کد خبر : 1850997 | 08 آبان 1401 ساعت 23:52 | 35.5K بازدید | 7 دیدگاه

مقابله با فولاد با تاکتیک خودش!

ورق‌هایی که ژنرال برای نکونام رو کرد

امیر قلعه‌نویی با یک استراتژی غافلگیر کننده برای نکونام توانست سه امتیاز مهم هفته را بگیرد.

ورق‌هایی که ژنرال برای نکونام رو کرد

به گزارش "ورزش سه"، هفته‌ی یازدهم و پایانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یک دیدار حساس و البته جذاب را در دل خود داشت؛ دیدار فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان در اهواز. فولاد پس از شکست هفته‌ی گذشته‌ی خود مقابل نساجی در قائم‌شهر نیاز به پیروزی در این دیدار داشت تا به طلسم ۵ هفته پیروز نشدن خود پایان دهد، گل‌گهر هم برای حفظ جایگاه خود در میان ۴ تیم بالای جدول، نیاز به کسب هر سه امتیاز این مسابقه داشت.

برد فولادین گل‌گهر در اهواز!
فولاد خوزستان زیر نظر جواد نکونام در اغلب بازی‌های خود با تیم‌های بزرگ عادت داشته مالکیت توپ را به تیم حریف واگذار کند. در همین فصل هم اهوازی‌ها در سه مسابقه مقابل سپاهان، استقلال و پرسپولیس، به ترتیب ۳۶/۵، ۳۶ و ۴۰/۳ درصد مالکیت داشته و البته ۵ امتیاز را هم کسب کرده اند. از سوی دیگر تیم نکونام نشان داده در بازی‌هایی که مالکیت توپ بسیار بالایی دارد، چندان در کسب نتیجه موفق ظاهر نشده است؛ برای مثال در همین بازی هفته‌ی قبل با نساجی، اهوازی‌ها علی‌رغم مالکیت ۶۷/۴ درصدی، مقابل حریف خود مغلوب شدند.

دو نکته‌ی بالا باعث شد تا گل‌گهر با استراتژی درست واگذاری کامل توپ و میدان به فولاد وارد زمین شود. مسئله‌ای که در نهایت منجر به کم‌ترین مالکیت توپ گل‌گهر در این فصل( ۲۹/۴ درصد) و کسب هر سه امتیاز مسابقه برای آن‌ها شد.

شکل دفاعی گل‌گهر به دو مدافع میانی فولاد اجازه‌ی بازی در کانال‌های طولی با دو وینگر به داخل‌زده‌ی‌شان، انصاری و غفوری و هم‌چنین بازی با مهاجم نوک تنومندشان، علی قربانی، را می‌داد.

1758208
تصویر ۱: الگوی دفاعی گل‌گهر؛ کی‌روش وظیفه داشت پاس عرضی دو مدافع میانی فولاد را به یک‌دیگر ببندد و کم‌تر روی این دو فشار وارد می‌کرد. در مرکز زمین یک تقابل ۳ به ۳ بین هافبک‌‌های دو تیم شکل گرفته بود. دو وینگر گل‌گهر هم وظیفه داشتند روی دو مدافع کناری فولاد بروند.
1758209
تصویر ۲: شکل دفاعی گل‌گهر به مدافعان میانی فولاد امکان ارسال پاس طولی در کانال‌ها را می‌داد.
1758211
تصویر ۳: در این صحنه می‌بینید که فشار لازم از سوی شکاری، وینگر راست گل‌گهر، روی شاه‌عباسی، دفاع چپ فولاد، وارد نمی‌شود همین مسئله به مدافع فولاد امکان بازی مستقیم با علی قربانی را فراهم می‌آورد.
1758210
تصویر ۴: بعد از ارسال پاس توسط شاه‌عباسی برای قربانی، می‌بینید در منطقه‌ی احتمالی فرود آمدن توپ سوم، برتری عددی با سیرجانی‌هاست.

اما مسئله آن جا بود که بعد از رسیدن توپ به عناصر تهاجمی فولاد در ۱/۳ دفاعی گل‌گهر، یا مدافعان گل‌گهر با اعمال خطا حمله‌ی فولاد را متوقف می‌کردند، یا هافبک‌های گل‌گهر توپ‌های سوم سرگردان تولید شده را جمع می‌کردند یا خود عناصر تهاجمی فولاد در زمینه‌ی ارسال پاس نهایی یا زدن شوت آخر، بی‌دقت بودند. نتیجه آن بود که فولاد علی‌رغم مالکیت تقریبا‌ً ۷۰ درصدی در این مسابقه، تنها ۰/۵۹ امید گل و ۵ شوت در چهارچوب( از مجموع ۱۵ شوت زده شده) داشت و تک گل آن‌ها هم در وقت‌های اضافه روی یک توپ سرگردان و هنرنمایی فردی علی‌رضا کوشکی حاصل شد.

