کد خبر : 1852485 | 17 آبان 1401 ساعت 14:17 | 11.5K بازدید | 1 دیدگاه

در نابود کردن فوتبال استان موفق‌ترین بودید؛

عباسی: تا اسم فوتبال می‌آید همه فرار می‌کنند

«خراسان موش آزمایشگاهی فوتبال کشور است؛ دست همه تیم‌ها در سراسر کشور در جیب دولت است اما دست خراسان باید در جیب اشخاص و هواداران باشد.»

عباسی: تا اسم فوتبال می‌آید همه فرار می‌کنند

به گزارش ورزش سه، کنار گذاشتن شهرخودرو از جدول مسابقات لیگ آزادگان، این سوال را برای هواداران فوتبال ایجاد کرد که چرا سرنوشت تمام تیم‌های فوتبال استان خراسان به این شکل رقم می‌خورد و مقصر این اتفاقات در مشهد چه کسی است؟

به همین بهانه به سراغ محمدرضا عباسی مالک سیاه جامگان رفتیم و از او درباره مشکلات تیم‌های مشهدی و اتفاقاتی که این تیم‌ها را به انحلال نزدیک می‌‌کند سوال کردیم و او ضمن پاسخ به سوالات ما به گلایه از هیئت فوتبال استان خراسان رضوی پرداخت و نقش آن را در انحلال سیاه جامگان و شرایط فعلی شهرخودرو پررنگ دانست.

* تیم‌های مشهدی با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

در ابتدا از عباسی درباره مسیری که تیم‌های استان خراسان طی می‌کنند و در آن به انحلال نزدیک می‌شوند سوال کردیم که او در پاسخ گفت: دلیل اصلی این اتفاقات، مشکلات اقتصادی است. متاسفانه خراسان موش آزمایشگاهی فوتبال ایران است و تمام خصوصی‌سازی‌ها باید در خراسان انجام شود؛ دست همه تیم‌ها در سراسر کشور در جیب دولت است اما دست خراسان باید در جیب اشخاص و هواداران باشد. این قسمت اصلی ماجرا است و باعث می‌شود تیم‌ها این مسیر را طی کنند.

وی افزود: در چهار سال اخیر دو تیم نابود شدند؛ سیاه جامگان سه سال پیش از بین رفت و امسال هم شهرخودرو همان مسیری را طی کرد که ما رفتیم، منتها ما متوجه شدیم که قرار است کیسه گل بشویم و با وجود اینکه من تیم را به استان واگذار کرده بودم، زمانی که دیدم حمایتی صورت نمی‌گیرد و این تیم مایه آبروریزی می‌شود، منحل کردم اما متاسفانه در شهرخودرو اجازه دادند تیم ۱۰-۱۱ گل بخورد و مایه سرشکستگی فوتبال خراسان در تاریخ بشود. این اتفاق خاص مقصران زیادی دارد؛ از همه ورزشی‌های استان خراسان و مسئولین استان گرفته تا اداره کل تربیت بدنی تا هیئت فوتبال و خود باشگاه شهرخودرو که تیم بدون مطالعه به آنها داده شد و نتوانستند اداره کنند.

