کد خبر : 1852001 | 14 آبان 1401 ساعت 19:06 | 23.7K بازدید | 8 دیدگاه

گزارشی از یوزهای ایرانی، برای جدال در قطر

آنالیز ایرانی - انگلیسی تیم کی‌روش در گاردین!

روزنامه گاردین در گزارشی به بررسی تیم ملی ایران پرداخته و اینکه کی‌روش به دنبال عملکرد خوب در جام جهانی است.

آنالیز ایرانی - انگلیسی تیم کی‌روش در گاردین!

به گزارش "ورزش سه"، زمان زیادی تا آغاز رقابت های جام جهانی باقی نمانده و رسانه های دنیا سعی دارند تا آخرین آپدیت خبری و اطلاعاتی از تیم های حاضر در این پیکارها را منتشر کنند. روزنامه گاردین نیز یکی از این رسانه هاست که به بررسی تیم ملی ایران پرداخته است.  

این روزنامه در بخش مربوط به معرفی تیم ملی ایران نوشته است: این مقاله بخشی از شبکه کارشناسان گاردین در جام جهانی 2022 است که همکاری بین برخی از بهترین سازمان های رسانه ای از 32 کشوری است که در این رقابت ها حضور دارند. گاردین هر روز پیش‌نمایش‌هایی را از 2 کشور در آستانه شروع مسابقات منتشر می‌کند. بخش مربوط به ایران را می توانید با قلم بهنام جعفرزاده که مطلب او به نمایندگی از ورزش سه در روزنامه گاردین به چاپ رسیده را در زیر بخوانید:

راهنمای تیم های حاضر در جام جهانی 2022، قسمت ششم: ایران
کارلوس کی روش به سرمربیگری بازگشته است، اما به دنبال سبکی پیش‌روتر در زمین باشید.

شیوه بازی:
استحکام دفاعی و به ثمر رساندن گل در ضدحملات، ویژگی اصلی تیم ملی بوده و به کارلوس کی روش کمک کرد تا محبوبیت بی‌سابقه‌ای خود را در اولین دوره سرمربیگری خود بین سال‌های 2011 و 2019 شکل دهد. اما تیم ملی برابر قدرت های بزرگ فوتبال از جمله آرژانتین در جام جهانی 2014 برزیل و برابر اسپانیا در جام جهانی 2018 روسیه یک بر صفر شکست خورد. جایی که آنها با پرتغال نیز 1-1 مساوی کردند. نمایش مقابل لیونل مسی آرژانتینی، ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که پس از شکست با اختلاف کم، جشن و سرور در خیابان ها برپا شد.

1759852

نقطه ضعف بزرگ تاکتیک‌های کی‌روش این بود که ایران تنها در مقابل حریفان ضعیف‌تر موفق به گلزنی می شد. آنها قادر به تسلط بر بازی ها نبودند و وقتی بازیکنان برای خلق موقعیت پیش می رفتند، خط دفاعی آسیب پذیر بود. در آخرین بازی تیم کی‌روش در اولین دوره‌ حضورش روی نیمکت ایران، تیم ملی در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 یک گل شلخته مقابل ژاپن دریافت کرد و وقتی برای گل تساوی فشار آورد، 2 گل دیگر نیز دریافت کرد.

کی روش البته کاملا تغییر نکرده است. مسئولیت هنوز بر دوش دفاع مستحکم است، اما 2 بازی دوستانه در سپتامبر (پیروزی یک بر صفر برابر اروگوئه و تساوی یک – یک مقابل سنگال) نشان داد که ایران در تلاش است بیشتر، از عقب بازی کند و حریف را بالاتر از زمین تحت پرس قرار دهد.

