کد خبر : 1857567 | 14 آذر 1401 ساعت 19:48 | 37.3K بازدید | 2 دیدگاه

خاص‌ترین سازه ساخته شده در قطر؛

نهصد و هفتاد و چهار: این ورزشگاه امشب می‌میرد

ورزشگاه 974 که یکی از هفت ورزشگاه ساخته شده توسط قطری‌ها برای میزبانی از جام جهانی بوده، امشب و پس از میزبانی از آخرین مسابقه ناپدید خواهد شد.

نهصد و هفتاد و چهار: این ورزشگاه امشب می‌میرد

به گزارش "ورزش‌سه"، این همان چیزی است که مسئولان برگزاری مسابقات درباره استادیوم 974 گفته‌اند؛ ورزشگاهی در کنار بندری در دوحه با ظرفیتی 40 هزار نفری که اجزای تشکیل دهنده آن از ظروف کانتینرهای حمل بار و فولاد قابل بازیافت ساخته شده است.
قطری‌ها گفته‌اند این استادیوم پس از پایان مسابقات به طور کامل برچیده خواهد شد و به مناطقی از دنیا ارسال می‌شود که نیاز به زیرساخت دارند. این اقدام قطری‌ها با تحسین کارشناسان خارجی مواجه شده، ولی آنها معقتدند قطر باید اطلاعات بیشتری درباره اینکه چه بر سر این ورزشگاه خواهد آمد ارائه کنند.

1775792

یک کارشناس صنعتی متخصص در این حوزه می‌گوید:« طراحی برای جداسازی قطعات اصلی یکی از اصول اساسی یک ساختمان پایدار است. این موضوع امکان بازسازی طبیعی یا استفاده مجدد برای عملکرد دیگری را فراهم می‌‌کند.» 
استادیوم 974 نامش از کد کشور قطر و تعداد کانتینرهای به کار رفته در این استادیوم گرفته شده و تنها استادیومی است که تهویه هوا ندارد و به همین دلیل در طول مسابقات برای برگزاری بازی‌های عصر مورد استفاده قرار گرفت و دیدار امشب برزیل و کره‌جنوبی که آخرین میزبانی این ورزشگاه است هم گویای همین مطلب است.

1775789

معماران استادیوم 974 که دو استادیوم دیگر را در جام جهانی قطر هم ساخته‌اند، می‌گویند ایده اصلی آنها این است که از ساختن فیل سفید (اصطلاحی برای توصیف دارایی که نمی‌توان به سادگی از آن رها شد و هزینه نگهداری آن بیشتر از فایده آن است) جلوگیری شود تا اتفاقی که در آفریقای جنوبی، روسیه و برزیل افتاد دیگر تکرار نشود.
قطر البته توضیحی نداده که قطعات این استادیوم پس از مسابقات به کجا خواهد رفت یا حتی چه زمانی تخریب خواهد شد. سازمان‌دهندگان گفته‌اند که این ورزشگاه می‌تواند برای ساخت یک مکان به همان اندازه در جای دیگر یا چندین استادیوم کوچک‌تر تغییر کاربری دهد.

1775791

در این بین البته قطری‌ها در کنار تحسین‌هایی که این اقدامشان به همراه داشته با انتقاداتی به دلیل پرداخت کم به کارگران مهاجر برای ساختن استادیوم‌‌ها مواجه شده‌اند، اما آنها معتقدند که منتقدان اصلاحات قانون کارگری چند سال اخیر را نادیده گرفته‌اند. انتقاد دیگر درباره حمل و نقل کانتینرها و تولید گازهای گلخانه‌ای است که فعالان محیط زیست را حساس کرده است.
با این حال این ورزشگاه تعجب تماشاگران حاضر در قطر را هم به همراه داشته و یکی از تماشاگران در این مورد آن اینطور احساس خود را توصیف کرده است:« وقتی وارد ورزشگاه شدم، فقط داشتم بررسی می‌کردم که آنها اینجا را چطور ساخته‌اند.» 

1775790


استادیوم 974 که تا پیش از دیدار برزیل و کره‌جنوبی میزبان شش مسابقه جام جهانی 2022 بوده، سرانجام امشب کارش در مهم‌ترین تورنمنت جهان تمام می‌شود و به زودی ناپدید خواهد شد.

شش دیدار دیگری که ورزشگاه 974 در جام جهانی 2022 میزبانی کرد: 
مکزیک 0 لهستان 0
پرتغال 3 غنا 2
فرانسه 2 دانمارک 1
برزیل 1 سوئیس 0
آرژانتین 2 لهستان 0
سوئیس 3 صربستان 2

ویدئو: 264598

دیدگاه‌ها