* هیئت فوتبال چقدر مقصر است؟

سپس اظهارات مسئولان هیئت فوتبال خراسان را برای عباسی بازگو کردیم و گفتیم آنها مدعی هستند با توجه به اینکه شهرخودرو مالک دارد، آنها اجازه هیچگونه دخالتی را ندارند. او در‌ پاسخ گفت: هیئت فوتبال نمی‌تواند بگوید چون تیم مالک دارد، من دخالت نمی‌کنم. هیئت فوتبال که در همه تیم‌ها دخالت می‌کند؛ چطور اینجا دخالت ندارد؟ دعوایی که بین هیئت و مدیران شهرخودرو اتفاق افتاد، مایه نابودی این تیم شد. من قبلا هم گفته بودم این دعواها به نفع فوتبال نیست اما متاسفانه هیچکس گوش نکرد و حالا این خطر هست که این تیم هم نابود بشود. متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت. مگر می‌شود هیئت فوتبال که متولی فوتبال است بگوید به ما ربطی ندارد؟ کار هیئت فوتبال دقیقا چیست؟ اینکه مشکلات تیم را حل کنند. درست است که تیم مالک داشت اما چطور سال قبل هیئت فوتبال توانست آن را اداره کند و کمک کردند؟ حتما که نباید تیم دست خودشان می‌بود؛ می‌توانستند کمک کنند و تیم هم در اختیار مالک باشد. مالکیت ثبتی این تیم برای آقای حمیدوای بود اما مالکیت معنوی آن برای مردم خراسان بود.

او ادامه داد: الان چه کسی جوابگوی این افتضاح فوتبالی است؟ باز هم یک فاجعه فوتبالی دیگر در خراسان رخ داد و سرخوردگی این ماجرا فقط برای هواداران است. البته شرایط خراسان به همین شکل است؛ وضعیت فوتسال، فوتبال بانوان و ... واقعا بد است. دوستان با وعده‌های عالی آمدند و ما خودمان هم جزو حامیان آنها بودیم ولی متاسفانه اشتباه کردیم. نه فقط ما، بلکه خیلی از فوتبالی‌های خراسان اشتباه کردند. نکته جالب این است که همین دوستان ادعا می‌کنند که بهترین و موفق‌ترین هیئت فوتبال ایران هستند؛ موفقیت در چیست؟ شاید ماموریت این بوده که فوتبال خراسان نیست و نابود بشود. اگر ماموریت و برنامه این بوده، واقعا موفق بودند و من به آنها تبریک می‌گویم.

1040749

* نقش هیئت فوتبال در انحلال سیاه جامگان؟

از عباسی درباره نقش هیئت فوتبال در سرنوشت سیاه جامگان نیز سوال کردیم که او گفت: در آن دوره، زمانی که تیم سقوط کرد، من اعلام کردم که دیگر تمایلی به تیم‌داری ندارم و شهرداری، شورای شهر و شخص شهردار وقت من را خواستند و گفتند بیا کمک کنیم تا این تیم مجددا احیا شود اما من گفتم دیگر توان ندارم و این تیم و این شما. پس از آن جلسات متعددی هم برگزار شد و گفتند تیم را واگذار کنیم که من اختیارات تیم را به هیئت فوتبال و آقای خداداد عزیزی واگذار کردم ولی متاسفانه دوستانی که وعده کمک داده بودند، کمک نکردند. از طرفی قرار بود شورای شهر و شهرداری هم کمک کنند تا دوستان کار اجرایی تیم را انجام بدهند اما کمک نکردند و عزیزان هم دنبال کار خودشان رفتند و من هم علی‌رغم اینکه تیم را واگذار کرده بودم، انحلال تیم را خودم اعلام کردم و گفتم بیشتر از این آبروریزی نشود.

عباسی تصریح کرد: در واقع مسئولان وقت هیئت فوتبال، شورای شهر و شهرداری آن دوره مقصر این مسئله بودند چون قول داده بودند این کار را انجام بدهند. اگر قول نمی‌دادند شاید شخصی پیدا می‌شد و می‌توانست حداقل تیم را در لیگ دو نگه دارد ولی متاسفانه کمک نکردند و چوب هم لای چرخ گذاشتند و منحل هم کردند. از طرفی تعدادی از افرادی که در آن دوره در باشگاه کار می‌کردند، در هیئت فوتبال هم بودند و کار مشترک انجام می‌دادند اما گذشته و فدای سر مشهدی‌ها. به امید روزی که فوتبال خراسان از ناحیه ابومسلم طلوع کند و همه فوتبال‌دوستان استان کمک کنند تا یاد و خاطره آن تیم پرآوازه زنده شود و مردم لذت فوتبال را ببرند.

