینی و معدود هواداران‌شان در هامپدن پارک نبود. بلکه کل استادیوم بود که سرود ملی این کشور را فریاد می‌زد.

1718719


پیش از شروع مسابقه در شبکه‌های اجتماعی و در برخی رسانه‌های اسکاتلندی این موج ایجاد شده بود که هواداران اسکاتلند برای اینکه همبستگی خود را با اوکراین جنگزده نشان بدهند در استادیوم سرود ملی این کشور را همخوانی کنند. حتی اپ Duolingo بروشورهایی منتشر کرده بود و آوانگاری فونتیک کلمات سرود ملی اوکراین را در اختیار هواداران اسکاتلندی گذاشته بود تا همخوانی راحت‌تر انجام شود.

صدای نی‌انبان‌های سنتی اسکاتلندی که در بازی‌های خانگی تیم ملی این کشور همیشه در ورزشگاه حضور دارند در کنار هزاران نفری که سرود ملی اوکراین را می‌خواندند جو عجیبی در ورزشگاه ایجاد کرده بود.

1718720


اما مهمان‌نوازی بزرگوارانه اسکاتلندی‌ها تنها به پیش از شروع مسابقه محدود نبود. اسکاتلندی‌ها که از شکست 3-1 تیم‌شان مقابل اوکراین قاعدتا ناراحت بودند و رویای حضور در قطر را برباد رفته می‌دیدند بر غم و اندوه خود غلبه کرده و حتی بعد از پایان بازی هم دلگرمی دادن به ملت اوکراین را ادامه دادند.

بخش بزرگی از هواداران اسکاتلندی ترجیح دادند بعد از سوت پایان ورزشگاه را ترک نکنند تا در جشن صعود هواداران اوکراینی حاضر در استادیوم شرکت کنند. در تصاویر تلویزیونی پایان بازی چندین هوادار اسکاتلندی دیده می‌شد که در کنار پرچم کشورشان، پرچم اوکراین را هم بر صورت‌های خود رنگ کرده بودند.

1718721


برای اینکه بدانیم این مسابقات پلی‌آف و احتمال صعود به جام جهانی قطر برای اوکراینی‌ها تا چه حد اهمیت دارد و چرا مردم این کشور گاه از این دو بازی به‌عنوان بازی‌های بقا یاد می‌کنند شاید بد نباشد اگر به مصاحبه بعد از بازی الکساندر زینچنکو ستاره تیم ملی این کشور نگاه کنیم.

الکساندر زینچنکو ستاره اوکراین که در مسابقه دیشب یک پاس گل هم داد بعد از بازی وقتی در مقابل خبرنگاران ایستاد خطاب به آنها گفت:" در بازی بعدی ما مقابل ولز دیگه تاکتیک و شرایط بدنی و این صحبتها هیچ اهمیتی نداره. اون بازی برای ما بازی بقا است. یک ملت به اون بازی اینطور نگاه می‌کنه".

تعداد قابل توجهی از بازیکنان تیم ملی اوکراین، آن دسته از آنها که در لیگ داخلی کشور بازی می‌کردند، نزدیک به 6 ماه بود که در هیچ بازی رسمی‌ای به میدان نرفته بودند چرا که در این مدت کشورشان با جنگی تمام‌عیار درگیر بود و امکان برگزاری لیگ وجود نداشت. آنها در چنین شرایطی با عزم و روحیه بالا و با حس ملی‌‌گرایی به میدان آمدند. اوکراینی‌ها خود را سربازانی می‌دیدند که باید امیدهای یک ملت را زنده نگه دارند. اولین مرحله از عملیات این سربازان با موفقیت به پایان رسید. باید دید سربازان اوکراینی در مرحله دوم عملیات در ولز چه خواهند کرد.

در این میان بازی دیشب برای انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها هم اهمیت زیادی داشت. این سه کشور منتظر هستند تا چهارمین هم‌گروهی خود در جام جهانی قطر را بشناسند. تیمی که چند روز دیگر در کاردیف مشخص خواهد شد.

گروه B جام جهانی قطر از همین حالا از گروه‌های جنجالی تورنمنت به حساب می‌آید. تا پیش از این عمده بحث‌برانگیز بودن این گروه به دیدار تیم‌های ایران و آمریکا برمی‌گشت که هر زمان و تحت هر شرایطی برگزار شود خود به خود جنجالی و خبرساز خواهد بود. اما اگر اوکراین هم به این گروه اضافه شود، کشوری که درگیر جنگ تمام‌عیار با قدرتی مثل روسیه است، بار تنشهای سیاسی در این گروه مضاعف خواهد شد. در صورت پیوستن اوکراین به ایران و آمریکا می‌توان از گروه B جام جهانی قطر به‌عنوان یکی از سیاسی‌ترین و جنجالی‌ترین گروه‌های تاریخ جام جهانی یاد کرد.

دیدگاه‌ها