کد خبر : 1828550 | 21 خرداد 1401 ساعت 08:56 | 61.5K بازدید | 19 دیدگاه

نگاهی ذره‌بینی به ستاره نروژی

ارلینگ هالند، شیری که می‌خواهد سلطان باشد!

خبر بد براي رقباي منچسترسيتي در فصل بعدی لیگ برتر. کارشناسان آمار Analytics FC با دقت كامل نقاط قوت "ارلينگ هالند" را مورد ارزیابی قرار داده اند. کلوپ و لیورپول، توخل و چلسی و باقی مدعیان مبارزه سختی را در پیش خواهند داشت.

ارلینگ هالند، شیری که می‌خواهد سلطان باشد!

به گزارش ورزش سه، "اناليستيك اف سي" یک متخصص تجزیه و تحلیل امار و ارقام فوتبال و ارائه دهنده راه‌حل های مبتنی بر اطلاعات است. كمپاني معتبري که خدماتي در تجزیه و تحلیل، عملكرد و پتانسيل تجاری مشتريان، دستیابی به اهداف استراتژیک بلند مدت، ارتقا و رشد بازیکنان، باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و آژانس‌های فوتبال جهان عرضه مي‌كند.

آناليز و بررسی دقيق اخير اين كمپاني پاسخ به این سوال است؛ آیا هالند قادر خواهد بود منچسترسیتی را به سطح بالاتري ارتقا دهد؟ او چه چیزی را برای سیتی به ارمغان خواهد آورد؟ کجا باید پیشرفت کند و چگونه می توان جلوی او را گرفت؟
بر كسي پنهان نيست؛ سيتي ارتقاي درجه مي خواهد، بالاترين درجه ممكن در فوتبال اروپا، هدف نهايي است. در رقابت های هیجان انگيز لیگ برتر، با فوتبالیست های فوق‌العاده‌ای که هر هفته به مبارزه مي پردازند، جذب بازيكني در اندازه‌ي هالند، جذابيت ها را بطور حتم افزايش خواهد داد. متخصصان اناليتكس كه با باشگاه هاي ليگ برتر كار مي كنند با استفاده از پلتفرم جستجوي خود (TransferLab) در صدد پاسخ به سوال يورگن كلوپ سرمربي ليورپول كه هالند را "Beast” خوانده بود، افتاده اند؛ چگونه مي توان خطرات و تهديدات اين "ديو" را محدود كرد؟ و تاثيرات مثبت او براي سيتي چه خواهد بود؟

1720475
ارلینگ هالند، نوجوان بلند بالا با پیراهن سیتی

عروسی شیران!

*شايد ترس رقبای سيتي قابل بخشش است، و واهمه از خرید هالند قابل درک: سیتی فصل گذشته در حالی که عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد، ٩٩ گل به ثمر رساند و اکنون یک دستگاه كامل غیرقابل مهار و قدرتمند يك متر و نود و سه سانتيمتري خریداری کرده است. شیر جوان مغرور و با اعتماد بنفس می خواهد سلطان باشد. گواردیولا و سردمداران سیتی نيز. این یک عروسی معمولی نیست. عروسی شیران است. و جشن و سرور در راه.

شير جوان و قبراق طي ٦٧ بازی ٦٢ گل براي بوروسیا دورتموند به ثمر رساند. با اندامي درشت و قدرت بدني مثال زدني، در میدان بازی خواب ترسناك هر مدافعي است. عملکرد عالي او در جنگل ميادين فوتبال و بويژه محوطه جريمه، هالند را در رده اول مهاجمان پنج لیگ برتر اروپا قرار داده است.

اگرچه که ما و تیمو ورنر در چلسی خوب مي دانيم، لیگ برتر آزمون سخت تری در مقايسه با بوندسلیگا آلمان خواهد بود. هالند با دستمزد هفتگي ٣٧٥٠٠٠ پوندي و خوي دردندگي ذاتي، آش بسيار دهن سوزي براي رقباي گوارديولا و سیتی خواهد بود.

او خوب میداند به چه جنگلی وارد شده است. درسش را می داند. پدرش زمانی بازیکن منچسترسیتی بود که مورد غضب، کینه و انتقام روی کین کاپیتان منچستر یونایتد قرار گرفت. از ننگین وقایع تاریخ لیگ برتر. هالند پدر بعد از آن به آخر خط رسید و از فوتبال خداحافظی کرد.

