کد خبر : 1839695 | 31 مرداد 1401 ساعت 11:06 | 39.1K بازدید | 9 دیدگاه

نیازمند پنجمین لژیونر بازگشته

پرتغال فقط برای طارمی بهشت بود

پس از بازگشت پیام نیازمند به سپاهان، شمار لژیونرهای ایرانی که در این سال‌ها از پرتغال به ایران برگشته‌اند، افزایش یافته است.

پرتغال فقط برای طارمی بهشت بود

به گزارش "ورزش سه"، با بازگشت پیام نیازمند به سپاهان، حالا شمار بازیکنان برگشتی از لیگ برتر پرتغال افزایش یافته است. سنگربان تیم ملی که پس از اتمام قراردادش با زردپوشان اصفهانی حضور در پورتیموننزه را انتخاب کرد، تنها 5 بار برای این تیم پرتغالی به میدان رفت که 16 مرتبه دروازه‌اش باز شد!

دوران ناموفق نیازمند در تیم پرتغالی کوتاه بود و با شکست‌های سنگین از جمله باخت 7 بر صفر مقابل پورتو به پایان رسید. البته که درخشش این گلر ایرانی در دو دیدار جام حذفی که به ضربات پنالتی کشیده شد، منجر به صعود پورتیموننره به دور بعدی گردید.

با بازگشت نیازمند به سپاهان، حالا پرونده بازیکنان برگشتی از لیگ پرتغال پربارتر از قبل شده و بازیکنانی از جمله محمد محبی، جعفر سلمانی و شهریار مغانلو نیز پس از دوران حضور کوتاه در این کشور، راه بازگشت به ایران را در پیش گرفته‌اند که مرور آن خالی از لطف نیست.

* شهریار مغانلو:
او نخستین فرد بازگشته از لیگ پرتغال بود. بازیکنی که با درخشش در لباس پیکان و در لیگ نوزدهم، 13 گل برای خودروسازان به ثمر رساند و همین درخشش سبب شد تا مدیران سانتاکلارا او را به پرتغال ببرند.

1737512

در 13 دیداری که مغانلو برای سانتاکلارا به میدان رفت، او تنها یک گل به ثمر رساند و پیشنهاد پرسپولیس در نیم فصل سبب شد تا مسئولین تیم پرتغالی به فکر فروش مهاجم خود به صورت قرضی باشند.

پس از سپری کردن دوران خوب با پرسپولیس و البته اتمام قرارداد قرضی، این بار سپاهان برای جذب مغانلو با سانتاکلارا وارد مذاکره شد و شهریار با محمد محبی معاوضه شد تا مغانلو لیگ بیست و یکم را در سپاهان توپ بزند.

* جعفر سلمانی:
او یکی از غیرمنتظره‌ترین انتقالات چند سال اخیر فوتبال ایران به کشورهای اروپایی را رقم زد. پس از 29 بازی برای صنعت نفت، سلمانی به پورتیموننزه پرتغال پیوست تا یک بار دیگر زیر نظر سرمربی سابق خود یعنی پائولو سرجیو مشغول فعالیت شود.

چند هفته نخست با غیبت و نیمکت نشینی گذشت تا این بازیکن ایرانی در دیدار برابر ژیل ویسنته برای نخستین بار از ابتدا در ترکیب تیم به میدان رفت و با به ثمر رساندن یک گل و دادن یک پاس گل، ستاره تیمش لقب گرفت.

1737508

اما دوران حضور سلمانی در پرتغال بسیار کوتاه بود و او پس از 12 بازی برای پورتیموننزه، به ایران بازگشت تا لباس استقلال را بر تن کند. بازیکن بی حاشیه‌ای که فصل قبل گل‌های سه امتیازی مهمی را برای تیم فرهاد مجیدی به ثمر رساند.