* ابومسلم، پیام، سیاه جامگان و شهرخودرو؛ دلیل این سرنوشت مشابه چیست؟

عباسی درباره دلیل تکرار این اتفاقات برای تیم‌های مشهدی توضیح داد: اصلا جای تعجب نیست. ما در خراسان انواع و اقسام کارخانه‌های دولتی خودرو و معادن را داریم اما هیچ کمکی به ورزش و فوتبال نمی‌شود. تیم‌های بزرگ صنعتی ما مثل سپاهان، ذوب آهن، فولاد، سایپا، پیکان و تیم‌های دولتی مثل استقلال و پرسپولیس همه دست در جیب دولت دارند اما متاسفانه در مشهد این‌طور نیست. مالک پیام سال قبل قصد داشت که این تیم را احیا کند و زحمت زیادی هم کشیدند و هزینه کردند اما آن‌ها را هم دلسرد کردند و فراری دادند و تیم به شمال و لیگ دو رفت. ساختار فوتبال مشهد، ساختار درستی نیست و باید شخم بخورد و از پایه درست بشود. اینکه فقط هندوانه زیر بغل هم بگذاریم و به قول مشهدی‌ها برای هم نوشابه باز کنیم کاری را درست نمی‌کند؛ همه می‌گویند این افتضاح‌ترین دوره هیئت فوتبال است اما خودشان می‌گویند ما بهترین کارنامه را داریم. اگر قصد کمک دارید با مسئولین سیاسی رایزنی کنید و حق فوتبال مشهد را از دولت و شرکت‌های دولتی بگیرید. با نماینده‌های مجلس، استانداری و ... مذاکره کنید و حق فوتبال مشهد را بگیرید. این یکی از وظایف بود که متاسفانه انجام نشد.

مالک سیاه‌جامگان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فوتبال مشهد در این دوره این بود که آقای اصولی درگیر فدراسیون فوتبال، کمیته فوتسال، کمیته بازرگانی فدراسیون و ... شدند و فوتبال مشهد را فراموش کردند. ایشان فوتبال استان را به دست دبیر خود سپردند که ایشان هم جوان و کم‌تجربه است و خیلی زمان می‌برد تا بتوانند خودشان به تنهایی این کار را پیش ببرند. اینکه برگزاری چهار مسابقه لیگ و استان و جوانان و نوجوانان بیلان کاری یک هیئت فوتبال بشود درست نیست. اگر قرار است این‌ها را با عنوان رزومه معرفی کنید بگویند تیم‌های پایه خراسان چقد رشد داشته‌اند؟ من که چیزی ندیده‌ام. من کارشناس فوتبالی نیستم اما به عنوان یک هوادار دلم می‌سوزد که در طی این چند سالی که من در فوتبال مشهد هستم این‌همه ناکامی  وجود داشته است. از سالی که ابومسلم تاسیس شده من اطراف این تیم‌ها بوده‌ام تا امروز. فقط ناکامی؛ یکسال شرایط خوب می‌شود و یک تیم سهمیه آسیا می‌گیرد و سال بعد سقوط می‌کند، مشکلات شروع می‌شود؛ دعواهای هیئت و مالک شروع می‌شود. این وضعیت در فوتبال مشهد عجیب و غریب است و امیدوارم این‌بار از ریشه درست شود.

