کد خبر : 1839812 | 31 مرداد 1401 ساعت 22:14 | 8K بازدید | 1 دیدگاه

دو دوره انتخاب شدن کافی است؛

علی آبادی: رئیس فدراسیون از رئیس جمهور مهمتر نیست

محمد علی آبادی می‌گوید رئیس کمیته ملی المپیک در صورتی‌که مورد تایید دولت باشد؛ عملکرد مفیدتری خواهد داشت.

علی آبادی: رئیس فدراسیون از رئیس جمهور مهمتر نیست

به گزارش ورزش سه، محمد علی آبادی، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در گفت‌و‌گویی با رادیو ایران درباره انتخابات کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال و همچنین ایرادی که به اساسنامه فدراسیون‌ها وارد می‌شود؛ صحبت کرد.

صحبت‌های علی آبادی را در ادامه می‌خوانیم:

* استقلال در نهادهای داخلی نسبی است
استقلال برای یک نهاد داخلی یک مطلب نسبی است و به این مفهوم نیست که در همه امور و ذرات کار، استقلال وجود داشته باشد. جایی که به منافع ملی کشور برخورد می‌کند همه ما ایرانی ها باید بپذیریم که فقط از منافع ملی کشور دفاع کنیم نه از استقلال نهاد یا سازمان و تشکیلات. اما کمیته ملی المپیک قطعا باید یک استقلال نسبی داشته باشد و بتواند در چارچوب مقررات کمیته ملی المپیک و IOC وظایف خودش را به نحو احسن انجام بدهد.

* انتخاب فرد مورد تایید دولت به نفع کمیته ملی المپیک است
اینکه یک فرد مورد تایید دولت باشد و انتخاب شود یقینا به نفع کمیته ملی المپیک است چون نهایتا وزارت ورزش، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک بودجه خود را از دولت می‌گیرند و طبیعتا باید کسی باشد که مورد تایید دولت است و در کیفیت نحوه هزینه این بودجه ها، مدیریت و رشد و تعالی ورزش و بالا بردن توان ورزشی کشور با دل و جان کار کند و به دنبال مسائل شخصی برای خودش نباشد اما به این معنی نیست که دولت یک نفر را انتخاب کند. بنابراین انتخاب فردی که دارای سوابق اجرایی خوبی باشد، توانایی مدیریتی خوبی داشته باشد و به راحتی بتواند با مسئولان اجرایی کشور ارتباط برقرار کند به نفع جامعه ورزش و کمیته ملی المپیک خواهد بود. اینکه فردی با رابطه و صرف منابع مالی به جایگاه کمیته ملی المپیک برسد قطعا به نفع ورزش کشور نخواهد بود.

* نباید به بیگانگان فرصت دخالت بدهیم
اینکه انتخابات در تاریخ شش شهریور برگزار نشود عواقب داشته باشد یا خیر بستگی به این دارد که از داخل کشور کسی اطلاعاتی رد کند یا خیر. فی نفسه IOC به مسائل داخلی کشورها ورود پیدا نمی‌کند که انتخابات عقب بیفتد یا خیر. اگر شاکی ای از مجمع یا فدراسیون ها وجود داشته باشد و بگوید به عمد انتخابات را به عقب می‌اندازند شرایط متفاوت است. معمولا افرادی هستند که برای خودشیرینی برابر IOC یا انجام کار درست، اطلاعات را منتقل می‌کنند اما این اتفاق به نفع کشور نیست و این مسائل باید در کشور حل بشود. امیدوارم با توجه به اینکه از زمان انتخابات کمیته ملی المپیک زمان زیادی گذشته، برای اینکه به بیگانه فرصت ندهیم که وارد کشور ما بشود و دخالت کند، مسئولین طوری عمل کنند که انتخابات برگزار شود و فرد توانمندی در این جایگاه بنشیند.