1759855

آنها احتمالا در جام جهانی با ترکیب 4-1-4-1 بازی خواهند کرد و سوال اصلی این است که چه کسی در خط حمله به میدان می رود. سردار آزمون می تواند گزینه مورد علاقه او باشد اما دچار مصدومیت شده است. اگر او آمادگی لازم را نداشته باشد، احتمالا مهدی طارمی از ابتدا وارد میدان می شود. اگر آزمون بتواند بازی کند، طارمی احتمالا به عنوان وینگر چپ کار را شروع خواهد کرد.

1759853

مربی:
کارلوس کی روش. دست راست سابق سرالکس فرگوسن در بین هواداران فوتبال ایران به قدری محبوب است که آنها هیچ مشکلی درباره جایگزینی او با دراگان اسکوچیچ نداشتند. مربی کروات از 18 بازی که سرمربی بود، در 15 بازی تیمش پیروز شد و قبل از اخراج در اوایل سال جاری، ایران را به جام جهانی رساند. حتی شرایط عجیبی که کی روش در آن بازگشت، روحیه را تضعیف نکرد. این سومین باری است که کی روش ایران را در جام جهانی هدایت می کند اما بر عکس دفعات قبل، این بار این ایران بود که او را به آنجا رساند. در واقع او نتوانسته بود با کلمبیا و مصر به قطر برسد. اگر اوضاع خوب پیش برود ممکن است قرارداد کوتاه مدت خود را تمدید کند و در جام ملت های آسیا که تابستان آینده در قطر برگزار می شود نیز، بماند.

1759854
1759859

بازیکن ستاره:
«متاسفم که این پسر خیلی زودتر به فوتبال اروپا نرفت. این مسئله تقصیر من است.» پدر مهدی طارمی چند ماه پیش در یک برنامه تلویزیونی گریه کرد و افکار او تقریباً افکار همه مردم ایران را تکرار کرد. پس از سال ها گلزنی در ایران و قطر، سرانجام در سال 2019 به پرتغال رفت و به ریو آوه پیوست و یک سال بعد نیز به پورتو منتقل شد. او به طور میانگین، در هر بازی که در اروپا انجام می دهد و همچنین برای ایران، یک گل می‌زند. طارمی 30 ساله، بعد از موقعیتی که در آخرین لحظات دیدار برابر پرتغال در جام جهانی 2018 از دست داد، راه زیادی را پیموده است. به نظر می رسد که او در حال بهتر شدن است و از این واقعیت که تمام برندگان اخیر توپ طلا 30 سال یا بیشتر بوده اند، احساس آرامش می کند.

1759856

ستاره قدرندیده:
زمانی که سعید عزت‌الهی در سال 2014 به عنوان یک جوان 17 ساله به تیم B اتلتیکو مادرید رفت، همه انتظار داشتند که او یک حرفه باشگاهی درخشان در پیش داشته باشد. شاید کاملاً اینطور نبود - او اکنون با وایله در دانمارک است و زمان قابل توجهی را در روسیه گذرانده است - اما داستان با تیم ملی متفاوت است. او یک بازیکن اصلی و آغازکننده برای ایران است، میزان تلاش او مورد استقبال همه قرار می گیرد. غیبت او در اولین بازی ایران در روسیه 2018 به شدت احساس شد و کی روش امیدوار است که این بار دیگر دچار سردرد نشود.

1759857

بزرگترین بازیکن تاریخ تیم ملی:
چه کسی جز مردی که تا زمانی که کریستیانو رونالدو سال گذشته رکورد 109 گل خود را شکست، بهترین گلزن جهان در سطح بین المللی بود؟ با گذشت نزدیک به 2 دهه از آخرین حضورش در تیم ملی، علی دایی (نام مستعار او شهریار در زبان فارسی به معنای شاه) همچنان پسر فوتبال ایران است. او یکی از 8 اسطوره فیفا بود که در قرعه کشی جام جهانی قطر شرکت کرد، اما پس از درگیری هایی که با رئیس باشگاه داشت، به مدت سه سال از مربیگری محروم شد.

دیدگاه‌ها