کد خبر : 1843211 | 20 شهریور 1401 ساعت 15:17 | 113.2K بازدید | 32 دیدگاه

با حضور یک وکیل مدافع تسخیری برای مهدوی

چرا داوری بازی پرسپولیس - نفت جنجالی شد

این روایتی متفاوت از عملکرد داور پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان است که دوباره در متن یک بازی جنجالی قرار گرفت.

چرا داوری بازی پرسپولیس - نفت جنجالی شد

به گزارش "ورزش سه"، دو پنالتی به سود پرسپولیس، یک پنالتی برای نفت مسجدسلیمان، رد گل دوم یورگن لوکادیا و قبول گل آفساید بود؛ این خلاصه اجماع نظرات کارشناسان داوری در خصوص صحنه‌های مشکوک بازی دیشب است که نشان می‌دهد در مجموع اشتباهات داوری نمی‌توانستند نتیجه کلی بازی را تحت تاثیر قرار بدهند.

این شاید دشوارترین بازی این فصل فوتبال ایران بود که سوتش به سیدرضا مهدوی، داور باتجربه کرمانی و پرچم آن به حمیدرضا افشون و علیرضا مرادی سپرده شد تا مهدوی دوباره در متن یک جنجال داوری قرار بگیرد؛ کسی که فصل گذشته بازی نیمه‌تمام پرسپولیس - تراکتور را قضاوت کرد و با تصمیماتش مورد تمجید اهالی فوتبال و کارشناسان داوری قرار گرفت.

با این حال سوتهای او در بازی پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان، به شدت مورد اعتراض هر دو طرف ماجرا و البته رقبای پرسپولیس در راه قهرمانی قرار گرفت و باعث شد تا ورای نظرات یک خطی کارشناسان داوری، برای نقد عملکرد او به سراغ یکی از باسابقه‌ترین داوران فوتبال ایران برویم که حالا پس از دوره بازنشستگی، به جمع ناظران داوری اضافه شده و با دقت عملکرد همکاران پیشین خود را زیر نظر دارد: محمدرضا اکبریان.

محمدرضا اکبریان در ابتدای صحبت‌هایش در مورد عملکرد تیم داوری اظهار داشت: "هر داوری روز خوب و بد دارد؛ رضا مهدوی از فصل گذشته تا حالا 14 بازی را قضاوت کرده که هشت بازی مربوط به پرسپولیس و استقلال بوده و در 13 بازی عملکرد بسیار خوبی داشته و حالا اینکه در یک بازی اشتباهاتی را انجام داده که قابل درک است."

اکبریان پیش از اینکه به سراغ صحنه‌های داوری برود، در مورد اتمسفر بازی توضیح می‌دهد: "متاسفانه، شرایط بازی نرمال نبود. قبل از بازی سر چمن دعوا شد و از ابتدای بازی جو سکوها را دیدید و بعد هم که بطری‌هایی به سمت کمک داور پرتاب شد؛ در چنین شرایطی طبیعی است تمرکز داور و کمک‌هایش بهم بخورد و اشتباه کنند و نباید انتظار دیگری داشته باشیم."

 

1744104

 

بازی پرسپولیس و نفت مسجدسلیمان نکات دیگری هم داشت و اطلاعات زیر، نکاتی هستند که به نقل از شاهدان عینی روایت می‌شود:
* کمک‌ داوران در بین دو نیمه صحنه مشکوک گل آفساید لوکادیا را از روی موبایل تماشا نکردند و داور به آنها توصیه کرد که تماشای صحنه را به آخر بازی موکول کنند.
* بین دو نیمه هیچکسی برای اعتراض و توصیه به رختکن داوران مراجعه نکرد و هیچ نکته‌ای از این بابت در گزارش داور یا ناظر داوری دیده نمی‌شود.
* کمک‌های اصلی مهدوی (آشورماهانی و سلطانی) به دلیل مشکل تهیه بلیت در این بازی همراه او نبودند و وی برای اولین بار با افشون و مرادی بازی را قضاوت کرد.
* در صحنه گل دوم لوکادیا پرتاب بطری به سمت کمک داور باعث شده بود تا او نتواند متمرکز خط آفساید را دنبال کند و بخشی از حواس خود را معطوف به حفظ امنیت خود کرده بود.

