کد خبر : 1836381 | 11 مرداد 1401 ساعت 10:07 | 51.9K بازدید | 77 دیدگاه

روز از نو، روزی از نو با هالند و نونیز

امسال کدام تیم قهرمان لیگ برتر می‌شود؟

به بهانه آغاز فصل ۲۳-۲۰۲۲ در انگلستان،و نگاه اجمالی دیگری به ارلینگ هالند و داروین نونئز و نکاتی در این بین.

امسال کدام تیم قهرمان لیگ برتر می‌شود؟

پرده اول فصل ٢٢-٢٠٢١ فوتبال انگليس با ديدار قهرمان ليگ در مقابل فاتح جام حذفي كنار رفت؛
بار ديگر مظنونين هميشگي، انگار آب از آب تكان نخورده است. منچستر سيتي و ليورپول!
اولين برد: ليورپول ١ سيتي صفر
اولين جام: كلوپ ١ گوارديولا صفر
اولين گل: نونز ١ هالند صفر
نتيجه ديدار: ليورپول ٣ سيتي ١

به گزارش ورزش سه، ١٢٣ فصل در تاریخ لیگ فوتبال پشت سر گذاشته شده است. آغاز آن به سال ١٨٨٨ بازمی گردد. هیچ یک از اين فصول تا امروز جام جهانی را در میانه راه خود نداشتند.

1731929
با كمال تعجب، پس از اینکه فیفا ناگهان متوجه شد دمای هوا در تابستان دوحه حداقل ٤٠ درجه خواهد بود. اعلام جابجايي اولین جام جهانی زمستانی در تاريخ فوتبال اجتناب ناپذير بود.
هيچكس از اين تصميم هیجان‌زده نشد. ما دوستداران فوتبال جام جهانی را در تابستان امسال از دست دادیم، روزهای هفته ژوئن کاملاً بی‌ثمر و خالي گذشت، بدون كنترل دائمي ساعت بازي ها در تلفن ها و در كيث من و طبق معمول، پوستر ديواري بزرگي كه در آن بازي به بازي تا فينال پيش مي رود، جايي‌كه بعد از مرحله اول، نام تيم ها را با دستان خود بر روي آن مي نويسيد!
گذشت و ما مجبور به پذيرش بوديم. شوك دوران كوويد و فوتبال و وقايع سوپر ليگ به ما تلنگر محکمی زد تا دیگر از هيچ چيز در فوتبال شگفت زده نشویم.

اما چه کسی می دانست در فصل جاري چه ها خواهيم داشت؟ اجازه دهید نگاهی به آن بیاندازیم:
نسخه زمستانی جام جهاني در راه است. این نه تنها به همه ما چیزی می دهد تا بي اختيار، خيلي مشتاقانه در انتظار آن باشیم، بلکه یک لذت جدید و واقعی را با تداخل آن در ميانه فصل ايجاد مي كند.
چه کسی بیشتر از همه از تعطیلی لیگ برتر در ١٣ نوامبر، تنها هشت روز قبل از افتتاحیه جام جهاني قطر سود خواهد برد؟ 
در حالی که بسیاری در مهمترین تورنمنت زندگی خود به اب و آتش می زنند، امثالي مانند مو صلاح، ارلینگ هالند و سایر غایبان جام جهانی در حال استراحت خواهند بود و آماده هستند تا با از سرگیری مسابقات دقيقا  هشت روز پس از فینال در قطر در روز باكسينگ دي Boxing Day. دوباره وحشت ایجاد کنند و دمار همه را در بياورند؟، آیا باشگاه‌هایی که بازیکنان کمتری درگیر و مشغول در جام جهاني دارند، عايد سود بيشتري خواهند شد؟

و تمامي اين ها قبل از آن است که تیم های ليگ برتر تا سوم نوامبر ٦ بازی گروه مقدماتي اروپایی را انجام داده اند. دو فصل پیش، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا به همین ترتیب فشرده شده بود، و اين در لیگ برتر تأثیر بسزايي داشت، زمانی كه در ماه دسامبر "من سیتی" در رده هفتم بود..

با همه اين اوصاف، برای نخستين بار، هواداران می توانند چهار بازی تلویزیونی جام جهانی را در روز تماشا کنند و همچنان در روز شنبه به تماشاي تیم محلی خود بنشينند. و از روي گوشی و در سكوها، زير چشمي ديدار لهستان و عربستان را دنبال كنند.

تا فینال لیگ قهرمانان در ١٠ ژوئن، هزاران، هزاران ساعت فوتبال در پیش است. تنها دلخوشي ما از نبود جام جهاني در تابستان امسال همين خواهد بود، از آن نهایت استفاده را ببرید، فصل دیگری مانند این وجود نخواهد داشت.

