کد خبر : 1853119 | 21 آبان 1401 ساعت 12:06 | 67.2K بازدید | 28 دیدگاه

آیا سانتوس از تن‌هاخ ایده می‌گیرد؟

با رونالدو یا بی رونالدو: مسئله این است

تردیدهایی درباره جایگاه و درخشش کریستانو رونالدو، ستاره پرتغالی، در تیم ملی این کشور در جام جهانی 2022 مطرح شده است.

با رونالدو یا بی رونالدو: مسئله این است

به گزارش "ورزش سه"، رونالدو در مراسم دریافت جایزه بهترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی که سپتامبر گذشته در پرتغال برگزار شد گفت که نه تنها در جام جهانی 2022 قطر حضور خواهد داشت، بلکه قصد دارد در یورو 2024 هم به میدان برود. 
ریکاردینیو، ستاره فوتبال پرتغال، نیز در مراسمی که همان شب برگزار شده بود به روی صحنه آمد تا از او هم تقدیر شود. 
این بازیکن در سخنرانی‌اش تاکید کرد که تصمیمش برای ترک تیم ملی در سال گذشته برای این که فرصت بیشتر به بازیکنان جوان بدهد درست بوده است. در همان لحظه که این صحبت‌ها مطرح شد، دوربین‌های حاضر در سالن بلافاصله واکنش رونالدو را در بین حضار نشان دادند. 
این‌طور به نظر می‌رسد که این طعنه ریکاردینیو به این ستاره منچستریونایتد بوده است. این هیاهو تا جایی بالا گرفت که این فوتسالیست مجبور شد روز بعد در توییترش اعلام کند که به هیچ وجه چنین منظوری نداشته است. 
جایگاه این بازیکن 37 ساله که در پرتغال با لقب «بزرگ‌تر از کلیسای کاتولیک» توصیف می‌شود هرگز تا این حد زیر سوال نرفته بود. 

1748473

روزنامه آبولا که قدیمی‌ترین و معروف‌ترین روزنامه ورزشی کشور پرتغال است اخیرا تیتری را روی جلدش برد که تاثیرگذاری این بازیکن در زمین بازی را زیر سوال می‌برد، «رونالدوی کمتر، پرتغال بیشتر.»
تیاگو فرناندز، مربی سابق پرتغال و کارشناس فعلی تلویزیون این کشور، حتی مدعی شد که دلیل حضور رونالدو در ترکیب اصلی این تیم در اکثر دیدارها این است که اوست که تصمیم می‌گیرد چه بازیکنی چند دقیقه بازی کند، نه فرناندو سانتوس. 
این بحث‌ها درباره رونالدو که اجازه دارد رفتار خاصی در تیم داشته باشد جدید نیست اما صحبت درباره آن همیشه ممنوع به نظر می‌رسید. اما حالا دیگر چنین چیزی وجود ندارد. 
رفتارهایی مانند جدا شدن از اردو برای تعطیلات زودتر از سایر بازیکنان، پرت کردن بازوبند کاپیتانی روی زمین بیشتر از یک بار و صحبت نکردن پس از شکست پرتغال در یورو 2020 بارها دیده شده است. او در حالی پس از عدم موفقیت تیمش حاضر نشد در این باره صحبت کند که رهبر تیم بود و ریکاردو رژوفه را به عنوان دست راست و بهترین دوستش در رختکن داشت. 
رونالدو برای اولین بار در طول دوران فوتبالش در حالی قدم به جام جهانی خواهد گذاشت که با تردیدهای بسیاری درباره این که آیا شایستگی حضور در این تیم را دارد یا خیر روبرو است.
آنتونیو تادیا، کارشناس RTP که از سال 1992 در حال پوشش مسابقات پرتغال است، به بی‌بی‌سی اسپورت گفت:«فدراسیون فوتبال پرتغال هرگز رفتار خاص و متفاوت با او را تایید نکرده است. هرچند ما نشانه‌هایی داریم که چنین موضوعی را تایید می‌کند. اما واقعیت این است که چنین چیزی غیرعادی نیست. 

