کد خبر : 1839702 | 31 مرداد 1401 ساعت 12:11 | 81K بازدید | 20 دیدگاه

"آتش زير خاكستر نمي‌ماند"

نگاهی ديگر به هرج و مرج بي‌كران منچستر يونايتد

به بهانه بازی امروز لیورپول و یونایتد در تئاتر رویاها، نگاهی انداختیم به اوضاع اسف‌بار یونایتد و تن‌هاخ.

نگاهی ديگر به هرج و مرج بي‌كران منچستر يونايتد

به گزارش ورزش سه، در فوتبال انگليس زماني‌كه ليورپول و منچستر يونايتد به مصاف هم مي روند، اهميتي ندارد شرايط و مكان تيم در جدول چي و چگونه باشد.

هرگونه نگاه كنيم، اينبار حكايت ديگري است و اين در دوران ليگ برتر بي سابقه بوده است. طي ٣٠ سال گذشته و آغاز ليگ برتر چنين شرايطي را شاهد نبوديم، ورق برگشته است. با دو شكست منچستر در دو ديدار اول فصل، برخورد با ليورپول در اولدترافورد بوي مرگ و زندگي مي دهد. "بودن يا نبودن"

در اين بين هر كس و ناكسي، از هر گوشه و كنار، كارشناس و متخصص، دوست و دشمن از يونايتد مي گويد، از تن هاخ، مربي تازه وارد فصل، از خريد و فروش بازيكنان، ماندن و رفتن، سيستم و تاكتيك، از فروپاشي و برخاستن و…همه حرف مي زنند. من و شما، همه ما، همه و همه.

طي دو بازی، اريك تن هاخ به اندازه کافی زجر كشيده است. اول برایتون، سپس برنتفورد. یک سناریوی ترسناك و مملو از کابوس و ترس. او می داند در گوشه رينگ به بند آمده است و تا ضربه نهايي پاياني "بايد" اقدامي فوری و اساسي صورت گيرد. چطور؟
چگونه؟ هيچكس نمي داند!
دو شکست‌ متوالي برابر دو تیم کوچک‌تر لیگ برتر، یونایتد را وارد بحران اولیه فصل کرده است و اينك سومین بازی تن هاخ، بزرگ‌ترین بازی در تقویم فوتبال انگلیس است، دوشنبه شب مقابل لیورپول در اولدترافورد.

1737527
اولدترافورد يك روز پيش از بازي با ليورپول؛ چمن مي درخشد اما آسمان در سراسرامپراطوري درهم شكسته يونايتد ابري است.

شاگردان یورگن کلوپ در فصل گذشته در مجموع، رقبای قدیمی خود را ٩ بر صفر در خانه و خارج از خانه تحقیر کردند. شايد تنها دلخوشي تن هاخ این است؛ بهتر است لیورپول را در اوایل فصل جدید با توجه به دو تساوی آنها، مقابل فولام و کریستال پالاس ملاقات كرد.
به هر شكل كه ببينيم، این ديدار هنوز یک چالش دلهره آور برای يونايتد است که اعتماد به نفس بالایی ندارد. همين ديروز بود، تن هاخ خواستار مبارزه بیشتر از سوی بازيكنان و اتحاد بيشتر هواداران شد تا قهرمان ٢٠ دوره ليگ را از قعر جدول نجات دهد.
اگرچه هنوز تعدادي از تماشاگران در پي عملي كردن نقشه خود و خروج از استاديوم در ديدار دوشنبه به عنوان اعتراض ديگري به گليزرها هستند. اين دسته معتقدند با حضور امريكايي ها در منچستر اوضاع تغييري نخواهد كرد. از اينرو بسياري از طرفداران يونايتد زماني‌كه ثروتمندترين مرد انگلستان، جيم رادكليف اعلام كرد مايل است يونايتد را خريداري كند آن را به فال نيك گرفتند.