امیرحسین صدر
یکم اگوست ۲۰۲۲

*فينال ليگ قهرمانان

به فينال جام قهرمانان اشاره كردم. در طي ٣ سال گذشته، فينال بزرگترين شو فوتبال اروپا در جایی که در وهله اول توسط يوفا انتخاب شده بود، برگزار نشد. ورزشگاه آتاتورک استانبول قرار بود در سال ٢٠٢٠ میزبان فينال باشد. اما با وجود توسعه کووید، تورنمنت آخرالزماني آن سال در لیسبون برگزار شد. متعاقب آن، یوفا فینال ٢٠٢١ را به استانبول واگذار کرد. با حضور دو باشگاه انگلیسی، ليورپول و تاتنهام هاتسپر، و حضور ترکیه در لیست قرمز كوويد انگلستان، بارديگر فينال در پرتغال برگزار شد. 
و بالاخره پاریس برای سال ٢٠٢٢، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، جایگزین سن پترزبورگ شد.اکنون، براي فينال ٢٠٢٣، يوفا به هر قيمتي شده، بار ديگر استانبول را براي ديدار فينال قهرمانان انتخاب كرده است. يوفا قصد دارد وفاي عهد خود را به ترك ها نشان دهد و تنها دليل عدم انجام فينال در استانبول، احتمالا برخورد شهاب و سنگ هاي آسماني و نابودي كره زمين در ماه می خواهد بود!

*ارلينگ هالند

پيش از اين مفصل در باب اين دو مطلبي نوشتم. با نگاه به ديدار چريتي شيلدز/سوپر كاپ انگلستان روشن است بيش از هر دو بازيكن خواهيم شنيد. سريع قضاوت نكنيد،  هالند هم گل هايش را خواهد زد.

ارلینگ هالند به کشور محل تولد خود بازگشته است. بعد از دو سال و اندي موفق در دورتموند او در صدد حفظ ركورد ویرانگر خود است. قهرمان فصل گذشته با یکی از مستعد ترين و محبوبترين قاتل دروازه هاي فوتبال جهان قرارداد بسته است. آیا باید همین الان جام لیگ برتر را به من سیتی بدهیم؟
خب، احتمالا هنوز نه، لیورپول بطور حتم در اين مورد چیزی هاي زيادي براي گفتن دارد،  اما یورگن کلوپ به خوبی می داند و كاملا واقف است، ملحق شدن هالند به سيتي، رقبای او را قدرتمندتر از پيش كرده است.

1731930

پس از ناکامی در خريد هری کین در تابستان گذشته، و پس از آن کریستیانو رونالدو، پپ گواردیولا بدون یک مهاجم وسط شناخته شده و كلاسيك قهرماني ليگ را به دست آورد،  در حاليكه جک گریلیش، گابریل ژسوس، فیل فودن، برناردو سیلوا، رحیم استرلینگ و کوین دی بروین همگی در بعضي از ديدارها به نوعي به عنوان نوك حمله انجام وظيفه كردند. چهارمین عنوان در پنج سال نشان داد، آنها به شماره 9 نيازي ندارند.
با این حال، فرصت هاي بسياري وجود داشت و یک گلزن تثبيت شده در مركز محوطه جريمه از آن موقعيت ها بدون شك گل مي ساخت. اگر سیتی روباهی در محوطه جریمه داشت که در محوطه حریف می چرخید و مدافعين را مشغول مي كرد، ممکن بود از تساوی بدون گل با ساوتهمپتون و کریستال پالاس جلوگیری كند. و در اين بين تیم گواردیولا به جای اینکه تنها با یک امتیاز از لیورپول قهرماني را از آن خود كند، شاید راحت‌تر عنوان قهرماني را کسب مي كرد. و شاید حتی در اروپا به فينال مي رسيدند و جام را تصاحب مي كردند.

و حالا هالند وارد شده است. تقریباً تمام باشگاه های بزرگ اروپا خواهان عقد قرارداد با این بازیکن ٢٢ ساله بودند، این نشان پیشرفت و جايگاه سیتی طي پنج سال گذشته در اروپا است. هالند آنها را انتخاب کرد. این بزرگترین خرید فوق ستاره اي سيتي  است و دلايل خوبی وجود دارد تا فکر کنیم می تواند یکی از بهترین خريدهاي آن ها باشد. ملاك خود را چريتي شيلدز و فرصت از دست رفته و ناباورانه وقت اضافي قرار ندهيد.

