کد خبر : 1845660 | 07 مهر 1401 ساعت 00:21 | 7.9K بازدید | 0 دیدگاه

در روز خاطره انگیز پیست آزادی چه گذشت؟

فرمول 60 برای مردان شماره یک سرعت(عکس)

راند سوم مسابقات سرعت در پیست آزادی با معرفى نفرات برتر به پايان رسيد.

فرمول 60 برای مردان شماره یک سرعت(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، سومین مرحله از مسابقات اتومبیلرانی سرعت قهرمانی کشور در کنار رقابت حدود 100 راننده در 11 کلاس، یک گردهمایی ویژه با حضور چند میهمان عالیقدر بود و چند ساعت خاطره‌انگیز را برای طرفداران این رشته که خود را به پیست آزادی رسانده بودند رقم زد. 
مسابقاتی که 60 سال از آغاز آن در ایران می‌گذرد و تاکنون چندین نسل تلاش کرده‌اند آن را سرپا و پویا نگه دارند. در همین راستا جمعه اول مهر ماه راند سوم مسابقات اتومبیلرانی ریس (سرعت) قهرمانی سال با حال و هوایی متفاوت و به منظور گرامیداشت 60 ساله شدن این ورزش در ایران برگزار شد و دست‌اندرکاران کمیته ریس فدراسیون خواستند در برنامه‌های جنبی جالبی که تدارک دیده بودند، احترام ویژه‌ای به این سابقه تاریخی بی‌نظیر در منطقه بگذارند. 

1748710
دو کلاس مقدماتی این راند روز چهارشنبه گذشته با حضور نزدیک به 30 راننده انجام شد اما از همان ساعات اولیه صبح جمعه که حدود 70 راننده با تیم فنی خود به محدوده پیست آزادی و سرویس پارک آن رسیدند نگاه‌های مشتاقی آنها را می‌پاییدند و شور و حال دوران جوانی خود را در تکاپوی آنها می‌جستند. در اولین گام از برنامه بزرگداشت 60 سالگی مسابقات اتومبیلرانی در ایران، تعدادی از رانندگان نسل اول این رقابت‌ها که از سال 1341 در باند فرودگاه قلعه‌مرغی با اتومبیل‌های سرعتی خود می‌راندند و غوغایی به پا می‌کردند، دعوت شده بودند تا بعد از این همه سال دوباره کنار مسیر مسابقه بیایند و به تماشای نسل‌های جدیدتر راننده‌ها بنشینند.

* تحقق یک رویای قدیمی 
این اتفاق جذاب، چاشنی یک رقابت سخت و تماشایی شد تا با تلاش یک تیم منظم و مرتب و مسئولیت‌پذیر، رقابتی جانانه در اولین روز پاییز شکل بگیرد. راند سوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور با یک تیم منسجم مدیریتی شامل علی غفوری آشتیانی (رئیس کمیته ریس و مدیر مسابقه)، حسین نبوی، افشین کلانتری، شروین پوشین و شهرام قانعی، (گروه ریس کنترل) و تعدادی از مارشال‌ها و عوامل رسمی برگزاری شروع شد و با نظم و ترتیب کم‌نظیری به پایان رسید. برای نخستین بار تعدادی دوربین در مسیر مسابقه مورد استفاده قرار گرفت تا از طریق مانیتورینگ تصاویر و در صورت بروز اتفاقی در مسابقه، ریس کنترل قضاوت دقیق‌تری بر ماجرا داشته باشد. 
علاوه بر این، حضور برخی از چهره‌های پرطرفدار در این مسابقه و همچنین تماشاگران وفادار و خلوت نگه‌داشتن سکوی برندگان و اجرای مراسم پودیوم (سکو) در پایان هر کلاس باعث شد روز خاطره‌انگیزی برای اهالی اتومبیلرانی رقم زده شود. با اینکه کمیته ریس تلاش کرد که برخی از خودروهای مسابقه‌ای عنوان‌دار و مشهور که در دهه‌های قبل طرفداران بسیاری داشتند نیز به این مراسم بیاورد اما این ایده جذاب محقق نشد زیرا آماده شدن برخی از این خودروهای قهرمان برای یک حرکت ساده نیز مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی بود که باید از سوی مالکان آنها صورت می‌گرفت.

