کد خبر : 1853361 | 22 آبان 1401 ساعت 18:52 | 20K بازدید | 11 دیدگاه

خط دفاعی ما هنوز آن انسجام لازم را ندارد

پرکاس: کی‌روش باید در جام جهانی تهاجمی بازی کند

رضا پرکاس می گوید که امیدوار است ایران یک بازی پرقدرت، روان‌تر و مالکانه‌تر را در جام جهانی به نمایش بگذارد.

پرکاس: کی‌روش باید در جام جهانی تهاجمی بازی کند

به گزارش "ورزش سه"، رضا پرکاس که در ابتدای این فصل به عنوان سرمربی صنعت نفت انتخاب شد، در نهایت به دلیل نتایجی که رضایت مدیران آبادانی را به دست نیاورد، به صورت توافقی جدا شد. حالا او در گفتگو با خبرنگار ما درباره جام جهانی به اظهار نظر پرداخته است.

پرکاس درباره تیم ملی و حضور در جام جهانی گفت: در هشت سالی که کی روش روی نیمکت تیم ملی بود، عملکرد او کاملا برای فوتبالدوستان مشخص است. شاخصه اصلی تیم ملی با حضور کی‌روش، می تواند نظم و دیسیپلین کاری و تیمی باشد. اگر هم بخواهیم به اعضای تیم بپردازیم، بیرانوند تجربه بین المللی را پیدا کرده و به دلیل حضور در لیگ بلژیک و پرتغال، بسیار پخته تر شده است.

او اظهار داشت: خط حمله تیم ملی با حضور طارمی و آزمون، یک نقطه قوت به شمار می رود. به خصوص طارمی که به یک گلزن تمام عیار تبدیل شده است. خط تهاجمی ما، حتی وینگر ها و هافبک‌ها، لژیونر هستند و توانایی حمل توپ و سرعت دادن به بازی را دارند. در مقابل خط دفاعی ما هنوز آن انسجام دفاعی و بازی سازی را ندارد. هنوز به آن نقطه که آنها در شرایط فشار و ضدحملات بتوانند خوب و منسجم بدون کمک هافبک‌ها بازی را اداره کنند، نرسیده‌ایم که این می‌تواند پاشنه آشیل تیم ملی ایران باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه این سومین دوره پیاپی حضور ما در جام جهانی است، امیدوارم این مسئله بتواند به تیم ملی کمک کند و بازی روان تری را از تیم کی‌روش ببینیم. در هشت سال گذشته، کی‌روش نشان داده بیشتر در فاز دفاعی و انسجام تیمی تمرکز دارد تا همه بازیکنان به زمین خودی برگردند و از آنجا پرس کنیم و بیشتر روی ضد حملات سریع کار کرده است. امیدواریم با توجه به وجود بازیکنان با تجربه تر و لژیونر، این رویه تغییر کند. چون شاکله اصلی و بالای ۸۰ درصد ترکیب را بازیکنان لژیونر تشکیل می دهند و یا کسانی هستند که در سال‌های گذشته لژیونر بوده اند. در نتیجه امیدواریم بازی روان تر و تهاجمی تری را نسبت به دو دوره قبلی جام جهانی از تیم کی روش شاهد باشیم.

سرمربی سابق صنعت نفت ادامه داد: در مجموع برگزاری جام جهانی می‌تواند نوید بسیار خوبی برای منطقه خاورمیانه باشد، چون برای اولین بار است که جام جهانی در این منطقه برگزار می‌شود. اگر ما بخواهیم نظر کلی روی تیم ها داشته باشیم، اکثراً مشخص است که از هر گروه کدام تیم ها صعود خواهند کرد. هر چند که فوتبال یکی از ورزش های غیر قابل پیش بینی است. همانطور که دیدید قبلاً سنگال در افتتاحیه جام جهانی ۲۰۰۲ فرانسه را شکست داد یا کاستاریکا تا مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد.

او ادامه داد: بنابراین روی کاغذ این گونه برآورد می‌شود که تیم های صعود کننده مشخص است اما همه چیز به اتفاقات داخل زمین بستگی دارد که چه نتایجی رقم خواهد خورد. ولی با توجه به آن شناختی که من از تیم ها دارم، به نظرم کشورهای آرژانتین، آلمان، برزیل، فرانسه و تا حدودی هم انگلیس و اسپانیا می توانند بخت های اصلی رسیدن به بازی فینال باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر چند که یک حسرت بزرگ در دل ورزش دوستان در این دوره وجود دارد که آن هم عدم حضور ایتالیا است. یعنی می‌توانم بگویم که جام جهانی بدون ایتالیا آن مزه و دلچسبی خاص خودش را ندارد. هرچند که از تیم‌هایی مانند بلژیک، هلند و پرتغال نیز نباید غافل شد. اما آن 6 کشور می توانند گزینه های رسیدن به فینال باشند.

این پیشکسوت فوتبال اظهار داشت: هر چند که ما می دانیم با توجه به نحوه صعود تیمها به دور بعد، حتی ممکن است آنها در مرحله یک هشتم نهایی نیز با یکدیگر دیدار کنند ولی اگر این اتفاق رخ ندهد، این 6 تیم یعنی آلمان، فرانسه، برزیل، آرژانتین، اسپانیا و انگلیس شانس رسیدن به نیمه نهایی را دارند. هرچند که من باز هم می‌گویم، اسپانیا تیم جوانی است. یعنی اگر اسپانیا با همین سیستم بخواهد در یورو ۲۰۲۴ و جام جهانی 2026 حضور پیدا کند، می تواند یک تیم مدعی باشد.

پرکاس در پایان گفت: امیدوارم تیم ملی ایران با یک بازی خوب، فارغ از نتایج و با ارائه یک بازی پرقدرت، روان‌تر و مالکانه تر در زمین حاضر شود. فوتبال دوستان از جام جهانی تجربه یک تیم دفاعی را دارند. کی روش با حضورش، وزن تیم ملی را بین المللی تر می‌کند و یک وجه خوبی به نیمکت ایران می دهد. در نتیجه با توجه به حضور هشت ساله‌اش، انتظار می رود او امسال تیم را روان تر وارد زمین کند و در فاز حمله، بیشتر به آنها اجازه خودنمایی بدهد تا فوتبالدوستان یک بازی تهاجمی تری را نسبت به 2 جام جهانی قبلی از ایران ببینند. چون ما اکنون تجربه سه بار حضور متوالی را داریم و باید نشان دهیم 2 دوره قبل بیهوده نبوده و هر دوره نسبت به دوره قبل ترش باتجربه‌تر شده ایم.

دیدگاه‌ها