کد خبر : 1847836 | 20 مهر 1401 ساعت 18:02 | 25.8K بازدید | 6 دیدگاه

تیمی بودیم که بیشتر با خلاقیت پیش می‌رفت تا کار گروهی

انتقاد نرم از شمسایی: پشت مربی‌ات می‌ماندی

کارشناس فوتسال ایران در گفت‌وگو با ورزش سه به بررسی عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا پرداخت.

انتقاد نرم از شمسایی: پشت مربی‌ات می‌ماندی

به گزارش ورزش سه، علیرضا افضل، بازیکن سابق تیم ملی فوتسال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص عملکرد تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا صحبت کرد و به بررسی نقاط ضعف ایران پرداخت. این کارشناس فوتسال ایران گفت در تیم ملی تغییر نسل صورت گرفته نه جوانگرایی؛ او همچنین در بخشی از صحبت‌هایش نسبت به قطع همکاری با مصطفی نظری انتقاد کرد.

* اقدام مثبت شمسایی؛ یکدلی تیم ملی
از زمانی که آقای شمسایی تیم را تحویل گرفتند، تعدادی از بازیکنان باتجربه را که در ادوار گذشته بازی‌های آسیایی و جام جهانی شرکت داشتند، کنار گذاشتند و نسل جدیدی را وارد فوتسال کردند؛ کاری به اینکه این بازیکنان جوان هستند یا نه نداریم اما نسل جدیدی بودند که شمسایی با آنها کار کرد و وارد بازی‌های آسیایی شدند و تا پیش از فینال هم عملکرد ثابتی داشتند. بچه‌ها یکدل و متحد و یکدست بودند و از تمام قوایشان برای پیروزی استفاده می‌کردند که این یک اقدام خوب از طرف آقای شمسایی و کادرفنی بود اما من اعتقاد دارم ما بیشتر روی خلاقیت فردی کار می‌کردیم تا کار گروهی.

* خلاقیت فردی همیشه جوابگو نیست
شاید این تز آقای شمسایی بود که ما باید از خلاقیت فردی به نحو احسن استفاده کنیم و فکر می‌کردند زمانی که یک نفر می‌تواند یک بازیکن را از مقابل خود بردارد، نیاز به کار تیمی نیست و این کار را هم یک کار تیمی می‌دانستند ولی نظر من این است که خلاقیت فردی همه جا جوابگوی پیروزی یا موفقیت نیست و بالاخره تیم‌هایی مثل ژاپن، ایران را آنالیز می‌کنند و یا در بازی با مراکش در این کار موفق نبودیم. اینکه اولاد قباد یا سالار آقاپور دریبل بزنند و ما از فشار خارج شویم، مقابل تیم‌های بزرگ جهان جواب نمی‌دهد اما در مجموع من به کادرفنی، آقای شمسایی و بازیکنان خسته نباشید می‌گویم که زحمت کشیدند و عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند.

* باید از استعدادها استفاده کنیم
هر دوره‌ای یک سری از بازیکنان حضور دارند اما ما یک نسل طلایی داشتیم که در خدمت آقای ناظم‌الشریعه بودند و نتایج خیلی خوبی گرفتند. ما باید گاهی تاوان برخی اقدامات را بدهیم؛ من نمی‌گویم همه جوان بودند اما بالاخره این نسل باید تغییر‌ کند چون ایران پر از استعداد است و ما باید این استعدادها را پیدا کنیم و با آنها کار کنیم و نقاط ضعف را با تمرینات خوب و بازی‌های تدارکاتی برطرف کنیم تا این نسل هم نتیجه بگیرد.

* جوانگرایی نه؛ این یک تغییر نسل بود
آقای شمسایی نسل را تغییر داد؛ برای مثال اولاد قباد که ۱۸-۱۹ ساله نیست و حدود ۲۸ سال سن دارد. در دوره‌های قبل اعتقاد من این بود که آقای ناظم‌الشریعه باید بازیکنانی مثل درخشان و آقاپور و سعید مومنی را اضافه کند که شیب ملایمی رعایت شود اما آن اتفاق رخ نداد و ایشان صلاح دیدند توکلی، احمدی، سنگ سفیدی، اسماعیل‌پور، حسن‌زاده و مهدی جاوید باشند. حالا هم من نمی‌گویم آقای شمسایی تیم را جوان کرده، بلکه می‌گویم نسل را تغییر داده است. ما بازیکن ۱۸-۱۹ ساله در تیم نداشتیم و امیدوارم سرمربی تیم ملی امید نفرات خوبی را انتخاب کرده باشند تا بتوانند ۱۵ سال برای تیم ملی ما بازی کند. ما می‌توانستیم زمان بیشتری بگذاریم و لیگ یک و بازی‌های امید را بررسی کنیم تا بازیکنان خوبی را که می‌توانند مثل بازیکنان باتجربه کار کنند، پیدا کنیم. در حال حاضر بازی‌های آسیایی تمام شد و امیدواریم کادرفنی بتوانند بازیکنان جوان‌تر، باانگیزه‌تر و بهتری را جذب کنند و تیم ملی خوبی درست کنند.

* با این تفکر در جام جهانی موفق نمی‌شویم
من در لیگ ایران مربیگری می‌کنم و همیشه همکارانم از خودم قوی‌تر هستند؛ سعی می‌کنم نفراتی انتخاب کنم که در سختی‌ها من را راهنمایی کنند تا بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم اما علی‌رغم احترامی که برای کادرفنی و آقای شمسایی قائلم، فکر می‌کنم ایشان باید قوی‌تر عمل کنند تا در بازی‌های مهم جهانی موفق باشیم. فکر نمی‌کنم ما با همین نفرات و تفکر، در بازی‌های مهم موفق باشیم.
* شمسایی باید کدخدامنشی می‌کرد
با وجود اینکه ما در چیدمان دفاع مشکل داشتیم، حق آقای مومنی این بود که در این دوره از بازی‌ها بهترین دروازه‌بان آسیا شود. از آقای نظری هم تشکر می‌کنم که با آقای مومنی و آقای پرکاس خیلی خوب کار کرد و این بازیکنان توانستند عملکرد خوبی در تورنمنت داشته باشند. ما کمترین گل خورده را در بازی‌ها داشتیم اما فکر می‌کنم اگر آقای نظری در کنار دروازه‌بان‌ها بودند، می‌توانستند مشکلاتی را که بازیکنان در بازی‌های گذشته داشتند برطرف کنند. نمی‌دانم مشکل ایشان با آقای شمسایی چه بود اما اگر من سرمربی بودم با کدخدامنشی کار می‌کردم و از یک اشتباه چشم‌پوشی می‌کردم چون آقای نظری چندماه زحمت کشید و با بازیکنان کار کرد.

دیدگاه‌ها