در اين بلبشو، مربي خشمگين هلندي پس از شكست ٠-٤ برابر برنتفورد، تمامي تیم را به تمرين برد و آنها را وادار کرد هشت و نیم مایل بدوند!
"به‌وضوح اصلا خوشحال نیستم. شما می توانید در مورد فوتبال صحبت کنید، می توانید در مورد نقشه ها و برنامه ها یا ديدگاه ها و فلسفه خود صحبت کنید، اما همه چیز با يك اصل بنيادين آغاز می شود: نگرشي درست با روحيه اي جنگنده. این را از دقیقه يك ندیدم. شما باید با اين نگرش در هر بازی به زمین برويد، به خصوص دوشنبه شب. بدیهی است که بسیاری از چيزها اشتباه پیش رفت، اما وقتی نگرش ما درست نیست، ديگر لزومي ندارد در باره موارد ديگري صحبت کنیم.
ما می دانیم وقتی با لیورپول بازی می کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. شما باید كاملا آماده باشید و در عين حال تمامي فصل را با جنگندگي ادامه دهيد"

نكته مورد اشاره تن هاخ، به روشني شرايط تيم را عيان مي كند؛ بازيکنانی كه حتي توان جنگندگي ندارند. بدون انگيزه و بدون روحيه مبارزه جويي. ايثار و از خودگذشتگي!
اصل حيات و موفقيت يك تيم. خوب مي دانيم عدم وجود آن، هر تيمي را در هر سطحي كه باشد به نابودي خواهد كشاند.

در اين معركه، يونايتد همچنان مشغول خريد و فروش بازيكناني است كه احتمالا معضل را حل نخواهند كرد و گره هاي قفل شده را نخواهند گشود.
هواداران خسته و دلزده منچستریونایتد از باشگاه خود قلبا مي ‌خواهند تا هری مگوایر، کاپیتان تيم را به هر قيمتي هم كه شده به چلسي بفروشند و اين در حالي است كه هواداران چلسي از اين خبر به حدي نگران هستند که قصد دارند عريضه اي تهيه كنند تا از اين کار جلوگيري كنند.

1737530

پیتر اشمایکل دانماركي، دروازه بان قديمي يونايتد، از اینکه منچستریونایتد با مبلغ ٧٠ میلیون پوند کاسمیرو را به خدمت گرفته، شگفت زده شده است؛ "تن هاخ بهتر بود بازیکن با تجربه و امتحان پس داده اي از لیگ برتر را به خدمت مي گرفت"

دیدی هامان بازيگر سابق لیورپول در باره اين معامله مي گويد؛ کاسمیرو "پاسخ" مشکلات منچستریونایتد نیست. مطمئن باشيد به شيوه اي كه يونايتد در بازار نقل و انتقالات مشغول است، سال ها و سال ها طول می کشد تا تن هاخ و يونايتد، براي کسب جام های بزرگ چالش داشته باشند.

از جناح دیگر، پل مرسون بازیکن سابق آرسنال هم به بازیکنان و انتخاب بازیکنان انتقاد شدیدی می کند؛
"می توانم کاری را که سانچو انجام می دهد را انجام دهم و یادتان باشد من ۵۴ ساله هستم!"
مرسون از انتخاب یونایتد هم انتقاد شديدي كرد؛ "هدف ۶۷ میلیون پوندی آنتونی برزیلی از آژاکس "بهتر" از گزینه های فعلی تن هاخ نیست... در ضمن شايد بهتر بود يونايتد کانر كودي مدافع مياني وولوز، پيش از پيوستن به اورتون را به خدمت می گرفت.

در اين بمباران بي پايان انتقادات و نظرات و پرداختن دائمي به كريستيانو رونالدو، بن فاستر دروازه بان سابق يونايتد و مارتين كيون مدافع سابق آرسنال و كارشناس فعلي فوتبال، دخيا دروازه بان يونايتد را زير. شلاق خود گرفته اند.