در بهترين بازدهي فصل هالند در دورتموند، او ٢٧ گل در ٢٨ بازی به ثمر رساند، با ٠.٩٦ درصد گل در هر بازی. اگر او در هر ديدار فصل حضور داشت و با همين رويه ادامه مي داد، هالند به ٣٦ گل می رسيد. این به راحتي مي تواند رکورد جدیدي در لیگ برتر باشد. ركورد گل‌های اندی کول ٩٤-١٩٩٣ و آلن شیرر ٩٥-١٩٩٤ در ٤٢ بازی، ٣٤ گل بود. نگوييد غير ممكن است، در تيمي كه در هر ٤ دقيقه موقعيتي هاي مناسب و فراواني براي ضربه كاري به حريف ايجاد مي كند.

با این وصف، مصدومیت یکی از موانع بالقوه تاریخ سازی هالند است. فصل گذشته به دلیل ناراحتي لگن و مشکلات عضلانی مختلف فقط ٢١ حضور در بوندسلیگا داشت. هالند هرگز بیش از ٢٧ بازی در یک فصل لیگ انجام نداده است.
"بدترین چیز كه ممكن این است كه نتواني بازي كني، بزرگترين آرزوی من برای بقیه دوران حرفه ای در فوتبال عدم مصدوميت است."
هالند به شرطی که بتواند فرم اندام خود را حفظ کند، و مصون از مصدوميت بماند به تضمین اهداف خود و سيتي بسيار نزدیک است. این پسر قدرتمند ٢٢ ساله به سادگی می‌تواند خط دفاعی هر حريفي را دور بزند.

*آلوارز

در ضمن نام اين آرژانتيني را زمزمه کنید، روی کاغذ يكي از آن بازيكنان پپ گواردیولاي است در مقايسه با پسر عزيز اسكانديناوي سیتی. بازیگری که شاید در سیتی به رهایی دست یابد.
نمي دانم آلوارز را ديده ايد يا خير. نگاه شما را جذب كرده است يا نه؟سبک و سبكبال، قدرت تعادل بالا، مرکز ثقل قوي و مستحكم و با شتاب تسلا Tesla وار .در فواصل كوتاه. براحتي در جناحين و مركز زمين كار مي كند آنچه همبازي جديد او كه پيش از اين در باره اش صحبت كرديم قادر به انجام آن نيست.

1731931

معروف است و بارها اشاره شده، پپ گوارديولا هرگز نتوانسته جای سرجيو آگوئرو را پر كند، اما اينبار با خريد هالند نه تنها کار را انجام داده است، بلكه با به خدمت گرفتن آلوارز كوچك یک پلان B براي ارلینگ غول پيكر در سر دارد. بزرگمرد كوچك آرژانتيني ممکن است قلب ها را به گونه ای بدزدد که غول سرد نروژي از انجام آن عاجز باشد.

*داروين نونیز

بکش یا بمير. شادي بي حد و حصر نونیز بعد از گل خود برابر سيتي و سپس جشن پيروزي ليورپول در پايان چريتي شيلدز نه تنها نشاني از مردن ندارد بلكه فقط قطره اي از قتل عام در پيش رو است.  
شش ماه  عقب بازگرديد. هیچکس انتظار نداشت مرحله تکامل لیورپول و قدم بعدي شامل خريد يك مهاجم خارجي ديگر است. اما یورگن کلوپ با خروج ساديو مانه و ورود هالند به سيتي، خوب می‌دانست براي حفظ زنجيره غذايي و معاش تيم و رقابت دراماتيك ديگري با سيتي در ٢٣-٢٠٢٢ به يك شكارچي جوان و گرسنه، يك يوز پلنگ تر و فرز در راس هرم خود نيازمند است.
کلوپ از ایستادن و خيره شدن خودداری کرد، او استعداد و ويژگي هاي نونیز را از نزدیک با چشمان خود در دو ديدار در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا برابر بنفيكا ديده بود. اروگوئه‌ای ٢٣ ساله در هر دو بازی براي بنفيكا گل زد. ضربات مهلك و  بی‌رحمانه‌اش با پای راست از جناح چپ به قدری خوب بود که کلوپ شكي در تایید خريد رکورد ٨٧ ميليوني باشگاه نداشت. اگرچه اين قيمت در زماني كامل خواهد شد تا موفقيت بطور كامل در اين فصل شكل بگيرد و پاداش ها از سوي ليورپول واريز شود. مرد شماره ۲۷ لیورپول با ۳۴ گل در ۴۱ بازی در فصل گذشته دقیقا مانند هالند، شاه کلید دروازه ها را در دست دارد، اگرچه این دو موجودات متفاوتی در فرم و استایل هستند.

