کد خبر : 1847949 | 21 مهر 1401 ساعت 12:13 | 30.3K بازدید | 7 دیدگاه

روش شمسایی منسوخ شده و باعث پسرفت می‌شود

گفت‌وگو - رفاقت عامل شکست فوتسال در آسیا

با این کادر فنی و با این نگرش، در آینده هم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و چه بسا که شاهد پسرفت فوتسال ملی باشیم.

گفت‌وگو - رفاقت عامل شکست فوتسال در آسیا

به گزارش ورزش سه، پس از پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و شکست تیم ملی فوتسال ایران برابر ژاپن در فینال این مسابقات، کارشناسان و پیشکسوتان مختلف این رشته ورزشی به نقد و بررسی عملکرد شاگردان وحید شمسایی پرداختند؛ محسن حسن‌زاده بازیکن سابق فوتسال ایران و سرمربی پیشین تیم‌های فرش‌آرا مشهد، صبای قم، سن‌ایچ ساوه، ملی‌حفاری اهواز، ماهان تندیس قم، شهرداری ساوه و شهید منصوری قرچک نیز در گفت‌وگویی در این باره صحبت کرد و انتقاداتی را از سرمربی تیم ملی فوتسال مطرح کرد.

حسن‌زاده که اعتقاد دارد تفکرات شمسایی منسوخ شده، در بخشی از این گفت‌وگو از مهدی تاج درخواست کرد تا تیم ملی را از مسیر اشتباهی که در آن قرار دارد، بازگرداند.

صحبت‌های این کارشناس فوتسال را در ادامه می‌خوانیم:

* رفاقت را کنار بگذارید تا از فاجعه جلوگیری شود
در ابتدا باید به بازیکنان تیم ملی که تمام تلاش خود را برای موفقیت فوتسال کشور انجام دادند و هیچ تقصیری متوجه آنها نیست، خدا قوت بگویم. همچنین به کادر فنی تیم هم خسته نباشید می‌گویم. با توجه به اینکه بحث ملی مطرح است ما وظیفه داریم واقعیت‌ها را هر چند اگر تلخ باشند، بیان کنیم و از اساتید خودم و کارشناسان عزیز خواهشمندم به دور از تعصب و دوستی‌ها اظهار نظر کنند و صحبت‌های‌شان را در راستای بهبود وضعیت فعلی انجام دهند نه برای خوشایند فرد یا افراد؛ چرا که نگاه ما باید به جام جهانی و رویارویی با تیم‌های مقتدر و با برنامه باشد که اگر با این کیفیت مقابل آنها باشیم، فاجعه رخ خواهد داد. بنابراین منافع ملی نسبت به منافع شخصی و رفاقت ها ارجح هستند.

* این روش‌های سنتی منسوخ شده‌اند
به اعتقاد من تیم ملی هم به لحاظ فنی و هم از نظر روانی مشکلاتی داشت که شاید اگر در فینال این نتیجه رقم نمی‌خورد، این موارد اساسی دیده نمی‌شدند و در آینده فوتسال ملی ما را دچار بحران ‌می‌کردند. در مصاحبه قبلی که بعد از تورنمنت تایلند انجام دادم اشاره کردم که تیم ملی از نظر هماهنگی در حمله و دفاع شرایط خوبی ندارد، همچنین در کارهای تیمی تنوع تاکتیکی دیده نمی‌شود و کادر فنی بیشتر متکی به خلاقیت و کارهای انفرادی بعضی از بازیکنان است که این نوع بازی در فوتسال منسوخ شده است. باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که فوتسال علمی شده و با روش های سنتی نمی‌توان به موفقیت رسید.