* ضرر و زیان‌های تیم‌داری در ایران؟

عباسی درباره زیان‌هایی که پس از تیم‌داری در مشهد دید بیان کرد: بزرگترین ضرر من، ضرر جانی بود که با وجود این‌که چهار سال است تیم را رها کرده‌ام دائما مریض هستم. این اولین ضرر من بود. در بخش مالی هم من از سال ۸۹ تا ۹۷ تیم‌داری کردم و هزینه‌های تیم‌داری در آن زمان و املاکی که فروخته و هزینه فوتبال شده اصلا قابل محاسبه نیست. الان که به گذشته فکر می‌کنم حس میکنم مجنون بودم که این کار را کردم. در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای برای تیم‌داری برای افراد وجود ندارد؛  در دوره ای دارایی کمک می‌کرد و زمانی که کارخانه‌ای پای کار می‌آمد، هزینه‌هایی که انجام می‌داد از مالیاتش کسر می‌شد. اما الان هیچ چیز نیست و حتی عزت و احترام هم وجود ندارد. متاسفانه متولیان ورزش برای افرادی که در ورزش هزینه می‌کنند هیچ احترامی قائل نیستند و به همین دلیل هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد. با این‌حال خدا را شکر که امسال یک شرکتی پیدا شده و برای والیبال هزینه می‌کند و امیدوارم که نتیجه بگیرند و پشیمان نشوند و بمانند اما در فوتبال دیگر هیچ‌کس نیست و تا اسم فوتبال می‌آید همه فرار می‌کنند.

او افزود: من معتقدم کار باید به صورت اصولی درست شود. در حال حاضر عدالت در فوتبال وجود ندارد.اگر عدالت وجود داشت تمام پول‌هایی که خرج فوتبال می‌شود به صورت مساوی بین تمام تیم‌ها و رشته‌ها تقسیم می‌شد. الان که برای تیم‌های صنعتی و دولتی هزینه‌های چند صد میلیاردی می‌شود، تیم‌های شخصی چه کار می‌توانند بکنند؟امسال هم شک نکنید تیم‌هایی که شخصی‌تر هستند صدمه خواهند دید. در فوتبال کشور ما هیچ توجیهی وجود ندارد که بخش خصوصی ورود کند.

* سرپا شدن تیم بعد از کنار گذاشتن از جدول؟

با توجه به تجربه مشابه عباسی، از او پرسیدیم که با شرایط فعلی آیا این امکان وجود دارد که شهرخودرو دوباره بتواند احیا شود؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: به هیچ وجه. این تیم به لیگ سه رفت و ارزش امتیاز آن ۶۰۰-۷۰۰ میلیون و نهایتا یک میلیارد می‌شود. این تیم همین الان ۲۰ میلیارد بدهی هم دارد؛ اصلا به صرفه نیست که این تیم مجددا احیا شود. نهایتا چند وقت بعد با یک نام دیگر وارد فوتبال می‌شوند تا بدهی هم وجود نداشته باشد.

* پیامدهای انحلال تیم؟

عباسی درباره اتفاقاتی که پس از انحلال یک تیم رخ می‌دهد توضیح داد: پس از اینکه یک باشگاه منحل‌ می‌شود در واقع نیست و نابود می‌شود و افسردگی‌هایی برای هواداران و مسئولین و دست‌اندرکاران آن باشگاه به وجود می‌آید. برای مثال بیشتر هواداران سیاه‌جامگان، هواداران ابومسلم بودند و سیاه‌جامگان را نسل ابومسلم می‌دانستند و زمانی که تیم منحل شد خیلی ناراحت شدند. من امیدوارم که روزی ابومسلم اصلی برگردد و هواداران شاد شوند و روزهای تلخ فوتبال خراسان را فراموش کنند. از طرفی شما درنظر بگیرید شهری که زمانی خداداد، عنایتی، نیکبخت، بادامکی و ... را داشت امروز دو بازیکن هم در فوتبال ندارد. با این شرایط و با انحلال تیم‌ها همه استعدادها از بین می‌رود. در حال حاضر در رده‌های پایه تیمی وجود ندارد که بچه‌ها در آن رشد کنند و به تیم‌های بزرگسال برسند. با وجود این‌ که خراسان مهد استعدادهای ناب فوتبالی است الان هیچ رشد و شکوفایی وجود ندارد.

دیدگاه‌ها