کد خبر : 1848605 | 25 مهر 1401 ساعت 08:37 | 48.9K بازدید | 13 دیدگاه

خداحافظی شنسوکه ناکامورا در 44 سالگی؛

اسطوره فوتبال ژاپن کفش‌هایش را آویخت

شنسوکه ناکامورا اسطوره فوتبال ژاپن در 44 سالگی تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند.

اسطوره فوتبال ژاپن کفش‌هایش را آویخت

به گزارش "ورزش سه"، اسم و فامیلی‌ خوش‌آهنگ، چهره جذاب و البته یک توانایی خارق‌العاده کافی است تا حتی با حضور حداقلی در تلویزیون یک کشور غرب آسیایی، به ذهن طرفداران فوتبال در این کشور رسوخ کنید و ماندگار شوید. این توصیف موقعیت فوتبالیستی است که بعد از تیم طلایی ژاپن 1998 ظهور کرد و به نماد تیمی تبدیل شد که دو جام ملت‌های متوالی را بالای سر برد و نسلی از لژیونرها را تحویل فوتبال اروپا داد.

او شنسوکه ناکاموراست؛ بازیکنی نه چندان بلند قامت که با موهای لخت و نامرتب، با شماره پیراهن 10 یا 25 و حضور همیشگی در مرکز زمین، توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد. ابتدا با یوکوهاما مارینوس درخشید و به تیم‌ملی ژاپن رسید و سپس موردتوجه تیم‌های اروپایی قرار گرفت و راهی رجینا در ایتالیا شد. تیمی تازه صعودکرده به سری آ که از خرید شنسوکه سر از پا نمی‌شناخت و پیراهن شماره ده خود را هم از تن یک هافبک ایتالیایی بیرون آورد و تقدیم این ستاره ژاپنی کرد.

1754053

شنسوکه در رجینا درخشید و در فصل نخست 32 بازی انجام داد و با 7 گل، برترین گلزن تیمش لقب گرفت و به بقای رجینا در لیگ ایتالیا کمک کرد. اما یک مصدومیت سخت در فصل بعدی، مسیر پیشرفت ناکامورا را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا این ستاره ژاپنی در دوره بعد از جام جهانی نتواند به شرایط ایده‌آل بازگردد.
اما پیش از این مصدومیت، ناکامورا با کاشته‎‌های استثنایی که شاید چندتایش در گوشه ذهن طرفداران ایرانی هم باقی مانده باشد، به کانون توجهات رفت و در رقابت با دیوید بکام، رونالدینیو، جورجینیو و... برای بهترین شوتزن و ضربه ایستگاهی‌زن فوتبال جهان قرار گرفت.

1754055

بازی با برزیل در جام کنفدراسیون‌ها، یکی از بهترین نمایش‌های این بازیکن بود. جایی که در نیمه اول با یک شوت استثنایی دروازه برزیل را گشود و زیکو، سرمربی وقت ژاپن، را به آسمان فرستاد. در نیمه دوم ناکامورا از روی ضربه ایستگاهی دروازه برزیل را تهدید کرد که شوتش به تیرک دروازه خورد و در ادامه مهاجم هم‌تیمی گل تساوی را به ثمر رساند.

1754054

او بازیکنی است که در جام جهانی 2006 نیز موفق به گلزنی شد و دروازه استرالیا (نماینده اقیانوسیه) را گشود اما شاید یکی از خاطره‌انگیزترین گل‌هایش مربوط به زمانی باشد که با سلتیک در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت و دو بار از روی ضربه ایستگاهی دروازه منچستریونایتد و ون‌درسار را گشود؛ با ضرباتی باورنکردنی که نام ناکامورا را جهانی کرد.

ناکامورا در ادامه بازی برای اسپانیول در لالیگا را هم تجربه کرد و در این تیم با سرمربیگری پوچتینو، یک فصل را گذراند اما شرایط برایش خوب پیش نرفت تا در آستانه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به جی لیگ بازگردد.

1754052

وبسایت نیکان اسپورت «جادوگر» را یکی از القاب این بازیکن دانسته و نوشته که او جزو بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال آسیاست و چه بسا در رقابت با چند بازیکن دیگر، شوتزن‌ترین بازیکن قاره کهن نیز باشد.

شنسوکه که ساعتی پیش خداحافظی خود از فوتبال در پایان این فصل لیگ ژاپن را اعلام کرد، تاکنون دو جام ملت‌ها را با تیم ملی کشورش بالای سر برده و 3 قهرمانی لیگ اسکاتلند را در کارنامه دارد اما به دلیل قوانین عجیب AFC در عدم مشمولیت فوتبالیست‌های لژیونر برای جایزه مرد سال آسیا، هرگز توپ طلای قاره را به دست نیاورد.

این فوتبالیست 44 ساله و چپ‌پا می‌گوید از مدت‌ها قبل به بازنشستگی فکر می‌کرده و حالا پس از 26 سال فوتبال حرفه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. پس از جراحی پای راست و مشکل در مفصل پای چپ و ایجاد عفونت در پایی که جراحی موفق را پشت سر گذاشته بود. البته با تمام این مسائل این فصل چند باری برای یوکوهاما بازی کرد و با چند شوت استثنایی، خود را به عنوان یک چهره شاخص و کارآمد نشان داد.

نکته جالب اینکه ناکامورا چندی پیش پیراهن شماره 10 را از تن بیرون آورد و به یاسا نوگا داد و پیراهن شماره 25 را برداشت؛ او در این‌باره گفت: «بهتر است جوان‌تر‌ها صاحب این پیراهن باشند.» او حالا کفش‌هایش را به دیوار آویخته و منتظر پایان فصلی است که آخر کار یکی از بهترین‌های تاریخ فوتبال آسیا خواهد بود.

دیدگاه‌ها