کد خبر : 1831458 | 09 تیر 1401 ساعت 20:25 | 42.6K بازدید | 26 دیدگاه

پاسخ مارکا به خلیفی

وقتی رئال هم فقیر بود، هم مغضوب حکومت اسپانیا

رئال مادرید، باشگاهی که این روزها یکی از نمادهای باشگاه‌های ثروتمند دنیا حساب می‌شود در تاریخ خود روزهایی را دارد که از نظر مالی شرایط بسیار دشواری داشته و باشگاهی فقیر بود.

وقتی رئال هم فقیر بود، هم مغضوب حکومت اسپانیا

به گزارش "ورزش سه"، در فوتبال مثل حوزه‌های دیگر حیات، چرخه‌هایی وجود دارد که به شکل تناوبی از راه می‌رسد. ثروت و فقر، قدرت و ضعف، صعود و سقوط، در دنیای فوتبال همیشگی نیست و هر باشگاه بزرگ تاریخی، در زندگی فوتبالی خود به شکل متناوب آنها را تجربه کرده است. رئال مادرید، قهرمان اروپا، هم از این قاعده مستثنی نیست. روزنامه مارکا چاپ مادرید در یادداشتی به اتهام‌های اخیر ناصر الخلیفی، رئیس باشگاه پاری‌سن ژرمن، علیه رئال مادرید پاسخ داده و تاریخ این باشگاه را گواه گرفته است. 

در حال حاضر، روزی نیست که ده‌ها روزنامه‌نگار و صدها کاربر توییتر، با پیش‌داوری نسبت به باشگاه مادریدی، سفیدپوشان پایتخت اسپانیا را به بدهی‌های نجومی متهم کرده و از احتمال ورشکستگی قریب‌الوقوعش بنویسند.

1724208

با اینکه وضعیت بد مالی برای رئال مادرید این روزها عجیب به نظر می‌رسد و تنها عده‌ای از دشمنان باشگاه به آن اعتقاد دارند ولی در تاریخ فوتبال اسپانیا، سال‌هایی بود که رئال واقعا تیم فقیری بود. یک دوره طولانی‌مدت از وضعیت بد اقتصادی که با مرگ سانتیاگو برنابئو در مادرید آغاز شد و با مانورهای اقتصادی اشتباه رامون مندوزا ادامه پیدا کرد. با این‌حال رئال در همین مدت موفق شد دو بار فاتح جام باشگاه‌های اروپا شود.

بعد از سال‌ها فقر و وضعیت بد مالی، دوران سخت رئال زمانی به پایان رسید که فلورنتینو پرز به باشگاه آمد. زمانی که رقیب بزرگ مادرید، ستاره‌هایی مثل کرویف، نیسکنس، شوستر، مارادونا، لاودروپ، استویچکوف، روماریو و کومان را جذب می‌کرد مادرید اگر به لطف تغییر شرایط مادی‌اش نبود به هیچ‌وجه نمی‌توانست با این بارسای ثروتمند و قدرتمند رقابت کند. رئال در پاسخ به ولخرجی‌های بارسا موفق شد ستاره‌های بزرگی مثل فیگو، زیدان، بکام و رونالدو را به خدمت بگیرد. البته رئال در همین دوره برای سر و سامان دادن به بودجه ناچار بود بعضی ستاره‌های بزرگش مثل سیدورف، رونالدو و ماکه‌له‌له را بفروشد.

اما این اولین دوره بحران اقتصادی رئال نبود. بعد از جنگ داخلی اسپانیا، باشگاه رئال عملا به تعطیلی کشیده شده بود و حکومت جدید تیم خودش را در مادرید ایجاد کرد. اتلتیکو اویاسیون که تیم نیروی هوایی اسپانیا بود. اتلتیکو اویساسیون در 12 سال ابتدایی رژیم فرانکو چهار بار قهرمان لیگ اسپانیا شد و رئال در این مدت هیچ قهرمانی‌ای به‌دست نیاورد.

1724207

الخلیفی، رئیس باشگاه پاری‌سن ژرمن، که اخیرا رئال را متهم کرده بود چون استادیوم باشکوهی درست در مرکز شهر مادرید دارد پس از حمایت حکومت اسپانیا برخوردار است این را نمی‌داند که رئال در آن سال‌ها پایه‌های استادیوم برنابئو را بیرون از شهر مادرید و در زمینی لم‌یزرع گذاشت. اینکه برنابئو امروز در میانه شهر مادرید قرار گرفته تنها و تنها یک دلیل دارد: گسترش و توسعه سریع پایتخت اسپانیا.

دیدگاه‌ها