1748481

مشخصا من از این رفتار دفاع نمی‌کنم و باور دارم که حتی بزرگترین ستاره‌ها باید رفتاری مانند سایر بازیکنان داشته باشند اما کمی احمقانه است اگر فکر کنیم که بازیکنی 39 ساله مانند په‌په یا بازیکنی 37 ساله مانند رونالدو مانند بازیکنی 20 ساله تمرین خواهد کرد چون چنین چیزی اصلا طبیعی نیست. 
اما بار دیگر این واقعیت وجود دارد که سانتوس پس از حذف از یورو 2020 گفت که از حمایت کریستیانو برخودار است، انگار این که این موضوعی مهم و ضروری برای ادامه کار او در این پست است و چنین چیزی خوب نیست. شاید این از دهان او در رفته باشد و شاید واقعا همینطور است. ما به طور دقیق از چیزی خبر نداریم.»
رونالدو در 9 بازی قبلی‌اش برای تیم ملی پرتغال پیش از جام جهانی نتوانسته است در هشت بازی گلزنی کند اما برخلاف اتفاقی که برای سایر بازیکنان قدیمی مانند روی پاتریسیو یا ژوائو موتینیو رخ داد، هیچ خدشه‌ای به جایگاه او در ترکیب اصلی وارد نشده است. 
این که او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال این کشور است باعث شده که مدیریت این شرایط برای سانتوس دشوارتر هم بشود. 
تادیا در این باره اظهار داشت:« من معتقدم که بیشتر هواداران پرتغال همچنان به کریستیانو به عنوان بهترین بازیکن دنیا نگاه می‌کنند اما تعدادی هم هستند که او را زیر سوال می‌برند. افراد بسیاری باور دارند که او هرطور دوست دارد بازی می‌کند. اگر بخواهد از محوطه جریمه خارج شود، خارج می‌شود. اگر بخواهد به کناره‌ها برود، می‌رود. اگر بخواهد در ترکیب اصلی باشد، قرار می‌گیرد. اگر بخواهد استراحت کند، روی نیمکت می‌نشیند. اگر بخواهد در زمین بماند، حتی اگر توصیه دیگری درباره حضورش در زمین بشود باز هم می‌ماند. 

1748672

بنابراین به خاطر همه این موارد، این هواداران به این باور رسیده‌اند که اختیار سانتوس دست رونالدوست و او هرکاری را که کریستیانو بخواهد انجام می‌دهد. من همچنان فکر می‌کنم که این بازیکن می‌تواند در ترکیب این تیم بسیار مفید باشد اما مهم این است که تعادل درستی درباره نحوه استفاده از او ایجاد شود چون او دیگر شرایط فیزیکی سابق را ندارد. نکته مهم این است که آیا او قادر به درک این موضوع هست یا خیر.»
جدای از تمام جنجال‌های پیرامون این بازیکن، یک نکته در اردوی پرتغال تغییری نکرده است: تمام هم تیمی‌های او در تمامی نشست‌های خبری از رونالدو به عنوان بهترین بازیکن دنیا نام می‌برند. 
برنده پنج توپ طلا که از حدود سال 2003 در تیم ملی حضور دارد حالا آماده است تا در پنجمین جام جهانی دوران فوتبالش به میدان برود. او با 117 گل زده بهترین گلزن دیدارهای ملی است و بیشترین بازی ملی را در اروپا با 191 بازی برای پرتغال در کارنامه دارد. 
او بازیکنی کلیدی در قهرمانی این تیم در یورو 2016 و لیگ ملت‌های اروپای 2019 بود و نگاه‌ها به فوتبال پرتغال را در خارج از این کشور به طور کامل تغییر داد. بازگشت به خانه از قطر با جام قهرمانی می‌تواند جایگاه او به عنوان یک اسطوره را بهبود ببخشد. 
تادیا اضافه می‌کند:« پرتغال پیش از کریستیانو، هرگز در فوتبال بزرگسالان هیچ جامی کسب نکرده بود، بنابراین او توانست این مانع را برای نسل آینده بردارد و به آنها نشان دهد که رسیدن به چنین دستاوردی فقط یک رویا نیست، بلکه دستاوردی است که همه آنها می‌توانند به آن برسند. این میراث اصلی او در تیم ملی پرتغال خواهد بود.»
منبع: بی‌بی‌سی اسپورت
 

دیدگاه‌ها