1758212
تصویر ۵: یک بار دیگر ایوب والی یک پاس را به قصد علی قربانی در کانال طول ارسال می‌کند.
1758213
تصویر ۶: باز هم در منطقه‌ی توپ سوم برتری عددی با گل‌گهر است و آن‌ها به راحتی آیاندا پاتوسی را کنترل می‌کنند.
1758214
تصویر ۷: در این صحنه هم می‌بینید وریا غفوری در فضای بین خطوط گل‌گهر صاحب توپ شده و یکی از مدافعان میانی گل‌گهر هم برای مهار او از خط دفاع جدا می‌شود. اما عقب آمدن هر دو وینگر گل‌گهر باعث شده تا آن‌ها نفرات کافی را برای پوشش فضای پشت مدافع میانی جداشده داشته باشند.

از سوی دیگر دفاع بسیار سازمان‌یافته‌ی سیرجانی‌ها به‌خصوص در ۱/۳ دفاعی خودی که با حمایت عالی وینگر‌های آن‌ها از مدافعان کناری‌شان امکان‌پذیر می‌شد، هم تأثیر مهمی در عملکرد تهاجمی ضعیف فولادی‌ها داشت. ضمن این که با آغاز نیمه‌ی دوم انتقالات بسیار خطرناک تیم قلعه‌نویی از فاز دفاع به فاز حمله هم شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ انتقال‌هایی که روی سرعت بالای دو وینگر تیم، شکاری و‌ تبریزی، و فرار‌های این دو در کانال‌های دفاعی فولاد سوار بود. 

1758216
تصویر ۸: در صحنه‌ی گل اول سیرجانی‌ها، باز هم والی یک پاس را در کانال طول برای مهدی شیری که به داخل زده است ارسال می‌کند.
1758218
تصویر ۹: مشارکت خوب مرتضی تبریزی، وینگر چپ گل‌گهر، در کار‌‌های دفاعی باعث می‌شود او پاس شیری به غفوری را قطع کند و پایه‌گذار انتقال دفاع به حمله‌ی منجر به گل گل‌گهر شود.
1758219
تصویر ۱۰:  پاس از تبریزی به کی‌روش و بعد از کی‌روش به رضا شکاری ارسال می‌شود که به عنوان وینگر راست گل‌گهر، از فضای بین مدافعان فولاد فرار کرده است.
1758220
تصویر ۱۱: نمای بالا از ارسال پاس فوق‌العاده‌ی کی‌روش برای شکاری در فضای بین مدافعان فولاد.
1758221
تصویر ۱۲: انتقالی دیگر از فاز دفاع به حمله توسط گل‌گهر؛ آرمین سهرابیان، دفاع چپ نیمه‌ی دوم گل گهر، بلافاصله پس از تصاحب توپ یک پاس پشت دفاع راست فولاد برای مرتضی تبریزی ارسال می‌کند.
1758222
تصویر ۱۳: ادامه‌ی صحنه‌ی قبلی و فرار تبریزی پشت سر شیری.
1758223
تصویر ۱۴: انتقال دفاع به حمله‌ی منجر به گل دوم گل‌گهر؛ فرار تبریزی و سهرابیان در دو کانال پشت مدافعان کناری فولاد.

گل‌گهر سیرجان یکی از تیم‌های انعطاف‌پذیر این فصل در بعد تاکتیکی نشان داده است. آن‌ها در برخی بازی‌های بزرگ این فصل، مثل دیدار با استقلال، سپاهان و فولاد، با واگذاری مالکیت توپ به حریفان، رو به فوتبال واکنشی آورده و عملکرد جالب توجهی هم داشته اند. از سوی دیگر و در مقابل برخی رقبا مثل نساجی و ملوان، بازی بسیار مالکیت‌محور با خلق موقعیت‌های بسیار را به نمایش گذاشته‌اند. این انعطاف‌پذیری تاکتیکی تیم قلعه‌نویی باعث می‌شود استراتژی آن‌ها پیش از هر مسابقه چندان برای رقبا قابل حدس نباشد.

فولاد خوزستان هم با وجود این که فصل را بسیار خوب آغاز کرد، درست بعد از انتشار خبر اضافه شدن جواد نکونام به کادرفنی تیم ملی، دچار تزلزل شد و در ۵ هفته‌ی اخیر در کسب پیروزی ناکام‌ بوده است و باید دید در ادامه‌ی فصل آن‌ها چه روندی را در پیش خواهند گرفت.

فصل لیگ برتر برای بازه‌ای حداقل یک و نیم ماهه به پایان رسیده و احتمالاً این وقفه‌ی‌ طولانی برای تیم‌های مختلف خروجی‌های متفاوتی خواهد داشت. ظهور مدعیان قهرمانی و البته سقوط جدید؟ گذر زمان ثابت خواهد کرد!
علی کمانگری

دیدگاه‌ها