کد خبر : 1829421 | 26 خرداد 1401 ساعت 16:38 | 11.7K بازدید | 2 دیدگاه

انتقاد از وضعیت کشتی تهران، خراسان و کرمانشاه

کلاس آموزشی دبیر برای ۵۰۰ مربی کشتی در مازندران

اولین کلاس آموزشی مربیان استان ها با حضور رئیس فدراسیون کشتی، صبح امروز در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار شد.

کلاس آموزشی دبیر برای ۵۰۰ مربی کشتی در مازندران

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، در این کلاس 520 مربی شامل 430 مربی از استان مازندران و 90 مربی از استان گلستان حضور داشتند و شیوه جدید آموزشی کشتی با حضور حسن یوسفی افشار مشاور عالی رئیس فدراسیون در امور فنی برگزار شد.

این کلاس به صورت تئوری و عملی در قالب نمایش فیلم و اسلاید و همچنین آموزش علیرضا دبیر رئیس فدراسیون و یوسفی افشار مشاور عالی فنی وی به انجام رسید.

در ابتدای این کلاس علیرضا دبیر با اشاره به اهمیت بالای کشتی در مازندران گفت: مازندران بعنوان قطب کشتی کشور از پتانسیل بالایی برای قهرمان پروری برخوردار است و حضور کشتی گیران این استان در تیم های ملی بیانگر این موضوع است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به گذشته کشتی از دهه های پیش تاکنون بیاندازید می بینید که در اکثر استان هایی که قهرمان پرور و کشتی خیز بودند شاهد افت شدیدی بودیم و دیگر نامی از مدال آوران جهان از تهران، خراسان یا کرمانشاه نمی بینیم و این یعنی به درآمدن زنگ خطر برای کشتی کل کشور که من آن را از لحظه ورود به فدراسیون کشتی اعلام کردم.

دبیر تصریح کرد: وقتی برای کشتی مازندران که در حال حاضر بزرگترین قطب کشتی محسوب می شود گفتم که دچار افت شده اید، خیلی ها برداشت بدی داشتند، اما تنها دلیل این حرف من اتفاقی بود که برای سایر استان ها افتاده بود و نمی خواستم که مازندران نیز به همین سرنوشت دچار شود.

وی افزود: ببینید که سال های پیش چند سالن و باشگاه کشتی در شهرهای مازندران فعال بودند و الان این سالن ها چقدر کشتی گیر دارند.

رئیس فدارسیون کشتی هدف از برگزاری این کلاس را آموزش صحیح و اصولی مربیان دانست و گفت: رمز موفقیت در کشتی بستگی به آموزش کشتی گیران دارد. اگر یک کشتی گیر در رده ی خردسالان یا نونهالان الفبای کشتی را به صورت اصولی فرا بگیرد و در هر رده ای که بالا می آید مانند یک دانش آموز که از ابتدایی به مرحله بعد و بعد از آن به دانشگاه راه می یابد، رشد کند، در بزرگسالان شاهد شکوفا شدن آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای ما مسائل اخلاقی به خصوص آن چیزی که مردم از یک کشتی گیر انتظار دارند مانند جوانمردی و مرام پهلوانی، احترام و مردم داری بسیار مهم است و یک قهرمان بد اخلاق و زشت کردار هرگز در دل مردم جایی ندارد، پس اولین چیزی که اولویت است اینکه قهرمانی پرورش دهیم که در آینده باعث سرافرازی کشتی شود نه سرافکندی آن.

دبیر در مورد مربیان سازنده و فعال در استان ها گفت: مربیگری قواعد و اصولی دارد، همانطور که یک معلم اول ابتدایی نمی تواند در دانشگاه تدریس کند، قطعا یک استاد دانشگاه هم نمی تواند مانند یک معلم اول ابتدایی موثر باشد چراکه هر دوی آن ها نیازمند یک هنر است، پس در مربیگری نیز باید همین اتفاق بیفتد و مربی رده ی پایه در رده ی بزرگسالان نباشد و بالعکس، البته برای ما مربیان پایه از اهمیت بسیار بالاتری برخوردارند چراکه آن ها هستند که باعث شکل گیری یک کشتی گیر در آینده می شوند و می توانند کاری کنند که کشتی گیری به قهرمانی و درجات بالاتر برسد.

وی افزود: مربیان پایه چندین مورد را باید در نظر داشته باشند، اول اینکه نباید به خاطر قهرمانی به دنبال وزن کم کردن باشند، قهرمانی در نونهالان چه ارزشی دارد، تابحال دیده اید که برای قهرمانی در نونهالان و یا نوجوانان و حتی جوانان کشتی گیری در بین مردم کشور مطرح شود. قطعا کسانی که مدال المپیک و جهانی کسب می کنند در کشتی اسمی از خود به جای می گذارند، اما همان کشتی گیر قهرمان المپیک و جهان با افتخار می گوید که  مربی سازنده من که بوده و این برای آن مربی باعث افتخار است.

دبیر تصریح کرد: دومین مسئله مهم این است که بتوانیم مباحث ابتدایی کشتی و فنون آن را به درستی به کشتی گیر انتقال دهیم، بارها شاهد بودیم که کشتی گیران در رده بزرگسالان حتی نحوه گارد گرفتن و یا اجرای فنی خاص را غلط اجرا می کنند که این ریشه در آموزش اولیه دارد و سومین مسئله نیز پرداختن به بدنسازی و آماده سازی جسمانی با فشار زیاد و استفاده از وزنه است که این مورد نیز برای یک کشتی گیر نونهال سم است چرا که کشتی گیر باید در این سن تاکتیک و تکنیک را یاد بگیرد و آن را برای خود تبدیل به یک مهارت کند.

حسن یوسفی افشار نیز گفت: روش آموزشی جدیدی را آماده کرده ام که توسط فدراسیون مورد تأیید قرار گرفته و در چند مسابقه نیز با استفاده از آن موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: بر اساس این روش که بر پایه سال ها تجربه و استفاده از دانش روز به آن رسیده ام، اجرای فنون کشتی را به چند بخش تقسیم کرده ام که هرکدام مفهوم خاص خود را دارد و بر اساس آن می توانیم یک فن را آنالیز و بعد پیاده سازی کنیم.

یوسفی افشار تصریح کرد: این کار به ما این امکان را می دهد که بتوانیم به درستی و نحوه صحیح اجرای یک فن را به کشتی گیر انتقال دهیم و مربیان نیز می توانند به واسطه آن نسبت به آنالیز کشتی گیران اقدام کنند. البته این کار نیازمند گذاشتن وقت مناسب و پشتکار از سوی مربیان است.

در این کلاس آموزشی که به لحاظ تعداد بالای حضور مربیان کم نظیر بود، حسن رنگرز مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران، محمدعلی نوبخت از پیشکسوتان کشتی و فرماندار شهر ساری، عسکری محمدیان رئیس هیئت کشتی مازندران و جمعی از پیشکسوتان و مسئولان استانی و فدراسیون حضور داشتند.

دیدگاه‌ها