* صالحی امیری برای برگزاری انتخابات تلاش کند
با شناختی که از آقای صالحی امیری دارم نمی‌توانم بگویم ایشان به خاطر جلب نظر دولت تمایل دارند انتخابات به تعویق بیفتد. البته هر کسی که در ورزش فعالیت می‌کند علاقه‌مند است در دوره های بعد هم باشد و برای این مسئله تلاش می‌کند. اینکه این تلاش را به چه صورت انجام می‌دهد بعد از انجام مشخص می‌شود؛ و نمی‌شود پیش‌بینی کرد. من امیدوارم دکتر صالحی امیری که برای ورزش کشور زحمت کشیده‌اند کاری کنند که انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شود.

* علاقه ای برای ثبت نام ندارم
فکر می‌کنم اگر انتخابات برگزار نشود افراد باید مجددا ثبت نام کنند. البته دقیق حضور ذهن ندارم اما منطقی است که به این صورت باشد. خیلی از دوستان به من مراجعه کردند اما من حتی در صورت ثبت نام مجدد علاقه ای برای ورود به این حیطه را ندارم.

* حمید سجادی؟ جایگاه قانونی کمیته از دست می‌رود
اینکه حمید سجادی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک هم انتخاب شود از این جهت مطلوب است که دعواهای بین کمیته را از بین می‌برد؛ ضمن اینکه رئیس کمیته جایگاه خوبی خواهد داشت و به ریاست محترم جمهور و مسئولین اقتصادی کشور دسترسی دارد؛ از این ابعاد، مثبت است. اما از این جهت که کمیته ملی المپیک جایگاه قانونی خودش را از دست می‌دهد خوب نیست.

* فدراسیون فوتبال مدیر قوی تری نسبت به کمیته ملی المپیک می‌خواهد 
مشکل فوتبال فقط با رئیس فدراسیون نیست و پیچیده تر از این صحبت ها است. در فوتبال هر رئیس باشگاه و مربی و بازیکنی خارج یا اطراف فدراسیون، در موضوع فدراسیون ورود و دخالت می‌کند و مدیریتش کار سختی است. من فکر می‌کنم شخصی قوی تر از رئیس کمیته ملی المپیک لازم است تا فدراسیون فوتبال را اداره کند. گستردگی و طرفدارانی که فوتبال در کشور ما دارد بسیار زیاد است و در همه دنیا هم فوتبال حرف اول را در کشورها می‌زند.

در ایران به خاطر مسائلی که حول و حوش فدراسیون وجود دارد و خلاف ها، فساد و ارتباطاتی نامتعارفی که می‌گویند وجود دارد، شرایط اداره فدراسیون سخت تر شده است.

* تیم ملی تدارک لازم را نداشته است
یک تیم برای اینکه بتواند موفق شود باید خودش را بشناسد و بازی های تدارکاتی داشته باشد و مسئولین فدراسیون و ورزش کشور فرصت خوبی را برایش فراهم کنند. اینها مسائل اساسی است که فدراسیون فوتبال و تیم ملی ما تا امروز از آن محروم بوده و مسابقات خوبی برگزار نشده است.

* دو دوره برای ریاست در فدراسیون ها کافی است
یک فدراسیون نه از ریاست جمهوری مهمتر است نه از نمایندگی مجلس. اینکه اجازه بدهیم یک نفر در یک فدراسیون ریشه کند و ماندگار شود و خطاهای خودش را نبیند و طرفداران سنتی پیدا کند که خطاهایش را پوشش بدهد؛ کار خوبی نیست. به نظر من حداکثر دو دوره برای ریاست یک فدراسیون کافی است و اگر یک فرد خیلی لایق است نهایتا اگر فرد دیگری انتخاب شد و دو دوره بود، می‌تواند دوباره ورود کند و برای دوره بعد حضور داشته باشد. هر کسی در هشت سال تمام ایده هایش را پیاده می‌کند و بعد از این مدت ایده و انگیزه ای ندارد و بسیاری با او دشمن یا زیادی دوست شده‌اند. همه اینها عواملی است که امکان مدیریت را در یک فدراسیون یا سازمان کاهش می‌دهد. فکر می‌کنم منطقی است که هر فرد دو دوره در فدراسیون باشد؛ نفر بعد هم که از خارج کشور نمی‌آید و از همان جمع است و می‌تواند خدمات بدهد.

دیدگاه‌ها