1743916

محمدرضا اکبریان در نقد عملکرد تیم داوری در مورد هشت صحنه مشکوک بازی توضیحات مهمی را ارائه می‌دهد:
"دقیقه 5 (مشکوک به پنالتی پرسپولیس): این صحنه به نظرم پنالتی است و آقای مهدوی در زاویه‌ای قرار داشتند که نتوانستند دقیقا ببینند که دست بازیکن پرسپولیس کشیده می‌شود.
دقیقه 45+4 (گل آفساید لوکادیا): صحنه را ده بار ببینید، بیست بار ببینید؛ آیا مطمئن هستید که آفساید بوده یا نبوده؟ حالا باید خودمان را جای کمک داور بگذاریم که فقط یک لحظه امکان تماشا را داشت. من از تصاویر تلویزیونی به نتیجه خاصی نرسیدم و به تصمیم کمک داور احترام می‌گذارم.
دقیقه 52 (پنالتی و اخراج): تصمیم برای پنالتی درست است اما مدافع نفت برای توپ بازی نکرد و هل داد. وقتی در محوطه برای توپ تلاش نمی‌کنی، باید مستقیم اخراج شوی.
دقیقه 58 (مشکوک به پنالتی نفت): در این صحنه بازیکن پرسپولیس دست گذاشت اما به نظرم فشاری نبود که باعث سرنگونی بازیکن شود و داور را مجاب به گرفتن پنالتی کند.
دقیقه 66 (مشکوک به پنالتی نفت): این همان صحنه روی سامان نریمان‌جهان بود که به نظر من به هیچ وجه پنالتی نیست.
دقیقه 70 (مشکوک به آفساید): زمانی که ارسال می‌شود لوکادیا یک بدن در آفساید است اما باتوجه به پرتاب بطری، داور نتوانست روی خط آفساید تمرکز کند و یک دهم ثانیه را از دست داد و متاسفانه اشتباه کرد.
دقیقه 90+7 (پنالتی برای پرسپولیس): این صحنه باید پنالتی به سود پرسپولیس اعلام شود."

نکته جالب اینکه رضا مهدوی برخلاف بسیاری از داوران اشتباه خود را پذیرفته و حتی پس از بازی به نزدیکان خود گفت که اگر تکنولوژی داور ویدیویی وجود داشت، او می‌توانست اشتباهش را اصلاح کند.

ویدئو: 260052

این نکته مهمی است که حتی داوران هم مثل مربیان و بازیکنان خواستار ورود VAR هستند و در این بازی نیز شاید این تکنولوژی باعث می‌شد تا مهدوی چهاردهمین بازی متوالی با کمترین اشتباه را پشت سر بگذارد.

او حالا بیشتر از همه اعضای دو تیم و هوادارانشان نسبت به اتفاقات رخ داده در این بازی ناراحت و عصبانی است چرا که پس از مدتها مرتکب اشتباه تاثیرگذار شده است.

محمدرضا اکبریان در مورد قضاوت مهدوی می‌گوید: "او اشتباهاتی در این بازی داشت و من سعی کردم منصفانه عملکرد او را نقد کنم. اما آقای مهدوی یکی از داوران شجاع، متعهد و سالم ماست و داوری هم روز خوب و بد دارد. به نظر من وقتی تماشاگران بطری به سمت داور پرتاب کردند، او می‌توانست بازی را متوقف کند و به رختکن برود و حکم انضباطی بازی هم 3-0 می‌شد اما ایشان متانت به خرج داد و بازی را مدیریت کرد و ما هم باید در موردش انصاف داشته باشیم."

اکبریان در پایان صحبت‌هایش به نکته دیگری اشاره کرد: "متاسفانه تا وقتی حواشی کنترل نشود، عملکرد داوران هم بهتر نخواهد شد. مربیان باتجربه و بازیکنان بزرگ، باید بزرگی خود را در این شرایط نشان بدهند و شرایط را برای قضاوت خوب داور، فراهم کنند. هرچقدر اعتراض کمتر باشد، داور متمرکزتر خواهد بود و بهتر سوت خواهد زد. من به عنوان کسی که از داوری خداحافظی کردم می‌گویم که هیچ داوری با اعتراض شما، به سود تیمتان سود نخواهد زد و بلکه بیشتر تمرکزش را از دست خواهد داد؛ لطفا به داوران کمک کنید."

دیدگاه‌ها