بن فاستر ادعا می‌کند دخیا برای فوتبالی که اریک تن هاخ می‌خواهد در منچستریونایتد از عقب بازی را آغاز كند مناسب نیست. 
و مارتین کیون قاطعانه مي گويد؛ "اگر دیوید دخیا در برابر ليورپول، مانند ديدار برنتفورد پر اشتباه باشد، یونایتد مغلوب خواهد بود. لیورپول قوي ترين پرسينگ در فوتبال جهان را دارد و مدافعان اریک تن هاخ بره های در دستان گرگ هاي كلوپ خواهند بود، با ضعف و اشتباه، قتل عام فصل پيش تكرار خواهد شد.
احتمالا در مورد دروازه بان اسپانيايي كاملا موافقم. هيچگاه و هرگز قانعم نكرده است.
اگرچه اين روزها رونالدو تنها بازيكن قابل اشاره تمامي نيمكت يونايتد نيز هيچيك از ما را قانع نمي كند.

حقيقتا شماره يك يونايتد، درجه يك نيست.
در بین بازیکنان ثابت لیگ برتر، و بر اساس آمار وب سايت فوتبال، Fbref، ادرسون در فصل گذشته با ٨٩.٦ درصد در رتبه بیستم برای تکمیل پاس هاي خود قرار گرفت. به اين دليل قابل درک است ادرسون در میان دروازه بانان در رده اول قرار دارد. آلیسون در مقام ٤٦ با ٨٦.٦ درصد و در مكان دوم دروازه بانان است. دخیا با ٢٣٦ در ميان بازيكنان با ٧٠.٦ درصد، جايگاه نهم در بین دروازه بانان و پنجم در میان دروازه بانان به اصطلاح ٦ باشگاه بزرگ". فقط بالاتر از آرون رمزدیل دروازه بان آرسنال قرار دارد.
این نشانگر نزول دروازه بان يونايتد است. در ميان تمامي اعداد و ارقام، كاهشي به چشم مي خورد. در اين مقوله وارد جزئيات آن نمي شوم. ضروري است تا اضافه كنم، نه فقط عدم ارسال پاس هاي مناسب آشكار است، بلکه کمیت پاس هاي او نيز قابل ذكر است. دخیا کمتر درگیر حرکات و پاس هاي تيم است. آلیسون ١١٧٨ پاس در لیگ برتر فصل گذشته انجام داد، ادرسون ٩٧٥ و دخیا فقط ٦٤٦ پاس. نگهبانان برزیلی سيتي و ليورپول، مشغول پي ريزي و ساختن حركات تيم از عقب هستند. بسیاري از حملات با پاس هاي اين دو آغاز مي شود و هر دو در توزیع و ارسال پاس هاي بلند كه مسافت بيشتري طي مي كند نيز بهتر عمل می‌کنند: حرکات دخیا برای پاس‌های بلند در چند فصل گذشته همیشه حدود ٥٠ درصد بوده است، در حالی که ادرسون فصل گذشته ٧٢.٢ بوده است. آلیسون ٦٦.٣. آنها مجري و طراح ضد حملات سریع تيم هاي خود هستند.

در اين بين، طبق معمول گراهام سونس به سرمربی حمله ور مي شود و مستقيما اريك تن هاخ را مقصر مي داند و تاكيد مي كند؛ هفته گذشته سرمربي جديد يونايتد در تركيب و سيستم كاملا اشتباه كرده بود و نبايد تقصير را به گردن كس ديگري بياندازد.

در رگبار انتقاد و نظرات منفي بي پايان در باب يونايتد و تن هاخ تنها كسي كه به حمايت  تن هاخ و حرف هاي اين و آن عكس العمل نشان داد، كسي نبود جز يورگن كلوپ، مربي ليورپول. 