* علیرضا بیرانوند:
پس از حضور ناموفق در رویال آنتورپ، بیرانوند راهی بوآویشتا پرتغال شد تا بلکه بتواند به عنوان سنگربان شماره یک این تیم، قفس توری تیم ملی در جام جهانی را از آن خود کند. او در 6 هفته ابتدایی جایی در ترکیب تیم نداشت تا پس از شکست 3 بر یک مقابل بنفیکا، در ترکیب اصلی قرار گرفت.

1737509

بیرانوند طی هفته‌های هفتم تا چهاردهم به صورت ثابت سنگربان اصلی بوآویشتا بود و در این 8 دیدار تنها یک بار موفق به ثبت کلین شیت شد و 15 بار دروازه خود را باز شده دید و پس از آن تا آخر فصل، جایی در ترکیب اصلی تیم نداشت. یک دیدار در آلیانز کاپ مقابل پاسوس فریرا دیگر بازی بیرانوند برای بوآویشتا بود که با پیروزی دو بر یک تیم او به پایان رسید.

به این ترتیب بیرانوند با 8 بازی و 16 گل خورده به کار خود در بوآویشتا پایان داد و تیم پرتغالی نیز علاقه به فعالسازی بند دائمی قرارداد این سنگربان نداشت تا او نیز پس از توافق با آنتورپ، راهی ایران شده و لباس پرسپولیس را بر تن کند.

* محمد محبی:
انتقال محبی از سانتاکلارا به استقلال نیز غیرمنتظره بود. در روزهایی که تصور می‌شد پروژه حضور این بازیکن در جمع آبی‌ها منتفی شده، ولی مدیران استقلال موفق شدند با همتایان خود در تیم پرتغالی به توافق رسیده و محبی را به تهران بیاورند.

1737503

او در ازای معاوضه با شهریار مغانلو راهی سانتاکلارا شد و فصل قبل در 18 بازی موفق به زدن 3 گل شد. البته دقایق حضور این بازیکن در زمین مسابقه به 6 دیدار کامل می‌رسد و زدن 3 گل طی تنها 547 دقیقه برای بازیکنی که فقط در 5 دیدار از ابتدا وارد زمین مسابقه شده، آمار قابل قبولی محسوب می‌شود.

* پیام نیازمند:
سنگربان سپاهان در پایان لیگ بیستم راهی پرتغال شد تا پس از بیرانوند و عابدزاده، به دیگر گلر لژیونر فوتبال ایران تبدیل شود. اما همانطور که بالاتر درباره او گفته شد، پیام روزهای خوبی را در پورتیموننزه سپری نکرد و با 5 بازی و 16 گل خورده به کار خود در لیگ پرتغال پایان داد و به ایران بازگشت.

1737502

* طارمی، عابدزاده و علیپور استثناهای فوتبال پرتغال
هر چند که در سال‌های اخیر تعداد بازیکنان ایرانی که از پرتغال به لیگ برتر بازگشته‌اند پرتعداد بوده، اما در این میان بازیکنانی نیز بوده‌اند که با درخشش در لیگ این کشور، کارنامه خوبی را از خود به جای گذاشته‌اند. قطعا مهدی طارمی بهترین مثال برای این موضوع است. بازیکن ایرانی که دو شب پیش یکصدمین بازی خود برای پورتو را انجام داد و طی این مدت موفق به زدن 53 گل شده و 37 بار نیز پاس گل داده است.

1737510
1737505

امیر عابدزاده نیز با درخشش در ماریتیمو توانست راهی لالیگا 2 شود. او در 84 مسابقه برای این تیم پرتغالی به میدان رفت و در 30 دیدار نیز موفق به ثبت کلین شیت شد. می‌توان نام علیپور را نیز به این فهرست اضافه کرد. او 65 مرتبه برای ماریتیمو بازی کرد که حاصل آن 10 گل و 3 پاس گل بود. علیپور پس از دو فصل حضور در ماریتیمو، امسال پیراهن ژیل ویسنته را بر تن می کند.

دیدگاه‌ها