* در اجرای خلاقیت فردی هم هماهنگی نداشتیم
تیم‌های مطرح دنیا برای موفقیت بیشتر از تاکتیک‌های گروهی و تیمی استفاده می‌کنند و خلاقیت بازیکنان را در خدمت تیم و در زمان‌های محدود و مشخص مورد استفاده قرار می‌دهند نه در اکثر زمان بازی. اشاره کردم که اگر کادر فنی تدبیری نیاندیشد و برنامه‌های دیگری برای خود  نداشته باشد قطعا تیم ملی به خصوص در مقابل تیم‌های با تجربه که تمرکز و انسجام بهتری در کار دفاعی دارند، دچار مشکل می‌شود؛ چرا که با یک آنالیز خوب می‌توان با آن مقابله کرد. گرچه در اجرای همین خلاقیتی که نزد برخی از بازیکنان وجود داشت هم هیچگونه هماهنگی و فضاسازی بین دیگر نفرات داخل زمین شاهد نبودیم.

* شمسایی با صحبت‌های متناقض تیم را وارد حاشیه کرد
انتظار می‌رفت سرمربی تیم ملی به جای شعار دادن و پرداختن به حواشی، روی نظرات کارشناسان و نخبه‌های فوتسال که دلسوزانه قصد کمک به تیم را داشتند متمرکز شود و نقاط ضعفی را که بسیار هم مشهود بود، رفع کند ولی متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه آقای شمسایی در حساس‌ترین زمان با صحبت‌های غیر واقعی و رفتارهای متناقض خود، تیم ملی را وارد حاشیه کرد و همین موضوع مزید بر علت شد که در شرایطی که تیم ژاپن نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر بود، شکست بدی را به تیم ملی ایران تحمیل کند و باعث ناراحتی مردم عزیز و دوست‌داران فوتسال شود. اگر در چندین صحنه واکنش خوب دروازه‌بان تیم ملی نبود، شاید فاجعه‌ای رخ می‌داد و با اختلاف بیشتری نتیجه را واگذار می‌کردیم.

1751688

* از لفظ جوان‌گرایی استفاده ابزاری شد
در رابطه با جوان‌گرایی که کادر فنی تیم ملی خیلی روی این مسئله به عنوان دستاورد تاکید دارد باید بگویم به نظر من با توجه به میانگین سنی بازیکنان و نظر اکثر کارشناسان فوتسال چنین اتفاقی رخ نداده است ولی با فرض اینکه جوان‌گرایی انجام شده، شاید جواب این سوال باعث روشن شدن موضوع شود؛ آیا امکان نداشت که با حفظ دو یا سه مهره با تجربه در کنار تیم ملی و اصطلاحا جوان‌گرایی با شیب ملایم، هم از عنوان قهرمانی دفاع کرد و هم در مسیر جوان‌گرایی قدم برداشت؟ جواب مثبت است و قطعا کار علمی و اصولی اینگونه به هدف می‌رسد.
متاسفانه در حال حاضر به خاطر تصمیم غیر کارشناسی و شخصی به هیچ هدفی نرسیدیم و از نظر کیفی و کمی هم پیشرفتی نسبت به زمان آقای ناظم الشریعه مشاهده نکردیم؛ در واقع برنامه آقای شمسایی هیچ دستاوردی برای فوتسال کشور نداشته و تنها از لفظ جوان‌گرایی استفاده ابزاری شد و می‌توان گفت ما سرمایه‌سوزی کردیم. سرمایه‌هایی که برای آنها هزینه زیادی شده و باید در چنین روزهایی کمک حال تیم ملی باشند، با استدلال واهی نادیده گرفته شدند و در نهایت مقام قهرمانی آسیا که برای فوتسال ایران کوچک و عادی شده بود، مجددا آرزو شد.

