کد خبر : 1845503 | 06 مهر 1401 ساعت 09:38 | 21.9K بازدید | 1 دیدگاه

تحلیل گاردین از تقلب جنجالی در شطرنج

مگنوس کارلسن، پس از شکست در رقابت‌های شطرنج جام سینکفیلد از ادامه مسابقات انصراف داد؛ حال او علت انصراف خود را شفاف اعلام کرده است.

تحلیل گاردین از تقلب جنجالی در شطرنج

به گزارش "ورزش سه" به نقل از ایسنا، مگنوس کارلسن، قهرمان شطرنج جهان پس از شکست مقابل نیمن، از جام سینکفیلد کنار رفت. هنگامی که نیمن در جام سینکفیلد در ۴ سپتامبر مگنوس کارلسن را شکست داد، به ۵۳ بازی بدون شکست کارلسن در تورنمنت‌های کلاسیک پایان داده و شکستی را تحمیل کرد که به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های کارلسن تبدیل شد. 

روز بعد کارلسن از مسابقات انصراف داد. این یک حرکت بسیار نادر از قهرمان شطرنج جهان بود. او هم‌چنین ویدیویی مرموز از خوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی فوتبال را در توییتر منتشر کرد و گفت: من واقعاً ترجیح می‌دهم صحبت نکنم. اگر صحبت کنم به دردسر بزرگی خواهم بود.

در این ویدیو، مورینیو در یک کنفرانس خبری پس از بازی می‌گوید که ممکن است تیمش به دلیل قضاوت مشکوک شکست بخورد، بنابراین ناظران آنلاین شطرنج، پست آقای کارلسن را این‌گونه تفسیر کردند که نیمن در طول بازی به نوعی تقلب کرده است. 

حال در جدیدترین اخبار منتشر شده، گاردین نوشت که مگنوس کارلسن علنا نیمن را به تقلب متهم کرده است. مگنوس کارلسن با متهم کردن نیمن به تقلب، سکوت خود را در مورد رسوایی که شطرنج را تکان داد شکست.

گاردین ادامه داد: قهرمان جهان هم‌چنین پیروزی‌های نیمن را در سال گذشته زیر سوال برد و آن را "غیر معمول" خواند و اعتراف کرد که به رفتارهای این جوان ۱۹ ساله آمریکایی نیز مشکوک بوده است. کارلسن گفت که این شک‌ها باعث شد او برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود از یک تورنمنت کنار بکشد. تاکنون کارلسن فقط به صورت رمزآلود در مورد این وضعیت اظهار نظر کرده بود اما این ستاره نروژی در یک رشته توییت احساسات خود را به وضوح بیان کرد.

او فاش کرد: «وقتی نیمن در آخرین لحظه به جام سینکفیلد ۲۰۲۲ دعوت شد، به شدت به این فکر افتادم که از این رویداد کنار بکشم اما من در نهایت بازی را انتخاب کردم. معتقدم که نیمن بیش‌تر از آنچه که علنا اعتراف کرده، تقلب داشته است! پیشرفت او غیرمعمول بوده و در طول بازی با او در جام سینکفیلد این تصور را داشتم که او در موقعیت‌های حساس، تنشی نداشت یا حتی کاملا روی بازی در موقعیت‌های حساس تمرکز نمی‌کرد. این موضوع درحالی بود که این بازیکن از من پیشی گرفت. فقط فکر می‌کنم تعداد انگشت شماری از بازیکنان می‌توانند چنین کاری انجام دهند. این بازی به تغییر دیدگاه من کمک کرد.

هم‌چنین نیمن پس از پیروزی مقابل کارلسن گفته بود که برای قهرمان جهان باید شرم‌آور باشد که به من ببازد. برایش متاسفم!

در حالی که نیمن به تقلب در رویدادهای آنلاین اعتراف کرده است، اما به عنوان یک نوجوان ۱۲ و ۱۶ ساله، با صدای بلند اتهامات اخیر را رد کرده و اصرار دارد که اکنون پاک است. او کسانی را که علیه او ادعا می‌کنند به تلاش برای خراب کردن کارنامه حرفه‌اش متهم کرده و گفته است که حتی برای اثبات بی‌گناهی خود آماده بازی مجدد است!

Chess.com پیش از این گفته بود که نیمن بیش‌تر به صورت آنلاین تقلب کرده است. با این تفاسیر نیمن از سایت و رویدادهای Chess.com محروم شده است.

کارلسن به نوبه خود، عصر دوشنبه پیشنهاد کرد که دیگر مقابل نیمن یا هر بازیکنی که فکر می‌کند تقلب کرده است، بازی نخواهد کرد. او گفت: ما باید کاری در مورد تقلب انجام دهیم و به سهم خودم در آینده، نمی‌خواهم با افرادی بازی کنم که در گذشته مکررا تقلب کرده‌اند. معتقدم که تقلب در شطرنج یک معامله بزرگ و یک تهدید وجودی برای بازی است. هم‌چنین معتقدم که سازمان دهندگان شطرنج و کسانی که به قداست بازی مورد علاقه ما اهمیت می‌دهند، باید به طور جدی اقدامات امنیتی و روش‌های تشخیص تقلب را برای شطرنج در نظر بگیرند.

مرد نروژی اصرار دارد که حرف‌های بیش‌تری دارد اما نمی‌تواند آن‌ها را بگوید. او گفت: تا کنون فقط توانسته‌ام با اعمالم صحبت کنم و این اقدامات به وضوح نشان داده است که من حاضر نیستم با نیمن شطرنج بازی کنم.

کارلسن افزود: امیدوارم حقیقت در این مورد، هر چه که باشد، آشکار شود. من می‌دانم که اقدامات من بسیاری از جامعه شطرنج را ناامید کرده است. من ناامید هستم اما می‌خواهم در بهترین مسابقات شطرنج در بالاترین سطح بازی کنم.

دیدگاه‌ها