1737534
گابی آگبونلاهور، مهاجم سابق استون ویلا، یونایتد را TalkSport مورد انتقاد شديد قرار داد و کلوپ به اظهارات این کارشناس عكس العمل نشان داد. آگبونلاهور یونایتد را "آماتور" توصیف کرد و از بازیکنانی مانند کریستین اریکسن، داوید دخیا و مارتینز شديدا انتقاد كرد؛ "به اندازه کافی خوب نیستند"
كلوپ روز جمعه در كنفرانس خبري خود در اين باره گفت؛ دیدگاه‌ او بيش از حد تند بود. و من قصد داشتم با او تماس بگيرم. هفته خوبی برای یونایتد نبود. فراموش نكنيم،  برنتفورد چقدر خوب است. نیمه اول را تماشا کردم و سپس راهي خانه شدم و در طول راه به talkSPORT در راديو گوش مي كردم. گابی آگبونلاهور در سال اولي كه من به انگليس آمدم، با استون ويلا ٠-٦ در مقابل ما شکست خورد و به ياد ندارم او قدرت و مبارزه جویی در آن دیدار به نمايش بگذارد. آنچه او در مورد یونایتد در آن برنامه گفت، نزدیک بود مرا مجبور کند تا به برنامه زنگ بزنم و به او بگویم؛ کاملاً فراموش کرده که روزی بازیکن بوده است.

گویا کلوپ بی آنکه تمایلی به اظهار نظر در مورد مشکلات مربی هلندی داشته باشد اما آگاه هست تن هاخ در چه مخمصه ای افتاده است. او در حال حاضر بسیار خوب از شرایط و فشار بی حدی که بر روی تن هاخ متمرکز است آگاهی دارد. 
«در مقایسه با روزهای اولیه من، او کار سخت تری در پیش دارد. فکر می‌کنم برای من کمی راحت‌تر بود، من در شروع فصل نیامدم، و بازار نقل و انتقالات به پايان رسیده بود. در انگلیس مردم عادت دارند تکرار کنند، "آره، این تیم او نیست. بنابراین هر کاری که انجام می‌دادم با جمله؛ این تیم او نیست از مخمصه رهایی پیدا می کردم. اگرچه بعد از یک روز به خودم گفتم این تیم من است، و برای تمام عملکردهای تیم از بازی اول احساس مسئولیت می کردم. اما به هر حال راحت تر بود. فکر نمی‌کنم واقعاً امکان مقایسه وجود داشته باشد، شرایط و موقعیت متفاوت است. من هفت سال پیش به اینجا آمدم، این مدت زیادی در فوتبال است، و از آن زمان به بعد خیلی چیزها تغییر کرده است. کار آسانی نیست، قطعاً نیست، به خصوص زمانی که باید «بازسازی» کنید، باید چیزهای زیادی را در یک تیم تغییر دهید. و این به هیچ وجه آسان نیست.

تن هاخ مانند لیورپول، برای ارائه پرس پرسرعتی که می‌خواهد تیمش انجام دهد، به سختی تلاش کرده است.  یونایتد، لیورپول را ۴-۰ در بازی دوستانه پیش فصل در تایلند شکست داد، اگرچه مسابقه‌ای بود که در آن کلوپ از سه تیم مجزا در ۹۰ دقیقه استفاده کرد. اما دو بازی لیگ برتر نشان داد تغییر شرایط چقدر دشوار خواهد بود. کلوپ در سال ۲۰۱۵ از نظر تاکتیکی کار مشابهی را انجام داد و واضح است تن هاخ چه نقشه ای در سر دارد، او می‌خواهد از عقب تیم را به جلو براند.

کیفیت انفرادی یونایتد در خط حمله خوب است. شنیدم مارسیال احتمالاً در تیم خواهد بود: او آشکارا در برابر ما بازی بسیار خوبی انجام داد، با تکنیک و سرعت است.
در خط میانی هریک از بازیکنان کیفیت و ویژگی های خوبی دارند؛ کریستین اریکسن، برونو فرناندز، دونی فن دی بیک، فرد و اسکات مک تومینای. خلاصه، کیفیت واقعی در یونایتد وجود دارد، و فقط نحوه برخورد ما مهم است. من دو بازی آنها را دیدم و اکنون باید تلاش کنیم تا بفهمیم آیا تن هاخ چیزی را تغییر خواهد داد.