* غیبت یک رهبر در زمین مشهود بود
بدون تعارف باید بگویم از نظر فنی با این سبک بازی، نه استراتژی مشخصی برای تیم‌ها و بازی‌های متفاوت داشتیم، نه برنامه‌های تاکتیکی متنوع برای شرایط سخت و نه در ضربات ایستگاهی خیلی خوب کار کردیم. در پاور پلی هم فقط با یک روش آن هم به صورت ناقص کار کردیم و همچنین در شرایطی که عقب افتادیم و فشار زیادی به تیم وارد شد، بسیار هیجانی، عجولانه و بدون تمرکز حمله می‌کردیم. به علاوه اینکه غیبت بازیکنی که در شرایط پر فشار توانایی رهبری تیم و بازیکنان در داخل زمین را داشته باشد و به آرامش تیم کمک کند مشهود بود.

1752778
محسن حسن‌زاده و وحید شمسایی در گذشته با یکدیگر هم‌بازی هم بوده‌اند و البته سابقه چندین تقابل به‌عنوان بازیکن و مربی را با یکدیگر دارند؛ این تصویری از آذرماه سال ۸۷ است که محسن حسن‌زاده کاپیتان ارم‌کیش قم بود و وحید شمسایی کاپیتان ماهان اصفهان.

* با این تفکر شاهد پسرفت فوتسال خواهیم بود
اگر بپذیریم که فوتسال علم است و با شعار و وعده و وعید نمی‌توان به موفقیت رسید، پس باید با علم روز دنیا حرکت کنیم اما با این کادر فنی و با این نگرش و تفکر در آینده هم هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و چه بسا که شاهد پسرفت فوتسال ملی باشیم؛ چرا که سال بعد تیم‌ها به خاطر حضور درجام جهانی قوی‌تر و بابرنامه‌تر وارد مسابقات خواهند شد و کار برای ایران دشوارتر می‌شود. همچنین در جام جهانی تیم‌ها بسیار قدرتمندتر از تیم‌های آسیایی هستند؛ برای مثال مراکش در سید چهارم جهان قرار دارد که ما در تایلند از این تیم شکست خوردیم و در اکثر دقایق بازی حرفی برای گفتن نداشتیم.

* اینجا تیم ملی است نه تاسیسات دریایی!
آقای شمسایی در تورنمنت تایلند و جام ملت‌ها که فرصت خوبی بود، نشان داد که نگرش و اعتقاد فنی ایشان، همان تفکرات سال 2016 است که خیلی مثمرثمر نخواهد بود؛ کما اینکه در آن مقطع نیز با تیم پر مهره تاسیسات دریایی از مسابقات باشگاه های آسیا حذف شد و ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ فوتسال باشگاهی ایران را رقم زد که یک ناکامی بزرگ برای فوتسال ایران محسوب می‌شود اما در کمال تعجب شاهد هیچ تغییر و یا واکنشی از سوی مسئولان تیم تاسیسات نبودیم و این اتفاق نادر در نهایت منجر به انحلال تیم و از بین رفتن امتیاز تیم پایتخت شد اما الان بحث ملی مطرح است و تیم ملی متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است و تبعات عدم نتیجه‌گیری آن، متوجه همه اقشار علی الخصوص اهالی فوتسال اعم از مربی، بازیکن، داور و ... می‌شود.

* رییس فدراسیون تیم ملی را از این مسیر اشتباه خارج کند 
انتظار می‌رود رییس محترم فدراسیون به عنوان متولی این رشته همان‌گونه که به درستی با تدبیر  مخالفت خود را با استعفای غیر مسئولانه آقای شمسایی در آن مقطع حساس اعلام کرد، در شرایط فعلی نیز به خاطر آینده فوتسال و نگرانی‌هایی که اهالی فوتسال از شرایط کنونی تیم ملی دارند، تصمیم منطقی و درستی را اتخاذ کند و تحت تاثیر حمایت ها و توجیه های غیر علمی و غیر کارشناسی که برای این اتفاق ناخوشایند صورت می گیرد و مردم و اهالی فوتسال را شوکه کرده، قرار نگیرند و تیم ملی را از این مسیر اشتباهی که می‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد بازگردانند.

دیدگاه‌ها