1720474
با غرش و اعتماد نفس پا به جنگل لیگ برتر می گذارد

اما آنالیز :

شوت هاي دائمي:

ارلینگ هالند رکورد چشمگیری در گلزنی دارد. در طول دوران حرفه ای خود به طور میانگین در هر بازی یک گل به ثمر رسانده است. جوان ترین و سریع ترین بازیکنی است که به ٢٠ گل در لیگ قهرمانان رسیده است.  تنها در ١٤ بازی با ٢٠ سال سن.

در پس آمارهای شگفت انگیز، راه و رسم آزمایش شده و شيوه و استايل خاصي وجود دارد و هالند دائما در تكامل آن است. او با تعيين محوطه خود و اشغال و تسخير مناطقی از زمین که احتمال گلزنی در آن‌ها بیشتر است، شانس موفقیت خود را بالا برده است.

یاش تاکور، تحلیلگر آناليتكس مي گويد: "هالند تيرانداز است، اسلحه‌ايي دارد با حجم زياد و فشنگ هاي بسيار. این به این معنی نیست که شوت هاي او کارایی ندارد. او مرتبا در طول بازي دروازه‌بان حريف را آزمایش می کند. از زمان پیوستن به دورتموند، درصد شوت‌های درون دروازه او كمي  کمتر از ٥٠ درصد است."

به طور متوسط در هر ٣.٥٦ دقيقه شوت می زند و بطور ميانگين از چهارمين موقعيت و شانس خود  گل می سازد. برای مقایسه كافي است اضافه كنم؛ بهتر از کیلیان امباپه، کریم بنزما و رابرت لواندوفسکی.

این بازیکن ٢١ ساله به طور مداوم بيشتر از حد انتظارات كارشناسان عمل می کند. در فصل گذشته ٢٢ بار برای دورتموند گل زد، از اين تعداد ١٥ گل پیش بینی نشده از موقعيت هاي نه چندان استثنايي بوده است. این بدان معناست که هالند، تنها متكي به لقمه هاي "هلو برو تو گلو" و آماده هم تيمي هاي خود نيست، و از موقعيت هاي ٦٠-٤٠ نيز نهايت استفاده را مي كند.

1720476


شكارچي قابل در محوطه جريمه

همانطور که همه می دانیم فوتبال یک بازی ساده است. مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ٧٠ درصد گل‌ها از درون محوطه جریمه به ثمر می‌رسد، از این رو این جایی است که بهترين و پرکارترین مهاجمان نيش مي زنند، زهر خود را مي ريزند و طعمه را به نيش مي كشند.
دفتر كار هالند در محوطه جریمه است. و به طور متوسط هميشه از فاصله ١٢ متری دروازه گل می زند.

تاکور می‌گوید: "زمانيكه به گل هاي هالند در دورتموند نگاه مي كنيم، بطور دائمي مي بينيم که او از قيمتي ترين بخش محوطه جريمه، دقيقا در برابر چارچوب دروازه استفاده مي كند."
گرافیکی که الگوی شوت‌زنی هالند را به تصویر می‌کشد، فقط محوطه جریمه را نشان می‌دهد و به ندرت از محوطه خارج می‌شود. در واقع ٩٥ درصد گل های او در این فصل در آن ناحيه از زمین به ثمر رسیده است.
این ملی پوش نروژی که تاکنون ١٧ بازی ملی و ١٥ گل نيز براي كشورش زده است، و در اين بين طیف وسیعی از گل هاي مختلف را به نمایش گذاشته است، مهارت در شوت هاي مرگبار معروف به Piledrivers تا چیپ های ماهرانه آرام و قرار دادن توپ بالاي سر و فراتر از دسترس دروازه‌بان را دارد.

تاکور اضافه می‌کند: "ویژگی‌های او در سيتي که مرتبا فرصت‌ ها و موقعيت هاي بسياري با کیفیت بالا ایجاد می‌کند در جهت پيشرفت هر دو سوي طرفين خواهيد بود. سيتي و هالند تركيب خوبي خواهند ساخت."

1720477


اشغال مناطق خالي

سیتی به شدت حریفان را تحت فشار مي گذارد. از تسلط خود روي توپ برای ایجاد فرصت هایی برای سانتر از خطوط کناری یا  کناره های محوطه جریمه استفاده می كند.
آنها در كنترل توپ صبور هستند و دائما مثلث هایی در دو جناح مي سازند و مكررا بازيگري از عقب به سه ضلعي مي‌پيوندد. مواجه دائمي با اين سيستم و و موج دائمي برای مدافعان بسيار دشوار است و حتي تمرکز بهترین بازیکنان را در طول ٩٠ دقیقه کاهش می دهد.