در ميان ميليون ها مقاله و مصاحبه و اظهار نظر كه به قطراتي از آن اشاره كردم بيش از هر آنچه ديدم مصاحبه جيمي كاراگر و گري نويل با اريك تن هاخ شبیه به SkySport بود. مصاحبه كه چه عرض كنم؛ سوال و جوابي كه گويا در پاسگاه پليس مي گذرد رفتار کرد.
يك بازجويي تمام عيار.!
اسکای اسپورت یک قطعه ٩٠ ثانیه ای از مصاحبه اي مفصل با سرمربی یونایتد را منتشر کرده است که قرار است, روز دوشنبه قبل از رویارویی يونايتد با لیورپول پخش شود. در کلیپی که اسکای اسپورت به اشتراک گذاشته، کاراگر و نویل، تن هاخ را زير ضربات خود مي گيرند و قرارداد مارتینز، و همه چیز در باره کریستیانو رونالدو را زیر سوال می برند.

در اینجا بخشي از سوال و جواب در کلیپ را مي خوانيم:
نویل: چطور ممکن است بازیکنان برنتفورد ميل بيشتري از بازیکنان منچستریونایتد براي پيروزي داشته باشند؟ 
تن هاخ: «باید تغییر کند. من را براي همين تغییر به خدمت گرفتند.»

کاراگر: " مارتینز را در دفاع میانی قرار داديد و دو تیمی که تا به حال با آنها روبرو شده اید، او را با سانترهاي بلند زيادي هدف قرار دادند." 
تن هاخ: "داده ها نشان می دهد که او  تسلط خوبي داشته است."

کاراگر: "پس دليل اینکه او را در نیمه دوم تعويض کردید چه بود؟" 
تن هاخ: "اگر می توانستم ١١ بازیکن را تعويض می‌كردم"

نویل: باید در مورد نقل و انتقال صحبت کنیم. می دانید، از بیرون، به نظر می رسد همه چيز درهم و برهم است. احتمالا احساس تحقير و  ياس داريد؟» 
تن هاخ: "ما قصد خريد بازیکنان مناسب را داريم ، و نه فقط  هر بازیکنی."

نویل: "آیا اطمینان دارید طي دو هفته آینده بازیکنان مناسبی را در اختیار خواهی گرفت؟ 
تن هاخ: "مطمئنا."

کاراگر: "آيا همه بازیکنانی که به منچستریونایتد آمده اند‌ و همه آنهايي که اكنون در ارتباط با يونايتد هستند، با تصمیم شما است ياباشگاه؟" 
تن هاخ: "با يكديگر."

نویل: "یکی از بهترین بازیکنان تاریخ در رسانه های اجتماعی پست می گذارد که تا دو هفته دیگر حقیقت را خواهد گفت. اين چطور به شما يا بازيكنان حاضر در  تيم كمك  می کند؟ 
تن هاخ: "نمی دانم که او می خواهد به چه چیزی برسد."

کاراگر: «اگر بازیکنی دارید که نمی‌خواهد در تيم بماند، آیا به‌عنوان یک سرمربی فكر نمي كنيد، خوب، باشگاه باید آنچه را از او مي خواهید انجام دهد؟
"تن هاخ: "این چیزی نیست که او به ما می گوید."
نمی توانم منتظر بشوم تا مصاحبه کامل قبل از ديدار امشب پخش شود.
بايد به تن هاخ به دلیل موافقت براي  مصاحبه آن هم در اين اوضاع احترام گذاشت. اگرچه احتمالاً انتظار نداشت که کاراگر و نویل با سؤالات مستقيم خود اينچنين او را زير حملات بي پرده خود بگيرند.
اگر بخواهم منصف باشم بايد بگویم در اين ٩٠ ثانيه به‌‌خوبي از عهده مصاحبه در امده است

تن هاخ اميدوار است یونایتد پس از شکست های پیاپی مقابل برایتون و برنتفورد، هر طور شده در مقابل لیورپول در اولدترافورد ورق را برگرداند. اگر راه هايي برای جلب نظر هواداران یونایتد و خروج نسبي از مشكلات بي پايان وجود داشته باشد، پیروزی برابر بزرگترین رقيب خود، ليورپول يكي از آنها خواهد بود..