1748707
* «شماره یک»‌های قدیمی  
با این وصف حضور شماری از کهنه‌سواران و رانندگان قدیمی در بخش میهمانان ویژه رنگ و بوی خاصی به مسابقات و خصوصا به مراسم سکو بخشید. نام‌آوران قدیمی مسابقات اتومبیلرانی مثل حسین خداپرست، کریم ناظری، خسرو مخزنی، ایرج جهانبانی، ناصر وهاب زاده، محمدحسین و اسدالله حاجیان، حمید کوشانفر، شهرام هراتی، ابراهیم عباس پور، سپهر خدایار، دارا غزنوی، کیا موسی برهان، کمال عباس نژاد و حجت صدرایی با حضور در جایگاه ویژه و تماشای مسابقه قطعا به یاد روزهای شورانگیزی که خود در مسابقات شرکت داشتند افتادند. جالب اینکه آلن پطروسیان فرزند ادیک پطروسیان اولین برنده ایرانی مسابقات اتومبیلرانی در ابتدای دهه چهل نیز با تقدیم یک قاب عکس از لحظه عبور پدرش از خط پایان همان مسابقه به مازیار ناظمی رئیس فدراسیون لحظات احساسی فوق‌العاده‌ای را به وجود آورد و به جوانان امروز ارزش این قدمت و سابقه را یادآوری کرد. ضمنا همه میهمانان لوح ویژه‌ای را نیز از دست مازیار ناظمی رئیس فدراسیون دریافت کردند. 
در حین مسابقات نیز اعلام شد که یک ایده جذاب دیگر نیز به اجرا درآمده و کمیته ریس، دو پیچ مهم از مسیر مسابقه را به نام قهرمانان فقید و بااخلاق این رشته یعنی سعید اعرابیان و عمید کمپانی نامگذاری کرده است تا به این شکل احترام جامعه اتومبیلرانی و موتورسواری ایران را به این دو قهرمان پرطرفدار پیشکش کند. در عین حال تعداد مشخصی مدال ویژه با آرم و نشان بزرگداشت 60 سالگی نیز از سوی کمیته ریس برای این مسابقات آماده شده بود که خوش‌سلیقگی و ایده‌پردازی دست‌اندرکاران را به نمایش گذاشت و لبخند رضایت را در صورت برندگان و پیش‌کسوتان نمایان کرد. این مسابقه همچنین با حضور اسپانسر مرتبط با ورزش اتومبیلرانی برگزار شد تا مشخص شود کمپانی‌ها نیز دارند با این ورزش آشتی می‌کنند.