1731932

نونیز نقش اساسی در تغییر لیورپول خواهد داشت، ایجاد تحول و گشودن راهی جدید، رو کردن آس در صورت لزوم، شورشی‌ غیرقابل پیش بینی و غیرقابل انتظار. فصل گذشته، قرمزها برای شکستن تیم هایی که در عمق دفاع می کردند دردسر زیادی در مراحل حساس پایانی در لیگ و در اروپا داشت. دو تساوی با اسپرز و شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید، در حالیکه توپ و زمین را در اختیار داشتند بدون آنکه قادر باشند شکافی در دیوار دفاعی رقبا وارد کنند. 
بی جهت نبود زمانیکه کارلو آنچلوتی گفت: «این به ما خیلی کمک کرد، هویت لیورپول واضح و روشن بود و رمز گشایی بسیار راحت. ما به خوبی می‌دانستیم باید چه استراتژی را در پیش بگیریم. فضایی در پشت دفاع به ان ها ندهیم تا وارد شوند و از ان استفاده کنند.»

بر خلاف هر نوک‌حمله لیورپول از زمان شاید فرناندو تورس در بهترین دوران بازیگری خود، نونز تنها کسی روی شانه آخرین نفر بازی می کند، به اندازه کافی سریع است که مدافعين  را پشت سر بگذارد و با قد و هيكل تقريبا ١ متر و ٨٦ سانتيمتري مي تواند در برابر مدافعان مياني خشن، گليم خود را از اب بيرون بكشد. در هوا خوب است، معمولا از خارج هجده  قدم و از پشت به سوي توپ هجوم مي برد و مطمئناً با سانترهای ترنت الکساندر-آرنولد و اندی رابرتسون مخوب عمل خواهد كرد. حتی ممکن است کلوپ در صورت لزوم از سیستم مورد علاقه ٣-٣-٤ خود دست بر دارد و با قراردادن فرمينو يا جوتا به عنوان مرد شماره ١٠ با سيستم  نزدیک به ١-٣-٢-٤ ليورپول را ارايش كند.

هر فوتبالدوستي تشخيص مي دهد داروین نونئز بازیکن فوق العاده ای است. با پتانسیل بسیاري برای بهتر و بهتر شدن. كلوپ با اعتقاد به اين مورد روساي ليورپول را قانع به پرداخت مبلغ و خريد او كرده است.
"بسيار هیجان انگیز است: سن او، تمایل و اشتياق او، گرسنگی و ولع او برای بهتر شدن از آنچه در حال حاضر است."

1731933

هواداران لیورپول نبايد نگران انطباق نونیز در لیگ برتر باشند. اوروگوئه ای محصول زجر كشيده درجه يك محیطی است که در آن متولد شده است. داستان عمده بازيكنان آمريكاي لاتين. 
مادرش بطری های پراکنده در خیابان را برای فروش جمع آوری می کرد تا آنها پولی برای خوردن داشته باشند. از آن زمان داروین تصميم گرفت هرگز کار برای خانواده خود را متوقف نکند و زمانی که در سال ٢٠١٩ به تیم دسته دومی آلمریا اسپانیا پیوست، زمین کشاورزی را برای مادر و برادرش خرید تا كار و كاشانه اي داشته باشند.
داروین   تا زمانی كه آنچه را كه بايد براي نزديكان خود فراهم نكند، متوقف نخواهد شد. پس بر عليه او شرط بندي نكنيد. او هم زمينه را دارد، هم انگيزه را و هم مايه را.  مي توانيد  نامش را بگذاريد بقای سازوار ها، آنها که سازگاری می کنند و جلو می روند.

به قول زيست شناس مشهور انگلیسی چارلز داروين كه بخشي از آن به گفته خود او از هربرت اسپنسر است؛«قوی ترین گونه و موجود نیست که باقی  می ماند، نه حتي باهوش ترين ها آن ها، بلكه موجوداتی هستند که خود را با تغییرات وفق می دهند و سازگاری می کنند»

پانوشت؛

افزایش قابل توجهی در تعداد گل هاي ليگ برتر در فصل گذشته وجود داشت، دلیل خوبی هم داشت. با بازگشت تماشاگران به استادیوم ها، احساس فوریت بیشتری در تيم ها و بازيكنان فراهم شده بود، ١٠٧١ گل در ٣٨٩ بازی لیگ برتر  به ثمر رسيد، به حسابي ميانگين ٢.٨٢ گل در هر بازی. در مقايسه با ١٠٢٤ گل در فصل ٢١-٢٠٢٠. تنها يك گل كمتر از ركورد گل هاي به ثمر رسيده با ٢٩ تيم در فصل ١٩-٢٩١٨. تعجب نکنید اگر با حضور هالند و نونیز، صالح و كين و…اين ركورد فرو ريزد.

شما هم پیش‌بینی‌های خود را از لیگ برتر امسال بنویسید. کدام تیم نزدیکترین به قهرمانی است؟

دیدگاه‌ها