1737535

اما حقیقت این است در ساليان اخیر جريان خون هميشگي در اولدترافورد جاري نيست. ديگر هيچكس از بد بودن منچستریونایتد و ناتوانی آنها شگفت زده نمي شود. يونايتد خسته، دلزده، اما متکبر و از خود راضی، در حال پوسيدن است.
محاکمه رايان گیگز از سلاطين اصلي دوران يونايتد و فرگوسن منعکس کننده حال و هوای تاریک و باراني اين تابستان داغ و درخشان امسال است. حتی خرید روز جمعه کاسمیرو، یکی از بهترین بازیکنان خط میانی جهان، نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد. ٩ سال پس از آخرین قهرمانی در لیگ برتر، یونایتد از محبوبترين تيم هاي جهان، مایه خنده در دنياي فوتبال تبدیل شده است.
  جايي‌كه‌ حتي ایلان ماسك، از ثروتمندان جهان و صاحب تسلا با توييت خود با آن شوخي مي كند!
باشگاهي پر از آشفتگی، مغرور اما بدون هدف و راهي مشخص با سراني خودپسند، بي كفايت و فاقد صلاحيت روزگار مي گذراند. جای تعجب نیست که خریداران بالقوه مانند میلیاردر انگليسي مانند مگس دور شيريني در حال چرخش هستند. بهترین زمان برای خرید زمانی است یک باشگاه به قعر برسد و یونایتد اکنون خيلي به آن نزدیک است. 
همه اين بحث و ناله ما را به گلیزرها مي رساند. مالکان یونایتد از زمانی که باشگاهي به اين عظمت را در سال ٢٠٠٥ خريداري كردند، باشگاه را با بدهي و تصميمات نابجا به ستوه آورده آوردند و اين موج دیگری از اعتراضات هواداران به تنگ آمده را در آستانه ديدار امروز با لیورپول در اولدترافورد به همراه خواهد داشت. نمي توان هواداران یونایتد را به خاطر تظاهرات، نارضایتی و ناامیدی‌ سرزنش كرد. بازيكنان تا حدودي مسئوليت دارند، اما تمام این لرزش ها بر دوش گلیزرها است. همه چیز از آنها سرچشمه می گیرد. ماهی هميشه از سر به پایین می پوسد. و یونایتد از گلیزر ها به پایین در حال پوسیدن است و بوی تعفن آن تمامي باشگاهي پرقدمت و تاريخي را فرا گرفته است. آنها ممکن است به توپ فوتبال در زمين ضربه اي نزنند اما شرایط را برای شکست های شرم آور ایجاد کردند. ورشکستگی حكومت نفرین شده آنها در معاهده فلاکت بار ٢٠٠٥ نوشته شده بود.

1737528
             مثلث جورج بست، دنيس لاو و بابي چارلتون در برابر مربي افسانه اي خود "سر مت باسبي"

در بلنداي ورودي اولدترافورد، مجسمه سر مت بازبي با لبخند مليح خود همچنان اميدوار به‌نظر مي رسد. او از خاك و خاكسترهاي فاجعه فرودگاه مونيخ و از دست دادن تقريبا همه بازيكنانش، Busby Babe، يونايتد را به عنوان اولين تيم انگليسي به قله فوتبال اروپا رساند. دقيقا در برابر او، مثلث به يادماندني و بي همتاي جورج بست، دنيس لاو و بابي چارلتون سرخوشانه ايستاده اند و با جان و دل منتظر دستورات رئيس كل قوا و اجراي اوامر او هستند. تمامي چيزي كه سرنوشت يونايتد به آن گره خورده است. عظمت و قدرت يونايتد در دوران او و فرگوسن همان جنگجويي بي امان بود.
حس مي‌كنم، بازبي به پسرانش مي گويد؛ "آتش زير خاكستر نمي ماند مگر آنكه مرده باشد"
آتش تئاتر روياها و يونايتد هرگز خاموش نخواهد شد. هرگز نخواهد مُرد. هرگز.


امیرحسین صدر

دیدگاه‌ها