1748708
* و اما مسابقه... 
راند سوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور با حضور تعداد قابل توجهی از مدعیان و نام‌های پرطرفدار برگزار شد و از استان‌های مختلف رانندگان در این رقابت شرکت داشتند. حدود 70 راننده در 9 کلاس رقابت گرم و پرحرارتی برقرار کردند در حالی که شروین یگانه سعی کرد با حضور در 3 کلاس، سه جام را از آن خود کند، محسن افتخاری در گرماگرم مسابقه کلاس 405 بر اثر حادثه، ناگهان از مسیر خارج شد و با تایرهای ایمنی برخورد شدیدی کرد، رضا محمودزاده با ب‌ام‌و 800 اسبی خود در کلاس شش‌سیلندر توربو در همان لحظه استارت قافیه را به نادر جعفری باخت و بازگشت محمد باقرزاده (ممد 27 معروف) به کلاس اُورآل نیز با اتفاقات جالبی همراه شد تا این دور از مسابقات، یک روز کسالت‌آور نباشد. 
با مدیریت دقیق گروه ریس کنترل و اجرای تمیز عوامل برگزاری، 9 کلاس مسابقه با کمترین انحراف زمانی و طبق زمانبندی اعلام شده انجام گرفت و کمترین اعتراض نیز ثبت شد در حالی که پیشکسوتان نسل اول به همراه خانواده مرحوم ایرج قدیمی و ادیک پطروسیان نیز به تناوب در مراسم اهدای جام و مدال ویژه 60 سالگی نقش پررنگی داشتند. 
در کلاس پراید، سپهر آجودانی رقابت خوبی با احسان شهسواری داشت و تا پایان مسابقه پیشتاز ماند. شروین یگانه کلاس 206 را از جایگاه آخر شروع کرد و برنده بیرون آمد. کلاس 1600 جی‌تی با رقابت شروین یگانه، پرهام زربافی و تعقیب مدام آنها از سوی آرش خامنه گرم بود. کلاس بی‌پی هم با سر و صدا و تعداد زیاد شرکت‌کننده، بسیار نزدیک بود. کلاس 405 نهایتا با پیشنهاد رضا پازند دبیر فدراسیون و تایید علی غفوری آشتیانی رئیس کمیته ریس برگزار شد و از قضا با رقابت بسیار نزدیکی ادامه پیدا کرد و تنها حادثه روز نیز منحرف شدن محسن افتخاری بود که نهایتا رقابت را متوقف و خودروی ایمنی را وارد پیست کرد و در نهایت مسابقه در دور نهم به پایان رسید.   
کلاس 2000 جی‌تی با خرابی خودرو شروین یگانه آغاز شد و نهایتا با برنده شدن مهدی پورحسن به پایان رسید. کلاس شش سیلندر توربو با رقابت غول‌ها و غرش هزاران اسب بخار بر روی آسفالت آغاز شد و نادر جعفری از جایگاه دوم و در لحظه استارت توانست رضا محمود زاده را که ظاهرا دچار ایراد فنی شده بود جا بگذارد و با تمام قدرت تا پایان پیشتاز بماند. کلاس پر سر و صدای BP جی‌تی را سعید آیدین برد در حالی که مجید کیخایی راننده و مکانیک قدیمی در مقام دوم ایستاد.  

1748709
و اما کلاس اُورآل که با گروه BP جی‌تی همزمان برگزار شد با حضور غلام جنیدی و محمد باقرزاده دو رقیب و رفیق قدیمی و عنوان‌دار با هیجان زیادی آغاز شد و با بروز یک اتفاق و اسپین شدن فورد جنیدی، محمد باقرزاده با ب‌ام‌و خود توانست مقام اول را از آن خود کند. 
رده بندی کلی راند سوم به این شرح است: 

کلاس 206 مقدماتی 
1ـ میلاد فتاحی 
2ـ عبدالعزیز راشدی 
3ـ امین شیرالی پور 

کلاس پراید مقدماتی 
1ـ معبود ابراهیمی 
2ـ محمد رضا کریمی 
3ـ علی اصغر عبدی 

کلاس ۲۰۶ اختصاصی 
1ـ شروین یگانه 
2- شایان افتخاری 
3- سهند قنادان 

کلاس پراید اختصاصی 
1ـ سپهر آجودانی 
2- احسان شهسواری 
3- محمد مهدی مرتضوی 

1748711

کلاس ۴۰۵ 
1-مهرداد صفری 
2- مهرداد کاظمی 
3- حسین معینی 

کلاس جی تی ۱۶۰۰ 
1ـ شروین یگانه 
2- پرهام زربافی 
3- آرش خامنه 

کلاس  BP  
1-علی شیرزاد 
2- سعید صادقی 
3- بابک پهلوانی 

کلاس 2000- جی‌تی 
1-مهدی پورحسن 
2- اکبر محمدی 
3- سهند قنادان 

کلاس 6 سیلندر توربو  
1-نادر جعفری 
2- محمد جواد نتاج 
3- پژمان پاکزاد 

کلاس BPجی‌تی 
1-سعید آیدین 
2- مجید کیخایی 
3- پویا پیوندی 

کلاس اُورآل 
1-محمد باقرزاده 
2- غلامرضا جنیدی 
3- محمدرضا طالب‌نیا

دیدگاه‌ها