نتیجه این است؛ سیتی در فصل گذشته، ٥٥٠ سانتر داشته است؛ بیش از هر تيم دیگری در اروپا. در لیگ برتر نیز بيشترين سانتر و پاس هاي كوتاه از دو جناح چپ و راست محوطه جريمه متعلق به سيتي است. از دل همان مثلث ها و بازيكن كمكي.

این پاس‌ها در محوطه پنالتي، موقعیت‌هایی را در مناطق با ارزش و گران‌بهاي منطقه جريمه براي گل زدن كه پيش از این اشاره شد، ایجاد می‌کنند، جایی که هالند برخلاف اکثر مهاجمان فعلي سیتی پس از جدایی سرجيو آگوئرو، مي تواند در ناحيه مورد علاقه اش مدافعين را دائما آزار دهد و به شكار و فتح دروازه‌ها بپردازد.
آنچه كه گوارديولا هرگز به آن اعتراف نكرد، غيبت يك نوك حمله كشنده و زهر دار.

تاکور در اين باره می‌گوید: "با حضور مخرب و دائمي در محوطه جریمه، هالند مدافعان میانی را مشغول مي کند و قدرت پر كردن فضاهاي خالي را از آن ها مي گيرد و عمدتا آن ها را در زاويه و نقطه كور توپ قرار مي دهد. هالند بطور حتم جای خالی نوك حمله را در سیتی پر خواهد کرد."

1720478


سرعت و شتاب

هالند با ٨٨ كيلو وزن یک "بازيگر بزرگ و قدرتمند" بشمار مي رود، علاوه بر قدرت فيزيكي، سريع است. سرعت را در حرکات خود مي آميزد و اين مشكل عظيمي برای مدافعان می سازد.

مهاجم سابق دورتموند در فصل گذشته بوندسلیگا با سرعت ٣٥.٩٤ کیلومتر در ساعت به پنجمین بازیکن سریع بوندس ليگا تبدیل شد. این ركورد، او را در بین ١٠ بازيگر سريع لیگ برتر قرار مي دهد، سریعتر از اکثر مدافعان، به استثنای آنتونیو رودیگر که در تابستان از چلسی به مادريد رفت.

تاکور در اينباره می گوید: «جنب و جوش و سرعت هالند مسلما مخرب ترین سلاح اوست. او از از حرکات استارت-استاپ, سلام و خداحافظي (شتاب، ايست ناگهاني و شتاب دوباره) مكرر استفاده می کند. اين حركت نه تنها مدافعان را از تعادل خارج می کند بلكه با استفاده دوباره از شتاب سریع خود، ناگهان چند متر ارزشمند را در برابر مدافعين بدست مي آورد و به سوي جلو پيش مي رود. 
او همیشه با تعقيب كنندگان خود فاصله ايجاد مي كند. در اين فضا فرصت و قدرت عمل بيشتري براي مانور و تصميم‌گيري دارد.»

هالند به معنای سنتی و انگلیسی آن، يك سنتر فوروارد يا مهاجم نوك حمله نیست، اما به هر حال بازيكن مناسب و قابلي برای پاس های دقیق کوین دی بروینه و بقيه بازيكنان خواهد بود. او از سرعت و حرکات هوشمندانه خود برای نفوذ در کانال های موجود ميان مدافعين آخر استفاده مي كند و به طور مداوم در پشت آن ها قرار ميگيرد و تله آفسايد را مي شكافد.
این بازیكني است كه سيتي دوست خواهد داشت و شديدا نيازمند او بعد از آگوئراي فوق‌العاده آرژنتيني است. آنها در فصل ٢٢-٢٠٢١، ٦٣ توپ در فضا و كانال هاي ميان مدافعين ارسال كرده اند. فقط لیورپول و پی اس جی رقم بهتري از این حيث دارند. این مورد به خوبی نقاط قوت هالند را تقويت مي كند.

این زوج، سيتي و هالند برای هم ساخته شده‌اند. عروسي مجللي خواهد بود. 
آشوبي آغاز شده و همه در دلهره بسر مي برند. صدا و ضرب قدم‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می شود. ترسناک است، ترسناک.

اميرحسين صدر
۹ ژوئن ۲۰۲۲

دیدگاه‌ها