کد خبر : 1832449 | 16 تیر 1401 ساعت 10:30 | 14.6K بازدید | 7 دیدگاه

دست خدا و انتقام سربازان آرژانتینی

اتفاقات عجیب تاریخ جام‌جهانی (بخش سوم)

در تاریخ جام جهانی شاهد اتفاقات خاصی بوده‌ایم، حال در ادامه‌ی این مسیر به دیگر وقایع عجیب جام جهانی می‌پردازیم.

اتفاقات عجیب تاریخ جام‌جهانی (بخش سوم)

به گزارش ورزش سه، در طول مسابقات جام جهانی در ادوار مختلف اتفاقاتی رخ داده است که برای علاقه مندان به این ورزش جالب به نظر می آید.
در دو مطلب گذشته سعی داشتیم تا برخی از این اتفاقات را برای شما بیان کنیم، حال در راستای این مسیر وقایع دیگری را به میان می آوریم. اتفاقاتی که هر یک در دل مهم ترین تورنمنت فوتبالی جهان رخ داده است.

حضور  در قبل و بعد از جام جهانی
اریک نیلسون از سوئد و آلفرد بیکل از سوئیس تنها بازیکنانی هستند که قبل و بعد از جنگ جهانی دوم در جام جهانی حاضر شدند. 1938 و 1950.

1725632

مشمئز کننده‌ترین بازی فوتبال
هیچ بازی‌ای در تاریخ جام جهانی مشمئز کننده‌تر از دیدار آلمان و اتریش در جام جهانی 1982 نبوده است. برد یک بر صفر آلمان، دو همسایه را به مرحله بعد می‌رساند و الجزایر حذف می‌شد. آلمان طی 10 دقیقه به گل اول خود رسید و پس از آن هر دو تیم بازی را با پیاده‌روی ادامه دادند. هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو کردن بازیکنان نشان دادند و یک هوادار آلمانی پرچم کشور خودش را آتش زد. بازی به پایان رسید و اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.

1725633

دست خدا و انتقام سربازان آرژانتینی
22 ژوئن سال 1986 روزی است که دو گل معروف دیه‌گو‌ مارادونا مقابل تیم ملی انگلیس در جام جهانی به‌ثمر رسید؛ یکی از زیباترین گل‌های جام جهانی که از میانه میدان و با دریبل بیشتر بازیکنان انگلستان به‌ثمر رسید و دیگری گل معروف به «دست خدا!» در آن دیدار که در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی در ورزشگاه آزتک مکزیکو‌سیتی برگزار شد، مارادونا با دست توپ را از بالای سر پیتر شیلتون، دروازه‌بان مشهور سه‌شیرها عبور داد و یک گل تاریخی را به‌ثمر رساند. گلی که مارادونا هرگز بابت آن اظهار پشیمانی نکرد و آن را دست خدا نامید و اعلام کرد با این گل، انتقام حمله انگلیسی‌ها به جزایر مالویناس در سال 1982 و کشته شدن 650 سرباز آرژانتینی را گرفته است.

1725756

حواس‌پرتی داور
داور فرانسوی، مایکل واتروت در نیمه‌نهایی حساس جام بین آرژانتین و ایتالیا 1990 هشت دقیقه وقت اضافه گرفت! او بعدها اعتراف کرد حواسش به گذر زمان نبوده است.

1725634

دردسر موهای بلند
فرناندو ردوندو بازیکن تیم ملی آرژانتین در جام‌جهانی 1998 توسط پاسارلا به تیم ملی دعوت نشد. چون در آن زمان پاسارلا حضور بازیکنان مو بلند، با گوشواره و همجنس‌گرا را در تیم ملی ممنوع کرده بود و ردوندو باید برای حضور در تیم ملی موهای خود را کوتاه می‌کرد.
1725635کاپیتان جنجالی آبی سلسته
کاپیتان تیم‌ملی آرژانتین بعد از اینکه با کارت قرمز داور مواجه شد، زمین بازی را ترک نکرد. 8 دقیقه بعد وقتی تمام بازیکنان قصد داشتند به همراه او زمین را ترک کنند، در نهایت راتین تصمیم گرفت به سمت رختکن برود. انگلیس در پایان، این بازی را با تک‌گل جف هورست با پیروزی پشت‌ سر گذاشت.

