کد خبر : 1842428 | 15 شهریور 1401 ساعت 17:33 | 51.8K بازدید | 9 دیدگاه

بازگشت بعد از 1335 روز؛

کارلوس کی‌روش از سنگال تا سنگال

بعد از 1335 روز و حضور روی نیمکت دو تیم ملی دیگر، امروز دوباره اعلام شد که کارلوس کی‌روش دوباره سرمربی ایران می‌شود.

کارلوس کی‌روش از سنگال تا سنگال

به گزارش "ورزش سه"، داستان کارلوس کی‌روش و فوتبال ایران برای اولین بار در سال 1389 مطرح و یک سال بعد، رسما به مدت سه سال آغاز شد. او در پایان سال سوم، قرارداد خود را تا سال 1397 تمدید کرد و جام ملت‌های آسیا 2019، ایستگاهی پایانی این همکاری بود. سرمربی پرتغالی بعد از ترک ایران طی دو قاره‌نوردی هیجان انگیز، ابتدا هدایت کلمبیا و سپس مصر را به عهده گرفت اما هیچکدام از این دو تجربه، مثل تجربه شیرین ایران نشد تا دوباره طی فعل و انفعالی که شاید خود کی‌روش هم تصورش را نمی‌کرد، در آستانه جام جهانی 2022، نیمکت تیم ملی برایش آماده شود.

1742507
1335 روز بعد از پخش این گفت‌وگوی ضبط شده در برنامه نود، کی‌روش امروز دوباره سرمربی تیم ملی ایران شد.

1335 روز بعد از گفت‌وگوی کارلوس کی‌روش با عادل فردوسی‌پور در برنامه نود که آخرین صحبت‌های این مربی پیش از ترک ایران بود، امروز اعلام شد که او دوباره هدایت تیم ملی ایران را به عهده خواهد گرفت. به همین بهانه مروری داریم بر دوره‌ای که کی‌روش پس از ترک ایران و بازگشت دوباره داشت:

شروع توفانی با شکست آرژانتین
بعد از ترک ایران و در شرایطی که بحث داغ جانشین کی‌روش در ایران را شاهد بودیم و پروسه پرحاشیه ویلموتس در حال رخ دادن بود، مربی پرتغالی به پیشنهاد فدراسیون کلمبیا پاسخ مثبت داد تا سرمربی یاران خامس شود. شروع او با تیم جدیدش خیلی خوب بود. کلمبیا با هدایت سرمربی سابق رئال مادرید، از سد آرژانتین در دور گروهی کوپا آمه‌ریکا گذشت و با 9 امتیاز و به‌عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله حذفی شد. شاگردان کی‌روش اما در مرحله یک‌هشتم نهایی به شیلی باختند تا از رسیدن به مراحل بالاتر بازبمانند.

1742504

کلمبیا مقصد مورد نظر کارلوس نبود
انتخابی جام جهانی 2022 در قاره آمریکای جنوبی جایی بود که عاقبت خوشی برای کی‌روش نداشت و در نهایت باعث پایان کار زودهنگام این مربی شد. کی‌روش و تیمش بازی‌ها را با یک برد و یک مساوی شروع کردند. در ادامه اما ضعیف‌ترین نتایج چند دهه اخیر کلمبیا را شاهد بودیم که سنگین‌ترین آن باخت 3-0 مقابل اروگوئه در خانه و باخت 6-1 به اکوادور بود که قطع همکاری طرفین را قطعی کرد. این مربی پرتغالی در دوران حضورش در کلمبیا، رابطه خیلی خوبی با مسئولان فدراسیون این کشور نداشت و جالب اینجاست که نایب رئیس این فدراسیون در اظهارنظری جنجالی اعلام کرده بود که کی‌روش بعد از باخت سنگین به اکوادور فرار کرده است! پاسخ سرمربی پرتغالی به این اظهارات هم جالب بود که الزاتی را مقصر خودکشی دستیارش دانست.

1742503

نه ایران، نه قطر؛ مصر با دو ماموریت سخت
کی‌روش در جست‌وجویی جایی برای تکرار ماجراجویی موفق با ایران، این‌بار راهی مصر شد. او در کلمبیا نتوانست آن چه می‌خواست؛ اجرایی کند و قصد داشت در قاره افریقا و با کمک محمد صلاح آقایی کند. او این تصمیم را بعد از نزدیک به 9 ماه دوری از فوتبال گرفت و در حالی‌که در آن مقطع نیز شایعات بازگشتش به ایران شنیده می‌شد، با رد پیشنهاد فدراسیون قطر با مصری‌ها به‌عنوان جانشین البدری به توافق رسید؛ ماموریت اولیه او سریع، سخت و جاه‌طلبانه بود؛ فتح دوبار جام ملت‌ها و صعود به جام جهانی.

1742501

طلسم شکست اما لیزرها نگذاشتند!
ماموریت اول در کامرون می‌رفت که به سرانجام برسد اما لعنت به ضربات پنالتی! کی‌روش که با گوشه چشم درخشش ستاره‌های تیم ملی ایران را که زمانی جوانانِ تیمش بودند؛ زیر نظر داشت، می‌خواست کاری را در مصر بکند که با ملی‌پوشان کشورمان و هیچ تیم ملی دیگری انجامش نداده بود؛ صعود به فینال یک تورنمنت ملی معتبر. تیم او با 6 امتیاز از گروه خود صعود کرد و با شکست دادن میزبان در نیمه نهایی، حریف سنگال در فینال شد. شاگردان کی‌روش که دو بازی از بازی‌های قبلی مرحله حذفی را در پنالتی برده بودند، فینال را هم به پنالتی کشاندند ولی این‌بار حریف یاران مانه نشدند تا قهرمانی را در شبی که رکورد لیزر روی صورت بازیکنان شکست، تقدیم سنگال کنند.

1742502

جام جهانی 2022، با مصر نه، با ایران
برای جبران این شکست تلخ، فرصتی مناسب با زمانی محدود وجود داشت. کی‌روش و تیمش می‌توانستند با غلبه بر سنگال در پلی‌آف نهایی صعود به جام جهانی 2022، یک تیر و دو نشان بزنند. سرمربی پرتغالی که مدام زیر ذره بین رسانه‌های مصر قرار می‌گرفت و به دنبال استحکام جایگاهش بود در رسیدن به هدف زودهنگام دوم خود نیز ناکام ماند و تیمش با قبول شکست مقابل سنگال در دو دیدار رفت برگشت از صعود به جام جهانی بازماند و با نوشتن نامه‌ای از مردم مصر خداحافظی کرد؛ تصمیم او برای قطع همکاری با فدراسیون فوتبال مصر با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها قطعی بود تا یک ناکامی تلخ و استعفای پس از آن، کی‌روش را در مسیری قرار بدهد که در حال حاضر شاهد آن هستیم؛ آرزوی پنهان بازگشت به تیم ملی ایران!

1742505

دیدگاه‌ها