1725637

ستاره‌ای که حاشیه ساز شد
پیش از آخرین بازی فرانسه در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی که با تیم میزبان بازی داشتند؛ بازيكنان تیم ملی فرانسه حاضر نشدند زير نظر ريموند دومنک تمرين كنند. آنها در واكنش به اخراج نيكولاس آنلكا بازيكني كه به سرمربي تيم ملي توهين كرده بود و نیز در واكنش به تصميم فدراسيون فوتبال فرانسه مبني بر بازگرداندن آنلكا به تیم این تصمیم را گرفتند. خروس ها از 3 ديدار خود در گروه اول رقابت‌ها  تنها یک امتياز کسب کردند و با فضاحت حذف شدند!

1725638

بمب رسوایی اخلاقی در جام جهانی 2014 برزیل
لوک شاو مدافع 18 ساله تیم ملی فوتبال انگلستان با توجه به سن کمش با چندین زن ارتباط غیر اخلاقی داشت. بروز این خبر در روزنامه های انگلیسی جنجال بسیار زیادی برای این بازیکن جوان به پا کرد.
البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود، مدل‌های نامبرده پیش‌تر با دو بازیکن اسبق تیم ملی انگلیس یعنی اشلی کول (از چلسی) و مدافع تیم ملی فرانسه و پاتریس اورا، در ارتباط بودند.

1725639

بازیکنان دو ملیتی جام جهانی
جام جهاني پنج بازيكن را به خود ديده است كه با دو مليت در رقابت ها شركت كرده اند. مازولا، 1958 برزيل و 1962 براي ايتاليا. مونتي، آرژانتين 1930 و 1934 براي ايتاليا. فرانس پوشكاش، لهستان 1954 و 1962 اسپانيا. سانتاماريا، اروگوئه 1954 و اسپانيا 1962. روبرت پروسينسكي، 1990 در يوگوسلاوي و 1998 در كرواسي.

1725640

هشت‌پای پیشگو
پیش‌بینی هشت‌پا در جام جهانی! بر اساس گفته‌های مقامات آکواریوم حیات دریایی، پل هشتاد درصد مسابقات تیم آلمان در جام ملت‌های ۲۰۰۸ را درست پیش‌بینی کرد. اما در جام ملت‌های اروپا فقط بازی فینال را اشتباه پیشگویی کرده بود. این هشت‌پای نر همچنین هر ۷ بازی تیم ملی فوتبال آلمان در جام، و نیز بازی فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ را به‌ درستی پیش‌بینی کرد، به‌طوری که بسیاری از مردم و رسانه‌ها پیش از هر بازی آلمان منتظر پیش‌بینی پل در مورد آن بازی بودند. روش پیش‌بینی او به این صورت بود که دو ظرف غذا برای او گذاشته می‌شد که بر یکی پرچم آلمان و بر دیگری پرچم حریف آلمان بود؛ انتخاب ظرف غذا به معنای پیش‌بینی پیروزی همان تیم بود.
در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۰ بسیاری از شبکه‌ها از جمله زد دی اف، سی ان ان، فرانسه ۲۴ و بی بی سی برنامه‌های عادی خود را قطع و به پخش مستقیم پیش گویی این هشت پا اقدام می‌کردند. پس از پیش‌بینی درست باخت آرژانتین به آلمان، طرفداران آرژانتین تهدید به خوردن این هشت‌پا کردند. در بازی میان آلمان و اسپانیا، پل برد تیم اسپانیا را پیش بینی کرد و پس از برد واقعی این تیم، مردم آلمان خواستار سرخ کردن این هشت پا شدند، اما نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که اکیپی را برای حفاظت از پل به آلمان اعزام خواهد کرد. سرانجام او فینال بازی بین هلند و اسپانیا را درست پیشگویی کرد و اسپانیا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ شد و پل هشت پای آلمانی به شهرت جهانی رسید زیرا %100 پیشگویی‌هایش در جام جهانی ۲۰۱۰ درست بود. گذشته از آن پس از پیروزی اسپانیا در جام نوزدهم، مردم اسپانیا با تولید لباس‌هایی که نقش پل را داشت، علاقه خود را به این هشت‌پای پیشگو، ابراز کردند. همچنین برخی از تاجران اسپانیایی برای خرید این هشت پا پیشنهاد سی هزار یورویی دادند.

1725641


حسین علیرضایی

دیدگاه‌ها